Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

19/12/16
Marketingdirecteur Coca-Cola benadrukt belang TV en heroverweegt digitale aanpak

Marcos de Quinto, Global Chief Marketing Officer van Coca-Cola, vindt dat TV-reclame nog steeds het meeste ‘bang for the buck’ oplevert. Hij stelt bovendien vraagtekens bij de manier waarop de frisdrankgigant in het verleden zijn digitale marketing vormgaf.

TV levert beste ROI van alle mediakanalen
Tijdens een door Beverage Digest Magazine georganiseerde conferentie in New York voor de frisdrankindustrie, stelt De Quinto dat TV “nog steeds van cruciaal belang is voor onze business”. Achter hem verschijnt een slide, die het publiek meedeelt dat “TV nog steeds de beste ROI levert van alle mediakanalen”. De cijfers op de slide – uit 2014, dus een tikje gedateerd – laten zien dat Coca-Cola $ 2,13 terugkrijgt voor elke dollar die het bedrijf uitgeeft aan TV.

Digitale marketing levert maar $ 1,26 op per dollar.
“We zijn serieus bezig met de transformatie van Coca-Cola tot een digitale organisatie. Dat gaat een stuk Screenforce-marketingdirecteur-cocacolaverder dan alleen advertenties in sociale media,” aldus De Quinto. De slide achter hem: “Sociale media is een strategie voor bedrijven die geen echte digitale strategie hebben”.

Volgens het Ad Age Datacenter gaf Coca-Cola in 2015 $3,9 miljard uit aan advertising. Daarmee staat het bedrijf dertiende op het lijstje van groot-investeerders op dit vlak. Als Coca-Cola zijn mediastrategie aanpast, dan zijn er dus een heleboel mediapartners die de gevolgen merken. Dat geldt ook voor digitale publishers en sociale media die Coke-reclames dragen.

Digital marketing moet slimmer en efficiënter
De opmerkingen van De Quinto betekenen overigens niet dat Coca-Cola minder de nadruk legt op digital advertising, of daar minder geld aan uitgeeft. De aanpak wordt alleen wel heroverwogen; de marketing moet efficiënter worden en minder versnipperd. De Quinto: “we geven enorme bedragen uit aan digitale marketing, maar dat doen we niet altijd op de slimste manier”. Hij geeft een voorbeeld: Coke houdt wereldwijd ongeveer 300 apps in de lucht, maar de meeste van die apps hebben minder dan 50.000 tot 100.000 gebruikers. “Dat is niets”, vindt De Quinto.

David Godsman, een voormalige executive van Bank of America, krijgt de leiding in de nieuwe digitale benadering van Coke. Hij is sinds afgelopen 5 december de nieuwe chief digital marketing officer; een functie die special voor hem werd gecreëerd. Bij Bank of America was hij verantwoordelijk voor nieuwe betaaloplossingen en e-commerce. Bij Coca-Cola gaat hij sturing geven aan “de digitale transformatie van de wereldwijde marketing en de consolidatie tot een eenduidige digitale marketingstrategie,” zoals het staat omschreven in een memo die De Quinto kortgeleden rondstuurde aan de medewerkers van Coca-Cola.

One brand strategie voor alle coke producten; Taste the feeling
TV-reclame speelt een belangrijke rol in de Taste the Feeling-campagne die in januari 2016 werd gelanceerd. De campagne – die wordt geleid door De Quinto – is onderdeel van een aanzienlijke strategische koerswijziging: Coke hanteert tegenwoordig een one brand-benadering, waarin variëteiten als Coke Zero en Coke Light onderdeel zijn van een en dezelfde wereldwijde campagne. Er worden dus niet langer aparte uitingen opgetuigd. De Taste the Feeling-campagne stelt bovendien de Coke-flesjes en –blikjes weer centraal in elke advertentie. In de vorige, qua concept wat meer hoogdravende campagne Open Happiness speelde het product soms niet meer dan een bijrol.

