Het begin van een nieuw jaar: tijd voor nieuwe plannen maar ook tijd om nog eens terug te kijken naar het afgelopen jaar. Het jaar 2020 was een bijzonder jaar waarin flexibiliteit, creativiteit en daadkracht centraal stonden. Dit komt ook terug in het overzicht van best gelezen artikelen van Screenforce. Het jaar 2020 laat zich goed lezen door deze artikelen, waarin ‘aandacht’, ‘currency’ en ‘effectiviteit’ centraal staan.
1. Update Re-evaluating Media onderzoek van Ebiquity: merkonderscheid nog belangrijker
Ebiquity heeft in het najaar van 2020 onderzocht welke mediafactoren adverteerders en bureaus het meest belangrijk vinden. Tevens is een uitgebreide review gedaan van alle gepubliceerde onderzoeken en van alle eigen datasets van Ebiquity. Deze uitkomsten zijn vergeleken met de meningen van de mediaprofessionals. De verschillen zijn opvallend.
2. Hoe product placement op TV zelfs de onoplettende kijker bereikt
Consumenten kijken steeds vaker naar meerdere schermen tegelijkertijd waardoor het risico bestaat dat het effect van TV-reclame op consumentengedrag afneemt. Geven product placements de mogelijkheid om consumenten alsnog te bereiken?
3. Het her-evalueren van reclame-effectiviteit gebaseerd op aandacht als nieuwe currency
In opdracht van Screenforce heeft Evelien Edwards, Master student Media Studies van de Erasmus Universiteit Rotterdam, haar afstudeeronderzoek gewijd aan aandacht voor reclame. In welke mate staat dit onderwerp op de agenda van Nederlandse media en hoe denken media experts over de aandacht die Nederlandse consumenten besteden aan verschillende media?
4. Verslag webinar met Karen Nelson-Field: de kracht van TV in de aandachteconomie
Wat is de kracht van TV in de huidige ‘aandachteconomie’ in de DACH-regio (Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland)? Wat blijkt uit de meest recente resultaten uit haar Not All Reach is Equal-onderzoeksprogramma?
5. TV-reclamemarkt groeit met 0,7% naar € 171 miljoen in derde kwartaal 2020
Net als veel andere branches is ook de TV-industrie hard geraakt door de coronacrisis. Welk effect heeft dit gehad op de TV-reclamemarkt en de kijktijd in het derde kwartaal van 2020?
Zijn de adverteerders weer teruggekeerd na de eerste golf?
6. Nieuwe Mediawet: wat betekent dit voor influencer marketing?
Op 1 november 2020 is de nieuwe Mediawet in werking getreden. Deze wet is aangepast vanwege een Europese richtlijn die ook videoplatforms, zoals YouTube, onder de regulering brengt.
Welke wijzigingen zijn er en welke gevolgen brengt dit met zich mee?
7. Nieuw onderzoek zet nieuwe standaard voor reclame-effectiviteit
James Hurman en Peter Field hebben een model ontwikkeld voor effectieve campagnes: ‘The Creative Effectiveness Ladder’, die door marketeers als Les Binet en Mark Ritson gezien wordt als ‘de nieuwe standaard voor reclame-effectiviteit’.
Hoe ziet dit model eruit?
8. TV-reclamemarkt komt uit op €307 miljoen in eerste helft 2020
Welk effect heeft de coronacrisis gehad op de TV-reclamemarkt en de kijktijd in de eerste helft van dit jaar?
9. Onderzoek: videoreclames op ‘VTM GO’ BVOD-platform effectiever dan op YouTube
Verschillende mediaspelers bieden gratis content aan op hun digitale platforms en hierdoor ontstaat er een heuse strijd om de aandacht van de kijker.
Is het verschil in kwaliteit van TV-platforms (BVOD) versus YouTube (AVOD) terug te zien in aandacht voor en acceptatie van reclame?
10. Onderzoek Karen Nelson-Field, Not all Reach is Equal, aangevuld met Duitse editie
Karen Nelson-Field heeft haar onderzoeksopzet ‘attentionTRACE’ ook toegepast op videoreclames in drie Europese landen, te weten Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland. Eerder is deze onderzoeksopzet al in de VS, het VK en Australië toegepast.
Komen de resultaten uit haar nieuwste onderzoek overeen met de eerdere bevindingen?
11. Corona creëert creativiteit TV-commercials
Inhaakcampagnes zijn er zolang er reclame is. Screenforce analyseerde de campagnes aan het begin van de coronacrisis.
Wat zijn de meest voorkomende onderwerpen?
12. Inspiratie: creatieve inhakers ten tijde van coronacrisis
Screenforce heeft in samenwerking met Nielsen een uitgebreid overzicht gemaakt van TV-commercials die inhaken op de coronacrisis, om inspiratie te geven bij de ontwikkeling van een nieuwe TV-campagne en bij het vinden van de juiste tone of voice.
13. Verslag webinar Mark Ritson: Investeren tijdens recessie
Mark Ritson heeft zijn visie geven over de huidige stand zaken met betrekking tot de economie en vooral de inzet van media. Moet je nou juist wel of niet extra investeren in media ten tijde van crisis?
14. Egta whitepaper: inzage in hybride metingen van TV op alle schermen
Alle stakeholders in de reclame-industrie zijn het met elkaar eens dat de TV-bereiksmeting technieken aangepast moeten worden aan de huidige realiteit. Egta geeft een overzicht van de ervaringen per land met hybride metingen van verschillende schermen en platforms en van de internationaal toonaangevende aangeboden hybride of ‘Totaal TV’ technieken.
15. Wat kunnen merken en marketeers doen tijdens de coronacrisis?
Kijkcijfers stijgen, e-commerce explodeert en merken krijgen juist nu de kans om een positieve rol te spelen. Screenforce heeft een artikel van Frank.news doorgeplaatst waarin Candid-CEO Gérard Ghazarian alle ontwikkelingen analyseert en zijn visie voor de toekomst schetst. Wat moeten merken en marketeers nou echt doen tijdens de coronacrisis?