Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

28/06/19
Case: Ster | M line – effect tag-on

Wat kan een tag-on doen voor je TV-commercial?

Ster onderzocht met AdMeasure voor matrassenmerk M line wat het effect van hun tag-on is, wat het publiek van een tag-on vindt en of het daarmee loont een hoofdcommercial te verlengen met een tag-on.

Goed slapen is belangrijk voor je prestaties overdag. Sleep Well. Move better. is waar M line voor staat. Mensen die het effect van de nacht op de dag sterk ervaren, zijn topsporters zoals voetbalster Shanice van de Sanden. Van de Sanden schittert in de 20” commercial en 5” tag-on van M line.

De doelen die M line met de televisiecampagne heeft zijn naamsbekendheid en voorkeur verhogen, en daarnaast mensen aanzetten tot actie. Met AdMeasure is de hoofdcommercial getest onder de doelgroep[1]. Dezelfde mensen hebben vervolgens de tag-on beoordeeld.

Inzicht
Het effect van een tv-campagne hangt voor een groot deel af van de creatie. Met AdMeasure testen we jouw eerste creatie kosteloos. De resultaten vergelijken we met een ruime benchmark die we hebben opgebouwd.

Kan een tag-on bijdragen aan de naamsbekendheid?
We weten uit eerder onderzoek[2] dat een tag-on met een aanbieding, actie of prijs de naamsbekendheid positief kan beïnvloeden. Gemiddeld scoren commercials met een dergelijke tag-on 3,7% hoger op spontane merkbekendheid. Ook uit dit onderzoek voor M line bleek dat het toevoegen van de tag-on helpt bij het overbrengen van het merk. 85% van de mensen gaf aan dat de tag-on het duidelijker maakte dat de commercial van M line is. Daarnaast vond 78% dat de tag-on het duidelijker maakten dat de commercial over matrassen gaat.

Steffy Clephas, Brand Manager van M line, vertelt “We vroegen ons voor livegang af of het verhaal wel sterk genoeg naar voren kwam en of de mensen wel door hadden dat het om een commercial van M line ging. Je ziet er immers geen matrassen in voorkomen. Onze vermoedens werden door AdMeasure bevestigd. De resultaten lieten zien dat onze voorgevoelens goed zaten en dat veel mensen de tag-on nodig hadden om het verhaal te begrijpen.

Onze vermoedens werden door AdMeasure bevestigd. De resultaten lieten zien dat onze voorgevoelens goed zaten en dat veel mensen de tag-on nodig hadden om het verhaal te begrijpen.”, aldus Steffy Clephas, Brand Manager van M line.

Kan een tag-on een nieuwe boodschap overbrengen?
M line communiceerde in de tag-on de actie Krijg nu tot €500,- korting op een M line matras. 54% vond deze nieuwe boodschap, die niet in de hoofdcommercial zat, duidelijk overkomen. 10% gaf aan er toe aan te worden gezet door deze actie om een M line matras te kopen. Een tag-on leent zich uitstekend voor een call-to-action. Dat geldt niet alleen voor tv, maar ook voor radiocommercials[3]. Het inzetten van een tag-on zet dus aan tot actie, meer dan een commercial zonder tag-on.

M line paste de commercial aan naar aanleiding van de resultaten van de AdMeasure-test. Steffy Clephas licht toe “Doordat onze vermoedens werden bevestigd hebben we besloten de commercial aan te passen. Zo hebben we het logo met de hele commercial mee laten lopen en hebben we gekozen voor een eindscherm waarin we nog een keer duidelijk maken dat we Official Sleep Supporter zijn van de KNVB. De resultaten gaven daarnaast ook bevestiging dat de call-to-action de aankoopintentie vergroot. Dat bevestigd krijgen is natuurlijk erg fijn voor een merk.”

Vaak zit je tijdens het maken van een commercial zelf zo in het verhaal dat je de kleine, maar belangrijke details, niet meer ziet. Het panel van Ster helpt ons goed de kleine details niet uit het oog te verliezen.”, aldus Steffy Clephas, Brand Manager M line.

