Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

18/09/17
Gen Z nog meer visueel ingesteld dan millennials

Omdat hun vormende jaren gekenmerkt werden door onzekerheid kiest Generatie Z (Gen Z) voor stabiliteit. Ze willen een vast inkomen, sparen en zekerheid. Verder zijn ze nog meer visueel ingesteld dan de millennials. Dit zijn enkele van de conclusies die Diederick Ubels van MobPro trekt in zijn analyse van artikelen, studies en rapporten over Gen Z voor Marketingfacts.nl.

Generatie van wereldverbeteraars
Allereerst beschrijft Ubels wie Gen Z precies is. Het is de meest diverse generatie tot op heden. Hun ouders zijn opgegroeid in economisch onzekere tijden en zij willen hun kroost het gevoel van veiligheid geven dat ze zelf misten. Daarom kiest Gen Z voor stabiliteit. Ze zijn pessimistischer en realistischer dan hun voorgangers. Gen Z is een generatie van wereldverbeteraars, ze zien hoe hun voorgaande generatie de fout in is gegaan en willen het zelf beter doen. In 2020 bestaat veertig procent van de grootste wereldmarkten uit deze jongeren.

Gen Z zijn geen millennials
Anders dan de millennials is Gen Z vrij zuinig en bewust in de omgang met geld. 89% ziet zichzelf als een ‘price conscious shopper’. Interessant is dat de zuinigheid van Gen Z marketeers de mogelijkheid biedt om hierop hun strategie aan te passen.

Aandachtsboog van acht seconden vormt filter voor content
Gen Z vormt de eerste echte ‘digital native’ generatie. Ze zijn opgegroeid met internet en gewend aan een constante informatiestroom. Ze verwerken informatie razendsnel. Ze zijn ultieme multitaskers, ze gebruiken niet drie schermen tegelijkertijd maar vijf (!). Gen Z is berucht om zijn korte aandachtsboog, ongeveer acht seconden. Dit is volgens sommigen niet zozeer een tekortkoming of een aandachtsprobleem maar juist een soort filter. Ze hebben aan deze tijd genoeg om te bepalen of dat de content die ze binnenkrijgen voor hen relevant genoeg is.

Beeld, beeld en nog eens beeld
Qua content is het motto: beeld, beeld en nog eens beeld. Gen Z is nog meer visueel ingesteld dan millennials, ze zijn dol op video en korter is beter. Verschillende merken spelen hier al op in met korte videoreclames van ongeveer zes seconden. Het feit dat in zo’n korte video het merk gelijk ‘to the point’ moet komen past goed bij Gen Z. Deze groep heeft namelijk een ontzettend gevoelig afgestelde ‘bullshitmeter’. Duidelijke, authentieke en bondige berichten doen het dan ook beter bij Gen Z. Humor is ook een grote winnaar, mits het de juiste toon kiest. Niets is pijnlijker dan een gefaalde poging hip te doen.

Pas strategie, boodschap en content aan
Verder gaat Ubels in op het hyperbewust zijn van de online persona van Gen Z. Het altijd en overal ‘mobile on’ zijn, de populariteit van online vloggers en de juiste plaats om Gen Z te bereiken (locatie targeting en online). Eindconclusie: het is dus verstandig je strategie, boodschap en content aan te passen aan de specifieke wensen, behoeften en gedragingen van Gen Z.

Deze tekst is een bewerking van het artikel van Diederick Ubels op Marketingfacts.nl.

Meer over dit onderwerp bij Screenforce
Volgens onderzoek van Kantar Millward Brown kijkt Gen Z positiever aan tegen traditionele reclame dan tegen digitale reclame. Alhoewel digitale reclame onderdeel is van het dagelijks leven is deze vorm van reclame nog niet zo welkom als TV-, print-, outdoor-, of bioscoopreclame. Volgens Amerikaans onderzoek naar de impact van media en technologie op jongeren blijken traditionele media het mediagebruik te domineren. Zowel kinderen van 8-12 jaar als tieners van 13-18 jaar besteden niet alleen de meeste tijd aan TV-kijken en muziek luisteren maar ze geven ook aan dat ze deze activiteiten leuker vinden dan social media. Uit het Nederlandse Media:Tijd onderzoek blijkt dat Nederlanders van alle media de meeste tijd besteden aan TV-kijken: bijna twee uur en drie kwartier per dag. Dat is live, uitgesteld en on-demand TV-kijken, ongeacht via welk apparaat. Ook jongeren van 13-19 jaar besteden van alle tijd die ze aan video besteden de meeste tijd aan TV-content.

