Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

19/09/16
Belgische Telenet (SBS) begint met adressable TV

Telenet-klanten krijgen binnenkort reclames te zien afgestemd op het profiel van de kijker. De Belgische distributeur, eigendom van Liberty Global, start in november met een test voor adressable TV. Gepersonaliseerde advertenties zijn online al de normaalste zaak van de wereld, maar in de TV-wereld staat deze vorm van reclame nog in de kinderschoenen.

Adverteerder op TV hebben een enorm bereik. Voor bepaalde producten kan dit ook juist een nadeel zijn, zoals reclame voor luiers. Als adverteerder betaal je ook voor TV-kijkers die weinig of niets aan jouw boodschap hebben. Jeroen Bronselaer, marketingdirecteur Telenet: “Met adressable TV kunnen zenders de concurrentie aangaan met online. De vraag naar gepersonaliseerde TV-reclames is enorm. We praten daar al twee jaar over, maar de markt is er nu klaar voor. Adverteerders zien het stilaan als iets onmisbaars”.

Hoe gaat Telenet precies te werk?
Telenet start midden november met een grootschalige test met adressable TV op de Vlaamse SBS zenders VIER en VIJF . De test loopt alleen via lineaire (live) TV. Er wordt gestart met maximaal tien adverteerders. Alle kijkers van Telenet die beschikken over een settopbox doen mee aan de test voor adressable TV.

Wat weet Telenet over de TV-kijker?
Om de juiste reclame bij de juiste mensen te krijgen, stelt de technologie van Telenet een gebruikersprofiel op. Dat gebeurt per settopbox en niet per persoon. Het is dus niet zo dat Telenet weet wanneer wie voor de TV zit. Het profiel is gebaseerd op een reeks gebruikersgegevens. Klanten hebben zelf in de hand hoeveel ze met Telenet willen delen. Het bedrijf past zijn algemene voorwaarden en privacy beleid aan, zodat klanten kunnen kiezen uit vier niveaus: ‘algemeen’, ‘gericht’, ‘persoonlijk’ en ‘uniek’.

Niveau algemeen en gericht
Bij ‘algemeen’ doet Telenet enkel een beroep op basisgegevens, bijvoorbeeld welke producten TV-kijkers afnemen en waar zij wonen. In het tweede niveau- ‘gericht’- wordt ook het kijkgedrag gebruikt, waarmee Telenet kijkers via algoritmes gerichte kijktips geeft.

Niveau persoonlijk en uniek
Vanaf niveau drie wordt dat kijkgedrag ook ingezet om advertenties op af te stemmen. En in niveau vier – ‘uniek’ – geeft de klant Telenet de toestemming om ook het surfgedrag in kaart te brengen en te gebruiken in het klantenprofiel. “De standaard wordt bij iedereen het derde niveau. Klanten kunnen dit altijd aanpassen. Het vierde niveau is expliciet opt-in. We weten dat surfgedrag analyseren ver gaat, maar we zijn ervan overtuigd dat er ook mensen zijn die graag een zo gepersonaliseerd mogelijke ervaring willen krijgen”, zegt Bronselaer.

Iedereen is ermee bezig
Niet alleen Telenet is bezig met adressable TV. Ook concurrent Proximus start deze maand met een testproject op de zenders VTM, VRT, RTBF en RTL. Er zijn wel een aantal verschillen tussen de twee projecten. Bij Proximus gaat het om een test met adressable TV bij uitgesteld kijken en moet het uiteindelijk worden door vertaald naar live TV. De kijkers hebben ook hier de optie hun persoonlijke informatie al dan niet te delen. Proximus doet de test met VTM, VRT, RTBF en RTL.

Nieuwe adverteerders aantrekken
Gepersonaliseerde TV-reclame kan in theorie op termijn een hogere ROI opleveren of zelfs nieuwe adverteerders aantrekken. Sommige adverteerders vinden TV nu niet geschikt omdat hun doelgroep te klein is of geografisch beperkt is en ze dus betalen voor onnuttig bereik. Adressable TV kan dat probleem oplossen. Reclame relevanter maken kan ook een middel zijn om het probleem van het uitgesteld kijken en het bijbehorende doorspoelen van reclame aan te pakken. Als een reclame relevant is, zal de kijker misschien minder de neiging hebben om door te spoelen. Uit de test moet blijken of dit inderdaad het geval is.

Bron: De Tijd

Print Friendly, PDF & Email

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

23/11/22

Egta’s Expert series: Insights in de aandachteconomie

Kijktip Nieuws

Is aandacht de meest waardevolle grondstof in de wereld? Nu content producenten en merken allemaal hun best doen om de aandacht van de consument te

Topics: Reclame-effect, TV-reclame

21/11/22

Branding werkt in 80% van de gevallen beter dan performance marketing

Nieuws

Branding stimuleert de verkoop, verbetert de ROI en verhoogt zelfs het rendement van actiemarketing, bezuinig er niet op! Dat is de hoofdconclusie die marketingdatasoftware platform

Topics: Mediabestedingen, TV-reclame

14/11/22

Boost jouw merk met distinctive brand assets

Inspiratie Nieuws

In deze whitepaper nemen de branding experts van Blauw Research je mee aan de hand van opvallende en bewezen ontdekkingen over DBA’s (Distinctive Brand Assests)

Topics: Reclame-effect, TV-reclame

Manager Public Affairs Benelux

Discovery Networks is één van de toonaangevende concerns in de media-entertainmentindustrie. In Amsterdam werken we

B2B Marketing Manager Events

Het B2B Marketing team is onderdeel van het saleshuis Media Solutions en heeft als doel

Senior Creatief Strateeg

Ben jij die allround Senior Creatief Strateeg die voor ambitieuze adverteerders van Nederland wil werken?

6 -
7 december

The Future of TV Advertising Global

Op dinsdag 6 en woensdag 7 december keert The Future of TV Advertising Global –

15 december

Nationaal Reclamerechtcongres 2022 – donderdag 15 december

Een dag vol netwerkmogelijkheden, actuele onderwerpen en een boeiende mix aan sprekers: dat is het

12 januari

Koffiedik Kijken 2022

Op donderdag 12 januari komt de marketingcommunicatie-industrie samen in het Koninklijk instituut voor de Tropen

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en