Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

26/01/24
Addressable TV: krachtig instrument om aandacht van kijkers langer vast te houden

Resultaten onderzoek naar creatie van de eerste grootschalige addressable TV-campagne van de Nationale Postcode Loterij.

Afgelopen december is de allereerste grootschalige addressable TV-campagne in Nederland ingezet. Deze campagne rondom de PostcodeKanjer van de Nationale Postcode Loterij werd met negen verschillende regionale uitingen addressable ingezet door heel Nederland. DVJ Insights heeft op initiatief van Abovo Media, Nationale Postcode Loterij, Ad Alliance en Media Solutions onderzoek gedaan naar het effect van de addressable TV-commercials van de Nationale Postcode Loterij.

Van de negen verschillende regionale uitingen van deze campagne, zijn drie uitingen (Amsterdam, Utrecht en de Achterhoek) getest op effectiviteit. Het onderzoek richtte zich op de kracht van de addressable commercials in vergelijking met de algemene commercial van de Nationale Postcode Loterij. Hiermee is inzichtelijk gemaakt of meer gepersonaliseerde uitingen als onderdeel van een addressable-campagne meer relevantie hebben voor zowel kijker als adverteerder.

Adressable TV houdt de aandacht langer vast.
Algemeen kan gesteld worden dat Addressable TV een krachtig instrument is om de aandacht voor de campagne te vergroten. In de drie onderzochte regio’s weten de ATV-commercials, mede door de herkenbare regionale aspecten, de aandacht van de kijker langer vast te houden. De commercials worden meer uitgekeken (+15%) en zorgen voor 10% stijging op (spontane) merkherinnering. Ook vertonen kijkers sterkere emotionele interactie tijdens het kijken naar de ATV-commercials, wat duidt op een versterkte betrokkenheid.

Tips & tricks.
Naast deze interessante inzichten, kunnen er aan de hand van het onderzoek een aantal learnings worden getrokken, om zo optimaal mogelijk gebruik te maken van gepersonaliseerde uitingen als onderdeel van een ATV-campagne:

  • Begin de commercial met het gepersonaliseerde onderdeel, zoals het Rijksmuseum in Amsterdam voor de regio Amsterdam. Dit houdt de aandacht van de kijker langer vast.
  • Vind een goede balans tussen subtiele en opvallende gepersonaliseerde aspecten. Het gebruik van gepersonaliseerde elementen kan de emotionele betrokkenheid versterken, maar de sfeer en authenticiteit zijn cruciaal voor het succes.
  • Richt je bij regionale uitingen bij voorkeur op goed gedefinieerde regio’s, zoals de Achterhoek. Dit zorgt voor een sterkere regionale connectie en leidt tot een hogere betrokkenheid.

Melissa Braas, AV-specialist Abovo Media: “Ik ben blij dat we samen met de Nationale Postcode Loterij het initiatief genomen hebben om deze grootschalige test op te starten en dat het gelukt is om dit in combinatie te doen met zowel Ad Alliance als Media Solutions. De opgedane learnings geven ons veel inzichten om in 2024 de volgende stap te kunnen zetten.”

Koen Coopmans, Senior Campagneleider, Nationale Postcode Loterij: “Wij zijn altijd op zoek naar de ideale inzet voor onze campagnes en innoveren waar dat mogelijk is. Met deze grote test rondom addressable TV en de PostcodeKanjer hebben we gezamenlijk een mooie stap vooruitgezet. De resultaten laten waardevolle inzichten zien in media inzet en het effect van gepersonaliseerde creatie. Inzichten die onszelf, onze partners en de markt verder helpen.”

Esther van Luijk, Manager Partnership en Innovation, Ad Alliance: “Addressable TV is één van de belangrijkste ontwikkelingen waar we op dit moment mee bezig zijn en waar we middenin zitten. De eerste technische stappen zijn vorig jaar gezet en de eerste campagnes hebben gelopen. En zoals vaak met nieuwe ontwikkelingen of producten valt er nog zo veel te ontdekken en te leren. Dat maakt dit onderzoek, met zo veel verschillende partijen, juist op dit moment in de ontwikkeling van ATV zo waardevol. We hebben namelijk de hele markt nodig om dit product succesvol door te ontwikkelen. Vanuit Team Early binnen Ad Alliance is dit waar we voor staan: samen pionieren, samen testen en samen leren.”

