Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

02/12/19
Denk bij het inzetten van TV-reclames zowel aan bereik als aan performance

Voor adverteerders die een zo groot mogelijk bereik nastreven is TV een goed medium. Maar bereik alleen is niet genoeg. De prestaties van TV-reclames zijn afhankelijk van meerdere factoren. Wat maakt het verschil tussen een goed presterende reclame en een ‘mislukte’ reclame? TVSquared, een Britse specialist op het gebied van TV-marketing, heeft dit onderzocht.

Kosten, respons en kijkersprofiel geanalyseerd voor vier branches
TVSquared heeft eigen data gebruikt om in totaal 49,2 miljoen pond aan ingekochte reclameruimte te analyseren. De campagnes liepen van januari 2019 tot en met september 2019. Het onderzoek spitste zich toe op kosten, respons en kijkersprofiel, binnen de sectoren finance, beauty, travel en food delivery.

Vroege ochtend meest effectief qua respons
Hoewel primetime, in de avond, de meeste kijkers trok, blijkt uit het onderzoek dat dit niet de meest effectieve periode is. De respons lag 18% onder het gemiddelde en de kosten per respons (CPR) waren hoog, 49% boven het gemiddelde. De vroege ochtend bleek verreweg het meest effectieve timeslot, met een respons van 380% boven het gemiddelde bij een CPR van 37% onder het gemiddelde.

Weekend overdag respons: 103% boven het gemiddelde
Reclame die doordeweeks overdag werd uitgezonden leverde een respons op van 54% boven het gemiddelde bij een CPR van 38% onder het gemiddelde. Dezelfde periode in het weekend bleek goed voor een respons van 103% boven het gemiddelde, bij een CPR die rond het gemiddelde lag. Weekenden leverden door de bank genomen de meest effectieve respons op: zaterdagen lagen 66% boven het gemiddelde en zondagen 56%.

Korte spots hebben hogere respons
Het onderzoek laat verder zien dat korte spots van 10 of 20 seconden respectievelijk 4x en 19x zo veel respons opleveren dan alle spots gemiddeld. Deze spots bleken bovendien het meest kosten efficiënt, met CPR kosten van respectievelijk 35% en 30% onder het gemiddelde.
Genre

TVSquared analyseerde ook de responsverschillen per programmagenre. Het bleek dat reclame uitgezonden rondom programma’s in een buitenlandse taal de hoogste respons opleverde: 377% boven het gemiddelde. Ook muziek-, kunst- en kinderprogramma’s blijken effectieve timeslots voor TV-reclame op te leveren.

Analyse en optimalisatie
Mark Hudson, Head of Business Intelligence bij TVSquared concludeert op grond van de resultaten: “Adverteerders kunnen er niet langer van uitgaan dat het grootste bereik per definitie de beste performance oplevert. De positie van TV in de moderne mediamix verlangt dat marketeers kunnen kwantificeren hoe hun reclamebestedingen bijdragen aan hun bedrijfsomzet. Alleen als merken de prestaties van campagnes constant analyseren en optimaliseren, kunnen ze het beste umfeld en uitzendmoment voor hun TV-reclames vinden”.

Deze tekst is een bewerking door Screenforce van het artikel over dit onderzoek op warc.com.
De pdf met de samenvatting van de onderzoeksresultaten vind je hier.

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

05/02/19

Update ROI TV-Analyzer nieuwe campagnes: ROI net zo hoog als in 2012

Kennis Nieuws Onderzoek

Volgens nieuw Duits onderzoek levert investeren in TV-reclame voor FMCG producten zowel op de korte als op de lange termijn geld op. De korte termijn

Topics: Reclame-effect, ROI

03/01/19

Doelgroepsegmentatie en -targeting het belangrijkste bij marketing analytics

Forrester-Consulting

Nieuws

De moderne marketing meetmethoden en datatechnologie hebben het bedrijfsleven drastisch hervormd. Maar niet alle bedrijven maken goed gebruik van het potentieel. Onderzoek- en advieskantoor Forrester

