Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

04/07/23
Aandacht voor TV versus social media nader onderzocht

TV4, de grootste commerciële TV-zender in Zweden, heeft onderzoeksbureau COG research een onderzoek laten uitvoeren naar het effect van hun VOD-platform TV4 Play en hun lineaire TV-zender TV4 in vergelijking met de social media platforms TikTok, Instagram, YouTube en Facebook, als ook met lokale nieuwssites. De doelstelling van het onderzoek was om inzicht te krijgen in de effectiviteit van het TV4-aanbod op basis van daadwerkelijk objectief geregistreerd gedrag van kijkers, in plaats het door kijkers geclaimde gedrag in antwoorden op een vragenlijst.

Eye-tracking en elektrodermale respons geven inzicht in kijkervaring
Het onderzoek is uitgevoerd in een huiskamer setting waarbij door middel van eye-tracking en elektrodermale respons sensoren (EDR) de reacties van de kijkers op de reclamecontent objectief worden geregistreerd. Na afloop is er aanvullend ook nog een vragenlijst afgenomen bij de deelnemers aan het onderzoek.

Anders Eriksson, Head B2B Insights bij TV4, heeft de resultaten tijdens een Egta bijeenkomst gepresenteerd. In zijn presentatie legt hij uit dat aandacht binnen de media-industrie alleen een modewoord dreigt te worden en dat het belangrijk is om de kijkervaring naar videocontent via de verschillende platforms goed te begrijpen. ‘We willen bewijzen en insights verzamelen over het kijken naar onze content zodat we ons aanbod kunnen aanpassen en de informatie kunnen delen met onze klanten en mediabureaus.’

Veel hogere reclame aandacht en minder overbelasting
Uit het onderzoek blijkt, niet verrassend, dat reclames die te zien zijn op lineaire TV en op Broadcasters-VOD (BVOD) een 100% kans hebben om gezien te worden door de kijker, terwijl dat voor de social media platforms significant lager is. Dat komt omdat je op social media de reclames kunt overslaan (skippen) of er snel langs kunt scrollen. In de onderstaande figuur is te zien dat VOD- platform TV4 Play en lineaire zender TV4 veel hogere aandachtpercentages realiseren dan de andere platforms. Van de TV4 Play kijker focust 73% zijn aandacht op de reclames tijdens het kijken naar de reclameblokken.

Met behulp van de elektrodermale respons sensoren (EDR) is ook gemeten hoe hoog de emotionele betrokkenheid is met de reclames. In de onderstaande figuur staat de betrokkenheid uitgesplitst naar drie niveaus: lage betrokkenheid, betrokkenheid en overload (overprikkeld). Uit het onderzoek blijkt dat de kijkers naar social media vaker overprikkeld raken (overload) dan de kijkers naar lineaire en on demand TV, hetgeen bij social media leidt tot een lagere reclameherinnering.

Ondanks dat de betrokkenheidspercentages voor social media tussen 60 en 70% liggen zijn de overload scores aanzienlijk hoger dan voor TV4 Play en TV4. Gemiddeld genomen hebben reclames op TV4Play per minuut vijfmaal zo veel betrokkenheid dan reclames op social media.

We besteden meer aandacht aan TV-commercials en herinneren ze beter dan wij zelf denken
Betrokkenheid overload betekent een teveel aan visuele prikkels waardoor de hersenen alle aangeboden informatie niet kunnen verwerken. Dat zorgt er vervolgens voor dat kijkers de reclame niet zo goed kunnen herinneren als wanneer de betrokkenheid normaal is. Uit de interviews na afloop komen interessante inzichten. Kijker die in hun antwoorden aangeven dat ze niet naar de reclames hebben gekeken kunnen zich achteraf toch nog bepaalde fragmenten uit de reclames herinneren. En sommige hebben zelfs hun gedrag aangepast. Dit onderbouwt de lange termijn merkbouw effectiviteit van TV- en premium videocontent.

Anders Erikson: ‘Het blijkt dat we meer aandacht aan TV-reclames besteden dan wij denken te doen en we herinneren er meer van dan we beseffen.’

