Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

19/12/23
Ad Alliance en Talpa Media Solutions onderzoeken resultaten addressable TV-campagne

Postcode Kanjer-campagne van de Nationale Postcode Loterij eerste grootschalige Addressable TV-campagne in Nederland

2023 is een belangrijk jaar gebleken voor de innovatie van tv; dit is namelijk het jaar dat er belangrijke stappen zijn gezet wat betreft de ontwikkeling van Addressable TV vanuit Ad Alliance en Media Solutions, het saleshuis van Talpa Network. Beide partijen hebben de afgelopen periode kleinschalige campagnes getest en momenteel loopt één van de grootste campagnes van het jaar met addressable inzet. De Nationale Postcode Loterij heeft haar TV-commercials dit jaar afgestemd op regionale inzet. Samen met de Nationale Postcode Loterij en Media Solutions staan we in dit artikel stil bij het belang van Addressable TV en blikken we vast vooruit op het onderzoek dat na de campagne gaat lopen.  

In samenwerking met DVJ Insights hebben Talpa Media Solutions en Ad Alliance een onderzoek opgezet om de effectiviteit van addressable commercials in drie regio’s in Nederland te meten. Met dit onderzoek wordt getoetst of meer gepersonaliseerde uitingen als onderdeel van een addressable campagne meer relevantie hebben voor zowel kijker als adverteerder. De resultaten van het onderzoek worden in januari verwacht.  

Voor een adverteerder als de Nationale Postcode Loterij is de addressable inzet op TV een verrijking voor de totale campagne. Addressable TV biedt unieke kansen en nieuwe mogelijkheden voor veel adverteerders. Allard Korenhof (Director Data Intelligence & Strategy, Talpa Media Solutions) licht toe:

Addressable TV is een digitale videoadvertentie die over het traditionele lineaire TV-signaal wordt gelegd. Door de toevoeging van de data van Ziggo kan er op huishoudniveau specifiek worden getarget. Het is dus mogelijk dat een groot gedeelte van Nederland tegelijkertijd dezelfde lineaire commercial zien, maar dat voor een specifieke groep huishoudens op hetzelfde moment een andere commercial vertoond wordt.” 

Hoe gerichter kan je je doelgroep bereiken middels Addressable TV?
“Met addressable tv kan je op huishoudniveau targeten. Via de contract data van Ziggo is er feitelijke data beschikbaar, zoals postcode, huisnummer en contractant informatie. Daarna wordt er door data verrijking meer data toegevoegd. Daarbij kan je denken aan kadastrale informatie, zoals bijvoorbeeld koopwoningen vs huurwoningen. Uiteindelijk kan je dan obv het huishouden op inkomen, huissamenstelling en bijv. locatie kunnen targeten.” 

Deze unieke targetmogelijkheden sluiten perfect aan bij de insteek van de campagne van de Nationale Postcode Loterij. Koen Coopmans (Senior Campagneleider, Nationale Postcode Loterij) vertelt hoe de campagne van de Postcode Kanjer er dit jaar uit ziet: 

“De Postcode Kanjer is onze grootste campagne van het jaar en valt gegarandeerd ergens in Nederland! Om dit gevoel nog beter over te brengen laten we in onder andere onze TV inzet zien dat de Postcode Kanjer kan vallen in alle hoeken van Nederland. Van Ameland tot Zierikzee en van de Achterhoek tot de Havenstad. In de campagne bouwen we op naar het einde van het jaar in alle kanalen, waarin TV en Addressable TV een belangrijke rol in spelen.” 

Waarom kiezen jullie voor deze inzet? 
“TV blijft natuurlijk een van de belangrijkste middelen in de mediamix, waarmee je een groot gedeelte van Nederland kan bereiken in korte tijd. Hierin is de inzet van Addressable TV een mooie toevoeging, want hiermee kunnen we het lokale gevoel nog beter overbrengen en kunnen we ook relevanter zijn voor de consument. Hierbij kan je denken aan dat iemand die in Rotterdam woont een TV-commercial ziet, waarin we alleen Rotterdam uitlichten. Dit lokale gevoel past natuurlijk sowieso goed bij de Postcode Loterij waarin je postcode je lotnummer vormt en deelnemers samen winnen met de buurt.”   

Wat verwachten jullie in de toekomst van addressable inzet? 
“Het lokaliseren van boodschappen werkt in onlinecampagnes al goed. Daarom zijn we heel benieuwd of dit effect op TV via Addressable TV vergelijkbaar zal zijn. Daarom zijn we blij met de test die we nu voor onze grootste campagne van het jaar kunnen doen gezamenlijk met Abovo Media, Ad Alliance en Talpa Network. Op basis van de resultaten van deze test kunnen we bepalen wat het toegevoegde effect van Addressable TV is en welke rol het in de mediamix voor de komende jaren kan gaan spelen. Hierbij is natuurlijk het uiteindelijke doel dat we hiermee meer mensen hopen te kunnen enthousiasmeren om mee te spelen met de Postcode Loterij en daarmee bij te dragen aan een rechtvaardige, gezonde en groene wereld.

