Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

03/03/20
Ebiquity rapport ‘Mind the Gap’ waarschuwt: let op de kwaliteit van bereik

Marketing analytics bureau Ebiquity heeft een analyse gedaan op de data van vijftien verschillende mediacampagnes afkomstig van vijf vooraanstaande Britse adverteerders, om inzicht te krijgen in de effecten van TV-reclame versus online videoreclame op Facebook en YouTube. Het bereik van Facebook en YouTube onder jongeren is weliswaar groter dan van TV, maar let op, de effectiviteit is kleiner als je naar 50% of 100% completion kijkt.

De effecten van TV versus Facebook en YouTube
Ebiquity heeft het nieuwe rapport uitgebracht met de naam ‘Mind the Gap; A closer look at video advertising reach in the age of increasing media fragmentation’. Het is een must read voor mediaplanners en adverteerders die inzicht willen krijgen in de effecten van TV-reclame versus online videoreclames op Facebook en YouTube.

Onderzoeksopzet
Ebiquity heeft het crossmedia bereik gemeten van 15 verschillende campagnes in samenwerking met vijf vooraanstaande Britse adverteerders. Hierbij zijn TV- en online bereiks-data gecombineerd. Het rapport geeft een overzicht van de data en de resultaten met de daarbij behorende implicaties en aanbevelingen voor adverteerders.

Bereik sneller gedaald en kloof groter geworden
In het rapport van vorig jaar, TV at the Tipping Point, heeft Ebiquity duidelijk gemaakt dat fragmentatie, het stijgen van GRP prijzen en een dalend bereik ervoor zullen zorgen dat TV niet langer het beste zal scoren qua ROI. Veel mensen, vooral jongeren, vervangen lineaire TV voor online video en het kijken naar andere video on demand diensten. TV blijft volgens Ebiquity wel de beste kandidaat om grote massadoelgroepen snel te bereiken. Een jaar later constateert Ebiquity dat het bereik van lineaire TV sneller is gedaald en de kloof in bereik groter is geworden. Tegelijkertijd zijn de GRP prijzen gestegen. Dat zorgt ervoor dat het steeds duurder en steeds moeilijker wordt om grote doelgroepen te bereiken met een krachtige merkboodschap.

Bereiksprestaties per leeftijdsgroep
In het rapport wordt voor verschillende doelgroepen de gemiddelde bereiksopbouw weergegeven. Zo blijkt bijvoorbeeld dat voor 35-44 jarigen de prestaties van TV en Facebook vergelijkbaar zijn maar dat YouTube wel sneller een hoger bereik genereert. En voor 45-54 jarigen doet TV het een stuk beter dan Facebook maar ook beter dan YouTube.

Grootte van het unieke bereik dat online video toevoegt verschilt per doelgroep
Ebiquity heeft geanalyseerd in welke mate YouTube en Facebook uniek bereik toevoegen voor adverteerders en daarmee behulpzaam kunnen zijn bij dichten van de bereiks-kloof. In de onderstaande figuur is te zien wat het combineren van TV met online video aan uniek bereik toevoegt per doelgroep. Zoals te verwachten is dit effect het sterkst bij de jongerendoelgroep 16-34 jaar. Voor andere doelgroepen zoals gezinnen met kinderen en welstandige huishoudens (ABC1) is de toegevoegde waarde een stuk kleiner en levert TV ook als enig ingezette medium een goede bereiksprestatie.

Online videoreclame verschilt qua aandachtkwaliteit en vraagt andere creatieve benadering
In theorie kunnen adverteerders met behulp van online videokanalen aanvullend bereik genereren. Maar op basis van het Ebiquity onderzoek blijkt dat wanneer de kwaliteit van het bereik wordt meegewogen, online video niet voldoende is om de kloof qua bereik te dichten. Het bereik van Facebook en YouTube onder jongeren is weliswaar groter dan van TV, maar let op de effectiviteit is kleiner als je naar 50% of 100% completion kijkt. Een tweede conclusie van Ebiquity is dat adverteerders online videoreclames ook creatief anders moeten benaderen. In veel gevallen wordt online een ingekorte TV-commercial ingezet terwijl het beter is om de online videoreclame qua inhoud specifiek aan te passen aan het online umfeld en aan de korte exposuretijd. De onderstaande figuur laat zien wat de gemiddelde kijktijd is naar de verschillende soorten reclames.

Adverteerders moeten hun meetmethodieken upgraden
Transparente, crossmedia bereiksmetingen zijn nog nooit zo belangrijk geweest voor adverteerders als nu. Veel adverteerders moeten hun meetmethodieken upgraden om een beter inzicht te krijgen in hun bereiks-kloof als gevolg van het nieuwe media-ecosysteem. Dat wordt nog belangrijker nu het videoreclame landschap aan het veranderen is en de snelheid van deze verandering accelereert.
Op basis van de resultaten van het onderzoek heeft Ebiquity vier aanbevelingen voor adverteerders:

  1. Investeer in onderzoek waar de kloof ligt qua bereik en wat dit betekent voor je bedrijf. Welk deel van je doelgroep kun je bereiken tegen welke kosten met lineaire TV-reclame en welk deel met online videoreclame?
  2. Ga de diepte in met een granulaire aanpak. Het feit dat een reclame x aantal miljoen impressies heeft zegt niet voldoende. Marketeers moeten volledig op de hoogte zijn van de kostenimplicaties van hun aankoopstrategie, de completion rates, al dan niet geluidweergave, en ad viewability.
  3. Zorg dat de creatieve executie aansluit bij het medium of platform. Nog steeds zijn 40% van alle reclames op Facebook kopieën van TV-commercials.
  4. Maak gestructureerd gebruik van testen, evalueren en optimaliseren.

