Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

27/11/13
Case: Divorce en Volkswagen een sterk huwelijk

Volkswagen wilde de bekendheid van zijn nichemodellen vergroten en kroop met RTL achter het stuur. Het samenwerkingstraject leidde naar een innovatief concept binnen de dramaserie Divorce.

Van productplacement een engaging game maken; samen met RTL, Talpa, Mediacom en creatief bureau Achtung gaven Volkswagen en Pon Automotive die missie een gezicht. Het Divorce: Sleutelspel was geboren. Kijkers van de dramaserie konden meespelen via de site of de Divorce App.

Sleutels spotten

De opdracht was simpel: spot in elke aflevering de Volkswagen-autosleutels. Zodra de spelers die voorbij zagen komen, moesten ze op de site of in de app op de hand tikken. Zo maakten ze twaalf weken kans op een dinercheque van 200 euro en – de grote hoofdprijs – een Volkswagen Beetle Trend.

“Het concept was vernieuwend omdat we voor het eerst bij een dramaserie een realtime second screen ervaring boden”, vertelt Stephanie Gomperts, accountmanager Branded Content bij RTL. “Volkswagen had het lef om in te stappen.”
“Het was spannend om in een nieuw format een nieuw concept te omarmen, maar dit sloot perfect aan bij onze merkwaarde innovatie”, aldus Menno van de Gronden, manager Marketing & Communicatie Volkswagen bij Pon Automotive.

Hoogwaardige etalage

De sleutel voor het succes van de campagne lag in het sterke huwelijk tussen de samenwerkende partijen. Gomperts: “De scenes met de autosleutels waren op een natuurlijke manier in  het format verwerkt.”

Het spel activeerde deelnemers om naar de online modelpagina’s te scheuren. En met productplacement – de hoofdrolspelers reden onder meer in de Volkswagen Amarok, CC, Beetle, Tiguan en Touareg – kon het automerk verschillende niche-modellen etaleren in een kwalitatief hoogwaardige omgeving.

Gomperts: “Autorijden past heel goed in een serie over gescheiden ouders. Zij rijden immers veel op en neer tussen twee huizen en de sportclubs van de kinderen. Dat maakte de sponsorfit heel logisch.”

“Door de second screen ervaring was de kijker heel erg met Volkswagen bezig”, kijkt Van de Gronden terug. “Daardoor steeg de merkvoorkeur tijdens Divorce. Daarnaast hadden de serie en het spel een positief effect op het bezoek aan onze modelpagina’s.”

Gomperts: “De app voor smartphone en tablet werd bijna 80.000 keer gedownload en circa 20.000 mensen speelden mee via de site. En elke week keken bijna twee miljoen mensen naar de serie. De samenwerking heeft ertoe geleid dat Volkswagen ook participeert in het tweede seizoen van Divorce. Daar zijn we heel trots op.”

Doel: De niche-modellen van Volkswagen op innovatieve en kwalitatief hoogwaardige wijze onder de aandacht brengen.

Resultaten: Gemiddeld ruim 1,8 miljoen kijkers per aflevering, 80.000 downloads van de Divorce: Sleutelspel-app, een hoge sponsorfit, gestegen merkvoorkeur voor Volkswagen en meer bezoeken aan de modelpagina’s

Print Friendly, PDF & Email

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

24/05/22

Case: Ster | FarmCamps

Inspiratie

FarmCamps, al jaren een trouwe verschijning rondom NPO Zapp(elin), de kinderprogrammering van de NPO, besloot eind 2020 zijn kansen te grijpen én te verzilveren in

Topics: Case studies

20/12/21

Case: Talpa | Coca Cola ‘Breakology’

Inspiratie

Coca Cola presenteert ‘Breakology. Dé break die je nodig hebt om even te resetten. Een co-creatie van Coca-Cola, UM en Talpa Network met als doelstellingen:

Topics: Case studies

31/05/21

egta whitepaper: 40 cases tonen impact Covid-19 op reclame creatie

Covid 19 Inspiratie Nieuws

TV-broadcasters en hun saleshuizen moeten zich constant aanpassen aan het veranderende ‘Total Video’ landschap. Dat komt door de veranderingen in reclame-technologie, waardoor de TV-industrie zich

Topics: Case studies

Projectcoördinator

Heb je oog voor zowel hoofdlijnen als details? Ben je oplossingsgericht en ga je geen

PR Manager

Paramount Global (NASDAQ: PARA, PARAA) is a leading global media and entertainment company that creates

(Junior) Digital Campaign Manager

Talpa Media Solutions is de verkooporganisatie voor vier Nederlandse commerciële televisiezenders SBS6, Net5, Veronica, SBS9

6 september

Cross Media Café: Nieuwsvoorziening van de Toekomst

Op dinsdag 6 september organiseren we in samenwerking met Beeld & Geluid weer een gloednieuw

12 september

‘Best of IBC-tour’ 2022

Van 9 tot en met 12 september vindt in RAI Amsterdam de International Broadcast Convention

9 -
12 september

IBC 2022

Van 9-12 september 2022 is de International Broadcasting Convention, ’s werelds meest invloedrijke media, entertainment

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en