Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

18/04/17
Consumenten geven steeds meer geld uit aan TV-content

In plaats van dat consumenten hun betaalde TV-abonnementen opzeggen stellen ze hun eigen aanbod samen door hun TV-abonnement te combineren met aanvullende gratis en Subscription Video on Demand-diensten (SVOD). Daardoor geven ze volgens nieuw onderzoek van Ampere Analysis steeds meer geld uit aan TV-content.

Meeste consumenten houden hun TV-abonnement
Voor het onderzoek van marktonderzoekbureau Ampere Analysis werden in de afgelopen 18 maanden online 53.000 Europese en Amerikaanse consumenten ondervraagd. De resultaten laten zien dat voor de meeste consumenten het opzeggen van het TV-abonnement geen optie is.

Via elk apparaat en overal exclusieve content kijken
Richard Broughton, research director bij Ampere Analysis, waarschuwt wel voor de toekomst. TV-distribiteurs moeten alert blijven omdat er voor de Europese online TV-markt ook negatieve signalen zijn. In 2016 was de gemiddelde besteding per TV-kijker in Amerika gemiddeld $311, $30 meer dan in 2011. In West-Europa ligt dat gemiddelde bedrag veel lager, gemiddeld $95, onder meer vanwege de dominantie van de grote publieke zendorganisaties zoals de Britse BBC. Volgens Broughton moeten TV-distribiteurs hun betaalde VOD-content aanbieden via elk apparaat, altijd en overal. Ook moeten ze blijven investeren in exclusieve content. Zo niet dan zullen deze TV-distributeurs ingehaald worden door meer flexibele concurrenten.

Amazon en Netflix samen verantwoordelijk voor 50% van SVOD-markt
De katalysatoren voor de veranderingen in de TV- markt zijn volgens Broughton Amazon en Netflix. Deze zijn samen verantwoordelijk voor 50% van de subscription video on demand (SVOD) markt.

SVOD programmering kent weinig overlap
De belangrijkste reden waarom consumenten verschillende TV-diensten combineren is het gebrek aan overlap tussen de programma’s. Veel distributeurs hebben hun eigen TV-series en -programma’s. In Engeland en Duitsland bijvoorbeeld zijn 94% van alle SVOD-programma’s exclusief.

Hogere intentie om op te zeggen onder consument die meerdere diensten afneemt
Maar de aantrekkelijkheid van de SVOD-programma’s vormt een reële bedreiging. Uit het onderzoek blijkt dat consumenten die naast hun reguliere betaalde TV-abonnement één of meer SVOD-abonnementen hebben, twee maal zo vaak van plan zijn om hun betaalde TV-abonnement in de komende zes maanden op te zeggen.

Algemene trend is het gebruik van meer TV-diensten
Het percentage consumenten dat alleen via SVOD kijkt blijft klein maar neemt wel langzaam toe. Het percentage huishoudens dat alleen SVOD gebruikt is gestegen van 5% in 2015 naar 13% in Q1 2017. Maar het percentage huishoudens dat kiest voor een betaald TV-abonnement, alleen of in combinatie met SVOD, blijft relatief stabiel in de verschillende regio’s met 70%. Richard Broughton: ‘Ondanks dat bij sommige consumenten het groeiende gebruik van SVOD leidt tot opzegging van het TV-abonnement is de algemene trend het combineren van meer, in plaats van minder, TV-diensten.’

Over dit artikel
Deze tekst is een vertaling van het artikel over dit onderzoek op warc.com aangevuld met de informatie op de Ampere Analysis site.

Ook Nederlandse consument combineert lineaire abonnement met SVOD
Uit het laatste Trends in Digitale Media onderzoek blijkt dat consumenten het gebruik van meerdere videodiensten combineren omdat deze diensten verschillende behoeften bevredigen. Voor YouTube en FOX Sports is ‘ontspanning’ de belangrijkste reden. Bij het kijken naar NPO Uitzending Gemist, RTL XL, KIJK en ZIGGO is makkelijke beschikbaarheid de belangrijkste reden voor gebruik. Er zijn ook verschillen in het apparaat waarmee consumenten de videodienst bekijken. Netflix en NPO Uitzending Gemist worden veel vaker gekeken via het TV-toestel terwijl dat voor YouTube veel vaker via de mobiele digitale devices gebeurt. En uit onderzoek van Viacom blijkt dat ondanks het enorm toegenomen aanbod ook voor Millenials reguliere TV nog steeds belangrijk is.

