Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

21/02/17
Houd consumentenmerk top of mind met old-school advertising

Volgens een nieuw onderzoek is reclame in traditionele media, meer specifiek TV, veel effectiever in het creëren van reclameherinnering en aankoopintentie dan digitale reclame. Elke besparing in TV-budget leidt tot drievoudige daling in verkochte omzet.

Traditionele media onmisbaar
Onderzoeksbureau Bain & Company onderzocht de werking van vier typen media – online banners, online video, TV en winkeldisplay – voor een grote consumentenproducent die actief is in een volwassen productmarkt. Geanalyseerd werd hoe duur het is per medium om een procent additioneel bereik te realiseren dan wel een procent extra reclameherinnering. De conclusie van de onderzoekers is: ‘Traditionele media zijn, in ieder geval op dit moment, een onmisbaar kanaal voor vele merken.’

Reclameherinnering voor TV dubbel zo hoog dan voor digitale media
Het blijkt dat de ‘reclame recall’, het percentage van de totale populatie dat zich een reclamecampagne kan herinneren, het laagste was voor de digitale media met een maximum van ongeveer 30%. TV daarentegen kent een reclameherinnering tot aan 60% van de populatie. Volgens de onderzoekers: ‘Door dezelfde reclame te herhalen in traditionele media vergroot een merk zijn reclamebereik en het versterkt bovendien de reclameherinnering onder diegenen die de reclame al hebben gezien.’

 

 

Multimedia-inzet levert hoogste koopintentie
Wat koopintentie betreft concluderen de onderzoekers dat deze stijgt indien er meer contacten via verschillende media worden ingezet. Bij de consumenten die een reclame via verschillende typen media hadden gezien, zowel digitale als traditionele media, steeg de koopintentie naar 80%.

Implicaties verschillend per soort merk
Volgens de onderzoekers zijn de implicaties verschillend per soort merk. ‘Grote merken’ met een hoge likeability en hoge merkbekendheid profiteren het meest van een ‘bereik en herhaal’-strategie in traditionele media terwijl kleinere en minder bekende merken, die wel al likeable zijn, kunnen starten met de inzet van kostenefficiënte digitale media voordat ze traditionele media gaan toevoegen wanneer ze een bepaalde schaalgrootte hebben bereikt.

Elke besparing in TV-budget leidt tot drievoudige daling in verkochte omzet
Sommige merken hebben hun TV-bestedingen verlaagd om budget vrij te maken voor digitale reclame maar additioneel onderzoek geeft aan dat deze merken niet volledig begrijpen wat daarvan het effect is. Volgens onderzoek door TiVo zorgt elke Amerikaanse dollar die bespaard wordt op het TV-budget voor een daling van drie Amerikaanse dollars in verkochte omzet.

Digitale media moeten nieuwe reclameformats en reclamecontent ontwikkelen
Volgens de onderzoekers van Bain & Company kunnen deze conclusies nog veranderen, indien het medialandschap gaat veranderen. De lage reclameherinnering van digitale reclame kan het gevolg zijn van het feit dat de huidige formats en de inhoud van online reclames niet geschikt zijn om grootschalige effecten te realiseren. Indien de digitale media nieuwe reclameformats en reclamecontent gaan ontwikkelen die de herinnering en het bereik vergroten dan zou de effectiviteit van digitale media kunnen groeien.

Deze tekst is een vertaling door Screenforce van een publicatie over dit onderzoek op warc.com en een artikel op forbes.com.

Toevoegen van TV aan online video verhoogt effectiviteit 10%
Screenforce besteedt regelmatig aandacht aan onderzoek naar de ROI van TV-reclame. Zo blijkt uit onderzoek van Standard Media Index dat meer besteden aan TV-reclame een belangrijke factor is in het verhogen van de omzet van merken. Uit onderzoek van Accenture blijkt dat het toevoegen van TV aan online video (multi platform advertising) de effectiviteit van adverteren 10% verhoogt. Uit onderzoek van GroupM blijkt dat TV-reclame de meeste verkoop en lange termijn response genereert. Uit onderzoek van CBS Networks, Kellogg’s en Nielsen blijkt dat het lange termijneffect van TV-reclame 3,2 maal hoger is dan het kortetermijneffect. Veel adverteerders onderschatten het langetermijneffect van hun TV-campagnes.