Topics: Reclame-effect, ROI

11/12/18

TV-attributie onderzoek volwassen door gebruik van meer online data

TV-attributie - home

Nieuws

Attributie onderzoek beschrijft in termen van oorzaak en gevolg waarom consumenten bepaald gedrag – zoals het kopen van specifieke merken en producten – vertonen. Volgens

Topics: Reclame-effect, ROI, TV-reclame

16/11/20

Onderzoek halo effect: online in combinatie met TV is effectiever dan online only

Nieuws Onderzoek

Veel marketeers hebben hun focus de afgelopen jaren gericht op korte termijn activatie van de verkoop waarbij lange termijn merkopbouw als minder belangrijk wordt gezien.

Topics: Reclame-effect, TV-reclame

02/09/24

TV-reclamemarkt komt in eerste helft 2024 uit op € 426 miljoen

Persberichten Nieuws

Stabilisatie lineaire kijktijd in zicht. De TV-reclamemarkt daalt de eerste helft van dit jaar met 3,3% en komt uit op € 426 miljoen. Op basis

Topics: Kijkcijfers, Mediabestedingen, TV Jaarrapport, TV-reclame

03/02/25

VAB: De vijf voordelen van Multiscreen TV voor merk en performance

Onderzoek Kennis

Platformen voor premium content onderscheiden zich duidelijk ten opzichte van andere platformen door de lengte van de content, de sterke verhaallijnen met uitgediepte karakters, hoge

Topics: TV-reclame, Aandacht, Effectiviteit

5 maart

TV Jaarrapport 2024

Presentatie voor het TV Jaarrappport Het is weer tijd om samen vooruit te blikken én terug

18 maart

MIE’25

Revolutionising Data & Insights: The Transformative Power of Generative AI Op 18 en 19 maart 2025

1 april

The New Life of the Living Room 2025

Wist je dat voor 51% van de kijkers lineaire tv de eerste keuze is wanneer ze

Marketing Executive voor 16 uur per week

Ben jij gek op radio, TV en online video? Heb jij video on demand ‘uitgespeeld’ en vaak je oortjes in voor

Teamlead Communicatie

Als Teamlead Content Communicatie bij RTL geef je leiding aan een team van zes communicatieadviseurs en werk je strategisch aan de

Mediamanager

Fremantle Nederland is op zoek naar een Mediamanager voor hun afdeling postproductie. In deze rol ben je verantwoordelijk voor het efficiënt

Releasenote 28/11/2023 – Dashboard

Het TIP-Dashboard is een nieuw menu op de TIP-webapplicatie waarmee je in één oogopslag alle relevante gegevens over jouw campagne op één scherm te zien

Releasenote 31/3/2022 – Uitzendinstructies

De ontwikkeling van TIP is in volle gang. Om het inkoopproces nog efficiënter te maken is een nieuwe functionaliteit toegevoegd: het opgeven van uitzendinstructies voor

Release note 27/07/2021 – GRP module

TIP is het gezamenlijke TV-inkoop platform van Ster, Talpa Network, Ad Alliance of ORN. Het gebruik van TIP wordt door Screenforce kosteloos aangeboden aan bureaus

Release note 25/05/2021 – Monitoring van storingen

Op dinsdag 25 mei is TIP uitgebreid met een nieuwe functionaliteit: monitoring van storingen. Hierdoor kunnen TIP gebruikers op een geautomatiseerde wijze inzicht krijgt in

Release note 26/10/2020 – Status aangeleverde commercials

Op maandag 26 oktober is een nieuwe update doorgevoerd in TIP. Vanaf deze datum kun je de status van aangeleverde commercials bekijken. Naast dat je

Release note 01/10/2020 – TIP & tutorials

TIP bevat nu extra informatie over de uitgezonden spots en tutorials over de hoofdmenu’s. In TIP vind je een aantal belangrijke functionaliteiten die het gehele

Release note 29/05/2020 – TV-campagnes aanvragen

Vanaf mei is het mogelijk om in TIP TV-campagnes aan te vragen. Campagnes aanvragen Ga nadat je bent ingelogd in TIP naar aanvragen – nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en real time kunnen inlezen in door hun gebruikte software. Met