Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

26/06/23
Addressable TV-reclames zijn aantrekkelijker en effectiever

De emotionele snaar die addressable TV-reclame raakt bij de consument, zorgt voor de creatieve opleving die de reclame-industrie nodig heeft

Kijkers worden voelen zich meer aangesproken door addressable TV-reclames dan door andere vormen van reclame, zo blijkt uit nieuw onderzoek door onderzoeksbureau System1 in samenwerking met Finecast, het addressable kennis en servicecentrum van GroupM. In een periode waarin consumenten overspoeld worden met reclameprikkels kan addressable TV-reclame het noodzakelijke instrument zijn voor adverteerders om hun reclame-effectiviteit te verhogen.

Kijkers reageren positiever op gepersonaliseerde TV-reclames dan op algemene TV-reclames blijkt uit nieuw onderzoek van Finecast in samenwerking met onderzoeksbureau System1. Het rapport ‘Addressable // Advantage’ onderzoekt de impact van gepersonaliseerde TV-reclames op verschillende doelgroepen en laat zien hoe dat hiermee meer betrokkenheid bij het merk kan worden gerealiseerd. Finecast helpt merken om de combinatie tussen lineaire en on demand TV te maken en biedt ze toegang tot gesegmenteerde doelgroepen, via verschillende platforms en TV-zenders met behulp van een gecombineerd loket.

Opvallen binnen de overvloed aan reclameprikkels
Voor het onderzoek is de impact onderzocht van 46 verschillende TV-reclames van GroupM klanten uit Engeland, de VS, Canada en Australië. Aanvullend zijn er 13.000 consumenten ondervraagd die zowel algemene als addressable TV-reclames hebben gezien. Het blijkt dat de addressable TV-reclames meer emotie en geluksgevoelens opwekken bij de kijkers. De verklaring daarvoor is het slim inzetten van muziek, het weergeven van personen en het gebruik van humor in de TV-commercials. Deze elementen prikkelen de rechterzijde van het menselijke brein.

Volgens Kristian Claxon, managing partner, global solutions and innovation strategy bij Finecast: ‘Addressable TV-reclame heeft een directe invloed op hoe dat consumenten zich voelen en legt de nadruk op die onderdelen van de reclame die de aandacht maximaliseren. Hierdoor worden de reclame-effecten gemaximaliseerd. Dit maakt het voor ons mogelijk om voor onze klanten slimmere en meer krachtige oplossingen toe te passen die de creatieve boodschap van hun TV-reclames optimaliseert en hun merkverhaal beter voor het voetlicht brengt. Dit wordt bevestigd door het onderzoek van System1 naar de werking van de linker- en rechterhersenhelft van de hersenen. De linkerhelft zorgt voor een ‘narrow-beam’ focus – dat gebeurt wanneer je, je concentreert op een specifieke taak – terwijl de rechterhersenhelft zorgt voor een ‘broad beam’ focus oftewel een algemene alertheid waardoor je hersenen alles dat interessant of bekend is registreren.’

We hebben vertrouwen in TV
In een snel veranderende wereld waar technologie de hoofdrol speelt vormt addressable TV-reclame een constante factor. TV is een stabiel en vertrouwd medium om met consumenten in contact te komen. Het zorgt voor sterke bedrijfsresultaten vanwege het brede bereik en – meer belangrijk – het houdt de aandacht vast van de consument vanwege het targeten van specifieke doelgroepen.

Wanneer merken lange termijneffecten willen zien van hun media-investeringen dan is het een slimme keuze om te investeren in TV-reclames die in staat zijn om de gewilde ‘broad beam’ aandacht op te wekken.

Jenny Powell, Vimto Global Brand Controller, zegt hierover: ‘Met onze ‘Find Your Different’ campagne heeft addressable TV-reclame het ons mogelijk gemaakt om onze creatieve content aan te passen aan onze verschillende doelgroepen, met een boodschap en beeld gebruik dat aansluit bij hun specifieke behoeftes. De aankoopintentie voor Vimto steeg maar liefst 20% als een gevolg van de door Finecast voor ons gemaakte campagne waarbij er verschillende uitingen voor de verschillende regionale gebieden werden ingezet.’

Optimalisatie van de creatieve boodschap
Het rapport is een pleidooi voor merken om hun creatieve boodschap effectiviteit te verhogen. Je kan je campagne inderdaad al optimaliseren door te kijken naar additioneel bereik en naar geo-targeting maar wat levert het optimaliseren van je creatieve boodschap op?

De creatieve boodschap ‘kans’ voor merken is erin gelegen om zowel de linkerhersenhelft als de rechterhersenhelft aan te spreken; relevantie èn herkenning. Finecast heeft als doel dat in 2026 ‘Elke impressie die wij voor onze klanten uitserveren niet alleen is geoptimaliseerd vanuit een media-inkoop perspectief maar ook vanuit een creatieve boodschap perspectief.’

In een tijdperk dat door velen al ‘Het gouden tijdperk van TV’ wordt genoemd zorgt addressable TV voor de kans om je beter te verbinden met doelgroepen, het zorgt voor een breder aanbod van creatieve content en het zorgt voor een betere privacy waarbij consumenten nog steeds reclames zien die voor hen relevant zijn.

