Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

10/04/19
Addressable TV bereikt doelgroep op een privacy compliant manier

Volgens TV-data technologiebedrijf Cadent bereikt TV doelgroepen op een privacy-compliant manier. Omdat addressable TV ingebouwde veiligheidssystemen heeft om de privacy te waarborgen, is dit het juiste moment voor marketeers die hun privacy aanpak aan het analyseren zijn om addressable TV toe te voegen aan hun communicatiemix.

Aandacht vasthouden van de consument
TV heeft altijd de basis van veel communicatiecampagnes gevormd vanwege de eigenschap om de aandacht van de consument vast te kunnen houden door de combinatie van beeld, geluid en beweging. Als gevolg van de nieuwe privacy wetgeving is daar een belangrijke eigenschap aan toegevoegd: TV maakt het voor adverteerders mogelijk om doelgroepen op een privacy compliant manier te bereiken.

GDPR en dataverzameling
De General Data Protection Regulation (GDPR) is vorig jaar in Europa in werking getreden. Deze wet heeft de manier waarop marketeers data voor targeted advertising verzamelen en gebruiken ingrijpend veranderd. Adverteerders hebben kritisch hun dataverzameling doorgelicht. Welke informatie moet worden verzameld en welke informatie kan wel en welke niet gedeeld worden met partners?

Veilige consumentendata en optimale reclamebeleving
De privacy regulering deed tegelijk met de groeiende interesse in addressable TV zijn intrede. Omdat addressable TV ingebouwde veiligheidssystemen heeft om de privacy te waarborgen, is dit het juiste moment voor marketeers die hun privacy aanpak aan het analyseren zijn om addressable TV toe te voegen aan hun communicatiemix. Adverteerders weten dat het essentieel is om hun doelgroep met een relevante boodschap te bereiken. Dat beïnvloedt zowel de ROI als de TV-kijkbeleving positief. Dat geldt zowel voor live als voor on demand kijken, voor thuis, of voor via een mobiel device buitenshuis. De uitdaging is om addressable advertising zo uit te voeren dat tegelijkertijd consumentendata veilig zijn en de reclamebeleving optimaal is.

Sinds de start is addressable TV zo opgezet dat het op huishoudniveau wordt ingezet en niet op persoonsniveau. Ook maakt het geen gebruik van tot personen herleidbare gegevens (de in de GDPR benoemde persoonsgegevens).

Gestandaardiseerde opzet
Marketeers kunnen het vertrouwen van consumenten behouden door gebruik te maken van een gestandaardiseerde opzet voor de uitwisseling van data tussen broadcasters en tech-operators. Zo werken bijvoorbeeld Sky en Virgin Media met een ‘geanonimiseerde koppelingstechniek’ om externe doelgroep definities op basis van first en third party data te matchen met hun eigen abonneedata. Het bedrijf dat deze techniek voor hun toepast anonimiseert deze doelgroep segmenten door ze te vertalen in een unieke random identifier. Deze wordt vervolgens ingevoerd in het Cadent Advanced TV Platform dat is geïnstalleerd op de locatie van de tech-operator. Cadent voert dan de matching uit op basis van deze anonieme random identifier. De rapportages voor externe partijen zijn op basis van geaggregeerde gegevens en er worden geen individuele reclame-aanvraag details of -data van Sky of Virgin Media verspreid.

Toezicht op eigen data
Deze aanpak is een meer privacy compliant aanpak voor TV-reclame omdat persoonsgegevens en doelgroep kenmerken niet worden gedeeld buiten het kantoor van in dit geval Sky of Virgin Media. De TV-bedrijven behouden te allen tijde het eindtoezicht op hun data, zelfs in geanonimiseerde vorm. De TV-bedrijven zorgen ervoor dat ze de commerciële integriteit van hun data behouden terwijl ze tegelijkertijd het hoogste privacy niveau voor de consument garanderen. Het is een win-win situatie voor alle betrokken partijen, broadcasters, content eigenaren en adverteerders, die allemaal zorgen voor een per huishouden op maat gemaakte reclamebeleving.

