Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

20/01/22
Aandachtsdata zijn data die keer op keer inzicht bieden

In haar vierde blog voor het Britse mediadata en -softwarebedrijf Mediatel geeft professor Karen Nelson-Field een overzicht van de inzichten die worden verkregen uit aandachtsdata. In haar blog maakt ze, op basis van de door Amplified Intelligence verzamelde data over hoe dat reclames door echte personen van vlees en bloed in een natuurlijke setting zijn bekeken, duidelijk dat er een enorme kloof bestaat tussen de aantallen reclames die zichtbaar zijn volgens de internationaal geaccepteerde Media Rating Council (MRC) standaard en de aantallen reclames die echt door personen worden bekeken. Voor adverteerders betekent dit concreet dat ongeveer 75% van de online reclames waar ze voor betalen, tegen een standaard die ze vertrouwen, niet het resultaat oplevert dat ze denken dat ze leveren. De MRC standaard doet adverteerders onrecht aan. Screenforce heeft haar blog vertaalt.

De reeds afgelegde stappen naar een nieuwe aandachteconomie
Mediatel News en Amplified Intelligence hebben een revolutie beloofd en we hopen dat we dit ook hebben gerealiseerd. In de laatste zes maanden hebben we het media currency probleem besproken, de noodzaak voor de evolutie van deze ontdekking bepleit, de drie belangrijkste toepassingen voor mediabureaus en adverteerders genoemd, regels voor goed aandachtonderzoek opgesteld, opinieleiders opgeroepen verantwoordelijk actie te ondernemen en hebben we de ontstane kritieke massa in de adoptie van een nieuwe aandachteconomie toegejuicht.

Data vormen de bewijslast voor verandering
We hebben een grote hoeveelheid onderwerpen onder de aandacht gebracht met als doel om jullie een totaalbeeld te schetsen van deze snelgroeiende categorie. In dit laatste blog van 2021 ga ik een cadeau aanbieden, het cadeau van data. Normaal gesproken kies ik niet voor deze invalshoek in mijn blogs maar deze keer voel ik mij verplicht om dit te delen zodat jullie je 2022 gesprekken over aandacht kunnen starten met de duidelijke bewijslast voor verandering.

Views: de verwachting versus de realiteit
Ik dacht dat het belangrijk is om een deel van onze data te delen. Deze zijn eerlijk gezegd nogal beangstigend. Ze zijn beangstigend omdat ze het echte verschil laten zien tussen de verwachte menselijke impressies en de daadwerkelijke menselijke impressies. Of anders gezegd, het verschil tussen wat zichtbaar is op het scherm en wat daadwerkelijk wordt bekeken door een persoon. De data in de onderstaande figuur vormen een samenvatting van 20.000 impressies voor vier landen en zeven verschillende platforms (een combinatie van social media en algemene web data). Als toelichting, mocht je niet bekend zijn met hetgeen Amplified Intelligence doet. Wij verzamelen aandacht data door real time opnames via de camera’s van smartphones, PC’s en TV’s van gezichten te analyseren. Onze aandachtdata laten zien of dat een persoon rechtstreeks naar de reclame kijkt (we noemen dit active attention), of een persoon naar het scherm kijkt maar niet rechtstreeks naar de reclame (passive attention) of dat een persoon helemaal niet naar het scherm kijkt maar naar iets anders in de kamer kijkt (non-attention).

Hier zijn de feiten
Het eerste deel in de onderstaande figuur is niets nieuws, op een algemeen niveau is 70% van alle impressies Media Rating Council (MRC) compliant (50% van de pixels is minimaal 2 seconden zichtbaar voor video en 50% en minimaal 1 seconde zichtbaar voor display). Je verwachting is dat deze 70% garandeert dat de ogen van je doelgroep naar je reclame kijkt. Maar nu volgt het angstaanjagende deel.

