Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

12/11/19
Case: Ster | Eliza Was Here

Dat Eliza was here unieke vakantieadresjes aanbiedt, weet ik uit eigen ervaring. Van Zakynthos tot Menorca; ik heb al vaak voor hen gekozen wanneer het ging om mijn ontdekkingsreizen. Maar Eliza was here bevindt zich als reisbureau in een competitieve branche. Daarom heeft het bedrijf hele ambitieuze doelstellingen: in het voorjaar van 2019 wilde het merk haar zichtbaarheid in de markt verhogen en tegelijkertijd websiteverkeer genereren. Uiteindelijk zijn deze doelstellingen gerealiseerd door het inzetten van een online video bij Ster in het contextkanaal Vakanties en Reizen.

Geen gebruik van persoonsgegevens
Contextual targeting is het antwoord op het feit dat vanaf 1 januari 2020 het bij Ster niet meer mogelijk is om te targeten op persoonsgegevens voor online video en display. Vanaf dat moment zullen we geen persoonsgegevens meer verwerken ten behoeve van reclame-targeting. Daarom zijn we op zoek gegaan naar een nieuwe targeting-mogelijkheid, die ook nog eens de effectiviteit van online reclame zou verhogen.

Ons uitgangspunt hierbij was: een doelgroep kijkt naar content die haar interesse heeft. Uit ons onderzoek over de beleving van online reclame1 bleek daarnaast dat programma- of websitecontent die leuk gevonden wordt door de doelgroep een positief effect heeft op de effectiviteit van reclames. De reclameacceptatie en -activatie in de vorm van doorklikken naar de website van het merk wordt dan sterk verhoogd. Daarnaast hebben we geleerd dat reclame die leuk wordt gevonden met hogere aandacht wordt bekeken. Hoge aandacht voor de content, betekent hogere aandacht voor de reclame en al eerder werd aangetoond2 dat er een directe relatie is tussen aandacht en verkoop.

Contextual Targeting
Met deze informatie in ons achterhoofd hebben we 22 interessekanalen gebouwd en maken we het mogelijk om specifiek te targeten op één of meerdere interessekanalen die passen bij jouw doelgroep en merk. Dit doen we met behulp van de Teletekstpagina 888, die Nederlandse programma’s op NPO ondertitelt. Hiermee maken we specifieke targeting mogelijk op wat er in een programma-aflevering gezegd wordt en op welke onderwerpen er behandeld worden. Op die manier is Pauw niet enkel meer een talkshow maar kan een aflevering de ene keer vallen in het contextkanaal Kunst en Cultuur en de andere keer in Politiek en Beleid.

Eliza Was Here en Ster: een bijzonder sterke match
Eliza was here had al eerder een mooi resultaat behaald met een online videocampagne die uitgeleverd werd rondom reisprogramma’s en wilde nu een stap verder zetten. Gezien het in 2019 nog mogelijk was om op doelgroepen te targeten, koos Eliza was here voor een twee-sporenstrategie. Hierbij werd enerzijds doelgroep-targeting ingezet op vrouwen van 25+ en anderzijds context targeting ingezet voor het kanaal Vakanties en Reizen.

Deze specifieke manier van targeting is een van de redenen waarom er voor Ster is gekozen: het merk, Eliza was here, en de programmering van de NPO creëren een bijzondere match. Deze match en het effect ervan op contextkanaal bleek zo sterk, dat Eliza was here gedurende de campagne een groter deel van het doelgroep-targeting budget naar context targeting heeft verschoven.

Naar aanleiding van eerdere goede ervaringen met campagnes rondom reisprogramma’s hadden we voor deze campagne gekozen voor context targeting op reizen in combinatie met doelgroep targeting. Gezien de goede resultaten op het contextkanaal hebben we gedurende de campagne budget verschoven van doelgroep naar context targeting.

De kracht van beeld
De creatie van de commercial is een essentieel onderdeel van een campagne: zonder sterke creatie, geen effect. En die sterke creatie had Eliza was here! Door middel van realistische dronebeelden in haar commercial probeerde ze het unieke vakantiegevoel bij de kijker over te brengen.

Om de kwaliteit van de creatie te bewijzen, hebben we bij Ster door middel van onze Ster AdScan de video geëvalueerd. Buiten het feit dat de video met een waardering van een 6,8 ruim boven de benchmark scoorde, behaalden ook alle andere KPI’s uitzonderlijk goede resultaten.

Deze positieve score wordt met name gedreven door:

  • Het bovengemiddeld gebruik van beelden met daarin dieren en natuur. Hierdoor is de spot onderhoudend.
  • Het bovengemiddeld gebruik van mensen in de spot. Dit maakt de spot origineel.
  • De juiste hoeveelheid aan shots. Hierdoor is de spot leuk om naar te kijken.

Wat heeft deze reis Eliza Was Here opgeleverd? 
Eliza was here heeft een mooie reis gehad, waardoor meer mensen – net als ik – kunnen genieten van een bijzondere vakantie. Maar wat was uiteindelijk de eindbestemming van haar tocht?

