Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

24/04/13
Aandacht TV-programma stijgt door gebruik social media

Neuroscience onderzoek toont aan dat de aandacht van kijkers voor TV programma’s gemiddeld 9% toeneemt door de interactie via social media. Gedurende een programma van een half uur werd er gemiddeld vier keer contact gemaakt met social media.

Uiteindelijk leidde dit cumulatief tot een stijging van 26% in de aandacht. Additioneel werd duidelijk dat de interactie met social media tijdens het TV-kijken functioneert als een ‘reset’ moment waardoor de kijker zich weer met verhoogde aandacht focust op het programma.

Eerste toepassing van neuroscience op TV en social media

Het onderzoek is uitgevoerd door MEC Australië, Seven Network en het onderzoeksbureau Neuro Insight. Doelstelling is vast te stellen welke impact de interactie met social media heeft op de aandacht van TV kijkers voor het TV programma en het ‘second screen’. Volgens de participanten is dit de eerste keer dat neuro-wetenschappelijke technieken zijn toegepast op dit onderwerp. Zij geven aan dat juist het gebruik van deze technieken essentieel is om de veranderingen in bewustzijn, emotionele response, geheugen opslag en aandacht betrouwbaar te meten.

James Hier, hoofd strategie MEC: ‘Het is onmogelijk voor mensen om hun aandacht weer te geven via brede technieken zoals recall vragenlijsten, attitude onderzoek of zelfs eye-tracking. De enige manier om aandacht te meten is via hersenonderzoek.’  Peter Pynta, directeur marketing Neuro Insight: ‘Nooit eerder is er onderzoek uitgevoerd dat de hersenrespons meet op live TV kijken op een dergelijk gedetailleerd niveau en met een zo uitgebreide steekproef aan interacties.’

De resultaten weerleggen de veronderstelling dat second screen gebruik een negatieve impact zou hebben op de aandacht voor TV content en onderbouwen de waarde van TV sponsoring en social media extensies.

Social TV is goed voor adverteerders en voor TV-zenders

  • Interactie met social media tijdens het TV-kijken verhoogt de aandacht voor het programma gemiddeld 9%
  • Gemiddeld wordt er gedurende een programma van een half uur gemiddeld vier keer contact gemaakt met social media
  • De social media interactie tijdens het TV-kijken functioneert als een ‘reset moment’ waardoor de kijker zich na de interactie weer met verhoogde aandacht op het programma focust
  • Uiteindelijk leidde dit cumulatief tijdens het hele programma tot een stijging van 23% in de aandacht
  • De verandering in aandacht wordt gestuurd door een stijging van ‘detailled memory encoding’, de mogelijkheid om je specifieke details van het programma te herinneren
  • De second screen interacties vonden niet alleen plaats tijdens de commercial breaks, 76% van alle interacties vonden plaats tijdens het TV-programma zelf

Optimaliseer je TV-commercial

Volgens James Hier van MEC Australië is de belangrijkste aanbeveling voor adverteerders dat hun  TV commercials gebruik moeten maken van de verhoogde aandacht van TV kijkers voor details. En dat zowel de timing als het soort TV commercial geoptimaliseerd moet worden afhankelijk van de inhoud van het TV programma. In een interview over het onderzoek met AdNews legt hij dit verder uit : ‘Social TV kijkers zullen vaker details oppikken dan de gemiddelde kijker. Dus als sponsor van een TV programma weet ik  dat er aan het eind van het programma meer op details wordt gelet. Dan zou ik merk gerelateerde boodschappen in het begin plaatsen en aan het einde product eigenschappen, prijs informatie, promoties en aanbiedingen communiceren. Als adverteerder kun je de boodschapoverdracht dus sturen tijdens de duur van het programma.’

Bekijk de video van het neuroscience onderzoek

Beeld vertelt meer dan geschreven woord. Bekijk daarom hier de vier minuten durende video waarin de opzet en de resultaten van het onderzoek uitgelegd worden.

