Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

09/10/17
Aandacht voor reclame op TV groter dan op Facebook en YouTube

Voor adverteerders is de grote vraag welke vorm van videoreclame, op TV, Facebook of YouTube, het meest effectief is om de verkopen te stimuleren. Uit Australisch onderzoek naar de verkoopeffecten van meer dan 18.000 verschillende reclames blijkt dat TV-reclame het meest de aandacht trekt van consumenten en de beste beeldkwaliteit heeft waardoor het verkoopeffect 2,4 keer meer is dan bij Facebook en 2,75 keer meer dan bij YouTube.

AI en Eye-tracking data gekoppeld aan merkvoorkeur aankoopdata
De doelstelling van het onderzoek is om vast te stellen welke aspecten van videoreclame tot omzetgroei voor adverteerders leiden. Het onderzoek werd in opdracht van ThinkTV uitgevoerd. De steekproef bestond uit 2.583 Australische consumenten. Er is gekeken naar het effect van TV- en videoreclames (in totaal 18.219) op de aankoopintentie van verschillende merken (in totaal 38.745). Daarbij werd gebruikt gemaakt van AI (Artificiële Intelligentie) en eye-tracking software in combinatie met merkvoorkeur aankoopdata. De TV- en videoreclames werden aangeboden in een natuurlijke omgeving.

Conclusies
Uit het onderzoek komen de volgende resultaten naar voren:
1. Hoe groter de aandacht voor de reclame, hoe vaker het merk wordt gekocht.

Kwaliteit van en aandacht voor TV-reclames groter dan voor Facebook en YouTube (1)
Bron: ThinkTV: ‘Visibility The Attribute That Really Matters’

2. Naar TV-reclames wordt 2 keer meer actief gekeken dan naar videoreclames op YouTube, voor Facebook is dit zelfs 14 keer zo veel.

Kwaliteit van en aandacht voor TV-reclames groter dan voor Facebook en YouTube (2)
Bron: ThinkTV: ‘Visibility, The Attribute That Really Matters’

3. TV-reclame genereert 2,4 keer meer verkoopeffect (44% extra verkoop) dan Facebook (18% extra verkoop) en 2,75 keer meer dan YouTube (16% meer verkoop).

Kwaliteit van en aandacht voor TV-reclames groter dan voor Facebook en YouTube (3)
Bron: ThinkTV: ‘Visibility, The Attribute That Really Matters’

Zelfde reclame op ander platform dan TV heeft minder effect
In het onderzoek is ook gekeken naar het effect van dezelfde reclames op een ander platform. Hieruit blijkt dat consumenten die een videoreclame op TV zien meer aandacht besteden aan deze reclame dan wanneer ze exact dezelfde videoreclame op Facebook of YouTube zien.

Er zijn twee mogelijke verklaringen voor dit resultaat:

  1. Videoreclames op Facebook en YouTube nemen slechts een klein deel van het beeldscherm in en zijn daarom minder goed zichtbaar dan TV-reclames. TV-reclames gebruiken altijd 100% van het beeldscherm. Hoe kleiner het deel is dat van het beeldscherm wordt gebruikt, hoe minder sterk het verkoopeffect is.
  2. De beeldkwaliteit (het aantal pixels dat een bepaalde tijd zichtbaar is) van videoreclames op Facebook en YouTube is minder goed dan van TV-reclames. Zo wordt een online videoreclame doorbelast aan een adverteerder als 50% van de pixels gedurende 2 volledige seconden zichtbaar zijn voor een bezoeker van de site.
Kwaliteit van en aandacht voor TV-reclames groter dan voor Facebook en YouTube (4)
Bron: ThinkTV: ‘Visibility, The Attribute That Really Matters’

Deze tekst is een samenvatting door Screenforce van het ThinkTV rapport ‘Visibility, The Attribute That Really Matters’ aangevuld met informatie uit het artikel van Bob Hoffman over dit onderzoek.

Volgens Bob Hoffman is het logisch dat reclames met een betere zichtbaarheid effectiever zijn: ‘Maar in een irrationele reclamewereld, waarin aan alles dat ‘online’ of ‘digitaal’ is magische kwaliteiten wordt toegekend, is het heel belangrijk dat in dit wetenschappelijke onderzoek de kwaliteit nu ook daadwerkelijk is getest.

Meer over dit onderwerp bij Screenforce
Screenforce publiceert regelmatig onderzoek naar de effectiviteit van TV onder het thema ‘ROI’. Zo toont Engels onderzoek bijvoorbeeld aan dat videoreclame op YouTube en Facebook minder impact heeft en duurder is dan video on demand reclame op TV (VOD). De ROI-onderzoeksresultaten zijn nu extra actueel vanwege de discussies over online brand security. Oud-reclameman Bob Hoffman heeft in maart 2017 op de Screenforce Day een betoog gehouden over ‘Marketers are from Mars, Consumers are from New Jersey’. Hij maakt in zijn betoog duidelijk dat er een enorm gat zit tussen hoe marketeers denken en hoe consumenten zich gedragen. Volgens Bob Hoffman zijn er drie misvattingen op het gebied van marketing: online, branding en leeftijd.

Print Friendly, PDF & Email

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

23/11/22

Egta’s Expert series: Insights in de aandachteconomie

Kijktip Nieuws

Is aandacht de meest waardevolle grondstof in de wereld? Nu content producenten en merken allemaal hun best doen om de aandacht van de consument te

Topics: Reclame-effect, TV-reclame

21/11/22

Branding werkt in 80% van de gevallen beter dan performance marketing

Nieuws

Branding stimuleert de verkoop, verbetert de ROI en verhoogt zelfs het rendement van actiemarketing, bezuinig er niet op! Dat is de hoofdconclusie die marketingdatasoftware platform

Topics: Mediabestedingen, TV-reclame

14/11/22

Boost jouw merk met distinctive brand assets

Inspiratie Nieuws

In deze whitepaper nemen de branding experts van Blauw Research je mee aan de hand van opvallende en bewezen ontdekkingen over DBA’s (Distinctive Brand Assests)

Topics: Reclame-effect, TV-reclame

Manager Public Affairs Benelux

Discovery Networks is één van de toonaangevende concerns in de media-entertainmentindustrie. In Amsterdam werken we

B2B Marketing Manager Events

Het B2B Marketing team is onderdeel van het saleshuis Media Solutions en heeft als doel

Senior Creatief Strateeg

Ben jij die allround Senior Creatief Strateeg die voor ambitieuze adverteerders van Nederland wil werken?

6 -
7 december

The Future of TV Advertising Global

Op dinsdag 6 en woensdag 7 december keert The Future of TV Advertising Global –

15 december

Nationaal Reclamerechtcongres 2022 – donderdag 15 december

Een dag vol netwerkmogelijkheden, actuele onderwerpen en een boeiende mix aan sprekers: dat is het

12 januari

Koffiedik Kijken 2022

Op donderdag 12 januari komt de marketingcommunicatie-industrie samen in het Koninklijk instituut voor de Tropen

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en