Goed alternatief voor online reclame platformen
Het is onvermijdelijk dat de data- en privacy compliance zal gaan veranderen. Het bereiken van de consument wordt duurder, gecompliceerder en een nog grotere uitdaging. Addressable TV biedt een privacy compliant en effectief manier om consumenten te blijven bereiken.  Wanneer dankzij geavanceerde targeting meer adverteerders hiervan gebruik gaan maken, wordt het een nog belangrijker alternatief voor online reclame platformen.

Deze tekst is een samenvatting van het artikel van Keith Kryszczun, SVP of Global Technology Sales van Cadent op Adage.com. Cadent is een TV-data technologiebedrijf dat oplossingen biedt aan adverteerders, bureaus en mediabedrijven voor TV-reclame inkoop en verkoop.

Print Friendly, PDF & Email

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

05/03/19

E-commerce bedrijven op zoek naar een groot bereik en bredere doelgroep

Kennis Nieuws Onderzoek

E-commerce bedrijven zijn voor hun groei op zoek naar een groot bereik en een bredere doelgroep. Dat heeft er toe geleid dat de bestedingen van

26/02/19

Eerste inzicht in ROI van influencers ontkracht simpele aannames

Kennis Nieuws Onderzoek

Influencer marketing heeft grote behoefte aan transparantie en professionaliteit. Dat vindt althans Farhad Divecha, de oprichter en managing director van Accuracast. Veel simpele aannames van

Topics: Reclame-effect, ROI

15/01/19

Korte TV-commercials zijn de nieuwste trend dit jaar

Kennis Nieuws Onderzoek

TV-adverteerders maken steeds meer gebruik van short-form ads, oftewel korte TV-commercials, omdat deze net zo effectief kunnen zijn als de traditionele 30 seconden spot. Marketeers

Topics: Reclame-effect, ROI, TV-reclame

16/01/23

Tips hoe te adverteren tijdens een recessie

Nieuws

The Global TV Group, een samenwerkingsverband van alle TV-marketingorganisaties, heeft een compilatie gepubliceerd van de belangrijkste insights over marketing tijdens een recessie. Hun belangrijkste conclusie

Topics: Reclame-effect, ROI

09/01/23

Marketing in een kosten-voor-dagelijkse-leven-crisis veruit de belangrijkste trend in 2023

Nieuws Onderzoek

Warc, het internationale instituut voor marketing intelligence, heeft voor de twaalfde keer de Marketer’s Toolkit gepubliceerd. Met deze Insights kunnen marketeers hun plannen voor het

Topics: Reclame-effect, ROI

29/09/22

Wat kunnen merken doen in tijden van inflatie?

Nieuws Onderzoek

Ad Alliance heeft afgelopen augustus onderzoeksbureau Dynata onderzoek laten uitvoeren naar de invloed van de inflatie op merken. In hoeverre heeft de inflatie ook invloed

Topics: Reclame-effect, ROI

Manager Regulatory Compliance Discovery

Discovery is een begrip in de media-entertainmentindustrie. Vanuit onze Amsterdamse vestiging werken we met passie

Data Analist

Binnen het Data & Strategy team houden we ons onder andere bezig met het leveren

Commercial Traffic & AVS Specialist

Commercial traffic & AVS vormt samen met Campaign Planning het Sales Operations team. En sámen

16 maart

TV Jaarrapport 2022 | Screenforce

Donderdag 16 maart presenteert Screenforce het TV Jaarrapport van 2022. Met hoeveel procent is de

23 maart

TV Masters | Screenforce

Speciaal voor startende mediaprofessionals aan adverteerders- of bureaukant organiseert Screenforce voor de derde keer TV Masters.

25 april

The Future of Brands conferentie – 25 en 26 april

Vlak voor de feestdagen zijn de thema’s bekend gemaakt van de The Future of Brands

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en