Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

04/09/17
Drie strategische functies van muziek in reclame

Juiste muziek leidt tot stijging verkoop met 30%

Muziek kan drie belangrijke functies vervullen in reclame: aandacht trekken, een emotionele binding opbouwen en onbewust associaties aan een merk koppelen. Dat concludeert Eve Carpenter van het Engelse bureau Iris Worldwide in een blog voor WARC. Bureaus die gebruik maken van de kracht van audio en de werking volledig omarmen behalen een concurrentievoordeel voor hun klanten en voor zichzelf.

De waarde van muziek in de communicatiewereld
Muziek is een sterk instrument voor het bouwen van merken, maar krijgt zelden erkenning. In de blog analyseert Eve Carpenter hoe bekende Engelse merken – zoals retailer John Lewis en Domino´s Pizza – muziek gebruiken om de aandacht van de consument te trekken, om een op emotie gebaseerde binding op te bouwen en om associaties aan het merk te koppelen. Mensen worden de hele dag omgeven door geluid. Audio – specifiek muziek – is een extreem waardevol instrument voor communicatie, maar wordt nog steeds onderschat in de communicatiewereld. Een analyse van de WARC-database laat zien dat van de 48.000 opgenomen artikelen er slechts 10% het woord ‘muziek’ noemen. Slechts 29 artikelen gaan uitgebreid in op het gebruik van muziek.

John Lewis Kerstcommercial 2016

Muziek werkt als trigger voor de hersenen
De onderschatting van de waarde van muziek is een belangrijke tekortkoming. Muziek is een ‘trigger’ voor verschillende soorten van emotionele activiteit in onze hersenen. Omdat emotie een belangrijke rol speelt in communicatie en reclame kan het combineren van de juiste muziek aan een merk heel effectief zijn. Een duidelijk voorbeeld van de effectiviteit van muziek zien we terug in de filmindustrie. We hoeven maar een paar noten te horen van de themamuziek van Jaws om direct het beeld voor ons te zien van de grote haai. En als we ons de beelden voorstellen van de douchescène van Alfred Hitchcock’s film Psycho, dan horen we onmiddellijk de schrille, indringende vioolgeluiden.

Deze ‘audiovisuele momenten’ hebben zowel een korte- als langetermijnimpact. Je kan het beeld niet zien zonder de muziek en andersom. Deze sterke verbindingen zijn geen toeval, de filmindustrie is zich hier zeer van bewust en investeert daarom in een speciaal ‘soundtrack team’ dat nauw samenwerkt met de beeldregisseur om de kracht van een scene te maximaliseren. In de reclame industrie wordt tot op heden deze investeringen nog niet (voldoende) gemaakt.

Juiste muziek zorgt voor een stijging van de verkoop tot 30%
Naar aanleiding van vragen door WARC onder een doorsnede van de industrie – waaronder creatieven, planners en adverteerders – leverde de volgende conclusie op: muziek is een complex onderwerp en krijgt over het algemeen pas aandacht in de eindfase van de creatieve executie in plaats van dat het bij de start al deel uitmaakt van het strategische proces. Dit terwijl bekend is dat muziek een groot potentieel heeft voor merkherkenning, marktpositionering en het verhogen van de effectiviteit van multimediacampagnes. Volgens een publicatie in Admap zorgt de juiste muziek voor een stijging van de verkoop tot maar liefst 30%.

Audio is in staat om ons te verrassen
Als je bedenkt hoeveel innovaties er zijn geweest rond visuele technieken dan is het opvallend dat audio veel minder aandacht heeft gekregen. In een wereld vol met multitaskers is audio een waardevol instrument om de aandacht van consumenten naar het TV-scherm te trekken. Consumenten zijn gewend geraakt aan nieuwe en interessante beelden en audio is in staat om ons te verrassen. Binnen het klassieke creatieve team houdt een persoon zich bezig met beeld en een andere persoon met copy. Maar wie is er verantwoordelijk voor het geluid?

Drie belangrijke functies
Volgens Eve Carpenter zijn er drie belangrijke functies die muziek kan vervullen in reclame:

  1. Aandacht trekken
    Geluid trekt de aandacht en in tegelstelling tot beeld, kun je bij geluid niet wegkijken. Je kan kiezen voor de shock-strategie (extreem en hard) of voor een kalme en relaxte aanpak, waarbij je met bekende geluiden en muziek de consumenten met zachte hand bij de reclame betrekt.
  2. Een emotionele binding opbouwen
    Alhoewel er een grote hoeveelheid aan onderzoeken naar de effecten van audio en emotie is hoef je alleen maar naar iemand te kijken die naar muziek luistert om te zien hoe muziek onze emoties en stemming beïnvloedt.
  3. Op een onbewust niveau associaties aan een merk koppelen
    Dankzij audio kunnen we toegang krijgen tot het onderbewuste brein door een verbinding te maken met de emoties die gekoppeld zijn aan bepaalde geluiden. Slechts een klein deel van alle informatie die consumenten omringt wordt bewust verwerkt maar veel krachtige associaties worden gekoppeld op een onbewust niveau.

Media-exposure
Wanneer audio strategisch wordt ingezet helpt het consumenten om een meer betekenisvolle verbinding te maken met de reclame op een dieper niveau. Het zorgt vaak ook voor gratis media-exposure, zoals bijvoorbeeld bij de jaarlijkse John Lewis Kerst commercial. De gebruikte muziek is miljoenen keren gedraaid op de radio, gedownload of verkocht als single. Daardoor gingen veel consumenten ook op zoek naar de TV-commercial, hetgeen in meer dan 10 miljoen YouTube views resulteerde.

