Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

21/04/22
Aandacht als mediaplanning currency: Zorg voor een goed fundament

Karen Nelson Field schrijft maandelijks blogs voor het Britse mediadata en -softwarebedrijf Mediatel. Daarin geeft ze een beschrijving van de state of the art van de aandachteconomie. In een eerder artikel heeft Screenforce een overzicht gegeven van de inzichten uit haar eerste vier blogs van vorig jaar en haar vijfde blog samengevat. We vertalen hier haar zevende blog waarin ze uitlegt dat de het belangrijk is om eerst een goed fundament te bouwen als je aandacht als mediaplanning currency wilt gaan gebruiken. Het duurde slechts vijf jaar voor ‘viewablity’ om een geaccepteerde meeteenheid te worden waarmee de online reclame-industrie effectiviteit afrekent. En nu zitten we in de positie dat we ‘viewablility’ nog eens kritisch bekijken en ons realiseren dat het niet goed werkt.

Esthetische criterium het meest belangrijk?
Wanneer je een currency aan het bouwen bent doe je dat niet voor de korte termijn. Hij moet solide zijn en de tand des tijds kunnen doorstaan. Op dit moment kom ik overal waar ik kijk dezelfde onderstaande Lego infographic tegen ter illustratie van het concept van dataorganisatie. Afhankelijk van de gebruiker wordt de figuur verschillend geïnterpreteerd. De infographic is door creatieven ontworpen om aan bedrijfseigenaren duidelijk te maken hoe complex het proces van databewerking is en dat het esthetische aspect misschien wel het belangrijkste criterium is om data bruikbaar te maken. Een hoop Lego-stenen kunnen gesorteerd en gegroepeerd worden in een Lego toren die het juiste verhaal verteld. Het is belangrijk om te realiseren dat deze afzonderlijke stenen wel het fundament vormen van de toren. Als de losse stenen scheef zijn valt de toren om.

Zorgvuldig meten en gemeenschappelijke standaarden
De Lego infographic is in mijn opinie een simplistische weergave van een complex proces. Het herinnert me aan een tekst die ik heb geschreven in ‘The Attention Economy’ over wat ervoor nodig is om een solide constructie op te bouwen. In dit boek vertel ik over de Romeinse militair, architect en ingenieur Vitruvius en zijn regels en principes voor architectuur. Als je, je aan deze regels houdt zul je verzekerd zijn van een ‘duurzaam’ gebouw. Het fundament van die duurzaamheid is zorgvuldig meten, gemeenschappelijke standaarden en het daarop gebaseerde vertrouwen.

Nielsen kijkmeting in de VS in opspraak
We kunnen het ons niet veroorloven om de fouten uit het verleden te herhalen. Als we een gigantische kamer bouwen van duizenden Lego-stukjes dan is de actuele olifant in de hoek van de kamer het onderzoeksbureau Nielsen. Al 70 jaar is het concept van reclame-effectiviteitsmetingen synoniem met hun naam. Vorig jaar heeft het Amerikaanse Video Advertising Bureau het verzoek ingediend bij de Media Rating Council (MRC) om de accreditatie van Nielsen voor de landelijke TV-bereikscijfers in te trekken. Van de ene dag op de andere moesten TV-zenders een inzichtelijke wereld scheppen zonder Nielsen data en nieuwe metingen ontwikkelen die een correcter beeld zouden geven van de manier waarop consumenten TV en online video kijken.

Slecht geïnformeerde belofte van gratis bereik
Dit zorgt voor een landverschuiving in het mediabereiklandschap. Nielsen heeft nu concurrentie van verschillende bedrijven zoals Comscore, iSpot.tv en VideoAmp. Zij proberen niet alleen geaccepteerd te worden als valide bereikmeting maar ook als currency waarmee reclame kan worden geëvalueerd. Dit is al eens eerder voorgekomen, en we kunnen ons dit geen tweede keer permitteren. De schaal van deze disruptie heeft een negatief effect op de reclame-industrie. De slecht geïnformeerde belofte van gratis bereik stuurt ons allemaal op zoek naar de perfecte ‘viral’ video. Instant metingen en hyper targeting zorgen ervoor dat onze merken afkalven. En ‘click bait’ engagement metingen leiden tot attributie modellen die niet realistisch zijn. Wat kunnen we hiervan leren? Wanneer je veranderingen op een industriële schaal wilt realiseren is haastige spoed zelden goed. Zoals Shakespeare al zei ‘A hasty marriage seldom proveth well’.

