Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

29/11/21
Consument heeft veel vertrouwen in advertenties op TV

Volgens het Nielsen Global Trust in Advertising onderzoek zijn ‘aanbevelingen van mensen die ik ken’ met 89% veruit de meest vertrouwde vorm van informatie voor consumenten. Ook wereldwijd en in West-Europa is dit de meest vertrouwde bron. Sites van merken (79%) en editorial content (zoals dagbladartikelen) completeren met 76% de top 3. Van de traditionele mediumtypen scoort TV in Nederland met 69% het hoogst met een vijfde plaats als het gaat om de meest vertrouwde vormen van adverteren. Nielsen heeft voor Screenforce een kort artikel gericht op TV geschreven op basis van de uitkomsten van het onderzoek. Opvallend is dat de groep die het minst TV kijkt, de 15-20 jarigen, met 75% juist het meeste vertrouwen heeft in advertenties op TV

Wereldwijd onderzoek onder meer dan 43.000 consumenten
Het Nielsen Global Trust in Advertising onderzoek is uitgevoerd in september 2021 en er zijn meer dan 43.000 consumenten in 56 landen over de hele wereld ondervraagd – waaronder meer dan 500 consumenten in Nederland. Er is geen rapport beschikbaar van dit onderzoek, maar de data wordt beschikbaar gesteld in de planningstool Clear Decisions van PointLogic.

TV scoort in Nederland het hoogste van de traditionele mediumtypen
Van de traditionele mediumtypen scoort TV met 69% het hoogst met een vijfde plaats als het gaat om de meest vertrouwde vormen van adverteren in Nederland. In de Benelux staat TV een plaatsje lager met 67%. Wereldwijd gezien neemt TV ook een zesde plek in, maar is het vertrouwen met 78% veel hoger dan in Nederland en de Benelux. Een meerderheid van de Nederlandse consumenten heeft ook vertrouwen in productplacement op TV. Alleen wereldwijd gezien is het vertrouwen in deze vorm van adverteren op TV aanmerkelijk hoger.

Vertrouwen in TV-reclame het hoogste onder jongeren
In Nederland verschilt de kijktijd naar TV sterk per doelgroep. Hoe ouder de doelgroep, hoe hoger de kijktijd. Opvallend is dat de groep die het minst TV kijkt, de 15-20 jarigen, met 75% juist het meeste vertrouwen heeft in advertenties op TV. Bij alle andere leeftijdscategorieën is dat 67%.

Inzichten vanuit demografische gegevens en verschillende sectoren
Nielsen Trust in Advertising 2021 is een wereldwijd onderzoek dat zich richt op de houding van consumenten ten opzichte van reclame. Het onderzoek kijkt daarbij vanuit zowel demografische gegevens als vanuit de verschillende sectoren (zoals automotive, finance, cosmetics, levensmiddelen) om marketeers en media-owners te voorzien van gegevens en analyses om een divers publiek te ontdekken, beter te begrijpen en meer te betrekken. Ben je geïnteresseerd in de resultaten van het onderzoek, stuur dan een mail naar Nielsen (marketing-nl@nielsen.com).

Deze tekst is een kort artikel dat Nielsen heeft geschreven voor Screenforce o.b.v. de uitkomsten van het onderzoek gericht op TV.

Print Friendly, PDF & Email

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

19/03/21

Welke advertenties vertrouwen mensen het meest?

Nieuws Onderzoek

Thomas Romers van Marketingfacts heeft een artikel geschreven over de verandering in het vertrouwen van consumenten in de reclames in media in 17 landen, op basis

Topics: Reclame-effect, ROI

08/02/21

E-commerce | Deel 2: vertrouwen e-commerce bedrijven hoger dankzij reclame

Nieuws Onderzoek

Screenforce publiceert een reeks van in totaal drie artikelen over e-commerce. Het eerste artikel is 19 januari gepubliceerd en beschrijft de groei van de bruto

Topics: Reclame-effect, TV-reclame

20/10/20

Beeld van wat TV is veranderd, vertrouwen in TV-reclames groter dan andere platforms