Audiotrack essentieel onderdeel van impact
De Domino’s Mouth Boggles-campagne vormt een goed voorbeeld van een campagne waarbij audio strategisch wordt ingezet. Een integraal onderdeel van de campagneboodschap is dat de smaak van Domino’s pizza’s zo goed is dat er geen woorden zijn om die te beschrijven. Vandaar de vreemde en komische geluiden die personen maken wanneer er een Domino’s pizza wordt bezorgd. De audiotrack is een essentieel onderdeel van de impact van de campagne.

Concurrentievoordeel voor adverteerder en bureau
Voorgaande voorbeelden bevestigen de stelling dat wanneer bureaus gebruik maken van de kracht van audio – en de werking volledig omarmen – zij een concurrentievoordeel behalen voor hun klanten en voor zichzelf.

Deze tekst is een Nederlandse vertaling van de blog van Eve Carpenter op warc.com.

Meer over dit onderwerp bij Screenforce
Volgens biometrisch onderzoek dat is gepubliceerd in Admap – ‘Music gets under your skin’ – zorgt muziek voor een grotere emotionele betrokkenheid die vervolgens resulteert in een verhoogde effectiviteit van de reclame. Het onderzoek is een aanvulling op eerder onderzoek – ‘The power of music’ van auteur Les Binet – dat aantoont dat goede muziek de effectiviteit van TV-reclames verhoogt in expliciete variabelen als merkbekendheid, voorkeur en aankoopintentie. Volgens onderzoek van Ipsos UK, dat ook is gepubliceerd in Admap, groeit de kracht van TV en combineren de beste TV-reclames creativiteit, emotie en muziek.

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

05/02/19

Update ROI TV-Analyzer nieuwe campagnes: ROI net zo hoog als in 2012

Nieuws Onderzoek Kennis

Volgens nieuw Duits onderzoek levert investeren in TV-reclame voor FMCG producten zowel op de korte als op de lange termijn geld op. De korte termijn

Topics: Reclame-effect, ROI

21/07/14

Tien tips voor versterken TV-commercial

SPOT Aanleveren TV-commercials

Inspiratie

MediaTest publiceerde onlangs tien tips om de kracht van een TV-commercial te versterken. MediaTest is een onderzoeksbureau dat gespecialiseerd is in media- en communicatie onderzoek.

Topics: Reclame-effect, ROI, TV-reclame

24/11/17

TV verantwoordelijk voor bijna driekwart van alle door reclame gegenereerde winst

TV-spotmarkt groeit met 6,8% in eerste kwartaal 2018

Nieuws Onderzoek

In vergelijking met alle andere media-investeringen is TV-reclame het meest effectief, zowel qua korte als qua langetermijneffecten. Dit blijkt uit onafhankelijk onderzoek naar de effecten

Topics: ROI, TV-reclame

22 mei

AMMA Awards – Diamonds are forever

Wat is er in 2024 prachtig mediawerk gemaakt. Dat moet worden gevierd! De Annual Masters in

12 juni

NIMA Marketing Day

Ontdek de Toekomst van Marketing op de NIMA Marketing Day! Op 12 juni 2025 organiseren NIMA

5 november

2025 asi International Conferences

2025 asi International Radio & Audio en Television & Video Conferences De 2025 asi International Radio

Data Entry Clerk TV/Radio NL

Nielsen zoekt een gemotiveerde teamspeler voor het AdIntel Operational TV & Radio Team. In deze rol ben je verantwoordelijk voor het

Media Director

Mediaplus, onderdeel van de internationale Serviceplan Group, zoekt een ervaren en gedreven Media Director die impactvolle campagnes ontwikkelt voor toonaangevende merken

Coördinator (TV)

Nielsen is een toonaangevend wereldwijd data- en analysebedrijf dat diepgaande inzichten biedt in de mediawereld. Voor de vervanging van een collega

Releasenote 28/11/2023 – Dashboard

Het TIP-Dashboard is een nieuw menu op de TIP-webapplicatie waarmee je in één oogopslag alle relevante gegevens over jouw campagne op één scherm te zien

Releasenote 31/3/2022 – Uitzendinstructies

De ontwikkeling van TIP is in volle gang. Om het inkoopproces nog efficiënter te maken is een nieuwe functionaliteit toegevoegd: het opgeven van uitzendinstructies voor

Release note 27/07/2021 – GRP module

TIP is het gezamenlijke TV-inkoop platform van Ster, Talpa Network, Ad Alliance of ORN. Het gebruik van TIP wordt door Screenforce kosteloos aangeboden aan bureaus

Release note 25/05/2021 – Monitoring van storingen

Op dinsdag 25 mei is TIP uitgebreid met een nieuwe functionaliteit: monitoring van storingen. Hierdoor kunnen TIP gebruikers op een geautomatiseerde wijze inzicht krijgt in

Release note 26/10/2020 – Status aangeleverde commercials

Op maandag 26 oktober is een nieuwe update doorgevoerd in TIP. Vanaf deze datum kun je de status van aangeleverde commercials bekijken. Naast dat je

Release note 01/10/2020 – TIP & tutorials

TIP bevat nu extra informatie over de uitgezonden spots en tutorials over de hoofdmenu’s. In TIP vind je een aantal belangrijke functionaliteiten die het gehele

Release note 29/05/2020 – TV-campagnes aanvragen

Vanaf mei is het mogelijk om in TIP TV-campagnes aan te vragen. Campagnes aanvragen Ga nadat je bent ingelogd in TIP naar aanvragen – nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en real time kunnen inlezen in door hun gebruikte software. Met