Het is tijd voor een gezamenlijke overeenstemming over standaarden
Het blijft een feit dat je een currency niet in een dag kunt bouwen. Het duurde meer dan twintig jaar voordat de Amerikaanse dollar een wijdverspreide eenheid, waarde en wettelijk betaalmiddel werd. Bitcoin bestaat sinds 2009 en terwijl zijn bekendheid is toegenomen heeft Bitcoin nog steeds weinig vertrouwen. Als een decentrale digitale currency en wettelijk betaalmiddel zal het meer tijd nodig hebben om een stabiele eenheid te worden. Het duurde slechts vijf jaar voor ‘viewablity’ om een geaccepteerde meeteenheid te worden waarmee de reclame-industrie effectiviteit afrekent. En nu zitten we in de positie dat we ‘viewablility’ nog eens kritisch bekijken en ons realiseren dat het niet goed werkt. Ik ben ervan overtuigd dat indien we langer hadden nagedacht over ‘viewability’ als meeteenheid, we nu niet in de problemen zouden zitten. Hiervan kunnen we leren.

Een van de redenen waarom ik, vanaf het begin van mijn academische carrière, voorstander was van aandacht als kandidaat binnen de currency wedloop is het besef dat alleen menselijke data de basis kunnen zijn voor een betrouwbaar, transparant en betekenisvol online meet-ecosysteem. Met de juiste data om reclames te plannen, te verhandelen en te verifiëren wordt de reclame-industrie gestimuleerd. Maar eerst moet de reclame-industrie het gezamenlijk eens kunnen worden over wat we als de standaard voor aandacht data zien voordat we deze kunnen gaan toepassen als een currency.

Nadat de toren is omgevallen blijven perfect gestapelde Lego-stenen een hoop losse stenen.


Professor Karen Nelson-Field is mediawetenschapper en oprichter van onderzoeksbureau Amplified Intelligence. Ze schijft een maandelijkse blog voor Mediatel News waarin ze uitlegt hoe merken aandacht kunnen toepassen om hun online reclames beter te meten en om hun digitale ecosysteem beter in te richten. Deze tekst is een vertaling door Screenforce van de blog van Karen Nelson-Field voor Mediatel.

Drum Award en online webinar the State of the Attention Economy
Amplified Intelligence heeft een award gewonnen van het Britse reclamevakblad The Drum in de categorie ‘Game changing Advertising Technology’ voor de Drum Awards for Digital Advertising.

Webinar The State of the Attention Economy

Op dinsdag 24 mei organiseren Screenforce en haar Belgische zusterorganisatie VIA Association of AV Media de webinar The State of the Attention Economy met keynote sprekers Karen Nelson-Field en Florian Passlick. Aandacht wordt een steeds belangrijkere maatstaf waar adverteerders rekening mee moeten houden. Karen legt uit hoe merken aandacht kunnen toepassen om hun online reclames beter te meten en om hun digitale ecosysteem beter in te richten. Florian presenteert de resultaten van het Track The Succes onderzoek, dat het kijkgedrag meet in een natuurlijke thuissituatie.

Discussiepanel
Afsluitend vindt er een discussie plaats met Michel van der Voort (Directeur Screenforce), Tim van Doorslaer (VIA Belgium), Michael Willems (Director of Strategy & Planning Dentsu) en een grote adverteerder uit de Benelux, over de inhoud van de presentaties. De belangrijkste vraag voor de discussie is: briefen adverteerder nu al hun mediabureaus om aandacht voor reclames als KPI op te nemen.