Hasbo Play-Doh campagne
De onderstaande figuur, uit de Executive Summary van Finecast, laat de resultaten zien van de Engelse Hasbo Play-Doh campagne. De addressable doelgroep kijkers naar de TV-reclame hebben een sterkere emotie met de verhaallijn van de commercial. Het brengt hun eigen leuke herinneringen terug van het spelen met Play-Doh en het herinnert ze eraan hoe belangrijk het is om deze ervaring te creëren voor hun eigen kinderen. De reclame prikkelt, amuseert en enthousiasmeert de ouders. Het brengt het zintuiglijke gevoel terug van het spelen met de Play-Doh plasticine. De star rating (voorspelling lange termijn merkgroei) is onder de brede doelgroep 4,4 (sterk) en onder de addressable doelgroep 5,3 (exceptioneel). De spike rating (voorspelling korte termijn verkooppiek) is onder de brede doelgroep 1,59 (exceptioneel) en onder de addressable doelgroep 1,69 (exceptioneel).

Deze tekst is een samenvatting van het artikel over het onderzoek op thedrum.com aangevuld met informatie over het onderzoek op de site van Finecast.

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

15/05/23

Verslag Screenforce webinar Connected en Addressable TV

Kijktip Kennis

Op donderdag 11 mei heeft Screenforce live vanuit de studio van de Radiofabriek in Hilversum de online webinar Connected en Addressable TV georganiseerd. De sprekers

Topics: TV-reclame, Targetted TV Advertising

18/11/22

VodafoneZiggo, RTL Nederland en Talpa Network starten in 2023 met Addressable TV

Persberichten

VodafoneZiggo, RTL Nederland (Ad Alliance) en Talpa Network (Talpa Media Solutions) gaan in 2023 werk maken van addressable adverteren. Dit bevestigt Talpa Network desgevraagd aan

08/12/21

Addressable TV: nieuwe kansen adverteerders om consument te bereiken

Nieuws Kennis

Smartclip, een video advertising bureau dat onderdeel is van de RTL Group, heeft een nieuw rapport gepubliceerd over addressable TV. In het rapport wordt voor

Topics: HbbTV, Targetted TV Advertising, Techniek, TV-reclame

05/08/21

Diversiteit en inclusiviteit in reclame is een win-winsituatie

Nieuws Onderzoek

Diversiteit en inclusiviteit zijn belangrijke thema’s voor adverteerders op dit moment. Zo roepen deze zomer de WFA en haar Nederlandse equivalent bvA samen met andere

Topics: Reclame-effect, TV-reclame

24/11/11

TV-reclame bron van succes voor web-only bedrijven

SPOT TV-reclamebron van succes voor web-only bedrijven

Onderzoek

Het lijkt haast paradoxaal: het succes van internet kan niet zonder het succes van televisie. Toch is het zo. Sterker zelfs, zonder televisie zouden web-only

Topics: Mediabestedingen, Online Video, Reclame-effect, TV-reclame

31/07/17

De strijd om aandacht in een multiscreening wereld

Multiscreening

Onderzoek

Mag ik even uw onverdeelde aandacht? Dit is namelijk niet zo vanzelfsprekend tegenwoordig met allerlei verleidingen om ons heen in de vorm van andere schermen,

Topics: TV-reclame, Reclame-effect

5 maart

TV Jaarrapport 2024

Presentatie voor het TV Jaarrappport Het is weer tijd om samen vooruit te blikken én terug

18 maart

MIE’25

Revolutionising Data & Insights: The Transformative Power of Generative AI Op 18 en 19 maart 2025

1 april

The New Life of the Living Room 2025

Wist je dat voor 51% van de kijkers lineaire tv de eerste keuze is wanneer ze

Teamlead Communicatie

Als Teamlead Content Communicatie bij RTL geef je leiding aan een team van zes communicatieadviseurs en werk je strategisch aan de

Mediamanager

Fremantle Nederland is op zoek naar een Mediamanager voor hun afdeling postproductie. In deze rol ben je verantwoordelijk voor het efficiënt

Projectmanager

Media Reverse is per direct op zoek naar een Projectmanager. Als aanspreekpunt voor klanten ben je verantwoordelijk voor het onderhouden van

Releasenote 28/11/2023 – Dashboard

Het TIP-Dashboard is een nieuw menu op de TIP-webapplicatie waarmee je in één oogopslag alle relevante gegevens over jouw campagne op één scherm te zien

Releasenote 31/3/2022 – Uitzendinstructies

De ontwikkeling van TIP is in volle gang. Om het inkoopproces nog efficiënter te maken is een nieuwe functionaliteit toegevoegd: het opgeven van uitzendinstructies voor

Release note 27/07/2021 – GRP module

TIP is het gezamenlijke TV-inkoop platform van Ster, Talpa Network, Ad Alliance of ORN. Het gebruik van TIP wordt door Screenforce kosteloos aangeboden aan bureaus

Release note 25/05/2021 – Monitoring van storingen

Op dinsdag 25 mei is TIP uitgebreid met een nieuwe functionaliteit: monitoring van storingen. Hierdoor kunnen TIP gebruikers op een geautomatiseerde wijze inzicht krijgt in

Release note 26/10/2020 – Status aangeleverde commercials

Op maandag 26 oktober is een nieuwe update doorgevoerd in TIP. Vanaf deze datum kun je de status van aangeleverde commercials bekijken. Naast dat je

Release note 01/10/2020 – TIP & tutorials

TIP bevat nu extra informatie over de uitgezonden spots en tutorials over de hoofdmenu’s. In TIP vind je een aantal belangrijke functionaliteiten die het gehele

Release note 29/05/2020 – TV-campagnes aanvragen

Vanaf mei is het mogelijk om in TIP TV-campagnes aan te vragen. Campagnes aanvragen Ga nadat je bent ingelogd in TIP naar aanvragen – nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en real time kunnen inlezen in door hun gebruikte software. Met