Print Friendly, PDF & Email

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

07/12/23

Ad Alliance sluit exclusieve samenwerking met Fremantle voor advertentieverkoop YouTube-inventory in Nederland

Nieuws Persberichten

Vanaf heden sluiten media saleshuis Ad Alliance en content productiemaatschappij Fremantle een exclusief partnership. Hierbij gaat Ad Alliance de advertentieverkoop verzorgen van de hele Youtube-inventory

Topics: Online Video, TV-reclame

21/03/24

Warner Bros. Discovery lanceert in juni het vernieuwde HBO Max in Nederland

Persberichten Nieuws

Warner Bros. Discovery (WBD) heeft domderdag 21 maart bekendgemaakt dat zijn vernieuwde streamingdienst HBO Max in Nederland gelanceerd wordt in juni. De dienst brengt de

Topics: Online Video, TV-reclame

01/08/22

2022 update WARC whitepaper ‘The Anatomy of Effectiveness’

Nieuws

In 2019 heeft WARC, het internationale instituut voor marketing intelligence, de eerste whitepaper met als titel ‘The Anatomy of Effectiveness’ gepubliceerd. Daarin wordt de vraag

Topics: Reclame-effect, ROI, TV-reclame

19 maart

Branded Content Event 2024

James Bond zei het iets anders, maar ons gaat het om de vernieuwende boodschap: gaan we

23 april

Duurzaamheidsreclame: no washing, no hushing

Datum, tijd en locatie 23 april 15:00 – 17:00 B. Amsterdam Johan Huizingalaan 763a 1066 VH

16 mei

AMMA Awards

De AMMA Awards worden op donderdag 16 mei 2024 uitgereikt in Koninklijk Theater Tuschinski Amsterdam “Met

Product Manager Advanced Video Advertising

Talpa Network is een toonaangevend mediabedrijf met een sterke focus op het leveren van geavanceerde advertentieoplossingen aan adverteerders en mediabureaus. Voor

Kennismanager Data & Research

bvA netwerk van merkleiders is op zoek naar een ambitieuze en analytisch sterke data- en researchspecialist die de inspanningen van bvA

(Meewerk)Stage Marketing & Communicatie

Ben jij gek op radio, TV en online video? Heb jij video on demand uitgespeeld, altijd je draadloze oordopjes in en

Releasenote 28/11/2023 – Dashboard

Het TIP-Dashboard is een nieuw menu op de TIP-webapplicatie waarmee je in één oogopslag alle relevante gegevens over jouw campagne op één scherm te zien

Releasenote 31/3/2022 – Uitzendinstructies

De ontwikkeling van TIP is in volle gang. Om het inkoopproces nog efficiënter te maken is een nieuwe functionaliteit toegevoegd: het opgeven van uitzendinstructies voor

Release note 27/07/2021 – GRP module

TIP is het gezamenlijke TV-inkoop platform van Ster, Talpa Network, Ad Alliance of ORN. Het gebruik van TIP wordt door Screenforce kosteloos aangeboden aan bureaus

Release note 25/05/2021 – Monitoring van storingen

Op dinsdag 25 mei is TIP uitgebreid met een nieuwe functionaliteit: monitoring van storingen. Hierdoor kunnen TIP gebruikers op een geautomatiseerde wijze inzicht krijgt in

Release note 26/10/2020 – Status aangeleverde commercials

Op maandag 26 oktober is een nieuwe update doorgevoerd in TIP. Vanaf deze datum kun je de status van aangeleverde commercials bekijken. Naast dat je

Release note 01/10/2020 – TIP & tutorials

TIP bevat nu extra informatie over de uitgezonden spots en tutorials over de hoofdmenu’s. In TIP vind je een aantal belangrijke functionaliteiten die het gehele

Release note 29/05/2020 – TV-campagnes aanvragen

Vanaf mei is het mogelijk om in TIP TV-campagnes aan te vragen. Campagnes aanvragen Ga nadat je bent ingelogd in TIP naar aanvragen – nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en real time kunnen inlezen in door hun gebruikte software. Met