Onderzoeksopzet

Het onderzoek is in de laatste drie maanden van 2012 uitgevoerd met behulp van een panel van kijkers naar de live uitzendingen van Seven Neworks reality TV show ‘X-factor’. Op vier avonden werd bij 41 respondenten het kijkgedrag, het social mediagedrag en de breinactiviteit  geregistreerd. In totaal werden 153 verschillende social media interacties tijdens de vier verschillende afleveringen van de serie geanalyseerd. Deze interacties waren niet geregisseerd  en traden natuurlijk op. De respondenten waren uitgekozen omdat ze normaal gesproken veel op social media interacteren tijdens dit programma. Het onderzoek is onlangs gepresenteerd op de Australian Broadcasting Summit en wordt in juni dit jaar gepresenteerd op de Advertising Research Foundation (ARF) audience measurement bijeenkomst in New York.

Print Friendly, PDF & Email

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

08/12/21

Addressable TV: nieuwe kansen adverteerders om consument te bereiken

Kennis Nieuws

Smartclip, een video advertising bureau dat onderdeel is van de RTL Group, heeft een nieuw rapport gepubliceerd over addressable TV. In het rapport wordt voor

Topics: HbbTV, Targetted TV Advertising, Techniek, TV-reclame

03/12/15

Onderzoeksresultaten SBS naar impact indent kijkgedrag

Onderzoek

Adverteerders strijden om de aandacht van de consument. Het wel of niet bereid zijn om te kijken naar reclame is doorslaggevend voor effect. Onderzoeksbureau DVJ

Topics: Reclame-effect, TV-reclame

16 maart

Foto’s TV Jaarrapport 2022

Donderdag 16 maart presenteerde Screenforce het TV Jaarrapport van 2022. Bekijk hier alle foto’s van

12 december

Webinar: De Kracht van Creatie

Ben je ook benieuwd hoe je de impact van commercials kunt verhogen? Samen met neuromarketingbureau

11 januari

Koffiedik Kijken | VIA

Koffiedik Kijken is dé nieuwjaarsbijeenkomst van de media, marketing- en communicatiebranche. Diverse sprekers nemen een

Kennismanager Data & Research

bvA netwerk van merkleiders is op zoek naar een ambitieuze en analytisch sterke data- en researchspecialist die de inspanningen van bvA

Team Manager Data Science

Als Team Manager Data Science geef je leiding aan een team van acht data scientists die dataproducten bouwen die een directe

Communicatieadviseur

Fremantle is per direct op zoek naar een Communicatieadviseur. Je werkt nauw samen met jouw communicatie teamgenoten maar natuurlijk ben je

Releasenote 28/11/2023 – Dashboard

Het TIP-Dashboard is een nieuw menu op de TIP-webapplicatie waarmee je in één oogopslag alle relevante gegevens over jouw campagne op één scherm te zien

Releasenote 31/3/2022 – Uitzendinstructies

De ontwikkeling van TIP is in volle gang. Om het inkoopproces nog efficiënter te maken is een nieuwe functionaliteit toegevoegd: het opgeven van uitzendinstructies voor

Release note 27/07/2021 – GRP module

TIP is het gezamenlijke TV-inkoop platform van Ster, Talpa Network, Ad Alliance of ORN. Het gebruik van TIP wordt door Screenforce kosteloos aangeboden aan bureaus

Release note 25/05/2021 – Monitoring van storingen

Op dinsdag 25 mei is TIP uitgebreid met een nieuwe functionaliteit: monitoring van storingen. Hierdoor kunnen TIP gebruikers op een geautomatiseerde wijze inzicht krijgt in

Release note 26/10/2020 – Status aangeleverde commercials

Op maandag 26 oktober is een nieuwe update doorgevoerd in TIP. Vanaf deze datum kun je de status van aangeleverde commercials bekijken. Naast dat je

Release note 01/10/2020 – TIP & tutorials

TIP bevat nu extra informatie over de uitgezonden spots en tutorials over de hoofdmenu’s. In TIP vind je een aantal belangrijke functionaliteiten die het gehele

Release note 29/05/2020 – TV-campagnes aanvragen

Vanaf mei is het mogelijk om in TIP TV-campagnes aan te vragen. Campagnes aanvragen Ga nadat je bent ingelogd in TIP naar aanvragen – nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en real time kunnen inlezen in door hun gebruikte software. Met