Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

18/09/17
Bereik en effectiviteit TV onmisbaar in digitale wereld

Het is onmiskenbaar dat beeldschermen een integraal onderdeel zijn van het leven van de consument, variërend van smartphones en social media tot TV en streaming video. De hamvraag voor adverteerders is: welk scherm is het beste voor merken om consumenten te bereiken? In een overzicht van diverse onderzoeken op campaignsandelections.com concludeert Steve Lanzano dat het bereik en de effectiviteit van TV onmisbaar is voor adverteerders in de digitale wereld.

Bereik en impact TV nog steeds ongeëvenaard
Veel technologie professionals beweren dat digitale platformen, vanwege hun populariteit en gestegen penetratie, het beste instrument vormen om in 2017 consumenten te bereiken. De harde cijfers bewijzen echter het tegendeel. Veel onderzoeken laten zien dat TV het beste platform blijft vanwege diverse redenen. Geen enkel medium heeft zo’n hoog bereik en zo veel impact als TV. Volgens het laatste Nielsen Q1 2017 Total Audience Report kijken personen van 18 jaar en ouder gemiddeld vijf uur video per dag op een TV-scherm. Via multimedia beeldschermen is dat slechts 19 minuten.

Average time spent per adult 18+ per day
Bron: Nielsen Q1 2017 Total Audience Report

Grootste invloed op aankoopgedrag
Volgens GfK onderzoek uit 2017 naar de impact van reclame op aankoopgedrag, heeft TV de grootste impact in alle stadia van de aankoopfunnel. Van merkbekendheid tot aan de uiteindelijke aankoop zelf. TV alleen al heeft meer invloed dan alle verschillende media bij elkaar opgeteld, dit geldt ook voor 18-34 jarigen. De invloed van TV blijft niet beperkt tot de aankoopfunnel, 65% van de consumenten geeft volgens ditzelfde onderzoek aan dat TV-reclames hun online zoekgedrag beïnvloeden.

What medium influences consumers most
Bron: GfK TVB purchase funnel 2017 A18+

Sturen op de drivers van aankoopgedrag in plaats van op de meeste impressies
Adverteerders zijn zich bewust van de problemen met de onbetrouwbare meetmethoden voor online reclame en ROI-cijfers en van de fraudegevallen bij de inkoop van online reclame. Adverteerders maken dit ongenoegen ook openbaar. Veel adverteerders halen hun reclamebudgetten weer weg van online en verplaatsen ze naar TV. Volgens, Andrew Appel, President en CEO van retail en CPG consultancy IRI: ‘Slimme marketeers sturen hun reclamebestedingen op basis van inzicht in de drivers van aankoopgedrag in plaats van op basis van de meeste impressies’. Zelfs de bedrijven die zelf onderdeel zijn van de digitale wereld erkennen de macht van TV. Volgens Kantar Media heeft Google in Amerika tussen oktober 2015 en oktober 2016 270 miljoen dollar uitgegeven aan reclame en daarvan ging 68% naar TV.

Onbetrouwbare of aanstootgevende content heeft negatief effect op merk
Adverteerders zijn zich ook in toenemende mate bewust van de zorgen van consumenten over de betrouwbaarheid van content en de impact die dit kan hebben op merkreclame (online brand security). Volgens onderzoek door CMO onder 2.000 consumenten maakt 75% zich zorgen over de groei in nepsites of ‘gekleurde’ nieuwssites. Als een gevolg daarvan consumeert 60% vaker content van betrouwbare bronnen en zenders. Consumenten verliezen hun vertrouwen in merken die reclames plaatsen naast ‘aanstootgevende’ content. 37% geeft aan dat dit de manier waarop ze over een merk denken tijdens de aankoopbeslissing verandert, 11% geeft aan dat ze het merk zullen boycotten of dat ze geen klant zullen worden en 9% zal hun ongenoegen publiekelijk uiten of protesteren.