Eindconclusie
Ondanks de sombere prognoses voor lineaire TV – het bereik daalt sneller dan 12 maanden geleden was voorspeld – blijft het medium de beste optie voor adverteerders om op grote schaal hun doelgroep te bereiken. TV is volgens Ebiquity het beste medium wat Return On Investment (ROI) betreft.

Dit artikel is een samenvatting door Screenforce van het rapport van Ebiquity. Via een link kun je het rapport downloaden en onderaan dezelfde pagina de video presentatie van het onderzoek bekijken (24 min).

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

18/02/20

Nieuwste boek Karen Nelson-Field: The Attention Economy and How Media Works

Onderzoek

Een grote misvatting die adverteerders en mediabureaus hebben is dat consumenten met veel belangstelling naar hun reclames kijken. En dat het realiseren van hoge aandacht

25/11/19

Re-evaluating Media: Ebiquity onderzoekt beeld mediaprofessionals over effectiviteit media

Nieuws Onderzoek

Adverteerders, media- en reclameprofessionals hebben de gewoonte om de effectiviteit van digitale media in merkcampagnes te overschatten en die van traditionele media te onderschatten. Dit

31/07/18

Onderzoek Ebiquity toont welke branches ROI kunnen verhogen met inzet TV

Nieuw onderzoek Ebiquity toont welke branches hun ROI kunnen verhogen met inzet TV

Onderzoek Kennis Nieuws

Het toonaangevende marketing analytics bureau Ebiquity heeft in opdracht van het Australische ThinkTV een uitgebreide ROI-analyse gedaan waarbij gekeken is naar de campagnes van 21

Topics: Reclame-effect, ROI

14/03/24

Verslag TV Jaarrapport 2023: TV in transitie

Nieuws Onderzoek Kennis

De jaarlijkse Screenforce-presentatie van de belangrijkste TV-cijfers is altijd een goed moment om de peilstok weer ’s in de televisiemarkt te steken. De presentatie van

Topics: TV Jaarrapport, TV-reclame, Kijkcijfers, Mediabestedingen, Online Video

14/03/17

McCafé: als het aan McDonalds ligt de beste plek om over je favoriete TV-programma te praten

Nieuws

Een van de unieke eigenschappen van TV is het vermogen van het medium om onderwerp van gesprek te worden. Er is altijd wel een programma

Topics: Cases, Reclame-effect, Targetted TV Advertising, TV-reclame

10/02/25

De ongekende macht van Big Tech en de gevolgen voor media en democratie

Nieuws Onderzoek Kennis

Tijdens een webinar georganiseerd door The Global TV Group zetten media-onderzoeker Martin Andree en crisis consultant Christina Forsgård uiteen hoe de global tech giants niet

Topics: Jongeren en media, Mediabestedingen, Online Video, Reclame-effect

5 maart

TV Jaarrapport 2024

Presentatie voor het TV Jaarrappport Het is weer tijd om samen vooruit te blikken én terug

18 maart

MIE’25

Revolutionising Data & Insights: The Transformative Power of Generative AI Op 18 en 19 maart 2025

1 april

The New Life of the Living Room 2025

Wist je dat voor 51% van de kijkers lineaire tv de eerste keuze is wanneer ze

Teamlead Communicatie

Als Teamlead Content Communicatie bij RTL geef je leiding aan een team van zes communicatieadviseurs en werk je strategisch aan de

Mediamanager

Fremantle Nederland is op zoek naar een Mediamanager voor hun afdeling postproductie. In deze rol ben je verantwoordelijk voor het efficiënt

Projectmanager

Media Reverse is per direct op zoek naar een Projectmanager. Als aanspreekpunt voor klanten ben je verantwoordelijk voor het onderhouden van

Releasenote 28/11/2023 – Dashboard

Het TIP-Dashboard is een nieuw menu op de TIP-webapplicatie waarmee je in één oogopslag alle relevante gegevens over jouw campagne op één scherm te zien

Releasenote 31/3/2022 – Uitzendinstructies

De ontwikkeling van TIP is in volle gang. Om het inkoopproces nog efficiënter te maken is een nieuwe functionaliteit toegevoegd: het opgeven van uitzendinstructies voor

Release note 27/07/2021 – GRP module

TIP is het gezamenlijke TV-inkoop platform van Ster, Talpa Network, Ad Alliance of ORN. Het gebruik van TIP wordt door Screenforce kosteloos aangeboden aan bureaus

Release note 25/05/2021 – Monitoring van storingen

Op dinsdag 25 mei is TIP uitgebreid met een nieuwe functionaliteit: monitoring van storingen. Hierdoor kunnen TIP gebruikers op een geautomatiseerde wijze inzicht krijgt in

Release note 26/10/2020 – Status aangeleverde commercials

Op maandag 26 oktober is een nieuwe update doorgevoerd in TIP. Vanaf deze datum kun je de status van aangeleverde commercials bekijken. Naast dat je

Release note 01/10/2020 – TIP & tutorials

TIP bevat nu extra informatie over de uitgezonden spots en tutorials over de hoofdmenu’s. In TIP vind je een aantal belangrijke functionaliteiten die het gehele

Release note 29/05/2020 – TV-campagnes aanvragen

Vanaf mei is het mogelijk om in TIP TV-campagnes aan te vragen. Campagnes aanvragen Ga nadat je bent ingelogd in TIP naar aanvragen – nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en real time kunnen inlezen in door hun gebruikte software. Met