Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

12/05/17
30 seconden online commercial nog steeds populair in Europa

Volgens IAB Europe kiezen adverteerders meestal uit drie video formats voor hun online campagnes en is de desktop nog steeds het meest gebruikte device waarop videoreclames worden geserveerd.

Dit zijn enkele van de resultaten uit het ‘Video Ad Formats survey’ waarvoor IAB Europe maar liefst IAB 700 adverteerders, bureaus en exploitanten in 31 Europese landen ondervroeg.

30 seconden online videoreclame populair
Uit het onderzoek blijkt dat er drie dominante formats zijn voor de verschillende online devices in de Europese videoreclame markt:

  1. De in-stream pre-roll
  2. De out-stream in article/in-page
  3. De 30 seconden online videoreclame

Volgens de onderzoekers zijn deze drie formats dominant qua gebruik, qua trend, als ook qua ROI bij zowel adverteerders, bureaus als media-exploitanten.

Gebruik video ad formats

Gebruik video ad formats
Bron: IAB Europe, European Video Ad Formats Landscape Report


PC/desktop meest ingezette device

Ondanks dat de PC/desktop nog steeds het meest gebruikte platform is om videoreclames te serveren volgens IAB Europe, zoeken adverteerders en bureaus naar mogelijkheden om via andere online mobiele devices te communiceren. Meer dan vier vijfde (80%) gaf bijvoorbeeld aan dat ze het gebruik van een pre-roll via mobiele devices hadden vergroot. Ook out-stream formats groeien in populariteit omdat adverteerders en bureaus meer verschillende online devices willen gebruiken. Zo gaf de helft van de ondervraagden aan dat ze het in-feed format gebruikten bij verschillende devices.

Exploitanten verbeteren lay-out van content en pagina’s
Ook de media-exploitanten besteden aandacht aan de out-stream formats, hetgeen volgens IAB betekent dat ze de lay-out van hun content en pagina’s willen verbeteren. De helft van de media-exploitanten gebruikt bijvoorbeeld het in-article/in-page format voor alle verschillende devices.

Short-form wordt populairder
Meer dan twee derde van de bureaus gebruikt de 30 seconden online videoreclame over alle verschillende devices , ondanks dat er bewijs is dat de short form videoreclames populairder worden. Volgens een rapport van AOL is het volume van short-form videoreclames dat afgelopen jaar gekeken werd in Engeland met 50% gestegen. Deze trend is het sterkste onder jongeren van 25 tot en met 34 jaar. En een aantal grote merken in Azië, waaronder Netflix, rapporteerden significante stijgingen van reclame herinnering volgend op campagnes met 6 seconden videoreclames die werden vertoond via YouTube.

30 seconden videoreclame genereert de hoogste merk-herinnering
Mark Melling, Director of Video EMEA bij AOL, reageerde op het feit dat de 30 seconden videoreclame nog steeds zo populair is met de waarschuwing dat kortere videoreclames effectiever zijn om merk-affiniteit en aankoopintentie te genereren: “Het is niet verrassend dat de 30 seconden videoreclame zo populair is onder adverteerders omdat dit de makkelijkste manier is om TV-reclames online te gebruiken. Maar de media-industrie moet uitkijken dat het volgen van de gemakkelijkste route niet ten koste gaat van de ‘user experience’. Uit ons eigen onderzoek blijkt dat de 30 seconden videoreclame de hoogste merk-herinnering genereert bij consumenten maar dat de 15 seconden videoreclame de hoogste merk-affiniteit en aankoopintentie genereert. Wanneer adverteerders de ‘completion rate’ als KPI hanteren dan is deze het hoogste voor kortere videoreclames.

Deze tekst is een vertaling van de publicatie over dit onderzoek op warc.com. Het volledige IAB rapport kan gedownload worden op de IAB site.

Variatie in commercial lengte werkt het beste
Op de Screenforce website staat veel onderzoek over welke aanpak bij TV- en videoreclames het meest effectief is. Zo blijkt uit een analyse van Millward Brown van 132.000 TV commercials dat een variatie in commercial lengte het beste werkt. En volgens reclame effect onderzoek van Ipsos combineren de beste TV-reclames creativiteit, emotie en muziek.

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

24 september

Foto’s Screenforce Day 2024

Dinsdag 24 september presenteerden wij ‘Screenforce Day 2024 | The Future Of TV Advertising’. Bekijk hier

10 december

The Future of TV Advertising Global 2024

Recente onderzoeken van Kantar laten zien dat het aantal nieuwe Britse abonnees op VOD-diensten het laagste

10 december

Webinar: VIDEO OBSERVER 2024

Video Observer 2024 VIA nodigt je graag uit op de presentatie van de nieuwe editie van

Mediamanager

Fremantle Nederland is op zoek naar een Mediamanager voor hun afdeling postproductie. In deze rol ben je verantwoordelijk voor het efficiënt

Projectmanager

Media Reverse is per direct op zoek naar een Projectmanager. Als aanspreekpunt voor klanten ben je verantwoordelijk voor het onderhouden van

Client Lead

Media Reverse is per direct op zoek naar Client Lead. In deze rol ben je het eerste aanspreekpunt voor klanten en

Releasenote 28/11/2023 – Dashboard

Het TIP-Dashboard is een nieuw menu op de TIP-webapplicatie waarmee je in één oogopslag alle relevante gegevens over jouw campagne op één scherm te zien

Releasenote 31/3/2022 – Uitzendinstructies

De ontwikkeling van TIP is in volle gang. Om het inkoopproces nog efficiënter te maken is een nieuwe functionaliteit toegevoegd: het opgeven van uitzendinstructies voor

Release note 27/07/2021 – GRP module

TIP is het gezamenlijke TV-inkoop platform van Ster, Talpa Network, Ad Alliance of ORN. Het gebruik van TIP wordt door Screenforce kosteloos aangeboden aan bureaus

Release note 25/05/2021 – Monitoring van storingen

Op dinsdag 25 mei is TIP uitgebreid met een nieuwe functionaliteit: monitoring van storingen. Hierdoor kunnen TIP gebruikers op een geautomatiseerde wijze inzicht krijgt in

Release note 26/10/2020 – Status aangeleverde commercials

Op maandag 26 oktober is een nieuwe update doorgevoerd in TIP. Vanaf deze datum kun je de status van aangeleverde commercials bekijken. Naast dat je

Release note 01/10/2020 – TIP & tutorials

TIP bevat nu extra informatie over de uitgezonden spots en tutorials over de hoofdmenu’s. In TIP vind je een aantal belangrijke functionaliteiten die het gehele

Release note 29/05/2020 – TV-campagnes aanvragen

Vanaf mei is het mogelijk om in TIP TV-campagnes aan te vragen. Campagnes aanvragen Ga nadat je bent ingelogd in TIP naar aanvragen – nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en real time kunnen inlezen in door hun gebruikte software. Met