Donderdag 30 september heeft DVJ Insights de vijfde editie van het Brand Growth Event georganiseerd. Jori van de Spijker presenteerde een nieuw onderzoek door DVJ Insights onder marketeers en Insights managers in verschillende Europese landen. Het onderzoek analyseert de verschillen qua marketingaanpak tussen succesvolle en niet succesvolle bedrijven. Het inzetten van data en van Data Driven Decision Making (DDDM), ook voor beslissingen over media en mediastrategie, blijkt essentieel te zijn voor bedrijfsgroei.
Wat is de status van marketing in Europa
DVJ Insights is een onderzoeksbureau dat vanaf zijn oprichting gelooft in het toepassen van wetenschappelijke inzichten om merken te laten groeien en daarvoor ook samenwerkt met Universiteiten. Een belangrijke inspiratiebron vormen de publicaties van Byron Sharp (How Brands Grow). Ook voor deze editie vijfde editie van het Brand Growth Event heeft het bureau weer onderzoek uitgevoerd. Dit jaar onder 2.000 marketeers en Insights managers in 10 verschillende Europese landen. De belangrijkste onderzoeksvraag is; ‘Wat is de status van marketing in Europa en wat is de rol daarbinnen van Data Driven Decision Making (DDDM)’. Jori van de Spijker van DVJ Insights, winnaar van de MOA award voor Insights Professional van het jaar aan Bureauzijde, presenteerde het onderzoek.
Groeiende beschikbaarheid en toepassing van data
De onderstaande sheet geeft een overzicht van de belangrijkste thema’s die zijn genoemd door de respondenten uit de verschillende landen. Data, online en media worden het meest genoemd als aandachtspunt voor marketing. Van alle marketing professionals ziet 72% de groeiende beschikbaarheid en toepassing van data als de meest belangrijke ontwikkeling voor de komende jaren. Volgens DVJ is de belangrijke vraag in dit kader of dat DDDM een hype is of dat dit ook een belangrijke invloed heeft op de bedrijfsresultaten? Om dat uit te zoeken heeft DVJ ook een analyse gemaakt van het verschil in gebruik van DDDM door succesvolle en niet-succesvolle bedrijven.
Bedrijfsbeslissingen op basis van analyses van data
Wat bedoelen de Europese marketeers met Data Driven Decision Making? Het meest genoemd worden achtereenvolgens het verzamelen en gebruiken van data, data-analyse, marketingstrategie, feiten/meettechnieken en beargumenteerde bedrijfsbeslissingen nemen. Kortom het gaat om het verzamelen en gebruiken van data waarbij je op basis van analyses bedrijfsbeslissingen neemt.
Nederlandse marketeers schatten vaker toename van belang van DDDM in
Van de ondervraagde Europese marketeers denkt gemiddeld 51% dat het belang van Data Driven Decision Making zal gaan toenemen, slechts 3% denkt dat dit zal gaan afnemen. Vergelijken we de Nederlandse marketeers met die van andere Europese landen dan maakt onderstaande grafiek duidelijk dat Nederlandse marketeers vaker een toename van het belang inschatten dan de Europese marketeers gemiddeld (59% versus 51% ziet belang toenemen).
Succesvolle bedrijven gebruiken Data Driven Decision Making significant vaker dan niet-succesvolle bedrijven
DVJ heeft de marketeers gevraagd om zelf hun succes als bedrijf in te schatten; Ben je meer of minder succesvol dan de concurrenten in jouw branche? Op basis van vijf jaar ervaring met deze vraagstelling stelt DVJ dat marketeers deze vraag goed en eerlijk beantwoorden. Ze kunnen zelf heel goed hun concurrentiepositie binnen hun branche inschatten. Uit de onderstaande grafiek wordt duidelijk dat succesvolle bedrijven Data Driven Decision Making significant vaker gebruiken bij hun beslissingen dan niet-succesvolle bedrijven. Ze doen dat significant vaker bij beslissingen over prijsbeleid, merkstrategie, introducties, distributie, creatie en mediastrategiebeslissingen. Bijna een derde (29%) van de marketeers in winnende bedrijven gebruiken Data Driven Decision Making voor hun mediaplan/strategie. Onder de niet-winnaars is dat slechts 15%.
Conclusie en vijf belangrijkste uitdagingen
De eindconclusie volgens DVJ is dat Data Driven Marketing geen hype is onder marketeers maar een essentieel verschil tussen bedrijven die groeien en bedrijven die niet groeien. Het gebruik van Data Driven Decision Making gaat verder en is complexer dan alleen het opzetten van een data-afdeling. DVJ ziet op basis van hun onderzoek de volgende vijf belangrijkste uitdagingen:
- Zorg dat de gehele organisatie een ‘data-driven mindset’ heeft
- Investeer in de juiste werknemers
- Ontwikkel tools & software vanuit de juiste doelstelling/KPI
- Gebruik relevante data voor alle bedrijfsbeslissingen
- Zorg dat de output simpel is (maar niet de input)
Deze tekst is een samenvatting door Screenforce van de presentatie van Jori van de Spijker van DVJ Insights. De pdf van deze presentatie met alle sheets kun je hier downloaden. Je kan de presentatie van Jori van de Spijker en de andere presentaties van het vijfde DVJ Insights Brand Growth Event hier terugkijken.