De Quinto, die al jaren bij Coke werkt en sinds twee jaar CMO is, vindt dat de merkwaarden en producteigenschappen van Coke evenveel aandacht moeten krijgen in de marketing. Het resultaat van die opvatting: advertenties die een verhaal vertellen, maar waarin ook constant mensen in beeld zijn die Coca-Cola drinken. “Als je wilt dat mensen graag Coca-Cola drinken, laat dan alsjeblieft mensen in je reclames zien die graag Coca-Cola drinken,” zo zegt hij tijdens zijn presentatie. Even tevoren had hij een oude Open Happiness-spot belachelijk gemaakt waarin het product nauwelijks te zien was. “We zijn Coca-Cola aan het ‘her-coca cola-iseren’. We gaan terug naar de roots van het succes van ons merk.” Om zijn benadering te illustreren laat hij Break Up zien, een spot die eerder dit jaar debuteerde.

Print Friendly, PDF & Email

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

31/03/20

Consumenten willen dat adverteerders blijven adverteren

Covid 19 Nieuws Onderzoek

Kantar vroeg meer dan 25.000 mensen in meer dan 30 markten over de hele wereld, waaronder Nederland, of ze wilden aangeven hoe het coronavirus hun

Topics: Reclame-effect, ROI

11/12/23

Screenforce lanceert TIP-Dashboard

Nieuws Persberichten

Altijd je TV campagnes op zak Vanaf heden hebben adverteerders en mediabureaus altijd en overal inzicht in hun TV campagnes met het TIP-dashboard. Directe inkopers,

Topics: TV-reclame

08/06/21

AttentionTrace™ planner: Inzicht in aandacht voor videocontacten

Nieuws Onderzoek

Het bedrijf van marketingprofessor Karen Nelson-Field, Amplified Intelligence, heeft afgelopen november een nieuwe planning tool uitgerold die is gebaseerd op metingen van aandacht. Het nieuwe

Topics: Reclame-effect, ROI

7 maart

YIM Talentdag

Op 7 maart vindt bij Omnicom Media Group de YIM Talentdag plaats waarin talenten werken aan

12 maart

TV Jaarrapport 2023

Dinsdag 12 maart presenteren we het Screenforce TV Jaarrapport 2023 en geven we antwoord op vragen als hoe het

12 maart

Training Stichting Reclame Code

Training: Reclame via social media en influencer marketing Wanneer is sprake van reclame volgens de Nederlandse

Kennismanager Data & Research

bvA netwerk van merkleiders is op zoek naar een ambitieuze en analytisch sterke data- en researchspecialist die de inspanningen van bvA

Communicatieadviseur

Fremantle is per direct op zoek naar een Communicatieadviseur. Je werkt nauw samen met jouw communicatie teamgenoten maar natuurlijk ben je

Senior Project Manager – Concepting & Partnerships

Talpa Network is per direct op zoek naar Senior Project Manager. Werk jij graag in een creatieve, ondernemende organisatie en staat

Releasenote 28/11/2023 – Dashboard

Het TIP-Dashboard is een nieuw menu op de TIP-webapplicatie waarmee je in één oogopslag alle relevante gegevens over jouw campagne op één scherm te zien

Releasenote 31/3/2022 – Uitzendinstructies

De ontwikkeling van TIP is in volle gang. Om het inkoopproces nog efficiënter te maken is een nieuwe functionaliteit toegevoegd: het opgeven van uitzendinstructies voor

Release note 27/07/2021 – GRP module

TIP is het gezamenlijke TV-inkoop platform van Ster, Talpa Network, Ad Alliance of ORN. Het gebruik van TIP wordt door Screenforce kosteloos aangeboden aan bureaus

Release note 25/05/2021 – Monitoring van storingen

Op dinsdag 25 mei is TIP uitgebreid met een nieuwe functionaliteit: monitoring van storingen. Hierdoor kunnen TIP gebruikers op een geautomatiseerde wijze inzicht krijgt in

Release note 26/10/2020 – Status aangeleverde commercials

Op maandag 26 oktober is een nieuwe update doorgevoerd in TIP. Vanaf deze datum kun je de status van aangeleverde commercials bekijken. Naast dat je

Release note 01/10/2020 – TIP & tutorials

TIP bevat nu extra informatie over de uitgezonden spots en tutorials over de hoofdmenu’s. In TIP vind je een aantal belangrijke functionaliteiten die het gehele

Release note 29/05/2020 – TV-campagnes aanvragen

Vanaf mei is het mogelijk om in TIP TV-campagnes aan te vragen. Campagnes aanvragen Ga nadat je bent ingelogd in TIP naar aanvragen – nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en real time kunnen inlezen in door hun gebruikte software. Met