Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

05/11/18
CBS brengt internetgebruik in kaart: TV-kijken en bellen vaker via het internet

Steeds meer mensen zijn actief op social media. In 2012 gebruikte 62% van de Nederlandse bevolking één of meer vormen van social media. Dit aandeel is toegenomen naar 85% in 2018. Ook gebruiken Nederlanders het internet steeds vaker om te bellen en om TV te kijken. Dat blijkt uit de laatste rapportage van het CBS over ICT gebruik van huishoudens en personen in 2018.

Bijna iedereen op internet
In 2018 hebben vrijwel alle Nederlanders van 12 jaar of ouder toegang tot internet (96%). In 2012 was dit nog 92%. De online verbinding wordt het meest gebruikt om te e-mailen, 88% van de bevolking doet dit. In 2012 was het nog 84%.

Vooral onder 65- tot 75-jarigen gebruik sociale media gestegen
Onder social media worden door het CBS online discussiefora, weblogs, direct messaging, zoals Whatsapp, sociale netwerken, zoals Facebook en professionele netwerken zoals LinkedIn, verstaan. In 2012 gebruikte 62 procent van de bevolking één of meer vormen van social media, in 2018 is dat 85%. Het gebruik van social media is vooral populair onder jongeren maar de laatste jaren maken ook meer ouderen er gebruik van. Vooral onder 65- tot 75-jarigen heeft het gebruik van social media een vlucht genomen. In 2018 zei 68% van deze leeftijdsgroep actief te zijn op social media. Dit was in 2012 nog maar 24%.

CBS brengt internetgebruik in kaart (1)
Bron: CBS november 2018

Steeds vaker bellen en TV-kijken via internet
Belde in 2012 nog geen kwart van de bevolking van 12 jaar of ouder via internet (23%), inmiddels doet meer dan de helft dat (55%). Van de bevolking van 12 jaar of ouder zijn het vooral de jongeren die bellen via internet. Van de 12- tot 25-jarigen belde meer dan drie kwart (77%) in 2018 via internet, van de 75-plussers nog geen kwart (22%). Ook zijn in deze periode meer mensen via internet TV gaan kijken. Meer dan de helft van de bevolking (56%) keek in 2018 TV via internet. In 2012 was dat nog 39%. TV-kijken via internet is even populair onder 12- tot 25-jarigen als onder 25- tot 45-jarigen. Van deze leeftijdscategorieën keek 65% en 66% in 2018 televisie via internet, van de 75-plussers was dit 22%.

CBS brengt internetgebruik in kaart (2)
Bron: CBS november 2018

Internet vooral gebruikt voor social media en voor mail
Op Statline heeft het CBS een overzichtstabel geplaatst met meer dan deze vier ICT activiteiten van Nederlanders. Geïnteresseerden kunnen die cijfers daar ook zelf uitsplitsen naar jaar en naar diverse persoonskenmerken, zoals leeftijd en geslacht. Uit de onderstaande grafiek, met de cijfers voor personen van 12 jaar of ouder voor 2018, blijkt dat we internet voor gebruiken om onze mail te checken en voor het gebruik van social media.

CBS brengt internetgebruik in kaart (3)
Bron: CBS november 2018

Deze tekst is een bewerking door Screenforce van de publicatie van het CBS op cbs.nl aangevuld met cijfers uit de gerelateerde grafiek die het CBS op Statline heeft geplaatst.


Meer over dit onderwerp bij Screenforce
Screenforce publiceert regelmatig onderzoek over mediagebruik en trends in digitale media onder het thema tijdbestedingsonderzoek, en social TV.

» Screenforce participeert ook dit jaar weer in het jaarlijkse onderzoek Trends in Digitale Media van GfK. Een van de conclusies van de laatste publicatie over 2017 was dat de Smart-TV steeds meer zijn plek vindt in de Nederlandse huishoudens. En dat Nederlanders steeds meer TV-programma’s kijken via de smartphone en de tablet. Eind januari 2019 zullen de resultaten over 2018 bekend gemaakt worden.

