Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

20/06/19
Case: Ster | Eyelove

Bril-jante zet van Eyelove: inzet van televisie én radio bij Ster zorgt voor enorme merkgroei.

Het kan je in de eerste helft van 2018 niet ontgaan zijn: de reclames van brillenketen Eyelove met zanger René Froger leken overal te zien en te horen te zijn. Gek werd Nederland ervan en reacties als: “Zou het met opzet irritant gemaakt zijn?” waren geen uitzondering (en nog erg mild). Maar niemand kan om de impact van de campagne heen: Eyelove zag in een half jaar tijd haar naamsbekendheid verdrievoudigen.

Eyelove adverteert sinds 2011 trouw in grotere dagbladen, maar eind 2017 vonden ze de tijd rijp voor een tv- en radiocampagne. Omdat reclamebureaus volgens hen nooit precies begrepen wat de boodschap was en waar het merk voor stond, besloten ze het zelf te doen. Op 7 januari 2018 werd de commercial opgenomen. Iedereen was zeer enthousiast na de opnamedag en ook na het zien van de eerste montage. Bij Eyelove zelf stonden ze dan ook te kijken van de reacties op de campagne: hoe kon iets waar zo hard aan was gewerkt zoveel (negatieve) reacties oproepen? “Ik had absolúút niet het idee dat dit als een irritante commercial zou worden ervaren. Mensen ergeren is dus ook absoluut niet de insteek geweest”, vertelde Eyelove-directeur Paul Berkelmans de Volkskrant. “Maar we vonden dat, nu we die commercial eenmaal hebben gemaakt, we ‘m flink gaan uitzenden ook.”

Uitzenden op primetime en rond grote evenementen
Flink uitzenden, dat hebben ze gedaan. De spot heeft alleen bij Ster op radio én televisie gedraaid. Met spots die vaak uitgezonden werden op primetime bij bereiksprogramma’s (zoals De Luizenmoeder en het NOS Journaal) en in reclameblokken rondom grote evenementen (Olympische Winterspelen, WK Voetbal) zijn er veel Nederlandse consumenten bereikt. In totaal heeft Eyelove met hun campagne zelfs 96% procent van hun doelgroep (50-plussers) bereikt, en hebben zo’n 14,2 miljoen Nederlanders van 6 jaar of ouder de spot minimaal één keer gezien.

Ook is de naamsbekendheid van Eyelove flink gestegen. En ‘flink gestegen’ is eigenlijk nog een understatement.

Vóór de spotjes op tv kwamen hadden we onder 50-plus een naamsbekendheid van minder dan 20%. Dat is inmiddels meer dan verdrievoudigd.”, aldus Paul Berkelmans – Directeur Eyelove.

Eyelove heeft goed gebruikgemaakt van de factoren die van positieve invloed zijn op de top of mind merkbekendheid: tonen van het logo, aanbieding noemen en een bekend persoon inschakelen.

Inzet radio én tv
Het was ook een slimme zet van Eyelove om de campagne op radio én tv uit te zenden: uit onderzoek weten we dat er een gemiddelde stijging van 15% van de spontane naamsbekendheid bereikt kan worden door een combinatie van beide mediumtypen in te zetten. Vergroten van de naamsbekendheid was dan ook het voornaamste doel van Eyelove. Maar een combinatie van radio en tv werkt ook goed voor de boodschapoverdracht: gemiddeld stijgt deze met 39%.

Ook een goeie zet geweest: de koppeling maken tussen de radio- en tv-uiting. Doel van deze koppeling is dat de consument bij het horen van de radiocommercial de tv-commercial voor zich ziet: het visual transfer-effect. Wanneer een radiocommercial op minimaal twee elementen (bijvoorbeeld dezelfde stem en muziek) overeenkomt met de tv-commercial, is er meer effect te zien is op merkoverweging, merkvoorkeur en koopintentie dan wanneer er sprake is van één of geen overeenkomend element.

Wat levert de campagne op?
Samen met Ster heeft Eyelove drie keer onderzoek uitgevoerd naar hun bekendheid. Zo kon de verandering goed bijgehouden worden. Zelf heeft Eyelove ook veel gebruikgemaakt van de klantportal van Ster, om de campagne te monitoren en te kijken wanneer de spots precies uitgezonden werden.

De eerste spot werd uitgezonden op 22 januari na het NOS Journaal om 20.00 uur. “Ik dacht, ik ga eens checken hoeveel mensen zo meteen die site van ons willen bekijken”, zegt Paul Berkelmans. Wat bleek: “De hele site liep vast!”

