Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

25/01/17
Effectieve TV-commercial prikkelt verbeelding

Volgens Linda Couwenberg van de Erasmus Universiteit zijn TV-commercials die zowel de verbeelding prikkelen als functionele voordelen van een product belichten het meest effectief.

Combinatie van online tests en hersenscans
Om de effecten van de TV-commercials te onderzoeken werden 11 verschillende versies van een TV-commercial online vertoond aan een testgroep van 1239 consumenten en werden er aanvullend fMRI scans van de hersenen van 24 deelnemers gemaakt. Het waren verschillende versies van een TV-commercial voor hetzelfde merk en product, een pijn verlichtende gel voor spieren en gewrichten. Elke versie had steeds een iets andere stijl en nadruk op andere elementen.

Effectieve TV-commercial zet consument aan tot kopen
Reclames die zowel de verbeelding prikkelen als functionele voordelen tonen werken zo goed omdat ze twee hersengebieden tegelijk activeren. Met ‘effectief’ bedoelen de onderzoekers dat reclames consumenten aanzetten om het product te kopen. Na het kijken konden de testpersonen doorklikken naar de website van het product. Door dit doorklikken te meten, stelde het team vast dat de effectiefste commercials een specifieke combinatie van elementen bevatten.

Functionele voordelen en verbeelding worden verwerkt in twee aparte hersengebieden
Om een antwoord te krijgen waarom juist deze twee elementen consumenten tot actie aanzetten hebben de onderzoekers fMRI-scans van de hersenen van 24 deelnemers bekeken. Reclame die de voordelen van een product benadrukt – het meest effectieve functionele element – bleek voor de meeste hersenactiviteit te zorgen in het deel van het brein dat geassocieerd wordt met het herkennen van voorwerpen: ‘waar kijk ik naar, en hoe kan ik het gebruiken?’ Reclame die een beroep doet op de verbeelding, of die de boodschap op een originele manier overbrengt, leidt tot de hoogste activiteit in het deel van het brein dat geassocieerd wordt met complexere cognitieve processen. Denk daarbij aan het vasthouden van de aandacht, het werkgeheugen en creatief denken.

Conclusies misschien niet geldig voor alle TV-commercials
Couwenberg benadrukt dat haar conclusies misschien niet voor alle commercials en producten gelden. ‘Dit onderzoek draaide om een product dat vooral aangeschaft wordt uit functionele overwegingen. Verder onderzoek moet uitwijzen hoe deze mechanismen voor andere productcategorieën werken.’

Deze tekst is een bewerking door Screenforce van de tekst over dit onderzoek op Adformatie.nl. Bekijk hier de video over de opzet van het onderzoek en haar resultaten.

TV-reclames met een verhaal zijn effectieverScreenforce Effectieve TV-commercial prikkelt
Screenforce heeft eerder al buitenlands neuro-wetenschappelijk onderzoek gepubliceerd dat aantoont dat het oproepen van verbeelding en van emoties belangrijk is voor de effectiviteit van TV-commercials. Zo blijkt uit onderzoek door het Engelse onderzoeksbureau Neuro-Insight dat TV-reclames die een verhaal vertellen effectiever zijn. En uit Amerikaans neuro-wetenschappelijk onderzoek door Nielsen blijkt dat emoties de drijvende kracht achter TV-reclame zijn.

Print Friendly, PDF & Email

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

29/09/22

Wat kunnen merken doen in tijden van inflatie?

Nieuws Onderzoek

Ad Alliance heeft afgelopen augustus onderzoeksbureau Dynata onderzoek laten uitvoeren naar de invloed van de inflatie op merken. In hoeverre heeft de inflatie ook invloed

Topics: Reclame-effect, ROI

09/09/22

Aandacht voor reclame belangrijk of niet? Sharp en Ritson zijn het weer niet met elkaar eens.

Onderzoek

Tijdens een lezing op de Mi3-LinkedIn B2B Next bijeenkomst in Sydney vertelde professor Byron Sharp dat het volgens hem zinloos is om als adverteerder te

Topics: Reclame-effect

19/08/22

Waarom is het tijd voor ‘Aandacht versie 2’: Aandachtwetenschap

Nieuws Onderzoek

In haar blog voor The Media Leader geeft Karen Nelson-Field een overzicht van de onderwerpen die ze de afgelopen 12 maanden heeft behandeld. Gedurende die

Topics: Reclame-effect, ROI

Marketing Communicatie Expert

Screenforce is de Nederlandse TV-marketingorganisatie. Haar doel is om adverteerders en mediabureaus te helpen om

Teammanager data & insights

Ster zoekt een ondernemende, resultaatgerichte en inspirerende teammanager data & insights. Met jouw managementervaring weet

Eindregisseur / Playout Operator

SBS6, NET5, Veronica, SBS9 en TV538 zijn dé vijf TV-kanalen van Talpa Network. Als Eindregisseur

3 -
9 oktober

Dutch Media Week

Van 3 tot en met 9 oktober laat Dutch Media Week de ontwikkeling zien van

6 oktober

Festival of Marketing 2022

Introducing Marketing Week’s Festival of Marketing, taking place in-person, on 06 October 2022 at a

6 oktober

Grand Prix Content Marketing

De Grand Prix Content Marketing is na twee jaren vol coronaleed terug, met een nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en