Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

20/04/17
Gids Content Creators en Voedingsmiddelenadverteerders uit

De inzet van vloggers binnen het reclamedomein brengt nieuwe uitdagingen voor adverteerders met zich mee. Daarom brengen BVA Bond van Adverteerders en FNLI, Federatie Nederlandse Levensmiddelenindustrie, de ‘Gids Voedingsmiddelenadverteerders en Content Creators’ uit.

Doel van de gids is om adverteerders en hun bureaus een kompas te bieden hoe ze op het gebied van content creation verantwoord reclame kunnen maken. Content creators of vloggers zijn voor voedingsmiddelenadverteerders interessante influencers om commercieel mee samen te werken. Met hun eigen videocreaties spreken ze een jonge doelgroep aan, die steeds minder lineair televisie kijkt. Deze nieuwe manier van reclame maken brengt uitdagingen met zich mee op het gebied van regelgeving en naleving, met name in combinatie met kinderen jonger dan 13 jaar.

De gids van BVA en FNLI is gebaseerd op rondetafel gesprekken en presentaties met experts van PepsiCo, Coca-Cola, Nestlé, Unilever en McDonald’s, enkele van hun bureaus en MCN’s (Multi Channel Networks). Ook is er samenspraak geweest met Stichting Reclamecode (SRC).

Reclamecode Social Media
De gids bevat onder meer een verwijzing naar de Reclamecode Social Media, die regels bevat voor reclame maken met content creators. Aan deze code is een voorbeeld toegevoegd over reclame via vlogs. Ook checks op Creator & Creatie (de campagne en de uiting) zijn in de gids opgenomen. De kwalitatieve checks zijn bedoeld om (met name) voedingsmiddelenadverteerders op praktische wijze door de regelgeving te navigeren en extra aandachtspunten op het gebied van samenwerking met content creators te bieden.

Olaf Croon, directeur BVA: “BVA staat voor verantwoord communiceren met als uitgangspunt zelfregulering. Vandaaruit vinden wij het een mooie stap dat voedingsmiddelenadverteerders als PepsiCo, Coca-Cola, Unilever, Nestlé en McDonald’s bereid zijn geweest hun expertise te delen over een relevant onderwerp dat veel adverteerders en andere partijen bezighoudt: samenwerking met vloggers. Zo maken we met elkaar stappen naar een kwalitatieve industriestandaard binnen verantwoorde reclame.”

Philip den Ouden, directeur FNLI: “De manier waarop fabrikanten hun boodschap bij de doelgroep kunnen brengen blijft zich uitbreiden en daarom is het goed dat we alert blijven op de effecten die deze kanalen met zich meebrengen. De levensmiddelenindustrie hanteert de Reclamecode voor Voedingsmiddelen die onderdeel is van de Nederlandse Reclame Code van de SRC. Daarin staat onder meer dat we helemaal geen reclame meer maken gericht op kinderen onder de 7 jaar en voor kinderen tussen de 7-13 jaar is het alleen toegestaan voor voedingsmiddelen die aan bepaalde voedingskundige criteria voldoen. Deze regels zijn ook van toepassing op samenwerking met vloggers en deze gids is een waardevol hulpmiddel om daaraan te voldoen.”

Aanvragen gids
De Gids Reclameregels Content Creators & Voedingsmiddelenadverteerders is beschikbaar voor BVA- en FNLI-leden op www.bva.nl of www.fnli.nl. Niet-leden kunnen de gids aanvragen via info@bva.nl.

Print Friendly, PDF & Email

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

01/10/21

Beleidsregels van het Commissariaat voor de Media

Kennis

Het Commissariaat van de Media ziet erop toe dat de bepalingen uit de Mediawet ook worden nageleefd. In haar beleidsregels geeft zij een nadere invulling

Topics: Regelgeving TV-reclame

01/10/21

Reclamecode alcoholhoudende dranken

Kennis

STIVA staat voor stichting verantwoord alcoholgebruik. Deze stichting is de brancheorganisatie van de alcohol producerende industrie in Nederland. De STIVA heeft een reclamecode alcoholhoudende dranken

Topics: Regelgeving TV-reclame

01/04/21

Is het geluid van je TV harder tijdens een reclameblok?

Nieuws

Heb jij weleens naar de afstandsbediening moeten grijpen op het moment dat een reclameblok begon, omdat je snel de televisie zachter wilde zetten? Mensen hebben

Topics: Luidheid reclame, Regelgeving TV-reclame

16 maart

Foto’s TV Jaarrapport 2022

Donderdag 16 maart presenteerde Screenforce het TV Jaarrapport van 2022. Bekijk hier alle foto’s van

12 december

Webinar: De Kracht van Creatie

Ben je ook benieuwd hoe je de impact van commercials kunt verhogen? Samen met neuromarketingbureau

11 januari

Koffiedik Kijken | VIA

Koffiedik Kijken is dé nieuwjaarsbijeenkomst van de media, marketing- en communicatiebranche. Diverse sprekers nemen een

Kennismanager Data & Research

bvA netwerk van merkleiders is op zoek naar een ambitieuze en analytisch sterke data- en researchspecialist die de inspanningen van bvA

Team Manager Data Science

Als Team Manager Data Science geef je leiding aan een team van acht data scientists die dataproducten bouwen die een directe

Communicatieadviseur

Fremantle is per direct op zoek naar een Communicatieadviseur. Je werkt nauw samen met jouw communicatie teamgenoten maar natuurlijk ben je

Releasenote 28/11/2023 – Dashboard

Het TIP-Dashboard is een nieuw menu op de TIP-webapplicatie waarmee je in één oogopslag alle relevante gegevens over jouw campagne op één scherm te zien

Releasenote 31/3/2022 – Uitzendinstructies

De ontwikkeling van TIP is in volle gang. Om het inkoopproces nog efficiënter te maken is een nieuwe functionaliteit toegevoegd: het opgeven van uitzendinstructies voor

Release note 27/07/2021 – GRP module

TIP is het gezamenlijke TV-inkoop platform van Ster, Talpa Network, Ad Alliance of ORN. Het gebruik van TIP wordt door Screenforce kosteloos aangeboden aan bureaus

Release note 25/05/2021 – Monitoring van storingen

Op dinsdag 25 mei is TIP uitgebreid met een nieuwe functionaliteit: monitoring van storingen. Hierdoor kunnen TIP gebruikers op een geautomatiseerde wijze inzicht krijgt in

Release note 26/10/2020 – Status aangeleverde commercials

Op maandag 26 oktober is een nieuwe update doorgevoerd in TIP. Vanaf deze datum kun je de status van aangeleverde commercials bekijken. Naast dat je

Release note 01/10/2020 – TIP & tutorials

TIP bevat nu extra informatie over de uitgezonden spots en tutorials over de hoofdmenu’s. In TIP vind je een aantal belangrijke functionaliteiten die het gehele

Release note 29/05/2020 – TV-campagnes aanvragen

Vanaf mei is het mogelijk om in TIP TV-campagnes aan te vragen. Campagnes aanvragen Ga nadat je bent ingelogd in TIP naar aanvragen – nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en real time kunnen inlezen in door hun gebruikte software. Met