En René Froger? Die vond de aandacht helemaal niet vervelend: “Nee joh! Ik vond het juist hartstikke leuk. Iedereen had het over de reclame. Dan doe je het goed.”

Een kijkje in de toekomst
Naamsbekendheid opbouwen is Eyelove in ieder geval gelukt. Natuurlijk is het daarnaast ook belangrijk om merkvoorkeur te creëren en uiteindelijk (meer) brillen te verkopen. Er is samen met Ster een AdMeasure gedaan om te onderzoeken welk effect hun commercial heeft op deze doelstellingen. Met die kennis en een fantastische naamsbekendheid gaat Eyelove verder bouwen aan een impactvolle marketing- en mediastrategie.

Benieuwd naar de andere cases van Ster? Bekijk ze hier.

 

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

12/09/24

Case: Merkbekendheid belangrijk voor consument in overweging elektrische automerken

Kennis

Headlines onderzoek: Het onderzoek van Ad Alliance, uitgevoerd in samenwerking met Dynata, omvatte 1150 deelnemers van 18 jaar en ouder met een rijbewijs Campagnes op

Topics: Cases

09/01/18

Case: RTL | Fashion Promo

Nieuws Inspiratie

Met populaire programma’s als Holland’s Next Top Model, Models In Paris en Concentrate Velvet duikt RTL samen met jouw doelgroep in de wereld van beauty

Topics: Cases

21/05/24

Attentie, attentie! Attention Economy on its way!

Onderzoek Kennis

De overvloed aan content en reclameboodschappen zorgt ervoor dat consumenten meestal alleen scannen, snel filteren en een ultrakorte aandachtspanne hebben. Hoe en waar kun je

Topics: Cases, Reclame-effect, Aandacht

15 oktober

NMO Kijkonderzoek & Addressable TV: Speciaal webinar voor de gebruikers van TV-data

Vanaf 14 oktober zijn addressable tv-campagnes te herkennen in de metingen van het NMO Kijkonderzoek en

24 september

Foto’s Screenforce Day 2024

Dinsdag 24 september presenteerden wij ‘Screenforce Day 2024 | The Future Of TV Advertising’. Bekijk hier

26 september

TV Masters

Ben jij een startende mediaprofessionals aan adverteerders- of bureaukant en wil je alles leren over TV?

Data-Driven Marketing Analyst

Abovo Maxlead is per direct op zoek naar een Data-Driven Marketing Analyst Als Data-Driven Marketing Analyst bij Abovo Maxlead speel je

Media Consultant

Media Reverse is een snel groeiend, transparant en full service mediabureau. Ze zijn daarom altijd op zoek naar enthousiaste nieuwe teamgenoten

Senior Media Consultant

Abovo Media is per direct op zoek naar een Senior Media Consultant. Ben jij ondernemend ingesteld en durf jij jouw kritische

Releasenote 28/11/2023 – Dashboard

Het TIP-Dashboard is een nieuw menu op de TIP-webapplicatie waarmee je in één oogopslag alle relevante gegevens over jouw campagne op één scherm te zien

Releasenote 31/3/2022 – Uitzendinstructies

De ontwikkeling van TIP is in volle gang. Om het inkoopproces nog efficiënter te maken is een nieuwe functionaliteit toegevoegd: het opgeven van uitzendinstructies voor

Release note 27/07/2021 – GRP module

TIP is het gezamenlijke TV-inkoop platform van Ster, Talpa Network, Ad Alliance of ORN. Het gebruik van TIP wordt door Screenforce kosteloos aangeboden aan bureaus

Release note 25/05/2021 – Monitoring van storingen

Op dinsdag 25 mei is TIP uitgebreid met een nieuwe functionaliteit: monitoring van storingen. Hierdoor kunnen TIP gebruikers op een geautomatiseerde wijze inzicht krijgt in

Release note 26/10/2020 – Status aangeleverde commercials

Op maandag 26 oktober is een nieuwe update doorgevoerd in TIP. Vanaf deze datum kun je de status van aangeleverde commercials bekijken. Naast dat je

Release note 01/10/2020 – TIP & tutorials

TIP bevat nu extra informatie over de uitgezonden spots en tutorials over de hoofdmenu’s. In TIP vind je een aantal belangrijke functionaliteiten die het gehele

Release note 29/05/2020 – TV-campagnes aanvragen

Vanaf mei is het mogelijk om in TIP TV-campagnes aan te vragen. Campagnes aanvragen Ga nadat je bent ingelogd in TIP naar aanvragen – nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en real time kunnen inlezen in door hun gebruikte software. Met