Omdat hun vormende jaren gekenmerkt werden door onzekerheid kiest Generatie Z (Gen Z) voor stabiliteit. Ze willen een vast inkomen, sparen en zekerheid. Verder zijn ze nog meer visueel ingesteld dan de millennials. Dit zijn enkele van de conclusies die Diederick Ubels van MobPro trekt in zijn analyse van artikelen, studies en rapporten over Gen Z voor Marketingfacts.nl.
Generatie van wereldverbeteraars
Allereerst beschrijft Ubels wie Gen Z precies is. Het is de meest diverse generatie tot op heden. Hun ouders zijn opgegroeid in economisch onzekere tijden en zij willen hun kroost het gevoel van veiligheid geven dat ze zelf misten. Daarom kiest Gen Z voor stabiliteit. Ze zijn pessimistischer en realistischer dan hun voorgangers. Gen Z is een generatie van wereldverbeteraars, ze zien hoe hun voorgaande generatie de fout in is gegaan en willen het zelf beter doen. In 2020 bestaat veertig procent van de grootste wereldmarkten uit deze jongeren.
Gen Z zijn geen millennials
Anders dan de millennials is Gen Z vrij zuinig en bewust in de omgang met geld. 89% ziet zichzelf als een ‘price conscious shopper’. Interessant is dat de zuinigheid van Gen Z marketeers de mogelijkheid biedt om hierop hun strategie aan te passen.
Aandachtsboog van acht seconden vormt filter voor content
Gen Z vormt de eerste echte ‘digital native’ generatie. Ze zijn opgegroeid met internet en gewend aan een constante informatiestroom. Ze verwerken informatie razendsnel. Ze zijn ultieme multitaskers, ze gebruiken niet drie schermen tegelijkertijd maar vijf (!). Gen Z is berucht om zijn korte aandachtsboog, ongeveer acht seconden. Dit is volgens sommigen niet zozeer een tekortkoming of een aandachtsprobleem maar juist een soort filter. Ze hebben aan deze tijd genoeg om te bepalen of dat de content die ze binnenkrijgen voor hen relevant genoeg is.
Beeld, beeld en nog eens beeld
Qua content is het motto: beeld, beeld en nog eens beeld. Gen Z is nog meer visueel ingesteld dan millennials, ze zijn dol op video en korter is beter. Verschillende merken spelen hier al op in met korte videoreclames van ongeveer zes seconden. Het feit dat in zo’n korte video het merk gelijk ‘to the point’ moet komen past goed bij Gen Z. Deze groep heeft namelijk een ontzettend gevoelig afgestelde ‘bullshitmeter’. Duidelijke, authentieke en bondige berichten doen het dan ook beter bij Gen Z. Humor is ook een grote winnaar, mits het de juiste toon kiest. Niets is pijnlijker dan een gefaalde poging hip te doen.
Pas strategie, boodschap en content aan
Verder gaat Ubels in op het hyperbewust zijn van de online persona van Gen Z. Het altijd en overal ‘mobile on’ zijn, de populariteit van online vloggers en de juiste plaats om Gen Z te bereiken (locatie targeting en online). Eindconclusie: het is dus verstandig je strategie, boodschap en content aan te passen aan de specifieke wensen, behoeften en gedragingen van Gen Z.
Deze tekst is een bewerking van het artikel van Diederick Ubels op Marketingfacts.nl.
Meer over dit onderwerp bij Screenforce
Volgens onderzoek van Kantar Millward Brown kijkt Gen Z positiever aan tegen traditionele reclame dan tegen digitale reclame. Alhoewel digitale reclame onderdeel is van het dagelijks leven is deze vorm van reclame nog niet zo welkom als TV-, print-, outdoor-, of bioscoopreclame. Volgens Amerikaans onderzoek naar de impact van media en technologie op jongeren blijken traditionele media het mediagebruik te domineren. Zowel kinderen van 8-12 jaar als tieners van 13-18 jaar besteden niet alleen de meeste tijd aan TV-kijken en muziek luisteren maar ze geven ook aan dat ze deze activiteiten leuker vinden dan social media. Uit het Nederlandse Media:Tijd onderzoek blijkt dat Nederlanders van alle media de meeste tijd besteden aan TV-kijken: bijna twee uur en drie kwartier per dag. Dat is live, uitgesteld en on-demand TV-kijken, ongeacht via welk apparaat. Ook jongeren van 13-19 jaar besteden van alle tijd die ze aan video besteden de meeste tijd aan TV-content.