Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

10/04/19
Addressable TV bereikt doelgroep op een privacy compliant manier

Volgens TV-data technologiebedrijf Cadent bereikt TV doelgroepen op een privacy-compliant manier. Omdat addressable TV ingebouwde veiligheidssystemen heeft om de privacy te waarborgen, is dit het juiste moment voor marketeers die hun privacy aanpak aan het analyseren zijn om addressable TV toe te voegen aan hun communicatiemix.

Aandacht vasthouden van de consument
TV heeft altijd de basis van veel communicatiecampagnes gevormd vanwege de eigenschap om de aandacht van de consument vast te kunnen houden door de combinatie van beeld, geluid en beweging. Als gevolg van de nieuwe privacy wetgeving is daar een belangrijke eigenschap aan toegevoegd: TV maakt het voor adverteerders mogelijk om doelgroepen op een privacy compliant manier te bereiken.

GDPR en dataverzameling
De General Data Protection Regulation (GDPR) is vorig jaar in Europa in werking getreden. Deze wet heeft de manier waarop marketeers data voor targeted advertising verzamelen en gebruiken ingrijpend veranderd. Adverteerders hebben kritisch hun dataverzameling doorgelicht. Welke informatie moet worden verzameld en welke informatie kan wel en welke niet gedeeld worden met partners?

Veilige consumentendata en optimale reclamebeleving
De privacy regulering deed tegelijk met de groeiende interesse in addressable TV zijn intrede. Omdat addressable TV ingebouwde veiligheidssystemen heeft om de privacy te waarborgen, is dit het juiste moment voor marketeers die hun privacy aanpak aan het analyseren zijn om addressable TV toe te voegen aan hun communicatiemix. Adverteerders weten dat het essentieel is om hun doelgroep met een relevante boodschap te bereiken. Dat beïnvloedt zowel de ROI als de TV-kijkbeleving positief. Dat geldt zowel voor live als voor on demand kijken, voor thuis, of voor via een mobiel device buitenshuis. De uitdaging is om addressable advertising zo uit te voeren dat tegelijkertijd consumentendata veilig zijn en de reclamebeleving optimaal is.

Sinds de start is addressable TV zo opgezet dat het op huishoudniveau wordt ingezet en niet op persoonsniveau. Ook maakt het geen gebruik van tot personen herleidbare gegevens (de in de GDPR benoemde persoonsgegevens).

Gestandaardiseerde opzet
Marketeers kunnen het vertrouwen van consumenten behouden door gebruik te maken van een gestandaardiseerde opzet voor de uitwisseling van data tussen broadcasters en tech-operators. Zo werken bijvoorbeeld Sky en Virgin Media met een ‘geanonimiseerde koppelingstechniek’ om externe doelgroep definities op basis van first en third party data te matchen met hun eigen abonneedata. Het bedrijf dat deze techniek voor hun toepast anonimiseert deze doelgroep segmenten door ze te vertalen in een unieke random identifier. Deze wordt vervolgens ingevoerd in het Cadent Advanced TV Platform dat is geïnstalleerd op de locatie van de tech-operator. Cadent voert dan de matching uit op basis van deze anonieme random identifier. De rapportages voor externe partijen zijn op basis van geaggregeerde gegevens en er worden geen individuele reclame-aanvraag details of -data van Sky of Virgin Media verspreid.

Toezicht op eigen data
Deze aanpak is een meer privacy compliant aanpak voor TV-reclame omdat persoonsgegevens en doelgroep kenmerken niet worden gedeeld buiten het kantoor van in dit geval Sky of Virgin Media. De TV-bedrijven behouden te allen tijde het eindtoezicht op hun data, zelfs in geanonimiseerde vorm. De TV-bedrijven zorgen ervoor dat ze de commerciële integriteit van hun data behouden terwijl ze tegelijkertijd het hoogste privacy niveau voor de consument garanderen. Het is een win-win situatie voor alle betrokken partijen, broadcasters, content eigenaren en adverteerders, die allemaal zorgen voor een per huishouden op maat gemaakte reclamebeleving.

Goed alternatief voor online reclame platformen
Het is onvermijdelijk dat de data- en privacy compliance zal gaan veranderen. Het bereiken van de consument wordt duurder, gecompliceerder en een nog grotere uitdaging. Addressable TV biedt een privacy compliant en effectief manier om consumenten te blijven bereiken.  Wanneer dankzij geavanceerde targeting meer adverteerders hiervan gebruik gaan maken, wordt het een nog belangrijker alternatief voor online reclame platformen.

Deze tekst is een samenvatting van het artikel van Keith Kryszczun, SVP of Global Technology Sales van Cadent op Adage.com. Cadent is een TV-data technologiebedrijf dat oplossingen biedt aan adverteerders, bureaus en mediabedrijven voor TV-reclame inkoop en verkoop.

