Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

06/07/15
Column: Hoe TV internet versloeg

Rupert Murdoch benoemde onlangs zijn zoon James tot chief executive van 21st Century Fox. Dit leidde tot de voor de hand liggende vraag: hoe kan iemand wiens grootste verdienste een zilveren paplepel is, concurreren met de meritocratische programmeurs en ondernemers uit Silicon Valley?

 

Ik bracht die kloof een paar jaar geleden ter sprake in een interview met James, toen hij leiding gaf aan de satellietzender van zijn vader, BSkyB. “Je moet wel ongelooflijk stom zijn,” zei hij korzelig met de karakteristieke neerbuigendheid van de Murdochs. “Kijk om je heen, man. Het is televisie!”

In de heilige overtuiging dat de Murdochs oude media-koek waren geworden, keek ik om me heen en moest tot mijn verbazing constateren dat BSkyB ondanks het internet een reus geworden was — een van de grootste bedrijven in Europa.

Meer tijd aan televisiekijken

Nog een feit dat ingaat tegen je intuïtie: hoe hemelshoog digitale bedrijven ook gewaardeerd worden, ondanks de hype en de berichten in de pers — waarvan ook een groot deel van de digitale media zelf afkomstig is — besteden mensen nog steeds meer tijd aan televisiekijken dan aan internetten en wordt er meer internettijd besteed aan televisiekijken. Inderdaad, de periode na mijn gesprek met meneer Murdoch — een periode waarin bij bijna iedereen in medialand “Digitaal is de toekomst” op de lippen bestorven lag — maakte de TV een van de grootste groeiperiodes in zijn geschiedenis door.

Revolutionaire figuren in online media bedachten ooit dat zij een stukje beleg konden afpikken van de TV door het businessmodel van de TV te stelen — meer gratis content, meer advertenties. De online media verdrinken nu in gratis. Google en Facebook, de wereldwijde opkopers, beheersen de verkeersstromen en bepalen in feite de tarieven. Hun fenomenale toename in bezoekersaantallen heeft de advertentiemarkt verzadigd en de tariefsdalingen afgedwongen. Digitale uitgevers, van The Guardian tot BuzzFeed, kunnen alleen maar aan de top blijven door te jagen op nog meer traffic — geen trouwe lezers, maar miljoenen vluchtige, zo vluchtig dat adverteerders natuurlijk steeds minder voor willen betalen.

Kabelbedrijven

Ondertussen heeft de televisie zich langzamerhand zichzelf ontdaan van advertenties — zoals een verslaafde die bezig is met een ontwenningskuur. De sector is een nieuw leven begonnen gebaseerd op bijdragen van kabelbedrijven en al die maandelijkse creditcardbetalingen van consumenten. Vandaag de dag komt de helft van de inkomsten van zenders en kabelmaatschappijen niet uit advertenties. En aangezien het de volwassen gezinsleden zijn die betalen voor kabel-TV, moet de content van de TV op volwassenen gericht zijn: “The Sopranos,” “Mad Men,” “Breaking Bad,” “The Wire,” “The Good Wife.”

Ziet u de ironie? De TV, ooit maniakaal beheerst door kijkcijfers, is een stapje hoger gegaan terwijl online media een absurd gevecht om traffic voeren. De TV leerde hoe je munt kunt slaan uit status en invloed. Niemand weet hoeveel mensen “House of Cards” hebben gezien en het kan niemand iets schelen. TV voor de massamarkt is gestegen naar een hogere categorie, terwijl digitale media — lijstjes, zoetsappige viral filmpjes — joegen op de laagopgeleide massa.

Opkomst YouTube

Hoe is het dus deze vermoeide technologie van na de oorlog gelukt om de kroon weer te veroveren? Onder leiding van ouderwetse zakenmannen. Toen YouTube een website voor TV-piraten dreigde te worden, sleepte de televisie, onder leiding van de 84-jarige Sumner Redstone van Viacom, Google, de eigenaar van YouTube, een aantal malen op pijnlijke wijze voor de rechter. Een man van de oude stempel als Redstone maakte YouTube van piraat tot licentieverstrekker. Hij zorgde ervoor dat Google zijn klant werd.

TV, niet digitale media, beheerst het toekomstmodel: Laat ze betalen. En in het kielzog daarvan: Maak een product waarvoor ze willen betalen. BuzzFeed kan alleen maar traffic verkopen — en dat kan maar één keer. Televisieprogramma’s kunnen steeds opnieuw verkocht worden, traffic met streaming nu als derde pijler naast uitzenden en kabel. Dit biedt daardoor een enorme nieuwe markt voor licenties en publicatie via meerdere kanalen. Televisie verovert het internet.

Streaming video

Streaming video is nu niet alleen het hipste lot in de medialoterij — 78 procent van de internetbandbreedte in de Verenigde Staten — maar, tegen de trend in, krijgen ook veel van de makers betaald. Netflix ziet zichzelf als een stoorzender voor de televisie — behalve dat het televisie is, want het betaalt Hollywood en de TV-branche bijna 2 miljard dollar per jaar voor licenties en programma’s.

