Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

11/11/19
WARC Media Allocation Benchmarks: 1.130 campagnes onderzocht op verdeling mediabudget

Het internationale instituut voor marketing intelligence, WARC, heeft cases van prijswinnende succesvolle campagnes tussen 2009 en 2018 geanalyseerd met gegevens over de budgetten en de verdeling daarvan tussen de verschillende mediumtypen. Uit het nieuwe Media Allocation Benchmarks-rapport van WARC blijkt dat in 2018 succesvolle merken 82% van hun budget hebben uitgeven aan TV en online platforms.

Data van 1.130 campagnes
WARC analyseerde tussen 2009 en 2018 meer dan 1.130 casestudies met gegevens over budgetten en de verdeling daarvan tussen TV, digitaal (inclusief online en mobiel), Out-of-Home/POS demonstraties, print en andere media zoals radio, film, direct marketing en design. De lijst met campagnes wordt samengesteld op basis van een lijst van prijswinnaars van verschillende internationale prijzenfestivals, zoals bijvoorbeeld de Cannes Lions en de Nederlandse EFFIES. Uit het nieuwe Media Allocation Benchmarks-rapport van WARC blijkt dat in 2018 succesvolle merken 82% van hun budget hebben uitgegeven aan TV en online platforms.

Categorieën met lage budgetten zijn zeer digitaal georiënteerd
Volgens het rapport is vooral de grootte van het budget bepalend voor de manier waarop het geld wordt verdeeld. Succesvolle, prijswinnende low budget-campagnes zijn erg gericht op online platforms. Prijswinnende merken met hoge budgetten geven hun geld vooral uit aan TV (tot wel 60%). De manier waarop budgetten worden verdeeld verschilt per branche. Categorieën met lage budgetten zijn zeer online georiënteerd, terwijl categorieën met hoge budgetten – dranken bijvoorbeeld – veel uitgeven aan TV. Bijvoorbeeld merken die alcoholische dranken verkopen geven gemiddeld iets minder dan de helft (49%) uit aan TV; frisdrankmerken 41%.

Prijswinnende storytelling-campagnes spenderen 44% van hun budget aan TV
Het blijkt ook dat campagnes die meer geld uitgeven aan TV vaker storytelling toepassen als creatieve strategie. Prijswinnende storytelling-campagnes spenderen 44% van hun budget aan TV en geven bovendien het minste uit aan digitaal. Campagnes die zijn gebaseerd op een stunt besteden hun geld op de meest gevarieerde manier. Digitaal domineert hier, maar er wordt daarnaast 19% uitgegeven aan OOH en 14% aan media anders dan TV, online, OOH of print.

Toename budget TV en online
“Het succes van een campagne staat of valt bij een gebalanceerde verdeling van het mediabudget“, stelt Amy Rodgers, Managing Editor Research & Rankings van WARC. “De resultaten van het rapport wijzen op een toename van het budget voor TV en online. TV resulteert in bereik, online ondersteunt dat bereik en stimuleert de activatie.

Aandeel TV bij succesvolle merken constant gebleven bij groeien aandeel voor online
Succesvolle merken hebben het budget dat ze besteden aan online de afgelopen jaren steeds vergroot. Maar deze groei van online is verminderd in de afgelopen jaren. Het aandeel van TV is daarbij constant gebleven.

Deze tekst is een bewerking door Screenforce van het artikel over dit rapport op warc.com. Op de WARC site is voor WARC leden het hele rapport te downloaden. WARC is een internationaal instituut voor marketing intelligence dat adverteerders toegang geeft tot analyses en rapporten op het gebied van reclame-effectiviteit.

