Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

11/02/16
Meer aandacht voor reclame rond TV-content dan YouTube-content

Meer aandacht voor reclame rond TV-content dan rond YouTube-content. Dit blijkt uit onderzoek van COG Research uit Engeland dat afgelopen september gepresenteerd is op het Esomar Congres in Dublin.

De doelstelling van het onderzoek was om te vergelijken of commercials rond TV-content die online bekeken wordt anders worden bekeken dan commercials op platforms als YouTube. Voor commercials rond online TV-content blijkt er zowel meer aandacht als een grotere focus te zijn, dat wil zeggen minder afleiding en minder multitasking.

Inzicht nodig in TV-kijken via kleine schermen
Het kijken naar videocontent via online devices zoals laptops, tablets en smartphones neemt elk jaar weer toe. En deze groei is met name hoog onder jongeren. COG Research heeft daarom in opdracht van Channel 4 in Engeland onderzocht of TV-content en commercials via VOD-services van TV-zenders anders worden bekeken dan content en commercials op social media, zoals YouTube.

SPOT Channel 4 onderzoek

Online VOD-kijkgedrag gemeten in natuurlijke thuissituatie
COG Research heeft voor het onderzoek bestaande video on-demand kijkers geselecteerd van 8 verschillende reguliere Channel 4 TV-programma’s met verschillende kijkersprofielen. Het betreft zowel drama, comedy als reality programma’s. Het kijkgedrag werd bij de respondenten thuis in de natuurlijke situatie onderzocht. Gedurende het onderzoek van ongeveer anderhalf uur kregen de respondenten een eyetracking bril opgezet om daarmee hun oogbewegingen tijdens het kijken te kunnen registeren. Daarnaast werd er een huidgeleidingssensor vastgemaakt aan hun vingers om hun mate van ontspanning te meten. De onderzoekers wilden niet dat de respondenten extra aandacht aan de online TV-content en commercials zouden besteden. Verteld werd dat het onderzoek werd uitgevoerd om te kijken hoe gemakkelijk mensen de Channel 4 online service in het dagelijks gebruik vinden. Naast de Channel 4 programma’s werd ook het kijken naar ITV of BBC-series en naar YouTube-content onderzocht.

SPOT Channel 4 onderzoek

Aandacht voor commercials rond online TV-content beter dan rond YouTube-content
Het eindresultaat bestond uit maar liefst 40 uur aan opnames van online kijkgedrag naar een mix van online VOD-content via verschillende online VOD-platforms. Van alle opnames is vervolgens de tijd geanalyseerd waarin de ogen gericht waren op het videobeeld, het commercialbeeld of op andere delen van het scherm zoals bij YouTube de menubalk. In de onderstaande figuur staat de samenvatting van de resultaten met betrekking tot aandacht. Het percentage aandacht voor online TV-content is significant hoger, 78%, dan voor content van YouTube, 47%. Ook wordt duidelijk dat het percentage aandacht voor online commercials rond TV-content significant hoger is, namelijk 73%, dan rond content op YouTube, 20%.

De doelstelling van het onderzoek was om te vergelijken of dat reclame rond TV VOD-content die online bekeken wordt anders wordt bekeken dan reclame rond social media-content, in dit geval YouTube. Rond de content van TV-zenders blijkt er zowel meer aandacht als een grotere focus te zijn, dat wil zeggen minder afleiding en minder multitasking.

Aandacht voor video on-demand video content en reclames

SPOT Watching the devices

Bron: COG Research, ‘Watching the Devices’, Esomar 2015

Kijkers naar YouTube-content en commercials zijn minder ontspannen en minder gefocust
Een tweede belangrijke uitkomst is dat de mate van hersenactiviteit (gemeten met behulp van de huidgeleidingssensors) voor content op TV-platforms vergelijkbaar is met die van de omliggende commercials. Kijkers zijn ontspannen en concentreren zich op het scherm. De kijkers naar YouTube-content en commercials daarentegen zijn minder ontspannen. Dit duidt erop dat ze veel meer aan het multitasken zijn en minder gefocust zijn op de videocontent en commercials. De aandacht van de YouTube-kijkers verspringt steeds van het ene element naar het andere waarbij de videobeelden slechts een gedeelde aandacht krijgen en de hersenen actiever en meer gespannen zijn.

SPOT Channel 4 onderzoek

Respondenten bevestigen conclusies onderzoek
Om extra inzicht te verkrijgen lieten de onderzoekers de oogbewegingsuitkomsten van respondenten ook achteraf aan de respondenten zelf zien en bediscussieerden ze deze resultaten met hen. De respondenten blijken niet verbaasd te zijn van de uitkomst dat ze met meer aandacht naar online TV-content en commercials kijken: ‘Als ik via mijn tablet naar een TV-serie kijk kan ik echt goed opletten’ Ze beaamden dat je bij Youtube vaak van video naar video zapt, op zoek naar een leuk filmpje. En tijdens het kijken naar de beelden lees je tegelijkertijd het commentaar erop en ga je alweer op zoek naar een andere video. De respondenten zeggen dat korte filmpjes soms leuk en soms niet leuk zijn zodat je maar beter kunt nadenken over wat je hierna wilt bekijken. Men gaf ook aan commercials op YouTube minder te waarderen en steeds naar de ‘Skip Ad button’ te kijken.

