Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

14/11/22
Boost jouw merk met distinctive brand assets

In deze whitepaper nemen de branding experts van Blauw Research je mee aan de hand van opvallende en bewezen ontdekkingen over DBA’s (Distinctive Brand Assests) in een dynamische wereld, inclusief een DBA Benchmark, die helpen om Strategisch Brand Asset Management te begrijpen én jouw merkherkenning te boosten. De whitepaper geeft antwoorden op vragen als wat zijn sterke brand assets en waarom zijn ze belangrijk en hoe kun je op strategische wijze je DBA’s inzetten? In de video aan het eind van dit artikel beantwoordt Business Lead Branding Ed Borsboom van Blauw een aantal vragen van Screenforce over de whitepaper.

De whitepaper bevat vijf hoofdstukken:

  1.  Boost jouw merk: ontwikkel een DBA Strategie
  2. Stap één: van zichtbaar zijn naar herkenbaarheid
  3. Distinctive Brand Asset Categorieën
    a. Welke assets houden je het meest bezig?
    b. Welke assets verdienen minder van jouw aandacht?
    c. Met welke assets moet je NU starten?
  4. Ontdek Strategisch Brand Asset Management
  5. Stappenplan: in 4 stappen naar meer merkherkenning

 

Wat zijn Distinctive Brand Assets
Distinctive Brand Assets of DBA’s zijn zintuiglijk waarneembare merkelementen waar consumenten (onbewust) merken aan herkennen. Bijvoorbeeld een logo, een geluid of een figuur. Brand assets zijn in de basis betekenisloos totdat je de assets, in je communicatie naar consumenten toe, laadt met een boodschap, associaties of emoties. Hiermee roep je herkenbaarheid op bij de consument, en met de kracht van herhaling maak je de assets (en jouw merk) steeds beroemder. Zet je meerdere van jouw DBA’s tegelijkertijd in, dan kunnen ze elkaar versterken. Doe je dit niet op strategische wijze, dan kunnen ze elkaar ook tegenwerken.

Stap één: van zichtbaar zijn naar herkenbaarheid
Een sterk merk weet met slechts enkele brand assets snel en direct herkenning op te roepen bij consumenten. De eerste stap daar naartoe is het bedrijf op een (audio) visuele manier zichtbaar maken. Merken moeten opvallen, zichzelf onderscheiden van de concurrent, zodat consumenten het merk gaan herkennen. Dat is iets waar je vandaag al mee kunt beginnen. Brand assets zijn daarbij als low hanging fruit, het kost je relatief weinig inspanning maar het kan je ontzettend veel resultaten opleveren. De whitepaper gaat in op wanneer je brand assets aandacht móeten krijgen en welke resultaten distinctive brand assets opleveren.

Welke brand asset-categorieën bestaan er allemaal?
In de DBA Benchmark zijn de assets onder 7 hoofdcategorieën verdeeld, die ieder weer hun eigen subcategorieën kennen. De hoofdcategorieën zijn in lijn met Jenni Romaniuk’s laatste boek Building Distinctive Brand Assets, aangevuld met kennis uit eigen onderzoek. Zo kun je denken aan color assets (bijvoorbeeld ING’s oer-Hollandse oranje), shape assets (denk maar aan alle elementen en varianten van jouw logo, of de driehoekige verpakkingsvorm van Toblerone), word assets (Nespresso’s ‘What else?’), story assets (‘Red Bull geeft je vleugels’), human face assets (M&M’s en de Staatslotterij vis), sound assets (het ‘ploppen’ van Grolsch bier in de bioscoop) of music assets (de hymn van de Champions League). De whitepaper gaat dieper in op welke assets je het meest bezig houden, welke assets minder aandacht verdienen en met welke assets je NU moet starten?

Ontdek Strategisch Brand Asset Management
Als je een merk wilt laten groeien met DBAs dan is het essentieel om een onderscheidende DBA Strategie te ontwikkelen. Blauw heeft namelijk ontdekt dat het vaak de juiste combinatie van elementen is die een merk doen verankeren in het brein van de consument. Zo kan de rode kleur van HEMA herkenbaarheid oproepen, maar als in de reclame dan ook nog het fluitende deuntje wordt afgespeeld (een sound topscoorder), zorgt dat voor extra herkenbaarheid, wat samen een nog sterker positief gevoel kan oproepen. Dit heet een synergetisch brand asset effect. Hoe meer sterke associaties door consumenten aan jouw merk worden gekoppeld, hoe sterker deze associaties gezamenlijk jouw boodschap en een emotionele binding kunnen oproepen. Je kan de scores van je DBA-assets vervolgens vergelijken met de scores van de Blauw DBA benchmark. Om te controleren of je assets goed blijven ontwikkelen én dat ze de gewenste resultaten opleveren heeft Blauw een Context Asset Monitor ontwikkeld

Stappenplan: in 4 stappen naar meer merkherkenning
Het stappenplan begint met inventariseren. Daarvoor kun je de Distinctive Brand Assets Grid bekijken en invullen. Vervolgens ga je selecteren en toetsen. Bijvoorbeeld welke brand assets sluiten het beste aan op jouw positionering? Dan zet je Strategisch Brand Asset Management in, zoals onderzoek in welke situaties of voor welk mediakanaal je het beste jouw brand assets an sich, of juist in combinatie met een aantal, kunt inzetten? De vierde stap bestaat uit het implementeren van jouw DBAs. Voer jouw strategie uit en maak een heldere briefing. Als je bijvoorbeeld een creatief- of designbureau aan het werk zet, dan moet deze externe partij exact weten welke assets ze het beste in welke setting kunnen verwerken. Een strakke DBA briefing helpt dan enorm.