Addressable TV hangt al een tijdje in de lucht, maar nu zijn Media Solutions, Ad Alliance en VodafoneZiggo concreet bezig met de verdere uitrol hiervan. Esther van Luijk (Manager Strategic Partnerships & Innovation, Ad Alliance) blikt met veel vertrouwen vooruit op 2024: 
“Aankomend jaar staat in het teken van verdere ontwikkeling hiervan. Addressable TV is bij ons één van de belangrijkste innovaties waar we mee bezig zijn en wij geloven er ook in dat Addressable, naast TV en Digital, onmisbaar gaat worden. Hierin is het essentieel dat we toegevoegde waarde aantonen met elkaar. Daarom doen we onderzoek naar deze grote campagne van de Nationale Postcode Loterij. De onderzoeksopzet is bedoeld om de meerwaarde van de addressable creatie inzichtelijk te maken. Essentieel in de fase waarin we nu zitten. De resultaten van het onderzoek en delen we uiteraard  met de markt.”  

“Een ander belangrijke ontwikkeling rondom Addressable TV is het ontdubbelen binnen het Nationaal Media Onderzoek (NMO). Momenteel is een werkgroep druk bezig met de oplossing binnen het kijkonderzoek zodat we later in 2024 verder kunnen uitrollen. Daarnaast is het belangrijk dat de schaal groter wordt, we hopen daarom ook dat KPN besluit om in te stappen hierop.”  

De resultaten van het onderzoek van Talpa Media Solutions en Ad Alliance in samenwerking met DVJ Insights naar de effectiviteit van de addressable inzet in deze campagne van de Nationale Postcode Loterij worden in de eerste weken van het nieuwe jaar verwacht.    

Bekijk hier de video met de drie verschillende addressable creatie spots, elk gericht op een specifieke regio in Nederland.

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

26/06/23

Addressable TV-reclames zijn aantrekkelijker en effectiever

Onderzoek Kennis

De emotionele snaar die addressable TV-reclame raakt bij de consument, zorgt voor de creatieve opleving die de reclame-industrie nodig heeft Kijkers worden voelen zich meer

Topics: Reclame-effect, TV-reclame

20/06/23

Co-viewing: Hoe breng je de relatie tussen de kijker en het scherm in kaart

Onderzoek Kennis

De investering van Kantar Media in cross-platform video-onderzoek vestigt de aandacht op de verschillen in co-viewing of ‘meekijkers’ percentages per apparaat. Het beklemtoont het grote

15/05/23

Verslag Screenforce webinar Connected en Addressable TV

Kijktip Kennis

Op donderdag 11 mei heeft Screenforce live vanuit de studio van de Radiofabriek in Hilversum de online webinar Connected en Addressable TV georganiseerd. De sprekers

Topics: Targetted TV Advertising, TV-reclame

5 maart

TV Jaarrapport 2024

Presentatie voor het TV Jaarrappport Het is weer tijd om samen vooruit te blikken én terug

18 maart

MIE’25

Revolutionising Data & Insights: The Transformative Power of Generative AI Op 18 en 19 maart 2025

1 april

The New Life of the Living Room 2025

Wist je dat voor 51% van de kijkers lineaire tv de eerste keuze is wanneer ze

Teamlead Communicatie

Als Teamlead Content Communicatie bij RTL geef je leiding aan een team van zes communicatieadviseurs en werk je strategisch aan de

Mediamanager

Fremantle Nederland is op zoek naar een Mediamanager voor hun afdeling postproductie. In deze rol ben je verantwoordelijk voor het efficiënt

Projectmanager

Media Reverse is per direct op zoek naar een Projectmanager. Als aanspreekpunt voor klanten ben je verantwoordelijk voor het onderhouden van

Releasenote 28/11/2023 – Dashboard

Het TIP-Dashboard is een nieuw menu op de TIP-webapplicatie waarmee je in één oogopslag alle relevante gegevens over jouw campagne op één scherm te zien

Releasenote 31/3/2022 – Uitzendinstructies

De ontwikkeling van TIP is in volle gang. Om het inkoopproces nog efficiënter te maken is een nieuwe functionaliteit toegevoegd: het opgeven van uitzendinstructies voor

Release note 27/07/2021 – GRP module

TIP is het gezamenlijke TV-inkoop platform van Ster, Talpa Network, Ad Alliance of ORN. Het gebruik van TIP wordt door Screenforce kosteloos aangeboden aan bureaus

Release note 25/05/2021 – Monitoring van storingen

Op dinsdag 25 mei is TIP uitgebreid met een nieuwe functionaliteit: monitoring van storingen. Hierdoor kunnen TIP gebruikers op een geautomatiseerde wijze inzicht krijgt in

Release note 26/10/2020 – Status aangeleverde commercials

Op maandag 26 oktober is een nieuwe update doorgevoerd in TIP. Vanaf deze datum kun je de status van aangeleverde commercials bekijken. Naast dat je

Release note 01/10/2020 – TIP & tutorials

TIP bevat nu extra informatie over de uitgezonden spots en tutorials over de hoofdmenu’s. In TIP vind je een aantal belangrijke functionaliteiten die het gehele

Release note 29/05/2020 – TV-campagnes aanvragen

Vanaf mei is het mogelijk om in TIP TV-campagnes aan te vragen. Campagnes aanvragen Ga nadat je bent ingelogd in TIP naar aanvragen – nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en real time kunnen inlezen in door hun gebruikte software. Met