Print Friendly, PDF & Email

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

05/03/19

E-commerce bedrijven op zoek naar een groot bereik en bredere doelgroep

E-Commerce

Nieuws Onderzoek Kennis

E-commerce bedrijven zijn voor hun groei op zoek naar een groot bereik en een bredere doelgroep. Dat heeft er toe geleid dat de bestedingen van

26/02/19

Eerste inzicht in ROI van influencers ontkracht simpele aannames

Onderzoek Kennis Nieuws

Influencer marketing heeft grote behoefte aan transparantie en professionaliteit. Dat vindt althans Farhad Divecha, de oprichter en managing director van Accuracast. Veel simpele aannames van

Topics: Reclame-effect, ROI

15/01/19

Korte TV-commercials zijn de nieuwste trend dit jaar

Nieuws Onderzoek Kennis

TV-adverteerders maken steeds meer gebruik van short-form ads, oftewel korte TV-commercials, omdat deze net zo effectief kunnen zijn als de traditionele 30 seconden spot. Marketeers

Topics: TV-reclame, Reclame-effect, ROI

20/04/17

Gids Content Creators en Voedingsmiddelenadverteerders uit

Nieuws

De inzet van vloggers binnen het reclamedomein brengt nieuwe uitdagingen voor adverteerders met zich mee. Daarom brengen BVA Bond van Adverteerders en FNLI, Federatie Nederlandse

Topics: Regelgeving TV-reclame

14/05/24

Hoe groter, hoe beter: bioscoopreclame heeft de hoogste impact, zo blijkt uit onderzoek

Nieuws Onderzoek

Adverteren op het witte doek blijkt een slimme zet, mits de adverteerder een boodschap uitdraagt die past bij het bioscoopgevoel. Die en meer inzichten delen

Topics: ROI

29/09/22

Wat kunnen merken doen in tijden van inflatie?

Nieuws Onderzoek

Ad Alliance heeft afgelopen augustus onderzoeksbureau Dynata onderzoek laten uitvoeren naar de invloed van de inflatie op merken. In hoeverre heeft de inflatie ook invloed

Topics: Reclame-effect, ROI

10 oktober

Ster focus op 2025

Natuurlijk wordt er ieder jaar uitgekeken naar de zomervakantie, maar vooral ook naar komend kalenderjaar. En

26 september

TV Masters

Ben jij een startende mediaprofessionals aan adverteerders- of bureaukant en wil je alles leren over TV?

Media Consultant

Media Reverse is een snel groeiend, transparant en full service mediabureau. Ze zijn daarom altijd op zoek naar enthousiaste nieuwe teamgenoten

Radio- en TV Planner

Ben jij goed in het optimaliseren van reclamezendtijd op televisie en radio? Wil jij verantwoordelijk zijn voor het succes van reclamecampagnes

Account Manager/ Client Lead

Ad Alliance is op zoek naar een Account Manager/ Client Lead Als Client Lead ben je medeverantwoordelijk voor het behalen van

Releasenote 28/11/2023 – Dashboard

Het TIP-Dashboard is een nieuw menu op de TIP-webapplicatie waarmee je in één oogopslag alle relevante gegevens over jouw campagne op één scherm te zien

Releasenote 31/3/2022 – Uitzendinstructies

De ontwikkeling van TIP is in volle gang. Om het inkoopproces nog efficiënter te maken is een nieuwe functionaliteit toegevoegd: het opgeven van uitzendinstructies voor

Release note 27/07/2021 – GRP module

TIP is het gezamenlijke TV-inkoop platform van Ster, Talpa Network, Ad Alliance of ORN. Het gebruik van TIP wordt door Screenforce kosteloos aangeboden aan bureaus

Release note 25/05/2021 – Monitoring van storingen

Op dinsdag 25 mei is TIP uitgebreid met een nieuwe functionaliteit: monitoring van storingen. Hierdoor kunnen TIP gebruikers op een geautomatiseerde wijze inzicht krijgt in

Release note 26/10/2020 – Status aangeleverde commercials

Op maandag 26 oktober is een nieuwe update doorgevoerd in TIP. Vanaf deze datum kun je de status van aangeleverde commercials bekijken. Naast dat je

Release note 01/10/2020 – TIP & tutorials

TIP bevat nu extra informatie over de uitgezonden spots en tutorials over de hoofdmenu’s. In TIP vind je een aantal belangrijke functionaliteiten die het gehele

Release note 29/05/2020 – TV-campagnes aanvragen

Vanaf mei is het mogelijk om in TIP TV-campagnes aan te vragen. Campagnes aanvragen Ga nadat je bent ingelogd in TIP naar aanvragen – nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en real time kunnen inlezen in door hun gebruikte software. Met