Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

29/11/21
Consument heeft veel vertrouwen in advertenties op TV

Volgens het Nielsen Global Trust in Advertising onderzoek zijn ‘aanbevelingen van mensen die ik ken’ met 89% veruit de meest vertrouwde vorm van informatie voor consumenten. Ook wereldwijd en in West-Europa is dit de meest vertrouwde bron. Sites van merken (79%) en editorial content (zoals dagbladartikelen) completeren met 76% de top 3. Van de traditionele mediumtypen scoort TV in Nederland met 69% het hoogst met een vijfde plaats als het gaat om de meest vertrouwde vormen van adverteren. Nielsen heeft voor Screenforce een kort artikel gericht op TV geschreven op basis van de uitkomsten van het onderzoek. Opvallend is dat de groep die het minst TV kijkt, de 15-20 jarigen, met 75% juist het meeste vertrouwen heeft in advertenties op TV

Wereldwijd onderzoek onder meer dan 43.000 consumenten
Het Nielsen Global Trust in Advertising onderzoek is uitgevoerd in september 2021 en er zijn meer dan 43.000 consumenten in 56 landen over de hele wereld ondervraagd – waaronder meer dan 500 consumenten in Nederland. Er is geen rapport beschikbaar van dit onderzoek, maar de data wordt beschikbaar gesteld in de planningstool Clear Decisions van PointLogic.

TV scoort in Nederland het hoogste van de traditionele mediumtypen
Van de traditionele mediumtypen scoort TV met 69% het hoogst met een vijfde plaats als het gaat om de meest vertrouwde vormen van adverteren in Nederland. In de Benelux staat TV een plaatsje lager met 67%. Wereldwijd gezien neemt TV ook een zesde plek in, maar is het vertrouwen met 78% veel hoger dan in Nederland en de Benelux. Een meerderheid van de Nederlandse consumenten heeft ook vertrouwen in productplacement op TV. Alleen wereldwijd gezien is het vertrouwen in deze vorm van adverteren op TV aanmerkelijk hoger.

Vertrouwen in TV-reclame het hoogste onder jongeren
In Nederland verschilt de kijktijd naar TV sterk per doelgroep. Hoe ouder de doelgroep, hoe hoger de kijktijd. Opvallend is dat de groep die het minst TV kijkt, de 15-20 jarigen, met 75% juist het meeste vertrouwen heeft in advertenties op TV. Bij alle andere leeftijdscategorieën is dat 67%.

Inzichten vanuit demografische gegevens en verschillende sectoren
Nielsen Trust in Advertising 2021 is een wereldwijd onderzoek dat zich richt op de houding van consumenten ten opzichte van reclame. Het onderzoek kijkt daarbij vanuit zowel demografische gegevens als vanuit de verschillende sectoren (zoals automotive, finance, cosmetics, levensmiddelen) om marketeers en media-owners te voorzien van gegevens en analyses om een divers publiek te ontdekken, beter te begrijpen en meer te betrekken. Ben je geïnteresseerd in de resultaten van het onderzoek, stuur dan een mail naar Nielsen (marketing-nl@nielsen.com).

Deze tekst is een kort artikel dat Nielsen heeft geschreven voor Screenforce o.b.v. de uitkomsten van het onderzoek gericht op TV.

Print Friendly, PDF & Email

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

19/03/21

Welke advertenties vertrouwen mensen het meest?

Nieuws Onderzoek

Thomas Romers van Marketingfacts heeft een artikel geschreven over de verandering in het vertrouwen van consumenten in de reclames in media in 17 landen, op basis

Topics: Reclame-effect, ROI

08/02/21

E-commerce | Deel 2: vertrouwen e-commerce bedrijven hoger dankzij reclame

Nieuws Onderzoek

Screenforce publiceert een reeks van in totaal drie artikelen over e-commerce. Het eerste artikel is 19 januari gepubliceerd en beschrijft de groei van de bruto

Topics: Reclame-effect, TV-reclame

20/10/20

Beeld van wat TV is veranderd, vertrouwen in TV-reclames groter dan andere platforms

Nieuws Onderzoek

Volgens nieuw onderzoek in opdracht van WPP dochter Finecast is het beeld dat kijkers van TV hebben de afgelopen vijf jaar veranderd door de technologische

Topics: Jongeren en media, Reclame-effect, TV-reclame

29/09/22

Wat kunnen merken doen in tijden van inflatie?

Nieuws Onderzoek

Ad Alliance heeft afgelopen augustus onderzoeksbureau Dynata onderzoek laten uitvoeren naar de invloed van de inflatie op merken. In hoeverre heeft de inflatie ook invloed

Topics: Reclame-effect, ROI

09/09/22

Aandacht voor reclame belangrijk of niet? Sharp en Ritson zijn het weer niet met elkaar eens.

Onderzoek

Tijdens een lezing op de Mi3-LinkedIn B2B Next bijeenkomst in Sydney vertelde professor Byron Sharp dat het volgens hem zinloos is om als adverteerder te

Topics: Reclame-effect

19/08/22

Waarom is het tijd voor ‘Aandacht versie 2’: Aandachtwetenschap

Nieuws Onderzoek

In haar blog voor The Media Leader geeft Karen Nelson-Field een overzicht van de onderwerpen die ze de afgelopen 12 maanden heeft behandeld. Gedurende die

Topics: Reclame-effect, ROI

Marketing Communicatie Expert

Screenforce is de Nederlandse TV-marketingorganisatie. Haar doel is om adverteerders en mediabureaus te helpen om

Teammanager data & insights

Ster zoekt een ondernemende, resultaatgerichte en inspirerende teammanager data & insights. Met jouw managementervaring weet

Eindregisseur / Playout Operator

SBS6, NET5, Veronica, SBS9 en TV538 zijn dé vijf TV-kanalen van Talpa Network. Als Eindregisseur

3 -
9 oktober

Dutch Media Week

Van 3 tot en met 9 oktober laat Dutch Media Week de ontwikkeling zien van

6 oktober

Festival of Marketing 2022

Introducing Marketing Week’s Festival of Marketing, taking place in-person, on 06 October 2022 at a

6 oktober

Grand Prix Content Marketing

De Grand Prix Content Marketing is na twee jaren vol coronaleed terug, met een nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en