Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

28/02/22
Accenture onderzoekt lange termijn ROI in Canadese markt

Accenture heeft in opdracht van de Canadese TV-marketingorganisatie ThinkTV meer dan 3 miljard Canadese dollars aan mediabestedingen en de verkoopresultaten geanalyseerd van 105 verschillende adverteerders afkomstig uit vier verschillende branches. Bij de eerste analyse in 2019 lag de focus nog helemaal op de korte termijn. Daaruit bleek dat investeren in reclame binnen één jaar loont met een gemiddelde factor 12. Bij de tweede analyse ligt de focus op de effectiviteit ná het eerste jaar. Dan blijkt bijvoorbeeld dat Multiplatform TV (gecombineerde inzet van live TV en broadcaster on demand long-form onlinevideo content) de grootste en de meest langdurige groei qua verkoopomzet genereert. Gemiddeld duurt de impact op de verkopen maar liefst veertig maanden.

Moneyball onderzoek: Return on Investment analyse op de korte termijn
Accenture heeft in opdracht van ThinkTV Canada in 2019 het eerste onderzoek uitgevoerd naar het effect van de reclamebestedingen op productverkopen op de korte termijn. In het onderzoek met de titel ‘Moneyball study’ analyseerde Accenture het effect van meer dan 3 miljard Canadese dollars aan mediabestedingen door 105 verschillende adverteerders afkomstig uit vier verschillende branches (Automotive, Consumer Packaged Goods (CPG), OTC-medicijnen en Telecommunicatie). Doelstelling van dit eerste onderzoek was om vast te stellen welke mediakanalen de beste Return On Investment (ROI) realiseren, wat het effect is van verschillende niveaus van investeringen per medium, of er synergie-effecten bestaan tussen media en of dat adverteerders hun media-mix moeten optimaliseren voor het beste verkoopresultaat.

Key findings Moneyball onderzoek 2019:

  • Investeren in reclame loont. De gemiddelde ROI van de mediabestedingen qua uitgaven versus inkomsten uit verkopen is een factor 12. Een mediabesteding van een dollar levert gemiddeld 12 dollar aan extra verkoopomzet op. Dat geeft aan dat adverteerders er goed aan doen om meer geld uit te geven aan reclame.
  • Adverteerders geven te weinig uit aan TV-reclames. Wanneer ze binnen de media-mix het aandeel TV met 5% verhogen gaat het effect qua gemiddeld verkoopresultaat omhoog.
  • TV heeft een positief halo-effect op online reclame. Onder het halo-effect verstaan we het positieve effect dat traditionele bereiksmedia zoals TV en radio hebben op andere mediumtypen. Accenture berekende dat door de inzet van TV de ROI van online reclame met 19% stijgt.
  • TV levert de grootste bijdrage per uitgegeven dollar. Een extra investering in TV-reclame levert relatief meer op dan een extra investering in een van de andere onderzochte media.
  • Long-form online video’s worden onderbenut. Uit de analyse blijkt dat het beter is voor adverteerders om hierin te investeren omdat dit 2 keer hoger scoort op ROI dan alle andere vormen van online reclame.

Peak Performance: balans tussen korte termijn activatie en lange termijn merkbouw
De ROI-analyses die door Accenture zijn uitgevoerd in het Moneyball onderzoek zijn gebaseerd op de verkoopcijfers in het eerste jaar na de media-inzet. In die analyse is geen rekening gehouden met verkopen na dat eerste jaar. Voor het Peak Performance onderzoek heeft Accenture nu ook het effect van de media-inzet op de verkopen later dan een jaar meegerekend. Het Peak Performance onderzoek biedt adverteerders hierdoor inzichten in hoe ze korte termijn activatie en lange termijn merkbouw kunnen balanceren om een maximale ROI uit hun mediabestedingen te halen.

Key findings van het nieuwe Peak Performance onderzoek:

  • De media-inzet heeft een significante impact na het eerste jaar
    In het Moneyball onderzoek leidde de media-inzet per Canadese dollar in het eerste jaar tot een verkoop omzet van 11,79 dollar. De jaren daarop leidt dezelfde media-inzet nog eens tot 4,90 dollar aan verkoop omzet. Dat betekent dat 29% van het totale verkoopeffect van de media-inzet pas na het eerste jaar wordt gerealiseerd.

