Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

05/12/16
Addressable TV in VS groeit naar $2,2 miljard in 2018

Alle discussies rond gebruik van data rond de upfront markt in de VS werpt zijn vruchten af. Dit jaar wordt bijna 1 miljard dollar besteed aan addressable TV-reclame. in 2018 zal dit bedrag meer dan verdubbelen. Dit blijkt uit onderzoek van het Video Advertising Bureau (VAB), de Amerikaanse Screenforce.

In 2020 bijna driekwart van de huishoudens bereikt
71% van de adverteerders is bereid om hogere CPM-tarieven te betalen voor addressable TV-reclame vanwege de betere doelgroep targeting. Bij addressable TV-reclame wordt bereik getarget op doelgroep- en socio-demografische eigenschappen. Van de Amerikaanse huishoudens wordt in 2016 42% bereikt met addressable TV en hieraan wordt bijna $900 miljoen uitgegeven. In 2018 zal dat $2,2 miljard zijn en in 2020 zal de penetratie van addressable TV binnen de Amerikaanse huishoudens zijn gestegen tot 74% .

Wat is de mening van adverteerders en marketeers over addressable TV-reclame
Met de titel Say Yes to Addressability: A Guide to Precise TV Targeting heeft VAB een onderzoek gepubliceerd dat inzicht geeft in de mening van adverteerders en marketeers over de groei en de impact van addressable TV-reclame. Volgens Jason Wiese, hoofd strategic insights bij VAB, is er nog weinig openbare informatie beschikbaar over addressable TV terwijl het een dynamisch mediasegment is dat groeit.

In drie jaar tijd meer dan verviervoudigd
In het rapport wordt addressable TV-reclame gedefinieerd als ‘TV-reclame op huishoudniveau die is gesegmenteerd op doelgroepeigenschappen die afkomstig zijn van eigen, 2nd of 3rd party data. Adverteerders selecteren bij deze inkoop specifieke publieks- en socio-demografische eigenschappen in plaats van dat ze specifiek inkopen op zender of TV-programmaniveau. Tussen 2015 en 2018 zal de groei maar liefst 443% zijn, terwijl de bestedingen verdubbelen van 2016 ($890 miljoen) naar 2018 ($2,2 miljard).

Screenforce Addressable TV in VS groeit naar $2,2 miljard in 2018 grafiek 1

Halverwege 2016 bedraagt het aantal Amerikaanse huishoudens dat bereikt wordt met addressable TV 49,8 miljoen, oftewel 42% van alle huishoudens. Daarvan zijn 38,9 miljoen huishoudens te bereiken via lineaire TV en 11,9 miljoen huishoudens via video on-demand en TV everywhere apps.

Meer bereikte huishoudens dan Netflix, Amazon, HBO of Hulu
Volgens Jason Wiese was het belangrijk om de relatieve grootte van de addressable TV-reclamemarkt in kaart te brengen. Veel geluiden in de markt waren namelijk negatief over de schaalgrootte van addressable TV-reclame omdat het ‘slechts’ 42% van de huishoudens betreft. Het blijkt dat het aantal huishoudens dat wordt bereikt met addressable TV-reclame groter is dan dat van Netflix, Amazon, HBO of Hulu.

Screenforce Addressable TV in VS groeit naar $2,2 miljard in 2018 grafiek 2

Bereik is groter dan dat van LinkedIn, Instagram en Wikipedia
In de discussies over de schaalgrootte heeft de markt het steeds over 40 tot 50 miljoen huishoudens. Maar men vergeet dat we het dan over een bereik van 128 miljoen personen hebben. Uit het onderzoek blijkt dat het bereik van addressable TV groter is dan dat van LinkedIn, Instagram en Wikipedia. Door expliciet in te zoomen op de grootte van het bereik wordt de ware betekenis en de potentie van addressable TV duidelijker in beeld gebracht.

Premium positie die accountable is met goede doelgroep insights
Jason Wiese legt uit dat het logisch is dat het Video Advertising Bureau addressable TV presenteert als een superieure optie in vergelijking met online reclame. Online reclame staat ter discussie vanwege botverkeer, ad-blocking en viewability problemen. Addressable TV levert een premium positie die accountable is met goede doelgroep insights.

Bereidheid om hoger tarief te betalen dan voor lineaire TV
Van de ondervraagde adverteerders gebruikt 60% nu al addressable TV-reclame, of gaat dat binnen een jaar doen. 71% van de adverteerders is bereid om hogere CPM tarieven te betalen vanwege de betere doelgroep targeting van addressable TV zowel lineair als non lineair.