Allard Korenhof, Director Data Intelligence & Strategy, Media Solutions: ”Wij zijn blij met de resultaten die aantonen dat addressable TV een significant verschil kan maken. In een tijd waarin aandacht kostbaar is, is van cruciaal belang dat merken opvallen en relevant zijn voor consumenten. Het feit dat addressable ads de aandacht beter weet vast te houden is niet alleen essentieel, maar vaak ook de eerste stap voor effectieve communicatie in de sales funnel. Bij Talpa Network ligt de focus op de doelstellingen van onze klanten, waarbij we streven naar de juiste balans tussen effectiviteit en bereik. Met de ontwikkeling van Addressable TV zien wij een waardevolle kans om op grote schaal de effectiviteit van campagnes voor onze adverteerders aanzienlijk te verhogen.”

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

24/05/22

Case: Ster | FarmCamps

Inspiratie

FarmCamps, al jaren een trouwe verschijning rondom NPO Zapp(elin), de kinderprogrammering van de NPO, besloot eind 2020 zijn kansen te grijpen én te verzilveren in

Topics: Cases

01/07/24

Bereid je nu vast voor op je kerstcommercial van 2024

Onderzoek Inspiratie Kennis

Terwijl de zomer net begonnen is, zijn de voorbereidingen voor de kerstcampagnes van veel adverteerders al in volle gang. Reden voor System1 om in hun

Topics: Cases, Online Video, Reclame-effect, TV-reclame

18/03/18

Case: RTL | Filemon On Tour

Case RTL - Filemon on Tour

Nieuws Inspiratie

In de zomer van 2017 wilde ŠKODA het wielrendomein opnieuw op een relevante manier claimen. Tijdens de drie grootste Europese wielerrondes van het jaar wilde

Topics: Cases

24 september

Foto’s Screenforce Day 2024

Dinsdag 24 september presenteerden wij ‘Screenforce Day 2024 | The Future Of TV Advertising’. Bekijk hier

6 november

Content Marketing | The Awards 2024 – Zet jouw werk in de spotlights!

Content Marketing | The Awards 2024 Kom op 6 november naar de feestelijke uitreiking in Haarlem!

6 november

asi Internationale Radio & Audio en Televisie & Video Conferenties 2024

Terug naar Venetië, Italië, voor de asi Internationale Radio & Audio en Televisie & Video Conferenties

Media Associate

Nielsen zoekt een Media Associate voor hun Media Operations Team in Amsterdam, verantwoordelijk voor het invoeren en coderen van uitzendspecifieke gegevens

Projectmanager Media & Marketing

De functie van Projectmanager Media & Marketing vraagt om een professional die sterk is in het plannen en organiseren van media-

(Offline) Media Specialist

Mediaplus, onderdeel van de wereldwijde Serviceplan Group Netherlands, zoekt een ervaren mediaprofessional die verantwoordelijk is voor het ontwikkelen, plannen en inkopen

Releasenote 28/11/2023 – Dashboard

Het TIP-Dashboard is een nieuw menu op de TIP-webapplicatie waarmee je in één oogopslag alle relevante gegevens over jouw campagne op één scherm te zien

Releasenote 31/3/2022 – Uitzendinstructies

De ontwikkeling van TIP is in volle gang. Om het inkoopproces nog efficiënter te maken is een nieuwe functionaliteit toegevoegd: het opgeven van uitzendinstructies voor

Release note 27/07/2021 – GRP module

TIP is het gezamenlijke TV-inkoop platform van Ster, Talpa Network, Ad Alliance of ORN. Het gebruik van TIP wordt door Screenforce kosteloos aangeboden aan bureaus

Release note 25/05/2021 – Monitoring van storingen

Op dinsdag 25 mei is TIP uitgebreid met een nieuwe functionaliteit: monitoring van storingen. Hierdoor kunnen TIP gebruikers op een geautomatiseerde wijze inzicht krijgt in

Release note 26/10/2020 – Status aangeleverde commercials

Op maandag 26 oktober is een nieuwe update doorgevoerd in TIP. Vanaf deze datum kun je de status van aangeleverde commercials bekijken. Naast dat je

Release note 01/10/2020 – TIP & tutorials

TIP bevat nu extra informatie over de uitgezonden spots en tutorials over de hoofdmenu’s. In TIP vind je een aantal belangrijke functionaliteiten die het gehele

Release note 29/05/2020 – TV-campagnes aanvragen

Vanaf mei is het mogelijk om in TIP TV-campagnes aan te vragen. Campagnes aanvragen Ga nadat je bent ingelogd in TIP naar aanvragen – nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en real time kunnen inlezen in door hun gebruikte software. Met