  • Multiplatform TV geeft de grootste en meest langdurige groei van sales
    De onderstaande figuur laat zien dat na vier jaar de media inzet van Multiplatform TV per dollar leidt tot een verkoop omzet van 23,40 dollar. Dat is 77% hoger dan het gemiddelde voor alle andere media. Met Multiplatform TV bedoelen we de gecombineerde inzet van live TV en broadcaster on demand long-form onlinevideo content. Door het halo-Effect vergroot TV bovendien de effectiviteit van de andere ingezette mediumtypes. Dat halo-Effect is voor Multiplatform TV +18%, voor overige media gemiddeld + 10% en voor online media gemiddeld -22%.

De onderstaande figuur laat zien dat deze impact voor Multiplatform TV ook het langst duurt, maar liefst gemiddeld 40 maanden. Voor search is deze impact het kortst, slechts 23 maanden.

  • Op video gebaseerde media leveren de beste ROI
    De onderstaande figuur laat zien dat long form video content, TV en short form video content de meest effectieve mediakanalen zijn. Deze drie op video gebaseerde media zijn 1,8 keer zo effectief als non videokanalen in het eerste jaar en 3,6 keer zo effectief daarna. Accenture definieert ‘long form video content’ als on demand broadcaster video content die langer duurt dan 15 minuten en waarvan de reclameruimte apart wordt verkocht naast live TV.

  • Doordat de meeropbrengst bij het inzetten van extra budget op TV niet daalt is TV geschikt om extra in te investeren.
    Om de effectiviteit van mediacampagnes te vergroten kan volgens Accenture het gemiddelde budgetaandeel van TV binnen de media-mix verhoogd worden van de huidige 42% naar 48%. Indien adverteerders dat zouden doen zouden ze volgens Accenture beter gebruik maken van het Halo-effect van TV en dankzij deze verhoging een extra 2 miljard aan Canadese dollars verkoopomzet verdienen. Uit de onderstaande figuur blijkt dat vanwege de steiler omhooglopende curve van TV dit medium nog steeds extra verkoopomzet genereert, ook bij extra inzet van TV. Voor online media is deze curve veel vlakker waardoor deze media veel eerder het maximale verkoopeffect bereiken en extra media-inzet in online media niet tot extra verkopen leidt.


Eindconclusie
Uit het door Accenture uitgevoerde onderzoek komt naar voren dat investeren in reclame loont, dat adverteerders te weinig uitgeven aan TV-reclames, dat TV een positief halo-effect heeft op online reclame, dat door de inzet van TV de ROI van online reclame met 19% stijgt, dat TV de grootste bijdrage levert aan de verkoopomzet per uitgegeven dollar en dat Long-form-online video’s worden onderbenut.

Deze tekst is een samenvatting door Screenforce van het Peak Performance onderzoek. Je kan het hele rapport hier en de sheets hier downloaden.

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

04/05/21

Wereldwijd overzicht effectonderzoek: TV is de aanjager voor bedrijfsresultaten

Nieuws Onderzoek

De Global TV Group heeft een overzicht gepubliceerd van wereldwijd recente effectonderzoeken. De publicatie is de eerste uit een reeks van drie updates van het

Topics: Reclame-effect, ROI

12/04/21

VAB onderzoek: Het Halo Effect van TV onderzocht voor 190 merken

Nieuws Onderzoek

De Amerikaanse TV-marketingorganisatie VAB heeft een analyse laten uitvoeren naar de data van TV-campagnes en internetsitebezoeken van 190 Amerikaanse adverteerders. De analyse omvat een periode

Topics: Reclame-effect, TV-reclame

09/06/20

Wavemaker UK en Gain Theory analyseren effecten van media-inzet

Nieuws

Thinkbox, de Britse marketingorganisatie voor TV, heeft onderzoek laten doen naar de effectiviteit van mediabestedingen. Uit een econometrische analyse van de mediabestedingen in relatie tot