Onze bevindingen zijn dat over het algemeen de campagne gericht op Vakanties en Reizen een hoge doorklikratio (CTR) heeft – boven het gemiddelde en (ver) boven de doelgroep. Ook het aantal mensen die de video uitkijkt ligt mooi boven het gemiddelde, waardoor de video aansluit bij de doelgroep waar deze getoond is. We zijn van plan om deze campagne vaker in te zetten in specifieke periodes van het jaar.

Het feit dat er bij Ster maar twee commercials worden getoond voordat een online programma wordt gestart, zorgt voor exclusiviteit. Hierdoor krijgt de video de aandacht die hij verdient. Dit in combinatie met een sterke creatie en de juiste inzet van context targeting leverde Eliza was here een mooi resultaat op: de doorklikratio (CTR) van context targeting is 70% hoger uitgekomen dan die van doelgroep-targeting.

Hoe kan jouw merk hiervan profiteren?
Door middel van contextual advertising wordt jouw campagne op inhoud gekoppeld aan een bepaalde contextcategorie van een programma of webpagina. Er zijn 22 interessekanalen: van Kunst en Cultuur en Opleiding en Educatie tot Koken en Eten. Keuze genoeg! Maar ben jij klaar voor het grote publiek?

Bronnen:
1WP Online beleving
2Think TV, The Benchmark series, 2019

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

11/07/17

Case: WE fashion en GTST

Case - WE Fashion en GTST

Nieuws

In 2016 ontwikkelden RTL, EndemolShine en WE Fashion samen een 360-campagne rond Goede Tijden, Slechte Tijden waarbij fictie en werkelijkheid bij elkaar kwamen. WE Fashion

Topics: Cases

20/03/25

Case: Van Aquarius naar Powerade

Inspiratie

Hoe TV-integraties tijdens Belgische voetbalwissels Aquarius opnieuw introduceerden als Powerade Algemene informatie Land: België Bedrijf: Transfer Media Klant: Aquarius sportdrank (Powerade) Sector: FMCG, frisdranken Periode:

Topics: Cases

15/07/24

Hoe werken videoreclamecontacten in de echte wereld?

Nieuws Onderzoek Kennis

In de afgelopen jaren heeft Screenforce Duitsland, de zusterorganisatie van Screenforce, verschillende onderzoeken laten uitvoeren. Van eye-tracking van verschillende mediakanalen, het in kaart brengen van

Topics: Cases, Reclame-effect, TV-reclame, Aandacht

5 november

2025 asi International Conferences

2025 asi International Radio & Audio en Television & Video Conferences De 2025 asi International Radio

13 november

Marketing & Effie Live! 

Ontdek de grenzeloze wereld van marketing op het MarketingLive! congres, waar elk jaar het motto ‘Bright

9 -
10 december

The Future Of TV Advertising

Al meer dan 15 jaar is The Future of TV Advertising Global hét internationale event waar

Public Affairs Adviseur

BvA is per direct op zoek naar een Public Affairs Adviseur. Een inhoudelijk gedreven professional die de brug weet te slaan

Manager marketingcommunicatie

Weet jij het Nederlandse publiek te verleiden met onze hoogwaardige content? Doe je dat met crossmediale campagnes, waarbij je digitale marketing

Accountmanager

Bij Ster, dé organisatie achter de reclameverkoop op de zenders en platforms van de publieke omroep, krijg jij de kans om

Releasenote 28/11/2023 – Dashboard

Het TIP-Dashboard is een nieuw menu op de TIP-webapplicatie waarmee je in één oogopslag alle relevante gegevens over jouw campagne op één scherm te zien

Releasenote 31/3/2022 – Uitzendinstructies

De ontwikkeling van TIP is in volle gang. Om het inkoopproces nog efficiënter te maken is een nieuwe functionaliteit toegevoegd: het opgeven van uitzendinstructies voor

Release note 27/07/2021 – GRP module

TIP is het gezamenlijke TV-inkoop platform van Ster, Talpa Network, Ad Alliance of ORN. Het gebruik van TIP wordt door Screenforce kosteloos aangeboden aan bureaus

Release note 25/05/2021 – Monitoring van storingen

Op dinsdag 25 mei is TIP uitgebreid met een nieuwe functionaliteit: monitoring van storingen. Hierdoor kunnen TIP gebruikers op een geautomatiseerde wijze inzicht krijgt in

Release note 26/10/2020 – Status aangeleverde commercials

Op maandag 26 oktober is een nieuwe update doorgevoerd in TIP. Vanaf deze datum kun je de status van aangeleverde commercials bekijken. Naast dat je

Release note 01/10/2020 – TIP & tutorials

TIP bevat nu extra informatie over de uitgezonden spots en tutorials over de hoofdmenu’s. In TIP vind je een aantal belangrijke functionaliteiten die het gehele

Release note 29/05/2020 – TV-campagnes aanvragen

Vanaf mei is het mogelijk om in TIP TV-campagnes aan te vragen. Campagnes aanvragen Ga nadat je bent ingelogd in TIP naar aanvragen – nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en real time kunnen inlezen in door hun gebruikte software. Met