Addressable TV bevat ook programmatic advertising
Het rapport gaat express niet in op programmatic terwijl programmatic wel onder de noemer van addressable TV valt. Aangezien er nog steeds verschillende definities van programmatic de ronde doen wilde het VAB het onderzoek niet onnodig compliceren. In het onderzoek werd er dan ook steeds gevraagd naar addressable TV-reclame zonder programmatic te noemen. VAB hoopt dat het onderzoek bureaus en marketeers inzicht geeft in de voordelen van addressable TV-reclame en ze stimuleert om er gebruik van te gaan maken. Alle adverteerders kunnen addressable TV-reclame toepassen. Elke branche en ieder merk, ongeacht merkvolwassenheid- of productcyclusfase, maakt gebruik van addressable TV-reclame.

Meer informatie over Addressable TV
Het complete rapport Say Yes to Addressability: A Guide to Precise TV Targeting kan op de VAB-site worden gedownload. Deze tekst is een Nederlandse vertaling door Screenforce van het artikel van Jason Lynch over het VAB onderzoek op Adweek.com. Wil jij nog meer lezen over Addressable TV? Kijk dan op de gelijknamig topic op onze website.

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

22/12/16

GroupM verhoogt druk voor addressable TV

Future TV GroupM

Inspiratie

Het is hoog tijd dat TV-zenders en platformeigenaars de handen ineenslaan om de technologie op grote schaal te implementeren, die nodig is om Addressable TV

Topics: Targetted TV Advertising

27/09/16

Veel belangstelling voor innovaties Screenforce IBC Tour 2016

screenforce-ibc-tour-2016-verslag

Inspiratie

Dertig deelnemers namen dit jaar deel aan de derde editie van de Screenforce IBC Tour. Vanwege het grote aantal aanmeldingen vond de tour ook dit

Topics: HbbTV, Synchronized advertising, Targetted TV Advertising, 2nd screening

02/09/18

Mark Ritson: Targeting of massa marketing? Het antwoord is beide

Nieuws Onderzoek Kennis

De enige manier om op een duurzame wijze zowel korte als lange termijn groei te realiseren is om acties gericht op specifieke doelgroepen te combineren

Topics: Reclame-effect, Targetted TV Advertising

5 maart

TV Jaarrapport 2024

Presentatie voor het TV Jaarrappport Het is weer tijd om samen vooruit te blikken én terug

18 maart

MIE’25

Revolutionising Data & Insights: The Transformative Power of Generative AI Op 18 en 19 maart 2025

1 april

The New Life of the Living Room 2025

Wist je dat voor 51% van de kijkers lineaire tv de eerste keuze is wanneer ze

Teamlead Communicatie

Als Teamlead Content Communicatie bij RTL geef je leiding aan een team van zes communicatieadviseurs en werk je strategisch aan de

Mediamanager

Fremantle Nederland is op zoek naar een Mediamanager voor hun afdeling postproductie. In deze rol ben je verantwoordelijk voor het efficiënt

Projectmanager

Media Reverse is per direct op zoek naar een Projectmanager. Als aanspreekpunt voor klanten ben je verantwoordelijk voor het onderhouden van

Releasenote 28/11/2023 – Dashboard

Het TIP-Dashboard is een nieuw menu op de TIP-webapplicatie waarmee je in één oogopslag alle relevante gegevens over jouw campagne op één scherm te zien

Releasenote 31/3/2022 – Uitzendinstructies

De ontwikkeling van TIP is in volle gang. Om het inkoopproces nog efficiënter te maken is een nieuwe functionaliteit toegevoegd: het opgeven van uitzendinstructies voor

Release note 27/07/2021 – GRP module

TIP is het gezamenlijke TV-inkoop platform van Ster, Talpa Network, Ad Alliance of ORN. Het gebruik van TIP wordt door Screenforce kosteloos aangeboden aan bureaus

Release note 25/05/2021 – Monitoring van storingen

Op dinsdag 25 mei is TIP uitgebreid met een nieuwe functionaliteit: monitoring van storingen. Hierdoor kunnen TIP gebruikers op een geautomatiseerde wijze inzicht krijgt in

Release note 26/10/2020 – Status aangeleverde commercials

Op maandag 26 oktober is een nieuwe update doorgevoerd in TIP. Vanaf deze datum kun je de status van aangeleverde commercials bekijken. Naast dat je

Release note 01/10/2020 – TIP & tutorials

TIP bevat nu extra informatie over de uitgezonden spots en tutorials over de hoofdmenu’s. In TIP vind je een aantal belangrijke functionaliteiten die het gehele

Release note 29/05/2020 – TV-campagnes aanvragen

Vanaf mei is het mogelijk om in TIP TV-campagnes aan te vragen. Campagnes aanvragen Ga nadat je bent ingelogd in TIP naar aanvragen – nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en real time kunnen inlezen in door hun gebruikte software. Met