Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

08/12/17
Aantal TV-abonnementen is op zijn piek

Volgens een nieuw rapport van Telecompaper op emerce.nl is de Nederlandse TV-abonnementen-markt op zijn piek en zal de komende jaren dalen. Volgens Telecompaper analist Kamiel Albrecht zal de verwachte daling vooral komen doordat steeds meer mensen besluiten om geen TV-toestel te kopen of om hun TV-abonnement op te zeggen. Cijfers van het Nederlandse Media Standard Survey geven echter een ander beeld.

Nederlandse TV-markt krimpt naar 7,4 miljoen aansluitingen
De prognose van Telecompaper op emerce.nl is dat de aantallen abonnementen tot en met 2021 met gemiddeld 0,9 procent per jaar dalen. De cijfers laten zien dat in het tweede kwartaal van 2017 de Nederlandse TV-markt is gekrompen met 0,3 procent naar 7,4 miljoen aansluitingen. De groei van het aantal digitale TV-aansluitingen was volgens Telecompaper onvoldoende om de daling bij analoge tv-aansluitingen te compenseren.

Ontwikkeling bereik per huishouden op basis van MSS minder negatief
Het beeld op basis van Media Standard Survey (MSS) cijfers per huishouden, zoals gerapporteerd door de Nederlandse mediaonderzoeken, is voor het TV-bezit en TV-abonnementen minder negatief. Telecompaper en ACM hebben het over totale aantallen TV-aansluitingen en aantallen abonnementen en zeggen niets over het bereik per huishouden. Het Media Standaard Survey meet en rapporteert de situatie per huishouden. Hieruit blijkt dat het aantal huishoudens dat een TV-toestel heeft stabiel blijft boven de 96%. Het gemiddeld aantal TV-toestellen per huishouden blijft stabiel op 1,6 toestel per huis. In MSS dalen de analoge en digitale kabelabonnementen maar stijgen de digitale OTT en glasvezel abonnementen. Hierdoor stijgt het percentage huishoudens met digitale ontvangst licht van 86,9% in 2015 naar 87,9% in de eerste helft van 2017.

Aantal TV-abonnementen is op zijn piek
Daling in Nederland minder snel vanwege goedkopere abonnementsprijzen
In de VS wordt al enkele jaren melding gedaan van een aantal huishoudens dat hun TV-abonnement opzegt, aangeduid als cable cutters. Screenforce verwacht dat in Nederland meer consumenten hun kabelabonnement zullen opzeggen maar dat de daling in Nederland minder snel zal gaan dan in de VS omdat de kabelabonnementen daar veel duurder zijn. In Nederland zullen meer huishoudens abonnementen nemen op OTT-services zoals als die van T-Mobile, XS4all. NLZiet is dit najaar ook begonnen met aanbieden van zowel on demand als lineaire TV content.

Omzet TV-markt daalt minder snel dan aantallen abonnementen
Kabel is volgens de Telecompaper cijfers veruit de grootste ontvangsttechnologie met 57,1 procent van alle aansluitingen (-0,8%), gevolgd door DSL met 19 procent aandeel. Glasvezel is nummer drie met 15,5 procent. Digitenne van KPN en satelliet hebben beiden een marktaandeel van minder dan vijf procent. De omzet uit TV-diensten groeide met een miljoen euro in het tweede kwartaal naar 455 miljoen euro. Kamiel Albrecht van Telecompaper verwacht echter dat de omzet de komende jaren kentert: een gemiddelde jaarlijkse daling van 0,1 procent in de jaren tot 2021. Tot 2019 groeit de omzet nog wel. Daarna zet de daling in naar 1,78 miljard euro in 2021.

Deze tekst is een bewerking door Screenforce van het artikel over het Telecompaper rapport op emerce.nl, aangevuld met conclusies en cijfers uit de SKO rapportages ‘TV in Nederland’ en informatie op Marketingtribune. De SKO TV in Nederland rapportages zijn gebaseerd op cijfers uit het Media Standaard Survey (MSS).

Print Friendly, PDF & Email

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

Data Analist

Binnen het Data & Strategy team houden we ons onder andere bezig met het leveren

Commercial Traffic & AVS Specialist

Commercial traffic & AVS vormt samen met Campaign Planning het Sales Operations team. En sámen

Manager Public Affairs Benelux

Discovery Networks is één van de toonaangevende concerns in de media-entertainmentindustrie. In Amsterdam werken we

15 december

Nationaal Reclamerechtcongres 2022 – donderdag 15 december

Een dag vol netwerkmogelijkheden, actuele onderwerpen en een boeiende mix aan sprekers: dat is het

12 januari

Koffiedik Kijken 2022

Op donderdag 12 januari komt de marketingcommunicatie-industrie samen in het Koninklijk instituut voor de Tropen

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en