Nieuw onderzoek door Cog research en Durham University in opdracht van Channel 4 toont aan dat videoreclame op YouTube en Facebook minder impact heeft en duurder is dan video on demand reclame op TV (VOD). Deze onderzoeksresultaten zijn nu extra actueel vanwege de discussies over online brand security. Adverteerders en bureaus besluiten om hun digitale campagnes op Google en YouTube stop te zetten vanwege de ‘discutabele en onveilige content’. En dit terwijl de discussie over de betrouwbaarheid van de bereikcijfers van Google en Facebook aanhoudt.
Eenderde goedkoper dan Facebook en 20% goedkoper dan YouTube
In het onderzoek door Cog research en Durham University werden de effectieve kosten per duizend per minuut vergeleken per platform. De kosten van TV video on demand, specifiek voor de video on demand platforms van Channel 4 en ITV, waren ongeveer 20% goedkoper dan YouTube en een derde goedkoper dan Facebook.
Meer aandacht voor TV video on demand
De aandacht voor videoreclame op het video on demand platform van Channel 4 was gemiddeld 3,5 keer zo groot dan voor videoreclame op YouTube. Ongeveer de helft (53%) van videoreclames op Youtube wordt bekeken door kijkers die op dat moment gefocust zijn terwijl dit voor TV video on demand videoreclames meer dan viervijfde van de kijkers is (85%).
Videoreclame op YouTube en Facebook vaak niet zichtbaar
Het blijkt dat 73% van de tijd dat er naar video content en videoreclame op YouTube wordt gekeken, de content en videoreclame niet zichtbaar zijn. Kijkers gebruiken de YouTube content en videoreclames vaak als ‘achtergrond muziek’ terwijl ze ondertussen andere taken online uitvoeren. In vergelijking met het video on demand platform van Channel 4 was de zichtbaarheid van videoreclames (afkijken hele videoreclame) op YouTube 62% lager en op Facebook zelfs vijf maal lager. Facebook kijkers blijken bijna de helft van hun kijktijd constant met zo veel snelheid te scrollen dat ze de posts op hun timeline nog net kunnen scannen. 70% antwoordt dat ze actief videoreclames op Facebook ontwijken.

Jonathan Allan, sales director bij Channel 4: ‘Deze onderzoeksresultaten zijn indrukwekkend en bevestigen wat we al eerder wisten – TV video on demand is effectiever en een efficiënter instrument om marketing budget aan uit te geven dan social media platforms. En de onderzoeksresultaten komen op een juist moment nu Google en Facebook verantwoording moeten afleggen aan adverteerders en mediabureaus over een veilig merk Umfeld en betrouwbare bereikcijfers.’
Brand security belangrijk
Recent heeft Google bekend gemaakt dat ze hun videoreclame plaatsingsbeleid zullen aanpassen nadat duidelijk was geworden dat merken onvrijwillig terroristische groeperingen financieren doordat hun reclames geplaatst worden naast extremistische filmpjes op sites zoals YouTube.
Internationaal zetten adverteerders en bureaus digitale campagnes Google en YouTube stop
Engelse adverteerders hebben als eerste besloten om actie te ondernemen vanwege de ‘discutabele en onveilige content’ rond campagnes gepland via het Google netwerk en op YouTube. Op 23 maart melden de Volkskrant en het FD dat in navolging van 250 Britse bedrijven nu ook Amerikaanse multinationals, zoals farmaciegigant Johnson & Johnson en ’s werelds grootste telecombedrijf AT&T, hun advertenties terugtrekken uit Google. Aanleiding is de ontdekking dat extremistische groepen veel geld verdienen aan YouTube-reclames van bonafide bedrijven.
Analyse 100 uur kijkgedrag en antwoorden van 1.000 respondenten
De onderzoeksresultaten zijn gebaseerd op observaties en video-opnames van kijkgedrag bij 48 Engelse consumenten in hun natuurlijke thuissituatie. Dat leverde 100 uur aan kijkgedrag materiaal op inclusief eyetracking en huidgeleidingssensor data. Deze technieken geven inzicht in de focus en de alertheid van de kijkers tijdens het kijken naar content en reclames op de diverse platforms. Aanvullend werden door Cog research 1.000 respondenten ondervraagd over hun kijkgedrag.
Discussie over betrouwbaarheid bereikcijfers Google en Facebook houdt aan
De huidige discussie omtrent brand security staat niet op zichzelf. Eerder heeft de Amerikaanse Associatie van Adverteerders, de ANA, al vraagtekens gezet bij de betrouwbaarheid van online bereikscijfers, en problemen gemeld met de zichtbaarheid van online reclame, gebrek aan transparantie en de toename in het gebruik van ad blockers. Google heeft aangekondigd om naar het Amerikaanse Interactive Advertising Bureau (MRI) te gaan om hun hulp te vragen voor het oplossen van deze issues.
Meer onderzoek naar de aandacht voor reclame rond TV-, YouTube- en Facebook-content
Op de Screenforce site staat vergelijkbaar onderzoek dat COG research een jaar eerder heeft gepubliceerd over de aandacht die kijkers besteden aan reclame rond TV- en YouTube-content. Zo wordt bijvoorbeeld duidelijk dat het percentage aandacht voor online commercials rond TV-content significant hoger is, namelijk 73%, dan rond content op YouTube, 20%. Ander onderzoek van Innerscope laat zien TV-commercials viermaal zo veel aandacht trekken als videoreclames op Facebook.
Nederlandse kijker positiever over TV-commercials dan over online video-commercials op Facebook en YouTube
Screenforce heeft onlangs kwalitatief onderzoek laten uitvoeren door MWM2 naar de aandacht die kijkers hebben voor video en TV-content en TV en online commercials. Uit dit TV Engagement onderzoek blijkt dat de het kijken van short form online videocontent via Facebook en Youtube niet wordt gezien als TV-kijken. En dat kijkers TV-commercials van TV-zenders meer accepteren dan online videocommercials op social media zoals Facebook en YouTube.
Dit artikel is gedeeltelijk een vertaling van de publicaties over dit onderzoek op research-live.com en warc.com en eigen vergaarde content.