Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

29/11/21
Consument heeft veel vertrouwen in advertenties op TV

Volgens het Nielsen Global Trust in Advertising onderzoek zijn ‘aanbevelingen van mensen die ik ken’ met 89% veruit de meest vertrouwde vorm van informatie voor consumenten. Ook wereldwijd en in West-Europa is dit de meest vertrouwde bron. Sites van merken (79%) en editorial content (zoals dagbladartikelen) completeren met 76% de top 3. Van de traditionele mediumtypen scoort TV in Nederland met 69% het hoogst met een vijfde plaats als het gaat om de meest vertrouwde vormen van adverteren. Nielsen heeft voor Screenforce een kort artikel gericht op TV geschreven op basis van de uitkomsten van het onderzoek. Opvallend is dat de groep die het minst TV kijkt, de 15-20 jarigen, met 75% juist het meeste vertrouwen heeft in advertenties op TV

Wereldwijd onderzoek onder meer dan 43.000 consumenten
Het Nielsen Global Trust in Advertising onderzoek is uitgevoerd in september 2021 en er zijn meer dan 43.000 consumenten in 56 landen over de hele wereld ondervraagd – waaronder meer dan 500 consumenten in Nederland. Er is geen rapport beschikbaar van dit onderzoek, maar de data wordt beschikbaar gesteld in de planningstool Clear Decisions van PointLogic.

TV scoort in Nederland het hoogste van de traditionele mediumtypen
Van de traditionele mediumtypen scoort TV met 69% het hoogst met een vijfde plaats als het gaat om de meest vertrouwde vormen van adverteren in Nederland. In de Benelux staat TV een plaatsje lager met 67%. Wereldwijd gezien neemt TV ook een zesde plek in, maar is het vertrouwen met 78% veel hoger dan in Nederland en de Benelux. Een meerderheid van de Nederlandse consumenten heeft ook vertrouwen in productplacement op TV. Alleen wereldwijd gezien is het vertrouwen in deze vorm van adverteren op TV aanmerkelijk hoger.

Vertrouwen in TV-reclame het hoogste onder jongeren
In Nederland verschilt de kijktijd naar TV sterk per doelgroep. Hoe ouder de doelgroep, hoe hoger de kijktijd. Opvallend is dat de groep die het minst TV kijkt, de 15-20 jarigen, met 75% juist het meeste vertrouwen heeft in advertenties op TV. Bij alle andere leeftijdscategorieën is dat 67%.

Inzichten vanuit demografische gegevens en verschillende sectoren
Nielsen Trust in Advertising 2021 is een wereldwijd onderzoek dat zich richt op de houding van consumenten ten opzichte van reclame. Het onderzoek kijkt daarbij vanuit zowel demografische gegevens als vanuit de verschillende sectoren (zoals automotive, finance, cosmetics, levensmiddelen) om marketeers en media-owners te voorzien van gegevens en analyses om een divers publiek te ontdekken, beter te begrijpen en meer te betrekken. Ben je geïnteresseerd in de resultaten van het onderzoek, stuur dan een mail naar Nielsen (marketing-nl@nielsen.com).

Deze tekst is een kort artikel dat Nielsen heeft geschreven voor Screenforce o.b.v. de uitkomsten van het onderzoek gericht op TV.

Print Friendly, PDF & Email

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

19/03/21

Welke advertenties vertrouwen mensen het meest?

Nieuws Onderzoek

Thomas Romers van Marketingfacts heeft een artikel geschreven over de verandering in het vertrouwen van consumenten in de reclames in media in 17 landen, op basis

Topics: Reclame-effect, ROI

08/02/21

E-commerce | Deel 2: vertrouwen e-commerce bedrijven hoger dankzij reclame

Nieuws Onderzoek

Screenforce publiceert een reeks van in totaal drie artikelen over e-commerce. Het eerste artikel is 19 januari gepubliceerd en beschrijft de groei van de bruto

Topics: Reclame-effect, TV-reclame

20/10/20

Beeld van wat TV is veranderd, vertrouwen in TV-reclames groter dan andere platforms

Nieuws Onderzoek

Volgens nieuw onderzoek in opdracht van WPP dochter Finecast is het beeld dat kijkers van TV hebben de afgelopen vijf jaar veranderd door de technologische

Topics: Jongeren en media, Reclame-effect, TV-reclame

16/01/23

Tips hoe te adverteren tijdens een recessie

Nieuws

The Global TV Group, een samenwerkingsverband van alle TV-marketingorganisaties, heeft een compilatie gepubliceerd van de belangrijkste insights over marketing tijdens een recessie. Hun belangrijkste conclusie

Topics: Reclame-effect, ROI

09/01/23

Marketing in een kosten-voor-dagelijkse-leven-crisis veruit de belangrijkste trend in 2023

Nieuws Onderzoek

Warc, het internationale instituut voor marketing intelligence, heeft voor de twaalfde keer de Marketer’s Toolkit gepubliceerd. Met deze Insights kunnen marketeers hun plannen voor het

Topics: Reclame-effect, ROI

23/11/22

Egta’s Expert series: Insights in de aandachteconomie

Kijktip Nieuws

Is aandacht de meest waardevolle grondstof in de wereld? Nu content producenten en merken allemaal hun best doen om de aandacht van de consument te

Topics: Reclame-effect, TV-reclame

Manager Regulatory Compliance Discovery

Discovery is een begrip in de media-entertainmentindustrie. Vanuit onze Amsterdamse vestiging werken we met passie

Data Analist

Binnen het Data & Strategy team houden we ons onder andere bezig met het leveren

Commercial Traffic & AVS Specialist

Commercial traffic & AVS vormt samen met Campaign Planning het Sales Operations team. En sámen

16 maart

TV Jaarrapport 2022 | Screenforce

Donderdag 16 maart presenteert Screenforce het TV Jaarrapport van 2022. Met hoeveel procent is de

23 maart

TV Masters | Screenforce

Speciaal voor startende mediaprofessionals aan adverteerders- of bureaukant organiseert Screenforce voor de derde keer TV Masters.

25 april

The Future of Brands conferentie – 25 en 26 april

Vlak voor de feestdagen zijn de thema’s bekend gemaakt van de The Future of Brands

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en