Tag-on maakt reclame duidelijker
In panelonderzoek naar commercials zien we dat de consument duidelijkheid prettig vindt. Als het gissen is wat de adverteerder wil vertellen, dan stoort dat de kijker. Ook wordt het gewaardeerd wanneer er een relevante boodschap wordt gecommuniceerd. Wanneer een tag-on goed wordt ingezet, kan het de commercial verduidelijken en kan er een boodschap worden gecommuniceerd waar de kijker iets aan heeft (actie, aanbieding, evenement, prijs etc.).

Respondenten vonden dit aan de M line tag-on ook goed. Reacties waren bijvoorbeeld: “Zowel het merk als het product worden nu direct veel duidelijker” en “In de eerste commercial is nog niet helemaal duidelijk waar het over gaat en wordt ook geen financieel voordeel genoemd”.

De meerderheid (69%) vond dat de tag-on een goede toevoeging is aan de hoofdcommercial. De mensen die er niet enthousiast over waren, gaven aan een hekel te hebben aan herhaling of vonden dat de tag-on in creatie niet voldoende aansloot bij de hoofdcommercial. 68% vond de match echter prima.

Ster biedt AdMeasure jaarlijks één keer kosteloos aan, bij M line maken ze graag gebruik van deze innovatieve dienst. “Dit is de derde commercial die we hebben laten testen en bij elke nieuwe productie nemen we de voorgaande resultaten mee. Zo worden we elke keer een stukje beter. Vaak zit je tijdens het maken van een commercial zelf zo in het verhaal dat je de kleine, maar belangrijke details, niet meer ziet. Het panel van Ster helpt ons goed de kleine details niet uit het oog te verliezen.”

Inzicht
De toevoeging van een tag-on van 5 seconden aan een hoofdspot van 20 seconden kost 13,3% meer mediabudget. Voor een week campagne zou je € 21.866-* kunnen betalen met een 20” commercial, maar wordt € 24.782,- wanneer je een tag-on van 5” toevoegt. * februari, Stertime + spreiding, 100 GRP’s

5 belangrijke lessen
Het testen van commercials met AdMeasure heeft M line goede inzichten gegeven. Steffy Clephas van M line raadt andere adverteerders zeker aan er gebruik van te maken. “Bij al de drie commercials die we hebben laten testen waren onze voorgevoelens juist. Ik wil adverteerders daarom meegeven altijd naar hun eigen voorgevoel te luisteren, want vaak zit je zelf al op het juiste spoor. Daarnaast is het goed je twijfels voor te leggen bij Ster. Zij bedenken daar passende onderzoeksvragen bij. Het is enorm waardevol om de mogelijkheid te gebruiken om je commercial door de bril van een consument te bekijken.

Vijf belangrijke lessen over tag-ons zijn:

  • Zet een tag-on in met een prijs, actie, aanbieding als het verhogen van de naamsbekendheid een belangrijk doel is.
  • Wanneer een hoofdcommercial gericht op branding wordt aangevuld met een tag-on gericht op het product, verhoog je de merk- en productkennis.
  • Binet en Field concludeerden[4] dat de optimale balans in het marketingbudget luidt: 60% voor branding en 40% voor activatie. Een commercial met de focus op branding en een tag-on met de focus op activatie is een goede methode om deze 60/40 verhouding te benaderen.
  • Een actie, prijs of aanbieding communiceren kan uitstekend in een tag-on. Zorg wel voor voldoende overlap in creatie, zodat de tag-on een aanvulling is en geen opzichzelfstaande korte commercial.
  • Zorg dat je de belangrijkste Distinctive Brand Assets[5] (zoals logo, pay-off, kleuren) in zowel de hoofdcommercial als de tag-on terug laat komen. Zij zorgen voor een sterke verankering van de boodschap in het geheugen van de consument.
[1] n = 104, m/v 30-67 AB1
[2] De creatie van TV commercials, Ster
[3] De creatie van radiocommercials, Ster
[4] Media in Focus, Les Binet, Peter Field
[5] Building Distinctive Brands Assets, Jenni Romaniuk