19/12/16

Marketingdirecteur Coca-Cola benadrukt belang TV en heroverweegt digitale aanpak

Screenforce Cocacola

Inspiratie

Marcos de Quinto, Global Chief Marketing Officer van Coca-Cola, vindt dat TV-reclame nog steeds het meeste ‘bang for the buck’ oplevert. Hij stelt bovendien vraagtekens

Topics: Mediabestedingen, ROI, TV-reclame

22/10/18

TV-spotmarkt groeit met 2,3% in derde kwartaal 2018

TV-sportmarkt groeit met 2,3 procent

Nieuws Persberichten

Voor het derde kwartaal op rij laat de TV-markt in 2018 een stijging zien. De TV-spotmarkt is in het derde kwartaal uitgekomen op €146 miljoen.

Topics: Mediabestedingen, TV-reclame

17/05/21

Post corona: E-commerce blijft groot en consument heeft voorkeur voor TV-reclame

Covid 19 Nieuws Onderzoek

WARC, het internationale instituut voor marketing intelligence, heeft in april het rapport ‘COVID-19 one year on’ uitgebracht. In dit rapport wordt samengevat welke effecten de

Topics: Reclame-effect, ROI

22 mei

AMMA Awards – Diamonds are forever

Wat is er in 2024 prachtig mediawerk gemaakt. Dat moet worden gevierd! De Annual Masters in

12 juni

NIMA Marketing Day

Ontdek de Toekomst van Marketing op de NIMA Marketing Day! Op 12 juni 2025 organiseren NIMA

5 november

2025 asi International Conferences

2025 asi International Radio & Audio en Television & Video Conferences De 2025 asi International Radio

Data Entry Clerk TV/Radio NL

Nielsen zoekt een gemotiveerde teamspeler voor het AdIntel Operational TV & Radio Team. In deze rol ben je verantwoordelijk voor het

Media Director

Mediaplus, onderdeel van de internationale Serviceplan Group, zoekt een ervaren en gedreven Media Director die impactvolle campagnes ontwikkelt voor toonaangevende merken

Coördinator (TV)

Nielsen is een toonaangevend wereldwijd data- en analysebedrijf dat diepgaande inzichten biedt in de mediawereld. Voor de vervanging van een collega

Releasenote 28/11/2023 – Dashboard

Het TIP-Dashboard is een nieuw menu op de TIP-webapplicatie waarmee je in één oogopslag alle relevante gegevens over jouw campagne op één scherm te zien

Releasenote 31/3/2022 – Uitzendinstructies

De ontwikkeling van TIP is in volle gang. Om het inkoopproces nog efficiënter te maken is een nieuwe functionaliteit toegevoegd: het opgeven van uitzendinstructies voor

Release note 27/07/2021 – GRP module

TIP is het gezamenlijke TV-inkoop platform van Ster, Talpa Network, Ad Alliance of ORN. Het gebruik van TIP wordt door Screenforce kosteloos aangeboden aan bureaus

Release note 25/05/2021 – Monitoring van storingen

Op dinsdag 25 mei is TIP uitgebreid met een nieuwe functionaliteit: monitoring van storingen. Hierdoor kunnen TIP gebruikers op een geautomatiseerde wijze inzicht krijgt in

Release note 26/10/2020 – Status aangeleverde commercials

Op maandag 26 oktober is een nieuwe update doorgevoerd in TIP. Vanaf deze datum kun je de status van aangeleverde commercials bekijken. Naast dat je

Release note 01/10/2020 – TIP & tutorials

TIP bevat nu extra informatie over de uitgezonden spots en tutorials over de hoofdmenu’s. In TIP vind je een aantal belangrijke functionaliteiten die het gehele

Release note 29/05/2020 – TV-campagnes aanvragen

Vanaf mei is het mogelijk om in TIP TV-campagnes aan te vragen. Campagnes aanvragen Ga nadat je bent ingelogd in TIP naar aanvragen – nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en real time kunnen inlezen in door hun gebruikte software. Met