Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

26/09/17
Case: BrandDeli & Volkswagen

Volkswagen verhoogt merksympathie met nostalgische trip down memorylane. 

Het doel
Volkswagen heeft in samenwerking met Achtung, BrandDeli en Mediacom de storytelling merk campagne ‘A Trip Down Memory Lane’ ontwikkeld waarin bijzondere Volkswagen verhalen tot leven worden gebracht. Het doel van deze campagne was de merk sympathie van Volkswagen te verhogen en een toename in merkherkenning en merkbekendheid.

Achtergrond
Een Volkswagen is voor velen meer dan een auto. Bijna elke Nederlander heeft wel eens een Volkswagen gehad of een mooie Volkswagen herinnering. De grote Volkswagen-communities delen online hun liefde voor het merk met gepassioneerde verhalen, herinneringen en foto’s. Vanuit dit inzicht heeft Achtung! de storytelling merkcampagne ‘A trip down Memory Lane’ ontwikkeld. Een mini-docu waarin de vriendschap van twee markante mannen uiteen wordt gezet die is ontstaan rondom de Volkswagen T1. MediaCom’s content label Mediacom Beyond Advertising, adviseerde over het vergroten van de impact van de campagne door de juiste creatie en stelde een branded content pitch voor door verschillende mediabedrijven uit te nodigen om hun interpretatie te geven op het concept.

Concept
BrandDeli won de pitch met een zender en doelgroepgerichte benadering met creatieve segmentatie waarbij in short story vorm vier waargebeurde verhaallijnen in de thema’s liefde, muziek, sport en techniek zijn gecreëerd. Elk verhaal werd verteld op de best passende zenders: een liefdesverhaal op o.a. TLC over hoe een bejaard koppel de liefde vond omdat hij haar met zijn volkswagen een lift gaf. Of een techniek verhaal over een stoffeerder van auto’s die zijn vrouw wilde verrassen met een compleet nieuw interieur van hun oude volkswagen bus, uitgezonden op Discovery Channel en National Geographic. De emotionele portretten werden zorgvuldig gedistribueerd en op de meest impactvolle positie in het reclameblok geplaatst door middel van een ident overgang vanuit de programmering naar de short story. De verhalen zijn eveneens via Volkswagen’s owned en paid social media verspreid.

Jasper van der Bijl, Head of Marketing Communication Volkswagen & Head of Digital + Media Pon Automotive: ‘Het merkverhaal van Volkswagen wordt op een geloofwaardige manier overgebracht bij de doelgroep door de content op hun interessegebied aan te laten sluiten. Deze aanpak was doeltreffend, want de campagne heeft een bijzonder resultaat geleverd!’

Resultaten
Uit onafhankelijk onderzoek van Mediacom & MSI-ACI is gebleken dat:
– De al aanwezige positieve indruk van Volkswagen door de campagne significant werd verbeterd (index 108). Ook de merkwaardes Kwaliteit en Betrouwbaarheid werden door de videos beduidend vergroot
– De campagne heeft geleid tot hogere spontane bekendheid van het merk met een stijging van 5%
– De video’s werden beschouwd als een goede fit bij het umfeld; 2/3 van de respondenten beoordeelde de shorts als zeer inspirerend en mooi geproduceerd. Dit leidde tot een hoog bereik. Vooral de zender Discovery werd gezien als passend voor alle video’s
– Alle video’s zijn erg goed ontvangen, waarbij de Hero video het beste scoort (zelfs boven de Volkswagen GfK benchmarks). De merk koppeling met Volkswagen is het grootst bij video’s waarin auto’s te zien zijn

Marco Gijsen, Director Brand Partnerships bij BrandDeli: ‘ De Volkswagen Memory Lane campagne is een voorbeeld van een samenwerking waarbij alle partners optimaal in hun kracht stonden in zowel de creatie, productie, media advies als distributie fase.’ Achtung! begrijpt op welke manier je de doelgroep engaged, BrandDeli bereikt op gerichte wijze, zeer specifieke doelgroepen en MediaCom snapt hoe met een juist mediaplan elk verhaal op de meest effectieve platformen verspreid kan worden.

