Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

02/12/15
Aanleveren TV-commercials

In Nederland hebben de TV-zenders binnen Screenforce gezamenlijk afspraken gemaakt over het aanleveren van TV- en online commercials en over de technische voorschriften van TV- en online commercials.

Sinds 2009 is de TV-markt overgestapt naar het aanleveren door een MXF-file. Adverteerders kunnen zelf de TV-commercial file-based aanleveren via de FTP-server van de Screenforce-zender. Meestal wordt dit in opdracht van een adverteerder door een reclamebureau of een productiebedrijf verzorgd.

Aanlevering TV-commercials via FTP

De servers waarop de videofiles worden afgeleverd, zijn bereikbaar via internet en ondersteunen het zogenaamde File Transfer RFC 959 protocol. Het internetadres van deze FTP-servers wordt door de zenders verstrekt met de gegevens van het toegangsaccount. Adverteerders en/of productiebedrijven die nog niet eerder een commercial bij een specifieke Screenforce-zender hebben aangeleverd, moeten eerst bij de zender een FTP-account aanvragen.

Postproductiebedrijven moeten rekening houden met de technische voorschriften voor commercials en billboards. Het materiaal dat zij aanleveren bij de Screenforce-zenders moet aan deze voorschriften voldoen. Vanwege de vele Engelse termen en de internationalisering van de TV-broadcastindustrie zijn de technische voorschriften alleen nog in het Engels beschikbaar.

Technische voorschriften TV-commercials en billboards

De technische voorschriften zijn door de Screenforce-zenders in onderlinge samenwerking ontwikkeld en worden via de Screenforce-website gepubliceerd. Wie ten behoeve van een TV-campagne een commercial wil aanleveren kan volstaan met hetzelfde fileformaat voor alle betrokken TV-zenders. De technische voorschriften voorzien in de EBU-luidheidnorm, bevatten informatie voor het aanleveren in de High Definition (HD) standaard en bevatten specificaties voor de aanlevering van zogenaamde meer-kanaals audio. De technische voorwaarden worden aangepast op basis van nieuwe ontwikkelingen in de broadcasttechniek. Zorg ervoor dat je hiervan op de hoogte blijft.

Algemene leveringsvoorwaarden

Aan de technische voorschriften kunnen geen rechten worden ontleend. De formele specificaties vormen onderdeel van de algemene leveringsvoorwaarden van de individuele exploitanten. De Screenforce-zenders hebben het recht een commercial af te keuren indien bij controle blijkt dat de commercial niet voldoet aan de voorgeschreven normen. Let op dat eventuele kosten, waaronder die van de uitzending van de commercial, aan de adverteerder in rekening gebracht kunnen worden wanneer er geen goed gekeurde commercial tijdig aanwezig is bij de zender.

Commercial Transfer Platforms

Het is voor sommige adverteerders goed te doen om zelf de TV-commercials aan te leveren. Meestal wordt dit echter in opdracht van een adverteerder door een reclamebureau of een commercial-productiebedrijf verzorgd. De laatste jaren is een aantal nationale en internationale gespecialiseerde bedrijven ontstaan die het file-based aanleveren verzorgen en allerlei aanvullende diensten leveren in de workflow van de afmontage, levering en opslag van TV en online commercials. Denk hierbij aan bedrijven als AdToox, Adstream, The Ambassadors en Mad Bank.

Tal van adverteerders, veelal multinationals, maken al jaren gebruik van Commercial Transfer Platforms. Screenforce heeft media asset management expert Phillip Maher een gevraagd een publicatie te schrijven waarin de Commercial Transfer Platforms worden toegelicht.

Print Friendly, PDF & Email

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

01/02/22

Het vooruitkijken van TV-programma’s neemt toe, vooral onder jongeren

Nieuws Onderzoek Persberichten

Belangrijkste video-ontwikkelingen uit Trends in Digitale Media 2021 Screenforce heeft de belangrijkste video-ontwikkelingen uit het Trends in Digitale Media onderzoek onder internettende Nederlanders samengevat. Zo

Topics: Jongeren en media, Techniek

15/12/21

Screenforce publishers roepen markt op om nieuwe online luidheidsnorm te omarmen

Kennis Nieuws

De Nederlandse online publishers, aangesloten bij Screenforce, doen een oproep aan adverteerders en producenten van commercials om de nieuwe luidheidsnorm voor online commercials te omarmen.

Topics: Luidheid reclame, Online Video, Techniek

08/12/21

Addressable TV: nieuwe kansen adverteerders om consument te bereiken

Kennis Nieuws

Smartclip, een video advertising bureau dat onderdeel is van de RTL Group, heeft een nieuw rapport gepubliceerd over addressable TV. In het rapport wordt voor

Topics: HbbTV, Targetted TV Advertising, Techniek, TV-reclame

Manager Public Affairs Benelux

Discovery Networks is één van de toonaangevende concerns in de media-entertainmentindustrie. In Amsterdam werken we

B2B Marketing Manager Events

Het B2B Marketing team is onderdeel van het saleshuis Media Solutions en heeft als doel

Senior Creatief Strateeg

Ben jij die allround Senior Creatief Strateeg die voor ambitieuze adverteerders van Nederland wil werken?

6 -
7 december

The Future of TV Advertising Global

Op dinsdag 6 en woensdag 7 december keert The Future of TV Advertising Global –

15 december

Nationaal Reclamerechtcongres 2022 – donderdag 15 december

Een dag vol netwerkmogelijkheden, actuele onderwerpen en een boeiende mix aan sprekers: dat is het

12 januari

Koffiedik Kijken 2022

Op donderdag 12 januari komt de marketingcommunicatie-industrie samen in het Koninklijk instituut voor de Tropen

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en