Conclusie
Samenvattend geeft het TV4 onderzoek inzicht in de effectiviteit voor wat betreft aandacht en betrokkenheid van het VOD-platform TV4 Play in vergelijking met andere populaire online platforms. De resultaten bevestigen de voordelen die TV4 Play en TV4 bieden aan adverteerders in het trekken van de aandacht van de kijker voor de reclames en in het realiseren van betrokkenheid bij de reclames in vergelijking met social media.

Deze tekst is een bewerking door Screenforce van een oude samenvatting op de Egta website van het TV4 onderzoek aangevuld met informatie uit de presentatie zelf.

Print Friendly, PDF & Email

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

01/05/23

De kracht van Broadcaster Video On Demand is bereik en effectiviteit

Nieuws Onderzoek

Thinkbox publiceert een nieuw onderzoek De Video On Demand diensten (BVOD) van de broadcasters vormen het kloppende hart van de steeds verder groeiende wereld van

Topics: Reclame-effect, ROI

11/04/23

Nieuw Belgisch onderzoek naar videoreclame

Onderzoek

Langere BVOD- en lineaire TV-reclames krijgen ook langere aandacht Onze Belgische collega’s van de Association of AV Media (VIA) hebben op 28 maart de resultaten

Topics: Reclame-effect, TV-reclame

03/10/22

Aandacht voor reclame: BVOD vs. YouTube vs. social

Onderzoek Nieuws

Voor reclame effectiviteit is aandacht voor reclame belangrijker dan de tijd besteed aan reclame. Maar een platform dat effectief is voor het ene merk kan

26 juni

M100 Summer Edition

Op woensdag 26 juni 2024, tegen het begin van de zomervakantie, presenteert Media Meetings & Magazines

4 juli

NMO Summer Update 2024

Het Nationaal Media Onderzoek (NMO) draait ook in de zomermaanden op volle kracht. Samen met alle

26 september

TV Masters

Ben jij een startende mediaprofessionals aan adverteerders- of bureaukant en wil je alles leren over TV?

Media Consultant

Media Reverse is een snel groeiend, transparant en full service mediabureau. Ze zijn daarom altijd op zoek naar enthousiaste nieuwe teamgenoten

Radio- en TV Planner

Ben jij goed in het optimaliseren van reclamezendtijd op televisie en radio? Wil jij verantwoordelijk zijn voor het succes van reclamecampagnes

Account Manager/ Client Lead

Ad Alliance is op zoek naar een Account Manager/ Client Lead Als Client Lead ben je medeverantwoordelijk voor het behalen van

Releasenote 28/11/2023 – Dashboard

Het TIP-Dashboard is een nieuw menu op de TIP-webapplicatie waarmee je in één oogopslag alle relevante gegevens over jouw campagne op één scherm te zien

Releasenote 31/3/2022 – Uitzendinstructies

De ontwikkeling van TIP is in volle gang. Om het inkoopproces nog efficiënter te maken is een nieuwe functionaliteit toegevoegd: het opgeven van uitzendinstructies voor

Release note 27/07/2021 – GRP module

TIP is het gezamenlijke TV-inkoop platform van Ster, Talpa Network, Ad Alliance of ORN. Het gebruik van TIP wordt door Screenforce kosteloos aangeboden aan bureaus

Release note 25/05/2021 – Monitoring van storingen

Op dinsdag 25 mei is TIP uitgebreid met een nieuwe functionaliteit: monitoring van storingen. Hierdoor kunnen TIP gebruikers op een geautomatiseerde wijze inzicht krijgt in

Release note 26/10/2020 – Status aangeleverde commercials

Op maandag 26 oktober is een nieuwe update doorgevoerd in TIP. Vanaf deze datum kun je de status van aangeleverde commercials bekijken. Naast dat je

Release note 01/10/2020 – TIP & tutorials

TIP bevat nu extra informatie over de uitgezonden spots en tutorials over de hoofdmenu’s. In TIP vind je een aantal belangrijke functionaliteiten die het gehele

Release note 29/05/2020 – TV-campagnes aanvragen

Vanaf mei is het mogelijk om in TIP TV-campagnes aan te vragen. Campagnes aanvragen Ga nadat je bent ingelogd in TIP naar aanvragen – nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en real time kunnen inlezen in door hun gebruikte software. Met