Webinar
Datum: dinsdag 24 mei
Tijd: 10.00 – 11.00 uur
Deelname is gratis

Meer informatie over de webinar en de sprekers vind je op de eventwebsite. Het webinar wordt in het Engels gegeven.

Mis deze webinar niet en meld je hier nu aan.

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

13/01/22

Welke criteria zijn belangrijk om aandacht goed te meten

Onderzoek

In haar derde blog voor het Britse mediadata en -softwarebedrijf Mediatel geeft professor Karen Nelson-Field een overzicht van vijf kwaliteitsrichtlijnen voor op aandacht gebaseerde bereikmetingen.

Topics: Reclame-effect, ROI

13/09/21

Aandachtrevolutie: het opnieuw uitvinden van een uitvinding

Onderzoek

Als je ‘viewability’ (zichtbaarheid) van reclames meet en daarmee pretendeert reclame-effectiviteit te meten dan is dat hetzelfde als beweren dat productdistributie voldoende is, zonder te

25/11/20

Verslag webinar met Karen Nelson-Field: de kracht van TV in de aandachteconomie

Kennis Nieuws Onderzoek Inspiratie

Op donderdag 19 november sprak marketingprofessor Karen Nelson-Field in een webinar georganiseerd door Screenforce, Egta en The Global TV Group. Karen is oprichtster en executive

Topics: Reclame-effect, TV-reclame

24 september

Foto’s Screenforce Day 2024

Dinsdag 24 september presenteerden wij ‘Screenforce Day 2024 | The Future Of TV Advertising’. Bekijk hier

10 december

The Future of TV Advertising Global 2024

Recente onderzoeken van Kantar laten zien dat het aantal nieuwe Britse abonnees op VOD-diensten het laagste

10 december

Webinar: VIDEO OBSERVER 2024

Video Observer 2024 VIA nodigt je graag uit op de presentatie van de nieuwe editie van

Mediamanager

Fremantle Nederland is op zoek naar een Mediamanager voor hun afdeling postproductie. In deze rol ben je verantwoordelijk voor het efficiënt

Projectmanager

Media Reverse is per direct op zoek naar een Projectmanager. Als aanspreekpunt voor klanten ben je verantwoordelijk voor het onderhouden van

Client Lead

Media Reverse is per direct op zoek naar Client Lead. In deze rol ben je het eerste aanspreekpunt voor klanten en

Releasenote 28/11/2023 – Dashboard

Het TIP-Dashboard is een nieuw menu op de TIP-webapplicatie waarmee je in één oogopslag alle relevante gegevens over jouw campagne op één scherm te zien

Releasenote 31/3/2022 – Uitzendinstructies

De ontwikkeling van TIP is in volle gang. Om het inkoopproces nog efficiënter te maken is een nieuwe functionaliteit toegevoegd: het opgeven van uitzendinstructies voor

Release note 27/07/2021 – GRP module

TIP is het gezamenlijke TV-inkoop platform van Ster, Talpa Network, Ad Alliance of ORN. Het gebruik van TIP wordt door Screenforce kosteloos aangeboden aan bureaus

Release note 25/05/2021 – Monitoring van storingen

Op dinsdag 25 mei is TIP uitgebreid met een nieuwe functionaliteit: monitoring van storingen. Hierdoor kunnen TIP gebruikers op een geautomatiseerde wijze inzicht krijgt in

Release note 26/10/2020 – Status aangeleverde commercials

Op maandag 26 oktober is een nieuwe update doorgevoerd in TIP. Vanaf deze datum kun je de status van aangeleverde commercials bekijken. Naast dat je

Release note 01/10/2020 – TIP & tutorials

TIP bevat nu extra informatie over de uitgezonden spots en tutorials over de hoofdmenu’s. In TIP vind je een aantal belangrijke functionaliteiten die het gehele

Release note 29/05/2020 – TV-campagnes aanvragen

Vanaf mei is het mogelijk om in TIP TV-campagnes aan te vragen. Campagnes aanvragen Ga nadat je bent ingelogd in TIP naar aanvragen – nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en real time kunnen inlezen in door hun gebruikte software. Met