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

31/05/21

egta whitepaper: 40 cases tonen impact Covid-19 op reclame creatie

Nieuws Inspiratie Covid 19

TV-broadcasters en hun saleshuizen moeten zich constant aanpassen aan het veranderende ‘Total Video’ landschap. Dat komt door de veranderingen in reclame-technologie, waardoor de TV-industrie zich

Topics: Cases

26/02/18

Case: RTL en Cordaid in actie voor schoon drinkwater

Case RTL en Cordaid in actie voor drinkwater

Nieuws Inspiratie

Voor het vierde jaar op rij sloegen RTL en Cordaid de handen ineen. Met dit jaar één helder doel: schoon drinkwater voor iedereen. In een

Topics: Cases

20/06/19

Case: Ster | Eyelove

Inspiratie

Bril-jante zet van Eyelove: inzet van televisie én radio bij Ster zorgt voor enorme merkgroei. Het kan je in de eerste helft van 2018 niet

Topics: Cases

15 oktober

NMO Kijkonderzoek & Addressable TV: Speciaal webinar voor de gebruikers van TV-data

Vanaf 14 oktober zijn addressable tv-campagnes te herkennen in de metingen van het NMO Kijkonderzoek en

24 september

Foto’s Screenforce Day 2024

Dinsdag 24 september presenteerden wij ‘Screenforce Day 2024 | The Future Of TV Advertising’. Bekijk hier

26 september

TV Masters

Ben jij een startende mediaprofessionals aan adverteerders- of bureaukant en wil je alles leren over TV?

Data-Driven Marketing Analyst

Abovo Maxlead is per direct op zoek naar een Data-Driven Marketing Analyst Als Data-Driven Marketing Analyst bij Abovo Maxlead speel je

Media Consultant

Media Reverse is een snel groeiend, transparant en full service mediabureau. Ze zijn daarom altijd op zoek naar enthousiaste nieuwe teamgenoten

Senior Media Consultant

Abovo Media is per direct op zoek naar een Senior Media Consultant. Ben jij ondernemend ingesteld en durf jij jouw kritische

Releasenote 28/11/2023 – Dashboard

Het TIP-Dashboard is een nieuw menu op de TIP-webapplicatie waarmee je in één oogopslag alle relevante gegevens over jouw campagne op één scherm te zien

Releasenote 31/3/2022 – Uitzendinstructies

De ontwikkeling van TIP is in volle gang. Om het inkoopproces nog efficiënter te maken is een nieuwe functionaliteit toegevoegd: het opgeven van uitzendinstructies voor

Release note 27/07/2021 – GRP module

TIP is het gezamenlijke TV-inkoop platform van Ster, Talpa Network, Ad Alliance of ORN. Het gebruik van TIP wordt door Screenforce kosteloos aangeboden aan bureaus

Release note 25/05/2021 – Monitoring van storingen

Op dinsdag 25 mei is TIP uitgebreid met een nieuwe functionaliteit: monitoring van storingen. Hierdoor kunnen TIP gebruikers op een geautomatiseerde wijze inzicht krijgt in

Release note 26/10/2020 – Status aangeleverde commercials

Op maandag 26 oktober is een nieuwe update doorgevoerd in TIP. Vanaf deze datum kun je de status van aangeleverde commercials bekijken. Naast dat je

Release note 01/10/2020 – TIP & tutorials

TIP bevat nu extra informatie over de uitgezonden spots en tutorials over de hoofdmenu’s. In TIP vind je een aantal belangrijke functionaliteiten die het gehele

Release note 29/05/2020 – TV-campagnes aanvragen

Vanaf mei is het mogelijk om in TIP TV-campagnes aan te vragen. Campagnes aanvragen Ga nadat je bent ingelogd in TIP naar aanvragen – nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en real time kunnen inlezen in door hun gebruikte software. Met