Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

20/06/19
Case: Ster | Eyelove

Bril-jante zet van Eyelove: inzet van televisie én radio bij Ster zorgt voor enorme merkgroei.

Het kan je in de eerste helft van 2018 niet ontgaan zijn: de reclames van brillenketen Eyelove met zanger René Froger leken overal te zien en te horen te zijn. Gek werd Nederland ervan en reacties als: “Zou het met opzet irritant gemaakt zijn?” waren geen uitzondering (en nog erg mild). Maar niemand kan om de impact van de campagne heen: Eyelove zag in een half jaar tijd haar naamsbekendheid verdrievoudigen.

Eyelove adverteert sinds 2011 trouw in grotere dagbladen, maar eind 2017 vonden ze de tijd rijp voor een tv- en radiocampagne. Omdat reclamebureaus volgens hen nooit precies begrepen wat de boodschap was en waar het merk voor stond, besloten ze het zelf te doen. Op 7 januari 2018 werd de commercial opgenomen. Iedereen was zeer enthousiast na de opnamedag en ook na het zien van de eerste montage. Bij Eyelove zelf stonden ze dan ook te kijken van de reacties op de campagne: hoe kon iets waar zo hard aan was gewerkt zoveel (negatieve) reacties oproepen? “Ik had absolúút niet het idee dat dit als een irritante commercial zou worden ervaren. Mensen ergeren is dus ook absoluut niet de insteek geweest”, vertelde Eyelove-directeur Paul Berkelmans de Volkskrant. “Maar we vonden dat, nu we die commercial eenmaal hebben gemaakt, we ‘m flink gaan uitzenden ook.”

Uitzenden op primetime en rond grote evenementen
Flink uitzenden, dat hebben ze gedaan. De spot heeft alleen bij Ster op radio én televisie gedraaid. Met spots die vaak uitgezonden werden op primetime bij bereiksprogramma’s (zoals De Luizenmoeder en het NOS Journaal) en in reclameblokken rondom grote evenementen (Olympische Winterspelen, WK Voetbal) zijn er veel Nederlandse consumenten bereikt. In totaal heeft Eyelove met hun campagne zelfs 96% procent van hun doelgroep (50-plussers) bereikt, en hebben zo’n 14,2 miljoen Nederlanders van 6 jaar of ouder de spot minimaal één keer gezien.

Ook is de naamsbekendheid van Eyelove flink gestegen. En ‘flink gestegen’ is eigenlijk nog een understatement.

Vóór de spotjes op tv kwamen hadden we onder 50-plus een naamsbekendheid van minder dan 20%. Dat is inmiddels meer dan verdrievoudigd.”, aldus Paul Berkelmans – Directeur Eyelove.

Eyelove heeft goed gebruikgemaakt van de factoren die van positieve invloed zijn op de top of mind merkbekendheid: tonen van het logo, aanbieding noemen en een bekend persoon inschakelen.

Inzet radio én tv
Het was ook een slimme zet van Eyelove om de campagne op radio én tv uit te zenden: uit onderzoek weten we dat er een gemiddelde stijging van 15% van de spontane naamsbekendheid bereikt kan worden door een combinatie van beide mediumtypen in te zetten. Vergroten van de naamsbekendheid was dan ook het voornaamste doel van Eyelove. Maar een combinatie van radio en tv werkt ook goed voor de boodschapoverdracht: gemiddeld stijgt deze met 39%.

Ook een goeie zet geweest: de koppeling maken tussen de radio- en tv-uiting. Doel van deze koppeling is dat de consument bij het horen van de radiocommercial de tv-commercial voor zich ziet: het visual transfer-effect. Wanneer een radiocommercial op minimaal twee elementen (bijvoorbeeld dezelfde stem en muziek) overeenkomt met de tv-commercial, is er meer effect te zien is op merkoverweging, merkvoorkeur en koopintentie dan wanneer er sprake is van één of geen overeenkomend element.

Wat levert de campagne op?
Samen met Ster heeft Eyelove drie keer onderzoek uitgevoerd naar hun bekendheid. Zo kon de verandering goed bijgehouden worden. Zelf heeft Eyelove ook veel gebruikgemaakt van de klantportal van Ster, om de campagne te monitoren en te kijken wanneer de spots precies uitgezonden werden.

De eerste spot werd uitgezonden op 22 januari na het NOS Journaal om 20.00 uur. “Ik dacht, ik ga eens checken hoeveel mensen zo meteen die site van ons willen bekijken”, zegt Paul Berkelmans. Wat bleek: “De hele site liep vast!”

En René Froger? Die vond de aandacht helemaal niet vervelend: “Nee joh! Ik vond het juist hartstikke leuk. Iedereen had het over de reclame. Dan doe je het goed.”

Een kijkje in de toekomst
Naamsbekendheid opbouwen is Eyelove in ieder geval gelukt. Natuurlijk is het daarnaast ook belangrijk om merkvoorkeur te creëren en uiteindelijk (meer) brillen te verkopen. Er is samen met Ster een AdMeasure gedaan om te onderzoeken welk effect hun commercial heeft op deze doelstellingen. Met die kennis en een fantastische naamsbekendheid gaat Eyelove verder bouwen aan een impactvolle marketing- en mediastrategie.

Benieuwd naar de andere cases van Ster? Bekijk ze hier.

 

Print Friendly, PDF & Email

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

24/05/22

Case: Ster | FarmCamps

Inspiratie

FarmCamps, al jaren een trouwe verschijning rondom NPO Zapp(elin), de kinderprogrammering van de NPO, besloot eind 2020 zijn kansen te grijpen én te verzilveren in

Topics: Case studies

20/12/21

Case: Talpa | Coca Cola ‘Breakology’

Inspiratie

Coca Cola presenteert ‘Breakology. Dé break die je nodig hebt om even te resetten. Een co-creatie van Coca-Cola, UM en Talpa Network met als doelstellingen:

Topics: Case studies

31/05/21

egta whitepaper: 40 cases tonen impact Covid-19 op reclame creatie

Covid 19 Inspiratie Nieuws

TV-broadcasters en hun saleshuizen moeten zich constant aanpassen aan het veranderende ‘Total Video’ landschap. Dat komt door de veranderingen in reclame-technologie, waardoor de TV-industrie zich

Topics: Case studies

Projectcoördinator

Heb je oog voor zowel hoofdlijnen als details? Ben je oplossingsgericht en ga je geen

PR Manager

Paramount Global (NASDAQ: PARA, PARAA) is a leading global media and entertainment company that creates

(Junior) Digital Campaign Manager

Talpa Media Solutions is de verkooporganisatie voor vier Nederlandse commerciële televisiezenders SBS6, Net5, Veronica, SBS9

6 september

Cross Media Café: Nieuwsvoorziening van de Toekomst

Op dinsdag 6 september organiseren we in samenwerking met Beeld & Geluid weer een gloednieuw

9 -
12 september

IBC 2022

Van 9-12 september 2022 is de International Broadcasting Convention, ’s werelds meest invloedrijke media, entertainment

15 september

Ster Focus

Tijdens Ster Focus blikken we op donderdag 15 september tijdens een online sessie van 12.00

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en