De laatste pseudocrisis is de vlucht weg van het kastje — het doorsnijden van de kabel — maar meer mensen dan ooit kijken TV op elk scherm dat je kunt bedenken en betalen daarvoor als ze willen. Goed gemaakte films met een sterke verhaalstructuur zijn zo winstgevend dat iedereen in digitaal medialand — gefrustreerd door instortende advertentietarieven en een toenemende behoefte aan traffic—eersteklas video’s wil streamen (televisie dus). Yahoo heeft net zijn eerste grote sportcontract gesloten. Mark Zuckerberg van Facebook zegt dat de toekomst van zijn bedrijf video is. Net vorige week kondigden BuzzFeed en The Huffington Post hun nieuwe TV-plannen aan.

Het fundamentele recept voor succes in de media is dus met andere woorden niet veranderd: een topproduct dat mensen zien en waarvoor ze betalen. Creditcards, geen ogen.

In 2014 deed Rupert Murdoch op aandringen van zijn zoon James een bod op Time Warner, duidelijk het openingsschot in een strijd waarbij nu alle grote bezitters van content betrokken zijn, kabelgiganten en digitale platforms — een strijd om de top van de pikorde in de filmindustrie. Het is niet de digitale revolutie. James Murdoch heeft gelijk. Kijk om je heen, man, dit is de televisierevolutie!

Michael Wolff, columnist, is de auteur van “Television Is the New Television: The Unexpected Triumph of Old Media in the Digital Age” (“Televisie is de nieuwe televisie: de onverwachte triomf van oude media in het digitale tijdperk”).

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

25/07/24

Screenforce Day 2024: The Future of TV Advertising Amsterdam

Inspiratie Persberichten

Nationale en internationale sprekers geven hun visie op de ontwikkelingen in de TV-industrie Op dinsdag 24 september bundelen Screenforce en The Future Of TV Advertising,

Topics: Mediabestedingen, Online Video, Reclame-effect, TV-reclame

14/10/19

Bundeling van krachten noodzakelijk in snelgroeiende VOD-markt

Nieuws

De Video on Demand-markt groeit snel – steeds meer consumenten kijken on demand, ten koste van lineaire televisie. Dit biedt mogelijkheden voor video- en contentmakers,

Topics: Online Video

20/11/23

World Television Day 2023 in het teken van toegankelijkheid van TV platforms en content

Nieuws Persberichten

Ook dit jaar is het op 21 november weer World Television Day. Een dag waarop we stil staan bij de kracht van TV. Dit jaar

Topics: Online Video, TV-reclame

22 mei

AMMA Awards – Diamonds are forever

Wat is er in 2024 prachtig mediawerk gemaakt. Dat moet worden gevierd! De Annual Masters in

12 juni

NIMA Marketing Day

Ontdek de Toekomst van Marketing op de NIMA Marketing Day! Op 12 juni 2025 organiseren NIMA

5 november

2025 asi International Conferences

2025 asi International Radio & Audio en Television & Video Conferences De 2025 asi International Radio

Data Entry Clerk TV/Radio NL

Nielsen zoekt een gemotiveerde teamspeler voor het AdIntel Operational TV & Radio Team. In deze rol ben je verantwoordelijk voor het

Media Director

Mediaplus, onderdeel van de internationale Serviceplan Group, zoekt een ervaren en gedreven Media Director die impactvolle campagnes ontwikkelt voor toonaangevende merken

Coördinator (TV)

Nielsen is een toonaangevend wereldwijd data- en analysebedrijf dat diepgaande inzichten biedt in de mediawereld. Voor de vervanging van een collega

Releasenote 28/11/2023 – Dashboard

Het TIP-Dashboard is een nieuw menu op de TIP-webapplicatie waarmee je in één oogopslag alle relevante gegevens over jouw campagne op één scherm te zien

Releasenote 31/3/2022 – Uitzendinstructies

De ontwikkeling van TIP is in volle gang. Om het inkoopproces nog efficiënter te maken is een nieuwe functionaliteit toegevoegd: het opgeven van uitzendinstructies voor

Release note 27/07/2021 – GRP module

TIP is het gezamenlijke TV-inkoop platform van Ster, Talpa Network, Ad Alliance of ORN. Het gebruik van TIP wordt door Screenforce kosteloos aangeboden aan bureaus

Release note 25/05/2021 – Monitoring van storingen

Op dinsdag 25 mei is TIP uitgebreid met een nieuwe functionaliteit: monitoring van storingen. Hierdoor kunnen TIP gebruikers op een geautomatiseerde wijze inzicht krijgt in

Release note 26/10/2020 – Status aangeleverde commercials

Op maandag 26 oktober is een nieuwe update doorgevoerd in TIP. Vanaf deze datum kun je de status van aangeleverde commercials bekijken. Naast dat je

Release note 01/10/2020 – TIP & tutorials

TIP bevat nu extra informatie over de uitgezonden spots en tutorials over de hoofdmenu’s. In TIP vind je een aantal belangrijke functionaliteiten die het gehele

Release note 29/05/2020 – TV-campagnes aanvragen

Vanaf mei is het mogelijk om in TIP TV-campagnes aan te vragen. Campagnes aanvragen Ga nadat je bent ingelogd in TIP naar aanvragen – nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en real time kunnen inlezen in door hun gebruikte software. Met