Print Friendly, PDF & Email

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

14/02/19

WARC: adverteerders en bureaus positief over ROI en effectiviteit korte commercial

Nieuws Onderzoek

Het mediabudget voor online video groeit en korte spots – minder dan 10 seconden – krijgt een steeds groter aandeel. Dat blijkt uit een rapport

Topics: Reclame-effect, ROI

30/04/18

WARC Top 100 | Learnings uit de meest effectieve campagnes in de wereld

Warc Top 100 - Lessen uit de meest effectieve campagnes in de wereld

Nieuws Onderzoek Kennis

WARC – het internationale instituut voor marketing intelligence – heeft de learnings samengevat van de 100 meest succesvolle internationale communicatiecampagnes uit het Gunn Report. De

11/12/17

Kloof tussen mediaprofessionals en gewone man

Kloof tussen mediaprofessional en gewone man

Nieuws

Net zoals de bewoners van de Amsterdamse grachtengordel slecht kunnen invoelen hoe de gewone man of vrouw in de provincie over Zwarte Piet denkt, schatten

Topics: Kijkcijfers, Tijdsbestedings- onderzoek Mediatijd, TV-reclame

25/04/22

Effect TV-sponsoring door Paramount in kaart gebracht

Nieuws Onderzoek

Er is veel onderzoek bekend naar de effectiviteit van de sponsoring van TV-programma’s. Uit al deze onderzoeken blijkt dat sponsoring een significante positieve uitwerking heeft

Topics: TV-reclame

19/10/15

Meer betrokkenheid TV-reclame dan online videoreclame

SPOT Video Advertising

Onderzoek

Uit nieuw biometrisch onderzoek blijkt dat kijkers viermaal zo veel betrokken zijn bij traditionele TV-commercials dan bij online videoreclame op Facebook.

Topics: Online Video, Reclame-effect, TV-reclame

23 april

Duurzaamheidsreclame: no washing, no hushing

Datum, tijd en locatie 23 april 15:00 – 17:00 B. Amsterdam Johan Huizingalaan 763a 1066 VH

16 mei

AMMA Awards

De AMMA Awards worden op donderdag 16 mei 2024 uitgereikt in Koninklijk Theater Tuschinski Amsterdam “Met

5 juni

E-Commerce Live!

What’s next in e-commerce? Laat je verrassen op Emerce E-commerce Live! De trends en uitdagingen van

Media Strateeg

ZIGT is per direct op zoek naar Media Strateeg-Hoofddorp. Een creatieve schaker die zetten vooruitdenkt, daar ligt jouw kracht. Jij zet

Product Manager Advanced Video Advertising

Talpa Network is een toonaangevend mediabedrijf met een sterke focus op het leveren van geavanceerde advertentieoplossingen aan adverteerders en mediabureaus. Voor

Kennismanager Data & Research

bvA netwerk van merkleiders is op zoek naar een ambitieuze en analytisch sterke data- en researchspecialist die de inspanningen van bvA

Releasenote 28/11/2023 – Dashboard

Het TIP-Dashboard is een nieuw menu op de TIP-webapplicatie waarmee je in één oogopslag alle relevante gegevens over jouw campagne op één scherm te zien

Releasenote 31/3/2022 – Uitzendinstructies

De ontwikkeling van TIP is in volle gang. Om het inkoopproces nog efficiënter te maken is een nieuwe functionaliteit toegevoegd: het opgeven van uitzendinstructies voor

Release note 27/07/2021 – GRP module

TIP is het gezamenlijke TV-inkoop platform van Ster, Talpa Network, Ad Alliance of ORN. Het gebruik van TIP wordt door Screenforce kosteloos aangeboden aan bureaus

Release note 25/05/2021 – Monitoring van storingen

Op dinsdag 25 mei is TIP uitgebreid met een nieuwe functionaliteit: monitoring van storingen. Hierdoor kunnen TIP gebruikers op een geautomatiseerde wijze inzicht krijgt in

Release note 26/10/2020 – Status aangeleverde commercials

Op maandag 26 oktober is een nieuwe update doorgevoerd in TIP. Vanaf deze datum kun je de status van aangeleverde commercials bekijken. Naast dat je

Release note 01/10/2020 – TIP & tutorials

TIP bevat nu extra informatie over de uitgezonden spots en tutorials over de hoofdmenu’s. In TIP vind je een aantal belangrijke functionaliteiten die het gehele

Release note 29/05/2020 – TV-campagnes aanvragen

Vanaf mei is het mogelijk om in TIP TV-campagnes aan te vragen. Campagnes aanvragen Ga nadat je bent ingelogd in TIP naar aanvragen – nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en real time kunnen inlezen in door hun gebruikte software. Met