How brand annoy fans
Bron: CMO Council How Brands Annoy Fans

TV-nieuwsprogramma’s meest betrouwbaar
Volgens het eerdergenoemde GfK aankoopfunnel onderzoek hebben consumenten het meeste vertrouwen in TV-nieuwsprogramma’s. Van de consumenten kiest 81% de lokale TV-nieuwszenders als meest betrouwbaar. Voor lokale nieuwswebsites en app’s is dit 68% en voor nieuws op social media 40%.

Adverteerders heroverwegen online reclamebestedingen
De afgelopen decennia heeft TV het vertrouwen gewonnen van consumenten en dit wordt gestaafd door onderzoeksresultaten. In combinatie met het hoge bereik is het makkelijk te begrijpen dat adverteerders hun online reclamebestedingen heroverwegen. Binnen het gefragmenteerde digitale medialandschap staan transparantie en effectiviteit steeds meer ter discussie. Onderzoek toont aan dat online media de positie van TV qua impact, bereik, tijdbesteding en betrouwbaarheid niet eens benaderen.

Deze tekst is een vertaling van het artikel van Steve Lanzano op campaignsandelections.com. Steve Lanzano is President en CEO van het Television Bureau of Advertising.

Meer over dit onderwerp bij Screenforce
Screenforce publiceert regelmatig onderzoek naar de effectiviteit van TV onder het thema ‘ROI’. Zo publiceerden we bijvoorbeeld de analyse door SMI en RMT die laat zien dat meer besteden aan TV-reclame een belangrijke factor is in het verhogen van de omzet van merken. Binnen een periode van twee jaar zagen twaalf verschillende merken hun omzet gemiddeld met 14,6% stijgen. Engels onderzoek toont aan dat videoreclame op YouTube en Facebook minder impact heeft en duurder is dan video on demand reclame op TV (VOD). De ROI-onderzoeksresultaten zijn nu extra actueel vanwege de discussies over online brand security.

Print Friendly, PDF & Email

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

15/01/19

Korte TV-commercials zijn de nieuwste trend dit jaar

Kennis Nieuws Onderzoek

TV-adverteerders maken steeds meer gebruik van short-form ads, oftewel korte TV-commercials, omdat deze net zo effectief kunnen zijn als de traditionele 30 seconden spot. Marketeers

Topics: Reclame-effect, ROI, TV-reclame

22/04/20

Breed draagvlak voor TV-reclames tijdens coronacrisis

Covid 19 Nieuws Onderzoek

Onder Nederlanders bestaat een breed draagvlak voor TV-reclames tijdens de coronacrisis. Dat blijkt uit onderzoek dat Screenforce heeft laten uitvoeren door marktonderzoeksbureau Ruigrok NetPanel. Een

Topics: Jongeren en media, Reclame-effect, TV-reclame

08/06/21

AttentionTrace™ planner: Inzicht in aandacht voor videocontacten

Nieuws Onderzoek

Het bedrijf van marketingprofessor Karen Nelson-Field, Amplified Intelligence, heeft afgelopen november een nieuwe planning tool uitgerold die is gebaseerd op metingen van aandacht. Het nieuwe

Topics: Reclame-effect, ROI

Projectmanager – Talpa Media Solutions

Heb je oog voor zowel hoofdlijnen als details? Ben je oplossingsgericht en ga je geen uitdaging uit de

TV Planner/Campaign Manager

Ben je secuur, kan je de juiste prioriteiten stellen en vind je het werken met

Digital Video Specialist

Ben jij die Digital Video Advertising Specialist die voor ambitieuze online adverteerders van Nederland wil

16 maart

Foto’s TV Jaarrapport 2022

Donderdag 16 maart presenteerde Screenforce het TV Jaarrapport van 2022. Bekijk hier alle foto’s van

23 maart

TV Masters | Screenforce

Speciaal voor startende mediaprofessionals aan adverteerders- of bureaukant organiseert Screenforce voor de derde keer TV Masters.

6 april

Kantar BrandZ Top 30 Meest waardevolle Nederlandse Merken

Tijdens deze feestelijke middag maakt Kantar niet alleen de Top 30 bekend en worden de

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en