Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

28/06/19
De waarheden en onwaarheden over ontwikkeling lineaire kijktijd

Vorige week stuurde Multiscope een persbericht de deur uit met de mededeling dat video on demand inmiddels groter is dan lineair TV-kijken. Naar aanleiding van dit bericht heeft Peter Wiegman van Mediaonderzoek.nl het volgende artikel, genaamd ‘Kijktijd TV, meten is weten’, hierover geschreven. Er is wel een en ander aan de hand met lineair kijken, maar uit andere bronnen vernemen we nog steeds een leidende rol voor lineair, ofschoon die wel tanende is. Die andere bronnen zijn bijvoorbeeld SKO en het recent gepubliceerde Media:Tijd. Misschien moeten we ze ’s naast elkaar zetten om te ‘kijken’ waar die grote verschillen vandaan (kunnen) komen.

In elk van de drie bronnen wordt gevraagd naar of gemeten in lineaire kijktijd en video on demand. Bij Multiscope en Media:Tijd is dat op basis van het geheugen van de respondent, bij SKO wordt er gemeten via de persoonsknoppenmeter van GfK, die van minuut tot minuut bijhoudt wie naar welke zender kijkt.

Kijktijd in minuten per dag:

Bron: Multiscope Smart Media Monitor 2019, Media:Tijd 2018 en SKO 2018

Lineair
Het lineair kijken wordt binnen de vragenlijst van de Smart Media Monitor in twee delen gevraagd. De eerste vraag luidt: “Hoe lang staat bij jou thuis (ongeveer) de TV aan met de ‘normale TV-programmering’? De vraag daarop is: “En hoeveel procent daarvan kijk je ook daadwerkelijk aandachtig naar de ‘normale TV- programmering’ en ben je niet met iets anders bezig?” Multiscope rapporteert dat laatste als zijnde lineair kijken.

Bij Media:Tijd moeten respondenten een dagboek invullen, waarin per 10 minuten een activiteit wordt genoteerd. Met betrekking tot ‘lineair kijken’, wordt binnen TV-gerelateerde content een tweedeling gemaakt tussen live en uitgesteld kijken. Het live deel wordt gerapporteerd als lineair.

Het zijn drie totaal verschillende manieren van meten, maar ze liggen toch opvallend dicht bij elkaar, afgezien van de verschillende doelgroepen die onderzocht zijn bij Multiscope, Media:Tijd en SKO, resp. 18+, 13+ en 6+.

Video on demand
Het grote verschil zit ‘m vooral in video on demand, waar Multiscope 139 minuten per dag rapporteert tegen 58 in Media:Tijd. SKO is hier een buitenbeentje aangezien die alleen op het TV-toestel meet. De andere twee meten alle devices.

Multiscope vraagt aan de respondenten welke VOD-diensten zij gebruiken en hoeveel minuten per dag zij daaraan besteden. Het gaat in totaal om ruim 30 diensten variërend van RTL XL tot Netflix en van NPO Start tot Facebook Video. Bij Media:Tijd wordt alleen gevraagd of er naar gestreamde-, gedownloade- of betaalde content wordt gekeken. Daarbij geeft het dagboek een aantal voorbeelden zoals Netflix en YouTube.

Overschatting
Beide onderzoeken doen een beroep op het geheugen van de respondent, maar ik vermoed dat er een overschatting bij Multiscope zit. Die overschatting heeft in mijn optiek twee dimensies:

  • Stel een respondent selecteert Netflix en geeft vervolgens aan dat hij twee uur per dag kijkt, dan geldt dat voor alle dagen. Er wordt niet gevraagd hoeveel dagen per week hij of zij gebruik maakt van die dienst. Er wordt alleen onderscheid gemaakt naar week- en weekenddagen.
  • Als je van alle diensten die je gebruikt mag aangeven hoe lang je er naar kijkt ga je stapelen en kom je hoger uit dan in werkelijkheid het geval is. Dat vermoed ik tenminste, een hard bewijs heb ik niet.

Bij Media:Tijd moet alles in 24 uur passen, wat plafondwerking met zich meebrengt en is het veldwerk bovendien verdeeld over meerdere dagen. De dagen dat je niet gebruik maakt van een dienst tellen dan niet mee, zodat er een nauwkeurigere gemiddelde tijd per dag berekend kan worden.

Multiscope geeft ook nog als mogelijke verklaring dat hun metingen de meest recente zijn. Gezien de snelle ontwikkelingen op dit vlak kan dat enkele procenten schelen. Verder werd ik vorige week ook gewezen op het feit dat nieuwe activiteiten altijd worden overschat ten opzichte van activiteiten die al veel langer bestaan.

