De inzet van vloggers binnen het reclamedomein brengt nieuwe uitdagingen voor adverteerders met zich mee. Daarom brengen BVA Bond van Adverteerders en FNLI, Federatie Nederlandse Levensmiddelenindustrie, de ‘Gids Voedingsmiddelenadverteerders en Content Creators’ uit.
Doel van de gids is om adverteerders en hun bureaus een kompas te bieden hoe ze op het gebied van content creation verantwoord reclame kunnen maken. Content creators of vloggers zijn voor voedingsmiddelenadverteerders interessante influencers om commercieel mee samen te werken. Met hun eigen videocreaties spreken ze een jonge doelgroep aan, die steeds minder lineair televisie kijkt. Deze nieuwe manier van reclame maken brengt uitdagingen met zich mee op het gebied van regelgeving en naleving, met name in combinatie met kinderen jonger dan 13 jaar.
De gids van BVA en FNLI is gebaseerd op rondetafel gesprekken en presentaties met experts van PepsiCo, Coca-Cola, Nestlé, Unilever en McDonald’s, enkele van hun bureaus en MCN’s (Multi Channel Networks). Ook is er samenspraak geweest met Stichting Reclamecode (SRC).
Reclamecode Social Media
De gids bevat onder meer een verwijzing naar de Reclamecode Social Media, die regels bevat voor reclame maken met content creators. Aan deze code is een voorbeeld toegevoegd over reclame via vlogs. Ook checks op Creator & Creatie (de campagne en de uiting) zijn in de gids opgenomen. De kwalitatieve checks zijn bedoeld om (met name) voedingsmiddelenadverteerders op praktische wijze door de regelgeving te navigeren en extra aandachtspunten op het gebied van samenwerking met content creators te bieden.
Olaf Croon, directeur BVA: “BVA staat voor verantwoord communiceren met als uitgangspunt zelfregulering. Vandaaruit vinden wij het een mooie stap dat voedingsmiddelenadverteerders als PepsiCo, Coca-Cola, Unilever, Nestlé en McDonald’s bereid zijn geweest hun expertise te delen over een relevant onderwerp dat veel adverteerders en andere partijen bezighoudt: samenwerking met vloggers. Zo maken we met elkaar stappen naar een kwalitatieve industriestandaard binnen verantwoorde reclame.”
Philip den Ouden, directeur FNLI: “De manier waarop fabrikanten hun boodschap bij de doelgroep kunnen brengen blijft zich uitbreiden en daarom is het goed dat we alert blijven op de effecten die deze kanalen met zich meebrengen. De levensmiddelenindustrie hanteert de Reclamecode voor Voedingsmiddelen die onderdeel is van de Nederlandse Reclame Code van de SRC. Daarin staat onder meer dat we helemaal geen reclame meer maken gericht op kinderen onder de 7 jaar en voor kinderen tussen de 7-13 jaar is het alleen toegestaan voor voedingsmiddelen die aan bepaalde voedingskundige criteria voldoen. Deze regels zijn ook van toepassing op samenwerking met vloggers en deze gids is een waardevol hulpmiddel om daaraan te voldoen.”
Aanvragen gids
De Gids Reclameregels Content Creators & Voedingsmiddelenadverteerders is beschikbaar voor BVA- en FNLI-leden op www.bva.nl of www.fnli.nl. Niet-leden kunnen de gids aanvragen via info@bva.nl.