Deze tekst is een samenvatting van de Nederlandse vertaling door SPOT van het originele Engelse Esomar-artikel.

Ook Nederlandse kijker positiever over TV-reclame dan over online videoreclame op social media
SPOT heeft onlangs kwalitatief onderzoek laten uitvoeren door MWM2 naar de aandacht die kijkers hebben voor video en TV-content en TV en online reclame. Ook uit dit TV Engagement onderzoek blijkt dat de het kijken van shortform online video content via Facebook en Youtube niet wordt gezien als TV-kijken. En dat men TV-reclame van TV-zenders meer accepteert dan online videoreclame op social media zoals Facebook en YouTube.

Het YouTube-onderzoek van Channel 4 is op te vragen via spot@screenforce.nl.

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

09/02/16

Nielsen VS rapporteert: Live TV blijft dominant

SPOT TV kijken is dominant

Onderzoek

Live TV is de primaire manier waarop Amerikanen video-content bekijken. Dat blijkt uit de Nielsen Q3 2015 rapportage van The Total Audience Report. Nielsen rapporteert

Topics: Tijdsbestedings- onderzoek Mediatijd, Online Video, TV-reclame

28/01/15

Comedy content verhoogt betrokkenheid bij TV-commercials

Comedy content verhoogt betrokkenheid bij TV-commercials

Onderzoek

Lachen heeft fysieke, emotionele en sociale voordelen. Mensen die veel lachen zijn lichamelijk gezonder, positiever ingesteld en hebben meer vrienden en een gezonder sex-leven.

Topics: Tijdsbestedings- onderzoek Mediatijd, Reclame-effect, TV-reclame

20/06/22

The New Life of The Living Room: Onderzoek RTL AdConnect naar gebruik van het TV-scherm

Nieuws Onderzoek

In Nederland zijn Smart TV’s, smartphones en tablet om regelmatig videocontent mee te bekijken populairder dan in alle overige Europese landen. RTL AdConnect en SmartClip

Topics: Online Video, Reclame-effect, TV-reclame

5 maart

TV Jaarrapport 2024

Presentatie voor het TV Jaarrappport Het is weer tijd om samen vooruit te blikken én terug

18 maart

MIE’25

Revolutionising Data & Insights: The Transformative Power of Generative AI Op 18 en 19 maart 2025

1 april

The New Life of the Living Room 2025

Wist je dat voor 51% van de kijkers lineaire tv de eerste keuze is wanneer ze

Marketing Executive voor 16 uur per week

Ben jij gek op radio, TV en online video? Heb jij video on demand ‘uitgespeeld’ en vaak je oortjes in voor

Teamlead Communicatie

Als Teamlead Content Communicatie bij RTL geef je leiding aan een team van zes communicatieadviseurs en werk je strategisch aan de

Mediamanager

Fremantle Nederland is op zoek naar een Mediamanager voor hun afdeling postproductie. In deze rol ben je verantwoordelijk voor het efficiënt

Releasenote 28/11/2023 – Dashboard

Het TIP-Dashboard is een nieuw menu op de TIP-webapplicatie waarmee je in één oogopslag alle relevante gegevens over jouw campagne op één scherm te zien

Releasenote 31/3/2022 – Uitzendinstructies

De ontwikkeling van TIP is in volle gang. Om het inkoopproces nog efficiënter te maken is een nieuwe functionaliteit toegevoegd: het opgeven van uitzendinstructies voor

Release note 27/07/2021 – GRP module

TIP is het gezamenlijke TV-inkoop platform van Ster, Talpa Network, Ad Alliance of ORN. Het gebruik van TIP wordt door Screenforce kosteloos aangeboden aan bureaus

Release note 25/05/2021 – Monitoring van storingen

Op dinsdag 25 mei is TIP uitgebreid met een nieuwe functionaliteit: monitoring van storingen. Hierdoor kunnen TIP gebruikers op een geautomatiseerde wijze inzicht krijgt in

Release note 26/10/2020 – Status aangeleverde commercials

Op maandag 26 oktober is een nieuwe update doorgevoerd in TIP. Vanaf deze datum kun je de status van aangeleverde commercials bekijken. Naast dat je

Release note 01/10/2020 – TIP & tutorials

TIP bevat nu extra informatie over de uitgezonden spots en tutorials over de hoofdmenu’s. In TIP vind je een aantal belangrijke functionaliteiten die het gehele

Release note 29/05/2020 – TV-campagnes aanvragen

Vanaf mei is het mogelijk om in TIP TV-campagnes aan te vragen. Campagnes aanvragen Ga nadat je bent ingelogd in TIP naar aanvragen – nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en real time kunnen inlezen in door hun gebruikte software. Met