Deze tekst is een samenvatting door Screenforce van de whitepaper van Blauw. Je kan de pdf van de whitepaper hier downloaden.

In onderstaande video beantwoord Business Lead Branding Ed Borsboom van Blauw een aantal vragen van Screenforce over de whitepaper.

 

 

 

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

01/08/22

2022 update WARC whitepaper ‘The Anatomy of Effectiveness’

Nieuws

In 2019 heeft WARC, het internationale instituut voor marketing intelligence, de eerste whitepaper met als titel ‘The Anatomy of Effectiveness’ gepubliceerd. Daarin wordt de vraag

Topics: ROI, TV-reclame, Reclame-effect

13/06/22

Thinkbox webinar: de context van aandacht volgens internationale experts

Nieuws Onderzoek

De Engelse TV-marketingorganisatie Thinkbox heeft een bijeenkomst georganiseerd waarin internationale experts hun visie geven over de belangrijkste aspecten om de aandacht van de consument te

Topics: Reclame-effect, TV-reclame

26/11/19

Distinctive brand assets nader bekeken en beluisterd

Nieuws

Screenforce organiseerde in samenwerking met het Radio adviesbureau (RAB) op dinsdag 26 november een expertsessie over distinctive brand assets (DBA’s), of in goed Nederlands: onderscheidende

14/07/14

WK Voetbal breekt wereldwijd records TV-zenders

SPOT WK finale breekt wereldwijd records TV-zenders

Nieuws

Het WK Voetbal in Brazilië heeft wereldwijd records gebroken bij TV-zenders. De groepswedstrijden hadden op een aantal markten al gezorgd voor nieuwe TV-records, van België

Topics: Kijkcijfers, Mediabestedingen, Reclame-effect, TV-reclame

23/09/24

Case: Effectiviteit product placement van Lays in B&B Vol Liefde

Nieuws

We kijken B&B Vol Liefde vooral vanwege de ‘bijzondere types’, product placement van Lays valt op 8 Procent van de kijkers noemt Lays uit zichzelf

Topics: Cases, Reclame-effect, Aandacht

23/10/19

TV-industrie committeert zich aan hoge standaard voor bereiksonderzoek

Nieuws

Egta, de Europese branchevereniging voor de TV- en radio-industrie, heeft een paper samengesteld waarin de visie van TV-broadcasters op een toekomstgericht TV-bereiksonderzoek is uitgewerkt. Dit

Topics: Regelgeving TV-reclame, TV-reclame

5 maart

TV Jaarrapport 2024

Presentatie voor het TV Jaarrappport Het is weer tijd om samen vooruit te blikken én terug

18 maart

MIE’25

Revolutionising Data & Insights: The Transformative Power of Generative AI Op 18 en 19 maart 2025

1 april

The New Life of the Living Room 2025

Wist je dat voor 51% van de kijkers lineaire tv de eerste keuze is wanneer ze

Teamlead Communicatie

Als Teamlead Content Communicatie bij RTL geef je leiding aan een team van zes communicatieadviseurs en werk je strategisch aan de

Mediamanager

Fremantle Nederland is op zoek naar een Mediamanager voor hun afdeling postproductie. In deze rol ben je verantwoordelijk voor het efficiënt

Projectmanager

Media Reverse is per direct op zoek naar een Projectmanager. Als aanspreekpunt voor klanten ben je verantwoordelijk voor het onderhouden van

Releasenote 28/11/2023 – Dashboard

Het TIP-Dashboard is een nieuw menu op de TIP-webapplicatie waarmee je in één oogopslag alle relevante gegevens over jouw campagne op één scherm te zien

Releasenote 31/3/2022 – Uitzendinstructies

De ontwikkeling van TIP is in volle gang. Om het inkoopproces nog efficiënter te maken is een nieuwe functionaliteit toegevoegd: het opgeven van uitzendinstructies voor

Release note 27/07/2021 – GRP module

TIP is het gezamenlijke TV-inkoop platform van Ster, Talpa Network, Ad Alliance of ORN. Het gebruik van TIP wordt door Screenforce kosteloos aangeboden aan bureaus

Release note 25/05/2021 – Monitoring van storingen

Op dinsdag 25 mei is TIP uitgebreid met een nieuwe functionaliteit: monitoring van storingen. Hierdoor kunnen TIP gebruikers op een geautomatiseerde wijze inzicht krijgt in

Release note 26/10/2020 – Status aangeleverde commercials

Op maandag 26 oktober is een nieuwe update doorgevoerd in TIP. Vanaf deze datum kun je de status van aangeleverde commercials bekijken. Naast dat je

Release note 01/10/2020 – TIP & tutorials

TIP bevat nu extra informatie over de uitgezonden spots en tutorials over de hoofdmenu’s. In TIP vind je een aantal belangrijke functionaliteiten die het gehele

Release note 29/05/2020 – TV-campagnes aanvragen

Vanaf mei is het mogelijk om in TIP TV-campagnes aan te vragen. Campagnes aanvragen Ga nadat je bent ingelogd in TIP naar aanvragen – nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en real time kunnen inlezen in door hun gebruikte software. Met