Volgens TV-data technologiebedrijf Cadent bereikt TV doelgroepen op een privacy-compliant manier. Omdat addressable TV ingebouwde veiligheidssystemen heeft om de privacy te waarborgen, is dit het juiste moment voor marketeers die hun privacy aanpak aan het analyseren zijn om addressable TV toe te voegen aan hun communicatiemix.
Aandacht vasthouden van de consument
TV heeft altijd de basis van veel communicatiecampagnes gevormd vanwege de eigenschap om de aandacht van de consument vast te kunnen houden door de combinatie van beeld, geluid en beweging. Als gevolg van de nieuwe privacy wetgeving is daar een belangrijke eigenschap aan toegevoegd: TV maakt het voor adverteerders mogelijk om doelgroepen op een privacy compliant manier te bereiken.
GDPR en dataverzameling
De General Data Protection Regulation (GDPR) is vorig jaar in Europa in werking getreden. Deze wet heeft de manier waarop marketeers data voor targeted advertising verzamelen en gebruiken ingrijpend veranderd. Adverteerders hebben kritisch hun dataverzameling doorgelicht. Welke informatie moet worden verzameld en welke informatie kan wel en welke niet gedeeld worden met partners?
Veilige consumentendata en optimale reclamebeleving
De privacy regulering deed tegelijk met de groeiende interesse in addressable TV zijn intrede. Omdat addressable TV ingebouwde veiligheidssystemen heeft om de privacy te waarborgen, is dit het juiste moment voor marketeers die hun privacy aanpak aan het analyseren zijn om addressable TV toe te voegen aan hun communicatiemix. Adverteerders weten dat het essentieel is om hun doelgroep met een relevante boodschap te bereiken. Dat beïnvloedt zowel de ROI als de TV-kijkbeleving positief. Dat geldt zowel voor live als voor on demand kijken, voor thuis, of voor via een mobiel device buitenshuis. De uitdaging is om addressable advertising zo uit te voeren dat tegelijkertijd consumentendata veilig zijn en de reclamebeleving optimaal is.
Sinds de start is addressable TV zo opgezet dat het op huishoudniveau wordt ingezet en niet op persoonsniveau. Ook maakt het geen gebruik van tot personen herleidbare gegevens (de in de GDPR benoemde persoonsgegevens).
Gestandaardiseerde opzet
Marketeers kunnen het vertrouwen van consumenten behouden door gebruik te maken van een gestandaardiseerde opzet voor de uitwisseling van data tussen broadcasters en tech-operators. Zo werken bijvoorbeeld Sky en Virgin Media met een ‘geanonimiseerde koppelingstechniek’ om externe doelgroep definities op basis van first en third party data te matchen met hun eigen abonneedata. Het bedrijf dat deze techniek voor hun toepast anonimiseert deze doelgroep segmenten door ze te vertalen in een unieke random identifier. Deze wordt vervolgens ingevoerd in het Cadent Advanced TV Platform dat is geïnstalleerd op de locatie van de tech-operator. Cadent voert dan de matching uit op basis van deze anonieme random identifier. De rapportages voor externe partijen zijn op basis van geaggregeerde gegevens en er worden geen individuele reclame-aanvraag details of -data van Sky of Virgin Media verspreid.
Toezicht op eigen data
Deze aanpak is een meer privacy compliant aanpak voor TV-reclame omdat persoonsgegevens en doelgroep kenmerken niet worden gedeeld buiten het kantoor van in dit geval Sky of Virgin Media. De TV-bedrijven behouden te allen tijde het eindtoezicht op hun data, zelfs in geanonimiseerde vorm. De TV-bedrijven zorgen ervoor dat ze de commerciële integriteit van hun data behouden terwijl ze tegelijkertijd het hoogste privacy niveau voor de consument garanderen. Het is een win-win situatie voor alle betrokken partijen, broadcasters, content eigenaren en adverteerders, die allemaal zorgen voor een per huishouden op maat gemaakte reclamebeleving.
Goed alternatief voor online reclame platformen
Het is onvermijdelijk dat de data- en privacy compliance zal gaan veranderen. Het bereiken van de consument wordt duurder, gecompliceerder en een nog grotere uitdaging. Addressable TV biedt een privacy compliant en effectief manier om consumenten te blijven bereiken. Wanneer dankzij geavanceerde targeting meer adverteerders hiervan gebruik gaan maken, wordt het een nog belangrijker alternatief voor online reclame platformen.
Deze tekst is een samenvatting van het artikel van Keith Kryszczun, SVP of Global Technology Sales van Cadent op Adage.com. Cadent is een TV-data technologiebedrijf dat oplossingen biedt aan adverteerders, bureaus en mediabedrijven voor TV-reclame inkoop en verkoop.