Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

26/02/19
Eerste inzicht in ROI van influencers ontkracht simpele aannames

Influencer marketing heeft grote behoefte aan transparantie en professionaliteit. Dat vindt althans Farhad Divecha, de oprichter en managing director van Accuracast. Veel simpele aannames van adverteerders blijken namelijk niet te kloppen. Zo blijkt bijvoorbeeld uit onderzoek door zijn bureau dat het aantal volgers van een influencer omgekeerd evenredig is aan de engagement ratio van zijn posts. Dat geldt voor posts van influencers op alle platforms behalve YouTube.

Bepaalt het aantal volgers de impact van een influencer?
Het bureau voor digitale marketing Accuracast heeft onderzoek gedaan naar influencer marketing en heeft de benchmarks die daarin zijn vastgesteld gepubliceerd in de laatste uitgave van Admap. Divecha en zijn mensen keken naar de effectiviteit/ROI van influencers. Daarbij werd onderscheid gemaakt tussen inhouse-influencers, die in dienst zijn van de betrokken bedrijven, micro-influencers en mega-influencers. Het voornaamste doel was: Vaststellen of het aantal volgers van een influencer invloed heeft op de mate van impact oftewel de engagement ratio die deze influencer heeft. Met engagement bedoelt Accuracast het aantal likes en comments naar aanleiding van een post.

Analyse van 59 miljoen datapunten
Om daar achter te komen, werden de impact parameters geaggregeerd per 1000 volgers op alle platforms die binnen de scope van het onderzoek vielen: YouTube, Twitter, LinkedIn en Instagram. Op basis daarvan konden de engagement ratio’s nauwkeuriger worden vastgesteld. Via een random selectieproces werden 59 miljoen datapunten, waaronder de likes en comments op 12.000 verschillende influencer posts, in verschillende periodes verzameld.

Figuur: gemiddeld aantal likes en comments Instagram per duizendtal volgers

Bron: Accuracast

Belangrijkste conclusies

  • Twitter
    • Twitter lijkt het meest democratische social medium, hoeveel volgers een influencer heeft maakt niets uit voor het gemiddelde aantal likes en comments op een post.
    • Influencers die op meerdere social media actief zijn krijgen vaak meer respons via Twitter.
    • Twitter biedt de laagste engagement ratio’s, que aantal comments, op een post: gemiddeld 0,8 comment per duizend volgers.
  • Instagram
    • Hoe meer volgers een Instagram influencer heeft hoe minder comments er gemiddeld gegeven worden per post, per duizend volgers.
    • Het aantal likes neemt gemiddeld slechts iets toe naarmate er meer volgers zijn maar dit compenseert niet de afname in aantallen comments.
  • LinkedIn
    • Het favoriete b-t-b netwerk is eigenlijk een anti-influencer medium: Hoe meer volgers hoe lager het gemiddelde aantal likes en comments per post.
    • Micro-influencers met slechts een paar duizend volgers leveren doorgaans veel betere engagement ratio’s dan influencers met veel volgers. Een influencer op LinkedIn met ongeveer 3.000 volgers ontvangt bijna drie keer zo veel comments per post per duizend volgers als een influencer met 15.000 volgers.
  • YouTube
    • YouTube heeft de hoogste mate van engagement. Elke post heeft gemiddeld 80 likes en 7 comments per duizend volgers. Maar YouTube levert de laagste website click through ratio’s.
    • YouTube is het enige sociale medium waarbij meer volgers ook gemiddeld meer likes opleveren. Het aantal comments gemiddeld per post blijft wel stabiel.
    • Meer likes leidt ook tot meer views op YouTube, het aantal comments heeft daar geen invloed op.

Figuur: gemiddeld aantal likes en comments per duizend volgers per social medium

Bron: Accuracast

Buzzoole en Nielsen ontwikkelen tool om succes influencer marketing te bepalen
Engagement is echter slechts een van de parameters. De manier van meten binnen deze context ontwikkelt zich snel. Kortgeleden kondigde Buzzoole – een bureau voor influencer marketing – aan dat samenwerking met analysebureau Nielsen een nieuwe tool heeft opgeleverd. Deze tool, die is gebaseerd op door hen zelf ontwikkelde algoritmes, is volgens Buzzoole in staat om het succes van influence marketing nauwkeuriger te bepalen.

Deze tekst is een vertaling door Screenforce van het artikel op warc.com over dit onderzoek aangevuld met informatie uit de brochure. Het onderzoeksrapport is hier te downloaden.

Print Friendly, PDF & Email

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

18/02/19

Het wordt hoog tijd dat TV en digital de strijdbijl begraven

Nieuws

Volgens Brian Handrigan, CEO van AdTech bedrijf Advocado, is het de hoogste tijd dat TV en digital de strijdbijl begraven en dat hun sterktes worden

Topics: Reclame-effect, ROI

01/10/18

Een Gouden Eeuw voor TV-reclame – Ebiquity UK analyseert 2.000 campagnes

Kennis Nieuws Onderzoek

Volgens Dr. Nick Pugh, Head of Effectiveness Ebiquity UK, moeten we de doemdenkers negeren. Hij beschrijft vijf redenen waarom TV een blakend gezond medium is.

Topics: Reclame-effect

27/08/18

Effect mediabudget in kaart gebracht

Kennis Nieuws Onderzoek

De effectiviteit van het ingezette mediabudget op de verkoop verschilt sterk per branche en per reclamedoelstelling. Volgens onderzoek door Dentsu Aegis Duitsland is het effect

19/08/22

Waarom is het tijd voor ‘Aandacht versie 2’: Aandachtwetenschap

Nieuws Onderzoek

In haar blog voor The Media Leader geeft Karen Nelson-Field een overzicht van de onderwerpen die ze de afgelopen 12 maanden heeft behandeld. Gedurende die

Topics: Reclame-effect, ROI

02/08/22

The Global TV Group: vier onderzoeken die internationale aandacht verdienen

Nieuws Onderzoek

The Global TV Group, een samenwerkingsverband van alle TV-marketingorganisaties, heeft een compilatie gepubliceerd van de meest recente TV-onderzoeken. De compilatie focust op vier onderzoeken die

Topics: Reclame-effect, ROI

01/08/22

2022 update WARC whitepaper ‘The Anatomy of Effectiveness’

Nieuws

In 2019 heeft WARC, het internationale instituut voor marketing intelligence, de eerste whitepaper met als titel ‘The Anatomy of Effectiveness’ gepubliceerd. Daarin wordt de vraag

Topics: Reclame-effect, ROI, TV-reclame

Projectcoördinator

Heb je oog voor zowel hoofdlijnen als details? Ben je oplossingsgericht en ga je geen

PR Manager

Paramount Global (NASDAQ: PARA, PARAA) is a leading global media and entertainment company that creates

(Junior) Digital Campaign Manager

Talpa Media Solutions is de verkooporganisatie voor vier Nederlandse commerciële televisiezenders SBS6, Net5, Veronica, SBS9

6 september

Cross Media Café: Nieuwsvoorziening van de Toekomst

Op dinsdag 6 september organiseren we in samenwerking met Beeld & Geluid weer een gloednieuw

12 september

‘Best of IBC-tour’ 2022

Van 9 tot en met 12 september vindt in RAI Amsterdam de International Broadcast Convention

9 -
12 september

IBC 2022

Van 9-12 september 2022 is de International Broadcasting Convention, ’s werelds meest invloedrijke media, entertainment

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en