Hoe het ook zij, drie manieren van meten leveren drie verschillende uitkomsten op. Voor lineair geldt dat die verschillen redelijk beperkt zijn, maar voor VOD lopen vooral Media:Tijd en Multiscope behoorlijk uit elkaar. Is geen oordeel, maar een constatering. Wellicht zie ik nog een verklaring over het hoofd?

Over Peter Wiegman
Peter Wiegman is ruim 20 jaar actief in het mediavak. Hij is begonnen bij dagbladen (Persgroep), daarna televisie (IP en RTL) en sinds 1997 als zelfstandig mediaconsultant. Hij publiceert naast het weblog Mediaonderzoek.nl veel over ontwikkelingen in de mediamarkt, is adviseur, strateeg en onderzoeker in de offline- en online mediamarkt.

Het artikel ‘Kijktijd TV, meten is weten‘ is gepubliceerd op Mediaonderzoek.nl.

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

08/09/17

VINEX en SKO verlengen contract NOBO

Nieuws

De Verenigde Internet Exploitanten (VINEX) en Stichting KijkOnderzoek (SKO) hebben gezamenlijk hun handtekening gezet onder de verlenging van het contract voor het Nederlands Online Bereik

Topics: Kijkcijfers, Online Video

14/07/15

Uitgesteld TV-kijken gemeten tot 28 dagen na uitzending

SPOT Uitgesteld kijken

Nieuws

SKO breidt per 17 juli 2015 de rapportage over het uitgesteld kijken via het tv-scherm uit naar 28 dagen na uitzending. Deze belangrijke innovatie in

Topics: Kijkcijfers, Techniek

18/03/24

NMO publiceert Mediatrends 2023

Kennis Nieuws

Het Nationaal Media Onderzoek (NMO) heeft de derde editie van NMO Mediatrends gepubliceerd. Het rapport is een belangrijke informatiebron voor het bezit en het gebruik

Topics: Kijkcijfers, Tijdsbestedings- onderzoek Mediatijd

24 september

Foto’s Screenforce Day 2024

Dinsdag 24 september presenteerden wij ‘Screenforce Day 2024 | The Future Of TV Advertising’. Bekijk hier

10 december

The Future of TV Advertising Global 2024

Recente onderzoeken van Kantar laten zien dat het aantal nieuwe Britse abonnees op VOD-diensten het laagste

10 december

Webinar: VIDEO OBSERVER 2024

Video Observer 2024 VIA nodigt je graag uit op de presentatie van de nieuwe editie van

Mediamanager

Fremantle Nederland is op zoek naar een Mediamanager voor hun afdeling postproductie. In deze rol ben je verantwoordelijk voor het efficiënt

Projectmanager

Media Reverse is per direct op zoek naar een Projectmanager. Als aanspreekpunt voor klanten ben je verantwoordelijk voor het onderhouden van

Client Lead

Media Reverse is per direct op zoek naar Client Lead. In deze rol ben je het eerste aanspreekpunt voor klanten en

Releasenote 28/11/2023 – Dashboard

Het TIP-Dashboard is een nieuw menu op de TIP-webapplicatie waarmee je in één oogopslag alle relevante gegevens over jouw campagne op één scherm te zien

Releasenote 31/3/2022 – Uitzendinstructies

De ontwikkeling van TIP is in volle gang. Om het inkoopproces nog efficiënter te maken is een nieuwe functionaliteit toegevoegd: het opgeven van uitzendinstructies voor

Release note 27/07/2021 – GRP module

TIP is het gezamenlijke TV-inkoop platform van Ster, Talpa Network, Ad Alliance of ORN. Het gebruik van TIP wordt door Screenforce kosteloos aangeboden aan bureaus

Release note 25/05/2021 – Monitoring van storingen

Op dinsdag 25 mei is TIP uitgebreid met een nieuwe functionaliteit: monitoring van storingen. Hierdoor kunnen TIP gebruikers op een geautomatiseerde wijze inzicht krijgt in

Release note 26/10/2020 – Status aangeleverde commercials

Op maandag 26 oktober is een nieuwe update doorgevoerd in TIP. Vanaf deze datum kun je de status van aangeleverde commercials bekijken. Naast dat je

Release note 01/10/2020 – TIP & tutorials

TIP bevat nu extra informatie over de uitgezonden spots en tutorials over de hoofdmenu’s. In TIP vind je een aantal belangrijke functionaliteiten die het gehele

Release note 29/05/2020 – TV-campagnes aanvragen

Vanaf mei is het mogelijk om in TIP TV-campagnes aan te vragen. Campagnes aanvragen Ga nadat je bent ingelogd in TIP naar aanvragen – nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en real time kunnen inlezen in door hun gebruikte software. Met