Nieuws Onderzoek

Volgens nieuw onderzoek in opdracht van WPP dochter Finecast is het beeld dat kijkers van TV hebben de afgelopen vijf jaar veranderd door de technologische

Topics: Reclame-effect, TV-reclame, Jongeren en media

04/09/17

Drie strategische functies van muziek in reclame

Nieuws Onderzoek

Juiste muziek leidt tot stijging verkoop met 30% Muziek kan drie belangrijke functies vervullen in reclame: aandacht trekken, een emotionele binding opbouwen en onbewust associaties

Topics: ROI

27/03/20

Effectiviteit TV-reclame op online surfgedrag tijdens coronacrisis

Covid 19 Nieuws

Eerder deze week publiceerde SKO een rapport waarin te zien is dat de schermtijd per dag significant is gestegen ten opzichte van vorig jaar (33

Topics: TV-reclame, Reclame-effect

23/04/19

Slim gebruik van data maakt TV effectiever en garandeert hoog bereik

Nieuws Kennis

Volgens effectiviteitsgoeroes Peter Field en Les Binet is TV een essentieel onderdeel van de communicatiemix voor adverteerders waarmee een groot bereik en kostenefficiënte groei kan

Topics: Reclame-effect, Targetted TV Advertising

7 maart

YIM Talentdag

Op 7 maart vindt bij Omnicom Media Group de YIM Talentdag plaats waarin talenten werken aan

12 maart

TV Jaarrapport 2023

Dinsdag 12 maart presenteren we het Screenforce TV Jaarrapport 2023 en geven we antwoord op vragen als hoe het

12 maart

Training Stichting Reclame Code

Training: Reclame via social media en influencer marketing Wanneer is sprake van reclame volgens de Nederlandse

Kennismanager Data & Research

bvA netwerk van merkleiders is op zoek naar een ambitieuze en analytisch sterke data- en researchspecialist die de inspanningen van bvA

Communicatieadviseur

Fremantle is per direct op zoek naar een Communicatieadviseur. Je werkt nauw samen met jouw communicatie teamgenoten maar natuurlijk ben je

Senior Project Manager – Concepting & Partnerships

Talpa Network is per direct op zoek naar Senior Project Manager. Werk jij graag in een creatieve, ondernemende organisatie en staat

Releasenote 28/11/2023 – Dashboard

Het TIP-Dashboard is een nieuw menu op de TIP-webapplicatie waarmee je in één oogopslag alle relevante gegevens over jouw campagne op één scherm te zien

Releasenote 31/3/2022 – Uitzendinstructies

De ontwikkeling van TIP is in volle gang. Om het inkoopproces nog efficiënter te maken is een nieuwe functionaliteit toegevoegd: het opgeven van uitzendinstructies voor

Release note 27/07/2021 – GRP module

TIP is het gezamenlijke TV-inkoop platform van Ster, Talpa Network, Ad Alliance of ORN. Het gebruik van TIP wordt door Screenforce kosteloos aangeboden aan bureaus

Release note 25/05/2021 – Monitoring van storingen

Op dinsdag 25 mei is TIP uitgebreid met een nieuwe functionaliteit: monitoring van storingen. Hierdoor kunnen TIP gebruikers op een geautomatiseerde wijze inzicht krijgt in

Release note 26/10/2020 – Status aangeleverde commercials

Op maandag 26 oktober is een nieuwe update doorgevoerd in TIP. Vanaf deze datum kun je de status van aangeleverde commercials bekijken. Naast dat je

Release note 01/10/2020 – TIP & tutorials

TIP bevat nu extra informatie over de uitgezonden spots en tutorials over de hoofdmenu’s. In TIP vind je een aantal belangrijke functionaliteiten die het gehele

Release note 29/05/2020 – TV-campagnes aanvragen

Vanaf mei is het mogelijk om in TIP TV-campagnes aan te vragen. Campagnes aanvragen Ga nadat je bent ingelogd in TIP naar aanvragen – nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en real time kunnen inlezen in door hun gebruikte software. Met