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

13/02/23

Aandacht toegepast: Het DNA van de aandachtseconomie

Onderzoek Kennis

In deze column legt Karen Nelson-Field uit wat de juiste onderzoeksaanpak is om van losse cases naar breed inzetbare kennis te gaan Professor Karen Nelson-Field,

Topics: Cases

15/07/24

Hoe werken videoreclamecontacten in de echte wereld?

Nieuws Onderzoek Kennis

In de afgelopen jaren heeft Screenforce Duitsland, de zusterorganisatie van Screenforce, verschillende onderzoeken laten uitvoeren. Van eye-tracking van verschillende mediakanalen, het in kaart brengen van

Topics: Cases, Reclame-effect, TV-reclame, Aandacht

14/03/17

McCafé: als het aan McDonalds ligt de beste plek om over je favoriete TV-programma te praten

Nieuws

Een van de unieke eigenschappen van TV is het vermogen van het medium om onderwerp van gesprek te worden. Er is altijd wel een programma

Topics: Cases, Reclame-effect, Targetted TV Advertising, TV-reclame

22 mei

AMMA Awards – Diamonds are forever

Wat is er in 2024 prachtig mediawerk gemaakt. Dat moet worden gevierd! De Annual Masters in

12 juni

NIMA Marketing Day

Ontdek de Toekomst van Marketing op de NIMA Marketing Day! Op 12 juni 2025 organiseren NIMA

5 november

2025 asi International Conferences

2025 asi International Radio & Audio en Television & Video Conferences De 2025 asi International Radio

Data Entry Clerk TV/Radio NL

Nielsen zoekt een gemotiveerde teamspeler voor het AdIntel Operational TV & Radio Team. In deze rol ben je verantwoordelijk voor het

Media Director

Mediaplus, onderdeel van de internationale Serviceplan Group, zoekt een ervaren en gedreven Media Director die impactvolle campagnes ontwikkelt voor toonaangevende merken

Coördinator (TV)

Nielsen is een toonaangevend wereldwijd data- en analysebedrijf dat diepgaande inzichten biedt in de mediawereld. Voor de vervanging van een collega

Releasenote 28/11/2023 – Dashboard

Het TIP-Dashboard is een nieuw menu op de TIP-webapplicatie waarmee je in één oogopslag alle relevante gegevens over jouw campagne op één scherm te zien

Releasenote 31/3/2022 – Uitzendinstructies

De ontwikkeling van TIP is in volle gang. Om het inkoopproces nog efficiënter te maken is een nieuwe functionaliteit toegevoegd: het opgeven van uitzendinstructies voor

Release note 27/07/2021 – GRP module

TIP is het gezamenlijke TV-inkoop platform van Ster, Talpa Network, Ad Alliance of ORN. Het gebruik van TIP wordt door Screenforce kosteloos aangeboden aan bureaus

Release note 25/05/2021 – Monitoring van storingen

Op dinsdag 25 mei is TIP uitgebreid met een nieuwe functionaliteit: monitoring van storingen. Hierdoor kunnen TIP gebruikers op een geautomatiseerde wijze inzicht krijgt in

Release note 26/10/2020 – Status aangeleverde commercials

Op maandag 26 oktober is een nieuwe update doorgevoerd in TIP. Vanaf deze datum kun je de status van aangeleverde commercials bekijken. Naast dat je

Release note 01/10/2020 – TIP & tutorials

TIP bevat nu extra informatie over de uitgezonden spots en tutorials over de hoofdmenu’s. In TIP vind je een aantal belangrijke functionaliteiten die het gehele

Release note 29/05/2020 – TV-campagnes aanvragen

Vanaf mei is het mogelijk om in TIP TV-campagnes aan te vragen. Campagnes aanvragen Ga nadat je bent ingelogd in TIP naar aanvragen – nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en real time kunnen inlezen in door hun gebruikte software. Met