Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

25/06/18
Digital native merken groeien sterk dankzij TV

‘Digital native’ bedrijven – bedrijven die hun producten en diensten primair online aanbieden – zetten TV-reclame in vanwege de bewezen effectiviteit. Dit blijkt uit een analyse door het Amerikaanse Video Advertising Bureau (VAB) van de brand metrics van 50 digital native bedrijven. Zonder de hulp van TV-reclame zouden deze bedrijven nooit zo ver zijn gekomen. Het ‘halo effect’ van TV zorgt voor een positief effect op alle ingezette marketing instrumenten.

‘Direct disruptors’ weten precies welke media de meeste verkoop genereren
Het VAB noemt de geanalyseerde digital native merken ‘direct disruptors’. Dat betekent dat deze bedrijven hun goederen en diensten direct leveren aan consumenten, zonder winkels of andere verkoopkanalen. En ze hebben zonder de hulp van traditionele afzetkanalen in korte tijd een sterke marktpositie opgebouwd. Deze bedrijven zijn specialisten in datacollectie, performance metingen, en ROI analyses. Daardoor weten ze precies welke media investeringen het meest effectief zijn om verkopen te genereren.

In de analyse over de 50 digital native bedrijven wordt een onderscheidt gemaakt tussen de wat jongere merken (emerging brands: gemiddeld 8 jaar oud) die pas sinds ongeveer twee jaar in TV investeren en de wat oudere merken (expanding brands: gemiddeld 15 jaar oud) die al minimaal vier jaar in TV investeren. In totaal investeerde deze 50 digital natives in 2017 $1,3 miljard op TV een verdubbeling ten opzichte van 2016.


Bron: VAB, How TV drives Outcomes for Direct Disruptor brands

Hoofdconclusies
• Het website bezoek van emerging brands stijgt 83% nadat ze TV hebben ingezet
• Het search volume van emerging brands stijgt 188% nadat ze hun TV budget hebben verhoogd
• Bij zowel emerging als expanding brands stijgt de omzet significant nadat ze TV opnemen in het mediaplan
• TV-reclame werkt als katalysator bij emerging brands waardoor zoekopdrachten, social media acties en online video views gemiddeld 232% toenemen


Bron: VAB, How TV drives Outcomes for Direct Disruptor brands

Inzet TV-reclame essentieel
In een video vertellen de oprichters en CEO’s van de online meubel en woon-accessoires site ‘Wayfair’ waarom TV voor hun zo belangrijk is. Niraj Shah, CEO Wayfair: “Ons merk bestaat pas iets langer dan 6 jaar en we zijn er in slechts een paar jaar tijd in geslaagd om er een bekend en vertrouwd consumentenmerk van te maken. Zonder de hulp van TV-reclame zouden we denk ik nooit zo ver gekomen zijn.

VAB - video 1

‘Halo effect’ TV zorgt voor positief effect op alle ingezette instrumenten
In een andere video vertelt Christine Hunsicker, oprichter en CEO van online modebedrijf ‘Gwynnie Bee’, dat het’ halo effect’ van TV zorgt voor een positief effect op alle ingezette marketing instrumenten. Op het moment dat mensen je merk van TV kennen ben je bekend en dan heeft alles wat je doet meer effect: “TV-reclame was de essentiële component om ons op dit punt te krijgen. We zagen een significante beweging, in een positieve richting, nadat we zijn begonnen TV-reclame in te zetten.”

Deze tekst is een bewerking door Screenforce van het artikel over het onderzoek op thevab.com aangevuld met informatie uit het onderzoeksrapport zelf. Het gehele rapport met alle onderzoeksresultaten is als pdf beschikbaar.


Meer over dit onderwerp bij Screenforce

Screenforce publiceert regelmatig onderzoek naar de effectiviteit van TV- en videoreclame en de combinatie van online en offline media onder het thema ‘Reclame Effect’ en ‘ROI’.

» Zo is volgens Mindshare strategy director en socioloog Michael Willems de kloof die in het mediavak bestaat tussen online 1-op-1 communicatie versus branding, achterhaald. Niet de keuze voor één aanpak is het beste maar de combinatie van branding en performance werkt het beste. Online campagnes – stand alone – zijn niet effectief wanneer ze niet gecombineerd worden met de inzet van massamedia.

» Uit een analyse van de Global TV Group blijkt dat wereldwijd E-commerce bedrijven steeds meer investeren in TV-reclame. Door middel van het bereik en de invloed van TV verbeteren zij hun eigen imago, reputatie en sales. In sommige landen zijn online bedrijven inmiddels zelfs de grootste TV-adverteerders.

» En uit onderzoek van RAB en Screenforce blijken TV- en radiocampagnes effectief te zijn in het stimuleren van extra site-bezoek van merken. De RTV-campagnes zorgen voor direct site-bezoek en ze jagen de effecten van de inzet van branded en non-branded paid search extra aan.

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

24 september

Foto’s Screenforce Day 2024

Dinsdag 24 september presenteerden wij ‘Screenforce Day 2024 | The Future Of TV Advertising’. Bekijk hier

10 december

The Future of TV Advertising Global 2024

Recente onderzoeken van Kantar laten zien dat het aantal nieuwe Britse abonnees op VOD-diensten het laagste

10 december

Webinar: VIDEO OBSERVER 2024

Video Observer 2024 VIA nodigt je graag uit op de presentatie van de nieuwe editie van

Mediamanager

Fremantle Nederland is op zoek naar een Mediamanager voor hun afdeling postproductie. In deze rol ben je verantwoordelijk voor het efficiënt

Projectmanager

Media Reverse is per direct op zoek naar een Projectmanager. Als aanspreekpunt voor klanten ben je verantwoordelijk voor het onderhouden van

Client Lead

Media Reverse is per direct op zoek naar Client Lead. In deze rol ben je het eerste aanspreekpunt voor klanten en

Releasenote 28/11/2023 – Dashboard

Het TIP-Dashboard is een nieuw menu op de TIP-webapplicatie waarmee je in één oogopslag alle relevante gegevens over jouw campagne op één scherm te zien

Releasenote 31/3/2022 – Uitzendinstructies

De ontwikkeling van TIP is in volle gang. Om het inkoopproces nog efficiënter te maken is een nieuwe functionaliteit toegevoegd: het opgeven van uitzendinstructies voor

Release note 27/07/2021 – GRP module

TIP is het gezamenlijke TV-inkoop platform van Ster, Talpa Network, Ad Alliance of ORN. Het gebruik van TIP wordt door Screenforce kosteloos aangeboden aan bureaus

Release note 25/05/2021 – Monitoring van storingen

Op dinsdag 25 mei is TIP uitgebreid met een nieuwe functionaliteit: monitoring van storingen. Hierdoor kunnen TIP gebruikers op een geautomatiseerde wijze inzicht krijgt in

Release note 26/10/2020 – Status aangeleverde commercials

Op maandag 26 oktober is een nieuwe update doorgevoerd in TIP. Vanaf deze datum kun je de status van aangeleverde commercials bekijken. Naast dat je

Release note 01/10/2020 – TIP & tutorials

TIP bevat nu extra informatie over de uitgezonden spots en tutorials over de hoofdmenu’s. In TIP vind je een aantal belangrijke functionaliteiten die het gehele

Release note 29/05/2020 – TV-campagnes aanvragen

Vanaf mei is het mogelijk om in TIP TV-campagnes aan te vragen. Campagnes aanvragen Ga nadat je bent ingelogd in TIP naar aanvragen – nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en real time kunnen inlezen in door hun gebruikte software. Met