Het Commissariaat van de Media ziet erop toe dat de bepalingen uit de Mediawet ook worden nageleefd. In haar beleidsregels geeft zij een nadere invulling aan een aantal begrippen uit de Mediawet.
- Herkenbaarheid reclame: reclameboodschappen worden voorafgegaan en afgesloten met een zicht- en/of hoorbare aankondiging en afkondiging.
- Splitscreenreclame dit is het gelijktijdig in beeld plaatsen van redactionele inhoud en reclameboodschappen.
- Splitscreenreclame moet duidelijk te onderscheiden zijn van de redactionele inhoud. Dit is het geval als er sprake is van een afzonderlijk stilstaand kader dat geen onderdeel is van het programma en maximaal twee derde van het totaal beschikbare beeld omvat. Ook moet de reclame continue worden voorzien van het woord ‘reclame’ en moet het redactionele deel van het programma volledig zichtbaar blijven en onverkort en zonder onderbrekingen worden doorgegeven. Splitscreenreclame is alleen toegestaan tijdens het verslag of de weergave van een sportevenement of tijdens live verslaglegging van een evenement. De splitscreenreclameboodschappen tellen mee voor de maximale hoeveelheid toegestane reclame.
- Mini-spots worden door het commissariaat van de media maximaal 2 keer per uur toegestaan.
- Bijdrage van ondergeschikte betekenis worden niet gezien als sponsoring. Het moet gaan om producten die een ondergeschikte waarde hebben ten opzichte van het programmabudget en het product mag niet herkenbaar ik beeld komen. Als het product in bruikleen was mag het geen eigendom van de omroep worden.
- Producten van ondergeschikte waarde zijn voor TV niet meer dan 1000 euro en voor radio 200 euro waard.
- De leverancier van producten van ondergeschikte waarde mogen in combinatie met vermelding “met dank aan” worden vermeld op de aftiteling.
- In sommige gevallen worden bijdrage van derden niet gezien als sponsorbijdragen. Het gaat dan om bijdragen van de overheid (met uitzondering van de overheidsonderdelen die een commercieel doel hebben), de media-instellingen die het programma-aanbod verzorgt waarvoor de bijdrage wordt gegeven of de (co)producent van het programma.
Kijk hier voor meer informatie over het Commissariaat van de Media.