Het begin van een nieuw jaar: tijd voor nieuwe plannen maar ook tijd om nog eens terug te kijken naar het afgelopen jaar. Het jaar 2023 was wederom een bijzonder jaar met de angst voor een recessie, die uiteindelijk meeviel en resulteerde in een lage groei. Door de moeilijke economische omstandigheden is het, voor bedrijven om hun KPI’s te verwezenlijken, nog belangrijker om gebruik te maken van goede data, creativiteit en de diverse mogelijkheden van het medium TV. Dit komt ook terug in het overzicht van best gelezen artikelen van Screenforce. Het jaar 2023 laat zich goed lezen door deze artikelen, waarin reclameaandacht en -effectiviteit, reclamemogelijkheden zoals addressable TV en product placement/sponsoring en de kijk currency centraal staan.
1. Update QRP-onderzoek GroupM
Screenforce heeft Loïs Schut, Strategic Product & Brand Lead bij GroupM, gevraagd om een update te geven over de laatste inzichten uit het Quality Rating Point (QRP) onderzoek. Dit onderzoek is bijna vier jaar geleden begonnen naar aanleiding van een pitch door Wavemaker voor snoepgoedfabrikant Perfetti van Melle om het merk verder te brengen op het gebied van onlinevideo en TV. Inmiddels zijn er zes onderzoeken opgestart, op termijn gaan de learnings qua impactfactoren van 40 naar 400.
2. Publicatiedata aanvraag TV-reclamezendtijd 2023 bekend
De publicatiedata voor het reserveren van TV-reclamezendtijd in 2023 zijn 17 oktober 2022 vastgesteld en gepubliceerd op onze site. Dit overzicht maakt voor adverterend Nederland per maand de periode inzichtelijk waarin de aanvragen voor TV-campagnes bij de Screenforce broadcasters – te weten Ster, Ad Alliance en Talpa Netwerk – binnen moeten zijn. In 2023 is dit artikel meer dan 1.300 keer geraadpleegd.
3. SKO Jaaroverzicht 2022
Ieder jaar vat SKO (nu NMO kijken) in januari de belangrijkste cijfers uit het kijkonderzoek van het voorafgaande jaar samen in haar jaarrapport. De kijkcijfers van SKO zijn gebaseerd enkel op het kijkgedrag gemeten via alle tv-toestellen in het huishouden. Het kijken via een smartphone, tablet, laptop en PC zit niet in deze cijfers. Het NMO zal op termijn ook het kijkgedrag via de online devices hieraan gaan toevoegen. Het NMO jaaroverzicht kijken 2023 staat inmiddels ook weer op onze site.
4. Verslag Screenforce webinar Connected en Addressable TV
Op donderdag 11 mei heeft Screenforce live vanuit de studio van de Radiofabriek in Hilversum de online webinar Connected en Addressable TV georganiseerd. De sprekers en studiogasten waren Jean-Baptiste Moggio, Head of Marketing van RTL AdAlliance, Esther van Luijk, Strategic Partnership en Innovation manager van Ad Alliance, Allard Korenhof, Head of Data Intelligence & Strategy van Talpa Network en Liesbeth Nekkers, Head of Client Service van Kantar.
5. Hoe product placement op TV zelfs de onoplettende kijker bereikt
Ebiquity heeft samen met de bureaus Lumen en TVision een onderzoeksrapport gepubliceerd: ‘The Challenge of Attention’. Verschillende relevante databronnen worden gecombineerd om een nieuwe samengestelde metric te construeren die zowel de aandacht voor TV als voor online media kwantificeert: een aCPM of ‘kosten per duizend seconden aandacht’. Alle aspecten van aandacht behandeld.
6. Verslag TV Jaarrapport 2022 | TV-reclamemarkt groeit verder naar € 977 miljoen
Op donderdag 16 maart vond de presentatie van het Screenforce TV Jaarrapport 2022 plaats. In het rapport worden de belangrijkste facts & figures van de TV-markt beschreven en toegelicht. Verder gaf Mathijs Bouman een presentatie over de stand van de Nederlandse economie en Aad Kuijper las zijn reclame column voor.
7. Jongerenonderzoek 2022
Mediahuis, Wayne Parker Kent en MediaTest hebben de 6e editie van hun befaamde jaarlijkse Jongerenonderzoek gepresenteerd. In totaal hebben 2.447 jongeren hun mening gegeven over uiteenlopende onderwerpen, waaruit voor marketeers zeer interessante profielen en insights oprijzen. Waardering voor e-bikes, (te) hard werken, Spotify en WhatsApp vallen op, maar ook maatschappelijke betrokkenheid en sympathie voor duurzame merken met een verhaal. De editie van 2023 staat inmiddels ook weer op onze site.
8. TV-reclame belangrijkste beïnvloeder aankoopgedrag
TV-reclame beïnvloedt 39% van het aankoopgedrag van consumenten. Op afstand gevolgd door internetreclame met 10% en dagbladreclame met 9%. Dit blijkt uit onlineonderzoek van the Futures Company onder 2.529 Amerikaanse consumenten.
9. Negen van de tien Nederlanders kijkt live TV-programma’s
Uit het in 2023 verschenen Trends in Digitale Media onderzoek blijkt dat negen van de tien (90%) Nederlanders live TV kijkt. Dit percentage is nog steeds hoog ondanks dat alle andere kijkvormen in 2022 meer worden gebruikt. Het Trends in Digitale Media onderzoek is uitgevoerd door GfK en representatief voor alle internettende Nederlanders (98% van de totale populatie 13+). Screenforce heeft de belangrijkste video-ontwikkelingen samengevat.
10. Vernieuwingen, verhuizingen en populaire thema’s; een kijkje in de najaarsprogrammering van 2023
Terwijl tot half september 2023 de mussen nog van het dak vielen, is op de meeste zenders de najaarsprogrammering al volop van start gegaan. Traditiegetrouw gaat de programmering op de ‘commerciële’ zenders in de laatste week van augustus rigoureus om. Bij de publieke omroep gaat dat wat geleidelijker. De hoogste tijd om de balans op te maken van de keuzes die Talpa Network, NPO en RTL gemaakt hebben.