Van alle impressies die worden uitgeleverd:

  • 44% is MRC compliant maar krijgt onvoldoende aandacht (gemiddeld een halve seconde)
  • 9% is MRC compliant maar krijgt geen aandacht
  • 17% is zowel MRC compliant en krijgt actieve aandacht voor minimaal 2 seconden

Als je hierover verder doordenkt, dan is van alle impressies waar je volgens de MRC standaard hebt betaald:

  • 63% krijgt te weinig aandacht (gemiddeld een halve seconde)
  • 13% krijgt geen aandacht
  • 24% krijgt actieve aandacht voor minimaal 2 seconden

MRC standaard doet adverteerders onrecht aan
Dit betekent dat ongeveer 75% van de online reclames waar je hebt voor betaald, tegen een standaard die je vertrouwt, niet het resultaat oplevert dat je denkt dat ze leveren. Dit enorme verschil tussen zichtbaar (viewable) en bekeken (viewed) toont aan dat de MRC standaard, en alle modellen en systemen die daarvan gebruik maken, adverteerders onrecht aandoen

Als je deze data verder uitsplitst naar platform en reclame format dan wordt het beeld nog interessanter omdat deze kloof (de ratio tussen zichtbaar en bekeken) significant verschillend is per platform en per reclame format.

Dit vertelt ons:

  • Aandacht en viewability zijn niet hetzelfde, als dat het geval zou zijn dan zouden de metingen overeen moeten komen en dat doen ze niet
  • Aandacht en viewability zijn niet hetzelfde, als dat het geval zou zijn dan zou de ratio tussen zichtbaar en bekeken constant moeten zijn over de verschillende platforms en formats en dat is niet zo
  • Viewability is geen universele meeteenheid, omdat de hieraan gerelateerde aandacht sterk verschilt per platform en per format, het maakt ook duidelijk dat je aandacht niet kunt forceren en dat iets dat ‘zichtbaar’ is door de kijker kan worden ontweken

En dat betekent:

  • Viewability cijfers kunnen je niet vertellen hoe veel aandacht een reclame krijgt, ze vertellen of een reclame is vertoond
  • Aandacht modellen kunnen je niet vertellen hoe veel aandacht een reclame krijgt als ze niet gevoed zijn met menselijke aandacht metingen

De nieuwste data wetenschapper die in dienst is gekomen bij Amplified Intelligence heeft een medische Artificial Intelligence achtergrond. Ze heeft media en bereiksonderzoek uitkomsten bestudeerd en vroeg mij of dat ze een fout had gemaakt. In haar woorden ‘Als DHL er niet in slaagt om het pakket bij een mens te bezorgen, dan wil je toch je geld terug? Hoe kan dit zo gebeuren?’

Misschien moeten we in 2022 een geldterugactie opstarten wegens niet geleverde diensten. Ik bedoel maar.

Gelukkig Nieuwjaar en de beste wensen voor 2022! Ik hoop dat ik jullie allemaal persoonlijk zal zien in het nieuwe jaar.


Professor Karen Nelson-Field is mediawetenschapper en oprichter van onderzoeksbureau Amplified Intelligence. Ze schijft een maandelijkse blog voor Mediatel News waarin ze uitlegt hoe merken aandacht kunnen toepassen om hun online reclames beter te meten en om hun digitale ecosysteem beter in te richten. Deze tekst is een vertaling door Screenforce van de blog van Karen Nelson-Field voor Mediatel.

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

13/01/22

Welke criteria zijn belangrijk om aandacht goed te meten

Onderzoek

In haar derde blog voor het Britse mediadata en -softwarebedrijf Mediatel geeft professor Karen Nelson-Field een overzicht van vijf kwaliteitsrichtlijnen voor op aandacht gebaseerde bereikmetingen.

Topics: Reclame-effect, ROI

13/09/21

Aandachtrevolutie: het opnieuw uitvinden van een uitvinding

Onderzoek

Als je ‘viewability’ (zichtbaarheid) van reclames meet en daarmee pretendeert reclame-effectiviteit te meten dan is dat hetzelfde als beweren dat productdistributie voldoende is, zonder te

25/11/20

Verslag webinar met Karen Nelson-Field: de kracht van TV in de aandachteconomie

Inspiratie Kennis Nieuws Onderzoek

Op donderdag 19 november sprak marketingprofessor Karen Nelson-Field in een webinar georganiseerd door Screenforce, Egta en The Global TV Group. Karen is oprichtster en executive

