Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

02/12/19
Denk bij het inzetten van TV-reclames zowel aan bereik als aan performance

Voor adverteerders die een zo groot mogelijk bereik nastreven is TV een goed medium. Maar bereik alleen is niet genoeg. De prestaties van TV-reclames zijn afhankelijk van meerdere factoren. Wat maakt het verschil tussen een goed presterende reclame en een ‘mislukte’ reclame? TVSquared, een Britse specialist op het gebied van TV-marketing, heeft dit onderzocht.

Kosten, respons en kijkersprofiel geanalyseerd voor vier branches
TVSquared heeft eigen data gebruikt om in totaal 49,2 miljoen pond aan ingekochte reclameruimte te analyseren. De campagnes liepen van januari 2019 tot en met september 2019. Het onderzoek spitste zich toe op kosten, respons en kijkersprofiel, binnen de sectoren finance, beauty, travel en food delivery.

Vroege ochtend meest effectief qua respons
Hoewel primetime, in de avond, de meeste kijkers trok, blijkt uit het onderzoek dat dit niet de meest effectieve periode is. De respons lag 18% onder het gemiddelde en de kosten per respons (CPR) waren hoog, 49% boven het gemiddelde. De vroege ochtend bleek verreweg het meest effectieve timeslot, met een respons van 380% boven het gemiddelde bij een CPR van 37% onder het gemiddelde.

Weekend overdag respons: 103% boven het gemiddelde
Reclame die doordeweeks overdag werd uitgezonden leverde een respons op van 54% boven het gemiddelde bij een CPR van 38% onder het gemiddelde. Dezelfde periode in het weekend bleek goed voor een respons van 103% boven het gemiddelde, bij een CPR die rond het gemiddelde lag. Weekenden leverden door de bank genomen de meest effectieve respons op: zaterdagen lagen 66% boven het gemiddelde en zondagen 56%.

Korte spots hebben hogere respons
Het onderzoek laat verder zien dat korte spots van 10 of 20 seconden respectievelijk 4x en 19x zo veel respons opleveren dan alle spots gemiddeld. Deze spots bleken bovendien het meest kosten efficiënt, met CPR kosten van respectievelijk 35% en 30% onder het gemiddelde.
Genre

TVSquared analyseerde ook de responsverschillen per programmagenre. Het bleek dat reclame uitgezonden rondom programma’s in een buitenlandse taal de hoogste respons opleverde: 377% boven het gemiddelde. Ook muziek-, kunst- en kinderprogramma’s blijken effectieve timeslots voor TV-reclame op te leveren.

Analyse en optimalisatie
Mark Hudson, Head of Business Intelligence bij TVSquared concludeert op grond van de resultaten: “Adverteerders kunnen er niet langer van uitgaan dat het grootste bereik per definitie de beste performance oplevert. De positie van TV in de moderne mediamix verlangt dat marketeers kunnen kwantificeren hoe hun reclamebestedingen bijdragen aan hun bedrijfsomzet. Alleen als merken de prestaties van campagnes constant analyseren en optimaliseren, kunnen ze het beste umfeld en uitzendmoment voor hun TV-reclames vinden”.

Deze tekst is een bewerking door Screenforce van het artikel over dit onderzoek op warc.com.
De pdf met de samenvatting van de onderzoeksresultaten vind je hier.

Print Friendly, PDF & Email

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

05/02/19

Update ROI TV-Analyzer nieuwe campagnes: ROI net zo hoog als in 2012

Kennis Nieuws Onderzoek

Volgens nieuw Duits onderzoek levert investeren in TV-reclame voor FMCG producten zowel op de korte als op de lange termijn geld op. De korte termijn

Topics: Reclame-effect, ROI

03/01/19

Doelgroepsegmentatie en -targeting het belangrijkste bij marketing analytics

Nieuws

De moderne marketing meetmethoden en datatechnologie hebben het bedrijfsleven drastisch hervormd. Maar niet alle bedrijven maken goed gebruik van het potentieel. Onderzoek- en advieskantoor Forrester

Topics: Reclame-effect, ROI

11/12/18

TV-attributie onderzoek volwassen door gebruik van meer online data

Nieuws

Attributie onderzoek beschrijft in termen van oorzaak en gevolg waarom consumenten bepaald gedrag – zoals het kopen van specifieke merken en producten – vertonen. Volgens

Topics: Reclame-effect, ROI, TV-reclame

23/11/22

Egta’s Expert series: Insights in de aandachteconomie

Kijktip Nieuws

Is aandacht de meest waardevolle grondstof in de wereld? Nu content producenten en merken allemaal hun best doen om de aandacht van de consument te

Topics: Reclame-effect, TV-reclame

21/11/22

Branding werkt in 80% van de gevallen beter dan performance marketing

Nieuws

Branding stimuleert de verkoop, verbetert de ROI en verhoogt zelfs het rendement van actiemarketing, bezuinig er niet op! Dat is de hoofdconclusie die marketingdatasoftware platform

Topics: Mediabestedingen, TV-reclame

14/11/22

Boost jouw merk met distinctive brand assets

Inspiratie Nieuws

In deze whitepaper nemen de branding experts van Blauw Research je mee aan de hand van opvallende en bewezen ontdekkingen over DBA’s (Distinctive Brand Assests)

Topics: Reclame-effect, TV-reclame

Manager Public Affairs Benelux

Discovery Networks is één van de toonaangevende concerns in de media-entertainmentindustrie. In Amsterdam werken we

B2B Marketing Manager Events

Het B2B Marketing team is onderdeel van het saleshuis Media Solutions en heeft als doel

Senior Creatief Strateeg

Ben jij die allround Senior Creatief Strateeg die voor ambitieuze adverteerders van Nederland wil werken?

6 -
7 december

The Future of TV Advertising Global

Op dinsdag 6 en woensdag 7 december keert The Future of TV Advertising Global –

15 december

Nationaal Reclamerechtcongres 2022 – donderdag 15 december

Een dag vol netwerkmogelijkheden, actuele onderwerpen en een boeiende mix aan sprekers: dat is het

12 januari

Koffiedik Kijken 2022

Op donderdag 12 januari komt de marketingcommunicatie-industrie samen in het Koninklijk instituut voor de Tropen

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en