Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

08/12/17
Aantal TV-abonnementen is op zijn piek

Volgens een nieuw rapport van Telecompaper op emerce.nl is de Nederlandse TV-abonnementen-markt op zijn piek en zal de komende jaren dalen. Volgens Telecompaper analist Kamiel Albrecht zal de verwachte daling vooral komen doordat steeds meer mensen besluiten om geen TV-toestel te kopen of om hun TV-abonnement op te zeggen. Cijfers van het Nederlandse Media Standard Survey geven echter een ander beeld.

Nederlandse TV-markt krimpt naar 7,4 miljoen aansluitingen
De prognose van Telecompaper op emerce.nl is dat de aantallen abonnementen tot en met 2021 met gemiddeld 0,9 procent per jaar dalen. De cijfers laten zien dat in het tweede kwartaal van 2017 de Nederlandse TV-markt is gekrompen met 0,3 procent naar 7,4 miljoen aansluitingen. De groei van het aantal digitale TV-aansluitingen was volgens Telecompaper onvoldoende om de daling bij analoge tv-aansluitingen te compenseren.

Ontwikkeling bereik per huishouden op basis van MSS minder negatief
Het beeld op basis van Media Standard Survey (MSS) cijfers per huishouden, zoals gerapporteerd door de Nederlandse mediaonderzoeken, is voor het TV-bezit en TV-abonnementen minder negatief. Telecompaper en ACM hebben het over totale aantallen TV-aansluitingen en aantallen abonnementen en zeggen niets over het bereik per huishouden. Het Media Standaard Survey meet en rapporteert de situatie per huishouden. Hieruit blijkt dat het aantal huishoudens dat een TV-toestel heeft stabiel blijft boven de 96%. Het gemiddeld aantal TV-toestellen per huishouden blijft stabiel op 1,6 toestel per huis. In MSS dalen de analoge en digitale kabelabonnementen maar stijgen de digitale OTT en glasvezel abonnementen. Hierdoor stijgt het percentage huishoudens met digitale ontvangst licht van 86,9% in 2015 naar 87,9% in de eerste helft van 2017.

Aantal TV-abonnementen is op zijn piek
Daling in Nederland minder snel vanwege goedkopere abonnementsprijzen
In de VS wordt al enkele jaren melding gedaan van een aantal huishoudens dat hun TV-abonnement opzegt, aangeduid als cable cutters. Screenforce verwacht dat in Nederland meer consumenten hun kabelabonnement zullen opzeggen maar dat de daling in Nederland minder snel zal gaan dan in de VS omdat de kabelabonnementen daar veel duurder zijn. In Nederland zullen meer huishoudens abonnementen nemen op OTT-services zoals als die van T-Mobile, XS4all. NLZiet is dit najaar ook begonnen met aanbieden van zowel on demand als lineaire TV content.

Omzet TV-markt daalt minder snel dan aantallen abonnementen
Kabel is volgens de Telecompaper cijfers veruit de grootste ontvangsttechnologie met 57,1 procent van alle aansluitingen (-0,8%), gevolgd door DSL met 19 procent aandeel. Glasvezel is nummer drie met 15,5 procent. Digitenne van KPN en satelliet hebben beiden een marktaandeel van minder dan vijf procent. De omzet uit TV-diensten groeide met een miljoen euro in het tweede kwartaal naar 455 miljoen euro. Kamiel Albrecht van Telecompaper verwacht echter dat de omzet de komende jaren kentert: een gemiddelde jaarlijkse daling van 0,1 procent in de jaren tot 2021. Tot 2019 groeit de omzet nog wel. Daarna zet de daling in naar 1,78 miljard euro in 2021.

Deze tekst is een bewerking door Screenforce van het artikel over het Telecompaper rapport op emerce.nl, aangevuld met conclusies en cijfers uit de SKO rapportages ‘TV in Nederland’ en informatie op Marketingtribune. De SKO TV in Nederland rapportages zijn gebaseerd op cijfers uit het Media Standaard Survey (MSS).

Print Friendly, PDF & Email

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

23 april

Duurzaamheidsreclame: no washing, no hushing

Datum, tijd en locatie 23 april 15:00 – 17:00 B. Amsterdam Johan Huizingalaan 763a 1066 VH

16 mei

AMMA Awards

De AMMA Awards worden op donderdag 16 mei 2024 uitgereikt in Koninklijk Theater Tuschinski Amsterdam “Met

5 juni

E-Commerce Live!

What’s next in e-commerce? Laat je verrassen op Emerce E-commerce Live! De trends en uitdagingen van

Media Strateeg

ZIGT is per direct op zoek naar Media Strateeg-Hoofddorp. Een creatieve schaker die zetten vooruitdenkt, daar ligt jouw kracht. Jij zet

Product Manager Advanced Video Advertising

Talpa Network is een toonaangevend mediabedrijf met een sterke focus op het leveren van geavanceerde advertentieoplossingen aan adverteerders en mediabureaus. Voor

Kennismanager Data & Research

bvA netwerk van merkleiders is op zoek naar een ambitieuze en analytisch sterke data- en researchspecialist die de inspanningen van bvA

Releasenote 28/11/2023 – Dashboard

Het TIP-Dashboard is een nieuw menu op de TIP-webapplicatie waarmee je in één oogopslag alle relevante gegevens over jouw campagne op één scherm te zien

Releasenote 31/3/2022 – Uitzendinstructies

De ontwikkeling van TIP is in volle gang. Om het inkoopproces nog efficiënter te maken is een nieuwe functionaliteit toegevoegd: het opgeven van uitzendinstructies voor

Release note 27/07/2021 – GRP module

TIP is het gezamenlijke TV-inkoop platform van Ster, Talpa Network, Ad Alliance of ORN. Het gebruik van TIP wordt door Screenforce kosteloos aangeboden aan bureaus

Release note 25/05/2021 – Monitoring van storingen

Op dinsdag 25 mei is TIP uitgebreid met een nieuwe functionaliteit: monitoring van storingen. Hierdoor kunnen TIP gebruikers op een geautomatiseerde wijze inzicht krijgt in

Release note 26/10/2020 – Status aangeleverde commercials

Op maandag 26 oktober is een nieuwe update doorgevoerd in TIP. Vanaf deze datum kun je de status van aangeleverde commercials bekijken. Naast dat je

Release note 01/10/2020 – TIP & tutorials

TIP bevat nu extra informatie over de uitgezonden spots en tutorials over de hoofdmenu’s. In TIP vind je een aantal belangrijke functionaliteiten die het gehele

Release note 29/05/2020 – TV-campagnes aanvragen

Vanaf mei is het mogelijk om in TIP TV-campagnes aan te vragen. Campagnes aanvragen Ga nadat je bent ingelogd in TIP naar aanvragen – nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en real time kunnen inlezen in door hun gebruikte software. Met