Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

25/01/16
Technische voorschriften commercials en billboards

Postproductiebedrijven moeten rekening houden met de nieuwe technische voorschriften voor commercials en billboards. Het materiaal dat zij aanleveren bij de Screenforce-zenders moet aan deze voorschriften voldoen.

Aanlevering van commercials gebeurt tegenwoordig met een zogenaamd secured FTP-protocol. Postproductiebedrijven die nog geen FTP-account hebben, kunnen dit via de ontvangende zender aanvragen. Meer informatie vind je in dit bericht op onze website.

Dertien onderdelen aangepast
Vanwege de vele Engelse termen en de internationalisering van de TV-broadcastindustrie zijn de technische voorschriften alleen nog in het Engels beschikbaar. De voorschriften zijn in totaal op een dertiental onderdelen aangepast.

Een overzicht van de wijzigingen:

  1. Videospecificatie is gecorrigeerd volgens EBU-aanbeveling (1080i/25)
  2. Referenties naar de normen zijn geactualiseerd en inhoudelijk gecontroleerd
  3. Onder beeldverhouding zijn de subformaten uitgebreider beschreven
  4. Toegevoegd zijn paragrafen over velddominantie (field dominance), beeldkwaliteit en fotogevoelige epilepsie
  5. Audioformaten zijn gereduceerd naar twee varianten, beide in een acht kanaalindeling
  6. Toelichting op de audioformaten staat nu in een paragraaf audio channel distribution aspects en bevat informatie over down mix, dialoogpositionering en het synchroon zijn tussen kanalen onderling
  7. Maximum luidheid is gewijzigd van +8 LU momentele luidheid naar +5 LU kortetermijnluidheid
  8. Toegevoegd is de waarschuwing om geen technieken te gebruiken die leiden tot luidheidverschil tussen stereo en meerkanaalsgeluid of tot manipulatie van de luidheidmeting in het algemeen.
  9. Toepassing van spots met voornamelijk of uitsluitend achtergrondgeluid staat nu beschreven in een aparte paragraaf low loudness level content
  10. Toegevoegd is een paragraaf over audiokwaliteit waarin ook mixageaspecten en het synchroon zijn tussen audio en video zijn meegenomen
  11. Informatie over tijdcode staat nu bij de videoaspecten aangezien die paragraaf nu ook een eis omtrent de GOP-tijdcodering bevat
  12. Paragraaf over aanlevering bevat nu SSH FTP
  13. Quick reference guide is opgeschoond aan de hand van de wijzigingen in het document

Download de nieuwe technische voorschriften voor commercials en billboards.

Print Friendly, PDF & Email

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

25/07/23

Nieuw onderzoek biedt inzicht in het kijkgedrag in de Europese huiskamers

Nieuws Onderzoek

Het ‘the new life of the living room’ onderzoek is internationaal gezien het grootste onderzoek naar kijkgedrag. Het is in februari 2023 door RTL Ad

Topics: HbbTV, Kijkcijfers, Targetted TV Advertising, Techniek

16/10/23

Ondertitelde TV-commercials zijn effectiever en inclusiever

Nieuws Onderzoek Kennis

In ons land wonen 1,5 miljoen mensen die doof of slechthorend zijn. Met ondertiteling van TV-commercials kunnen adverteerders hun product en dienstenaanbod divers en inclusief

Topics: Techniek, TV-reclame

01/06/15

TIP Web voor bekijken TV-campagnes

TIP logo

Nieuws

Screenforce heeft op 1 juni 2016 een nieuwe web-applicatie onder de naam TIP Web gelanceerd. Met TIP Web kun je ingekochte TV-campagneschema’s bekijken, printen of exporteren. Ook

Topics: Mediabestedingen, Techniek

23 april

Duurzaamheidsreclame: no washing, no hushing

Datum, tijd en locatie 23 april 15:00 – 17:00 B. Amsterdam Johan Huizingalaan 763a 1066 VH

16 mei

AMMA Awards

De AMMA Awards worden op donderdag 16 mei 2024 uitgereikt in Koninklijk Theater Tuschinski Amsterdam “Met

5 juni

E-Commerce Live!

What’s next in e-commerce? Laat je verrassen op Emerce E-commerce Live! De trends en uitdagingen van

Media Strateeg

ZIGT is per direct op zoek naar Media Strateeg-Hoofddorp. Een creatieve schaker die zetten vooruitdenkt, daar ligt jouw kracht. Jij zet

Product Manager Advanced Video Advertising

Talpa Network is een toonaangevend mediabedrijf met een sterke focus op het leveren van geavanceerde advertentieoplossingen aan adverteerders en mediabureaus. Voor

Kennismanager Data & Research

bvA netwerk van merkleiders is op zoek naar een ambitieuze en analytisch sterke data- en researchspecialist die de inspanningen van bvA

Releasenote 28/11/2023 – Dashboard

Het TIP-Dashboard is een nieuw menu op de TIP-webapplicatie waarmee je in één oogopslag alle relevante gegevens over jouw campagne op één scherm te zien

Releasenote 31/3/2022 – Uitzendinstructies

De ontwikkeling van TIP is in volle gang. Om het inkoopproces nog efficiënter te maken is een nieuwe functionaliteit toegevoegd: het opgeven van uitzendinstructies voor

Release note 27/07/2021 – GRP module

TIP is het gezamenlijke TV-inkoop platform van Ster, Talpa Network, Ad Alliance of ORN. Het gebruik van TIP wordt door Screenforce kosteloos aangeboden aan bureaus

Release note 25/05/2021 – Monitoring van storingen

Op dinsdag 25 mei is TIP uitgebreid met een nieuwe functionaliteit: monitoring van storingen. Hierdoor kunnen TIP gebruikers op een geautomatiseerde wijze inzicht krijgt in

Release note 26/10/2020 – Status aangeleverde commercials

Op maandag 26 oktober is een nieuwe update doorgevoerd in TIP. Vanaf deze datum kun je de status van aangeleverde commercials bekijken. Naast dat je

Release note 01/10/2020 – TIP & tutorials

TIP bevat nu extra informatie over de uitgezonden spots en tutorials over de hoofdmenu’s. In TIP vind je een aantal belangrijke functionaliteiten die het gehele

Release note 29/05/2020 – TV-campagnes aanvragen

Vanaf mei is het mogelijk om in TIP TV-campagnes aan te vragen. Campagnes aanvragen Ga nadat je bent ingelogd in TIP naar aanvragen – nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en real time kunnen inlezen in door hun gebruikte software. Met