» Uit de Media Standaard Survey (MSS), die door Kantar wordt uitgevoerd in opdracht van de belangrijkste mediabereiksonderzoeken waaronder SKO, blijkt dat in de eerste helft van 2018 in 96% van alle Nederlandse huishoudens minimaal één TV-toestel staat. En terwijl het TV-toestel een belangrijke plek behoudt in huishoudens, groeit het bezit van mobiele devices. Eind januari worden de resultaten van MSS voor geheel 2018 gepubliceerd.

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

05/08/24

Meest gelezen: De kracht van lineair kijken, de rol van uitgesteld kijken en de waarheid over jongeren en kijken

Onderzoek Kennis

We zijn alweer halverwege het jaar en voor velen is dat eerste halfjaar voorbij gevlogen. In deze, normaal gesproken, wat luwere zomerperiode nemen we jullie

Topics: Tijdsbestedings- onderzoek Mediatijd, Online Video, Kijkcijfers

26/01/24

Wayne Parker Kent: Jongeren minder negatief over reclame en kijken veel TV (video)

Onderzoek Kennis

Mediahuis, Wayne Parker Kent en MediaTest hebben vorige zomer de zevende editie van hun beroemde jaarlijkse Jongerenonderzoek gepresenteerd. Het onderzoek levert belangrijke insights voor bureaus

Topics: Jongeren en media, Tijdsbestedings- onderzoek Mediatijd, TV-reclame

15 oktober

NMO Kijkonderzoek & Addressable TV: Speciaal webinar voor de gebruikers van TV-data

Vanaf 14 oktober zijn addressable tv-campagnes te herkennen in de metingen van het NMO Kijkonderzoek en

24 september

Foto’s Screenforce Day 2024

Dinsdag 24 september presenteerden wij ‘Screenforce Day 2024 | The Future Of TV Advertising’. Bekijk hier

26 september

TV Masters

Ben jij een startende mediaprofessionals aan adverteerders- of bureaukant en wil je alles leren over TV?

Data-Driven Marketing Analyst

Abovo Maxlead is per direct op zoek naar een Data-Driven Marketing Analyst Als Data-Driven Marketing Analyst bij Abovo Maxlead speel je

Media Consultant

Media Reverse is een snel groeiend, transparant en full service mediabureau. Ze zijn daarom altijd op zoek naar enthousiaste nieuwe teamgenoten

Senior Media Consultant

Abovo Media is per direct op zoek naar een Senior Media Consultant. Ben jij ondernemend ingesteld en durf jij jouw kritische

Releasenote 28/11/2023 – Dashboard

Het TIP-Dashboard is een nieuw menu op de TIP-webapplicatie waarmee je in één oogopslag alle relevante gegevens over jouw campagne op één scherm te zien

Releasenote 31/3/2022 – Uitzendinstructies

De ontwikkeling van TIP is in volle gang. Om het inkoopproces nog efficiënter te maken is een nieuwe functionaliteit toegevoegd: het opgeven van uitzendinstructies voor

Release note 27/07/2021 – GRP module

TIP is het gezamenlijke TV-inkoop platform van Ster, Talpa Network, Ad Alliance of ORN. Het gebruik van TIP wordt door Screenforce kosteloos aangeboden aan bureaus

Release note 25/05/2021 – Monitoring van storingen

Op dinsdag 25 mei is TIP uitgebreid met een nieuwe functionaliteit: monitoring van storingen. Hierdoor kunnen TIP gebruikers op een geautomatiseerde wijze inzicht krijgt in

Release note 26/10/2020 – Status aangeleverde commercials

Op maandag 26 oktober is een nieuwe update doorgevoerd in TIP. Vanaf deze datum kun je de status van aangeleverde commercials bekijken. Naast dat je

Release note 01/10/2020 – TIP & tutorials

TIP bevat nu extra informatie over de uitgezonden spots en tutorials over de hoofdmenu’s. In TIP vind je een aantal belangrijke functionaliteiten die het gehele

Release note 29/05/2020 – TV-campagnes aanvragen

Vanaf mei is het mogelijk om in TIP TV-campagnes aan te vragen. Campagnes aanvragen Ga nadat je bent ingelogd in TIP naar aanvragen – nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en real time kunnen inlezen in door hun gebruikte software. Met