Print Friendly, PDF & Email

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

22/04/20

Breed draagvlak voor TV-reclames tijdens coronacrisis

Covid 19 Nieuws Onderzoek

Onder Nederlanders bestaat een breed draagvlak voor TV-reclames tijdens de coronacrisis. Dat blijkt uit onderzoek dat Screenforce heeft laten uitvoeren door marktonderzoeksbureau Ruigrok NetPanel. Een

Topics: Jongeren en media, Reclame-effect, TV-reclame

22/07/13

Goede muziek verhoogt effect TV-commercials

Onderzoek

Volgens onderzoekers van de Hogeschool van Utrecht maken adverteerders te weinig gebruik van de kracht van muziek. Vaak sluit de muziek niet aan bij het

Topics: Reclame-effect, ROI, TV-reclame

13/05/15

Expertsessie Targetted TV Advertising

SPOT Expertsessie Targetted TV

Inspiratie

Op 12 mei organiseerde SPOT de Expertsessie Targetted TV Advertising. In een anderhalf uur durende sessie werd je bijgepraat over Dynamic Ad Insertion op het

Topics: Targetted TV Advertising, TV-reclame

18 september

Screenforce Meets DMEXCO

Op 18 en 19 september zullen de grote spelers en nieuwkomers uit de industrie samenkomen om

24 september

Screenforce Day 2024 | The Future Of TV Advertising

Maak je klaar voor een middag Future of TV Advertising tijdens Screenforce Day 2024! We hebben

26 september

TV Masters

Ben jij een startende mediaprofessionals aan adverteerders- of bureaukant en wil je alles leren over TV?

Data-Driven Marketing Analyst

Abovo Maxlead is per direct op zoek naar een Data-Driven Marketing Analyst Als Data-Driven Marketing Analyst bij Abovo Maxlead speel je

Head of Marketing

Als Head of Marketing Benelux & Nordics bij BBC Studios ben je verantwoordelijk voor het versterken van de aanwezigheid in de

Media Consultant

Media Reverse is een snel groeiend, transparant en full service mediabureau. Ze zijn daarom altijd op zoek naar enthousiaste nieuwe teamgenoten

Releasenote 28/11/2023 – Dashboard

Het TIP-Dashboard is een nieuw menu op de TIP-webapplicatie waarmee je in één oogopslag alle relevante gegevens over jouw campagne op één scherm te zien

Releasenote 31/3/2022 – Uitzendinstructies

De ontwikkeling van TIP is in volle gang. Om het inkoopproces nog efficiënter te maken is een nieuwe functionaliteit toegevoegd: het opgeven van uitzendinstructies voor

Release note 27/07/2021 – GRP module

TIP is het gezamenlijke TV-inkoop platform van Ster, Talpa Network, Ad Alliance of ORN. Het gebruik van TIP wordt door Screenforce kosteloos aangeboden aan bureaus

Release note 25/05/2021 – Monitoring van storingen

Op dinsdag 25 mei is TIP uitgebreid met een nieuwe functionaliteit: monitoring van storingen. Hierdoor kunnen TIP gebruikers op een geautomatiseerde wijze inzicht krijgt in

Release note 26/10/2020 – Status aangeleverde commercials

Op maandag 26 oktober is een nieuwe update doorgevoerd in TIP. Vanaf deze datum kun je de status van aangeleverde commercials bekijken. Naast dat je

Release note 01/10/2020 – TIP & tutorials

TIP bevat nu extra informatie over de uitgezonden spots en tutorials over de hoofdmenu’s. In TIP vind je een aantal belangrijke functionaliteiten die het gehele

Release note 29/05/2020 – TV-campagnes aanvragen

Vanaf mei is het mogelijk om in TIP TV-campagnes aan te vragen. Campagnes aanvragen Ga nadat je bent ingelogd in TIP naar aanvragen – nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en real time kunnen inlezen in door hun gebruikte software. Met