Topics: Reclame-effect, TV-reclame

21/08/17

‘Gen Z’ generatie positiever tegenover traditionele reclame

AdReaction - Gen X, Y and Z

Nieuws Onderzoek

Uit onderzoek van Kantar Millward Brown blijkt dat consumenten positiever aankijken tegen traditionele reclame dan tegen digitale reclame. De jongere ‘Gen Z’ generatie (16-19 jarigen)

Topics: Jongeren en media, Reclame-effect, TV-reclame

10/09/18

Waarom tech-bedrijven veel geld besteden aan TV | Een analyse door Simulmedia

Onderzoek Kennis Nieuws

Wanneer je de vakbladen goed bijhoudt is de kans groot dat je gelezen hebt dat TV dood is. Minder waarschijnlijk is het dat je hebt

Topics: Reclame-effect, ROI

05/02/24

De 10 best gelezen artikelen van 2023: het jaar samengevat

Inspiratie Kennis

Het begin van een nieuw jaar: tijd voor nieuwe plannen maar ook tijd om nog eens terug te kijken naar het afgelopen jaar. Het jaar

Topics: TV-reclame, Cases, Jongeren en media, Kijkcijfers, Reclame-effect, TV Jaarrapport

22 mei

AMMA Awards – Diamonds are forever

Wat is er in 2024 prachtig mediawerk gemaakt. Dat moet worden gevierd! De Annual Masters in

12 juni

NIMA Marketing Day

Ontdek de Toekomst van Marketing op de NIMA Marketing Day! Op 12 juni 2025 organiseren NIMA

5 november

2025 asi International Conferences

2025 asi International Radio & Audio en Television & Video Conferences De 2025 asi International Radio

Data Entry Clerk TV/Radio NL

Nielsen zoekt een gemotiveerde teamspeler voor het AdIntel Operational TV & Radio Team. In deze rol ben je verantwoordelijk voor het

Media Director

Mediaplus, onderdeel van de internationale Serviceplan Group, zoekt een ervaren en gedreven Media Director die impactvolle campagnes ontwikkelt voor toonaangevende merken

Coördinator (TV)

Nielsen is een toonaangevend wereldwijd data- en analysebedrijf dat diepgaande inzichten biedt in de mediawereld. Voor de vervanging van een collega

Releasenote 28/11/2023 – Dashboard

Het TIP-Dashboard is een nieuw menu op de TIP-webapplicatie waarmee je in één oogopslag alle relevante gegevens over jouw campagne op één scherm te zien

Releasenote 31/3/2022 – Uitzendinstructies

De ontwikkeling van TIP is in volle gang. Om het inkoopproces nog efficiënter te maken is een nieuwe functionaliteit toegevoegd: het opgeven van uitzendinstructies voor

Release note 27/07/2021 – GRP module

TIP is het gezamenlijke TV-inkoop platform van Ster, Talpa Network, Ad Alliance of ORN. Het gebruik van TIP wordt door Screenforce kosteloos aangeboden aan bureaus

Release note 25/05/2021 – Monitoring van storingen

Op dinsdag 25 mei is TIP uitgebreid met een nieuwe functionaliteit: monitoring van storingen. Hierdoor kunnen TIP gebruikers op een geautomatiseerde wijze inzicht krijgt in

Release note 26/10/2020 – Status aangeleverde commercials

Op maandag 26 oktober is een nieuwe update doorgevoerd in TIP. Vanaf deze datum kun je de status van aangeleverde commercials bekijken. Naast dat je

Release note 01/10/2020 – TIP & tutorials

TIP bevat nu extra informatie over de uitgezonden spots en tutorials over de hoofdmenu’s. In TIP vind je een aantal belangrijke functionaliteiten die het gehele

Release note 29/05/2020 – TV-campagnes aanvragen

Vanaf mei is het mogelijk om in TIP TV-campagnes aan te vragen. Campagnes aanvragen Ga nadat je bent ingelogd in TIP naar aanvragen – nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en real time kunnen inlezen in door hun gebruikte software. Met