Print Friendly, PDF & Email

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

29/04/15

CrossMedia:Tijd: fusie vier grote bereiksonderzoeken

Nieuws

De organisaties voor mediabereiksonderzoek (NLO, NOM en SKO) en het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP) presenteren op 30 april hun nieuwe strategische planningstool: “CrossMedia:Tijd 2015”.

Topics: Kijkcijfers, Tijdsbestedings- onderzoek Mediatijd

25/08/20

Video Impact rapport SevenOne Media: alles over video

Nieuws Onderzoek

SevenOne Media, het sales house van het Duitse ProSiebenSat.1, heeft een Engelstalig onderzoeksrapport opgesteld met de learnings van maar liefst vijf verschillende onderzoeken. Het gaat

Topics: Online Video, Reclame-effect, TV-reclame

15/12/14

TV-kijken via mobiele devices groeit met 46%

SPOT TV via mobiele devices groeit

Onderzoek

Ruim een kwart van de Nederlanders kijkt TV via de tablet. Dit is een groei van 13% sinds december 2013. Het TV-kijken via de smartphone

Topics: 2nd screening, Tijdsbestedings- onderzoek Mediatijd, Online Video

13 juni

NIMA Marketing Day 2024

Op 13 juni 2024 organiseren NIMA en MarketingTribune de achtste NIMA Marketing Day. De NMD is

26 juni

M100 Summer Edition

Op woensdag 26 juni 2024, tegen het begin van de zomervakantie, presenteert Media Meetings & Magazines

Account Manager/ Client Lead

Ad Alliance is op zoek naar een Account Manager/ Client Lead Als Client Lead ben je medeverantwoordelijk voor het behalen van

Media Director

ZIGT is per direct op zoek naar Media Director-Hoofddorp. Je hebt je strepen verdiend aan mediabureauzijde, waar je minimaal 5 jaar

Strategy Director

ZIGT is per direct op zoek naar Strategy Director-Hoofddorp. Een creatieve schaker die zetten vooruitdenkt, daar ligt jouw kracht. Jij zet

Releasenote 28/11/2023 – Dashboard

Het TIP-Dashboard is een nieuw menu op de TIP-webapplicatie waarmee je in één oogopslag alle relevante gegevens over jouw campagne op één scherm te zien

Releasenote 31/3/2022 – Uitzendinstructies

De ontwikkeling van TIP is in volle gang. Om het inkoopproces nog efficiënter te maken is een nieuwe functionaliteit toegevoegd: het opgeven van uitzendinstructies voor

Release note 27/07/2021 – GRP module

TIP is het gezamenlijke TV-inkoop platform van Ster, Talpa Network, Ad Alliance of ORN. Het gebruik van TIP wordt door Screenforce kosteloos aangeboden aan bureaus

Release note 25/05/2021 – Monitoring van storingen

Op dinsdag 25 mei is TIP uitgebreid met een nieuwe functionaliteit: monitoring van storingen. Hierdoor kunnen TIP gebruikers op een geautomatiseerde wijze inzicht krijgt in

Release note 26/10/2020 – Status aangeleverde commercials

Op maandag 26 oktober is een nieuwe update doorgevoerd in TIP. Vanaf deze datum kun je de status van aangeleverde commercials bekijken. Naast dat je

Release note 01/10/2020 – TIP & tutorials

TIP bevat nu extra informatie over de uitgezonden spots en tutorials over de hoofdmenu’s. In TIP vind je een aantal belangrijke functionaliteiten die het gehele

Release note 29/05/2020 – TV-campagnes aanvragen

Vanaf mei is het mogelijk om in TIP TV-campagnes aan te vragen. Campagnes aanvragen Ga nadat je bent ingelogd in TIP naar aanvragen – nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en real time kunnen inlezen in door hun gebruikte software. Met