Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

29/03/22
Effectiviteit campagne mede bepaald door volgorde media-inzet

Ad Alliance doet continu onderzoek naar de meest effectieve inzet van campagnes. Eerder onderzoek heeft laten zien dat platform en device van invloed zijn op de effectiviteit van een campagne. Het nieuwste Ad Alliance- onderzoek bouwt verder op deze resultaten en laat zien welke combinatie en in welke volgorde lineaire TV en online platformen zo optimaal mogelijk kunnen worden ingezet. Een campagne die start met TV en wordt gevolgd door een online platform blijkt het meest effectief. De merkherinnering en onbewuste merkvoorkeur zijn dan het hoogst.

De kracht van herhaling
De resultaten laten zien dat een reclame-uiting op ieder platform een positieve impact heeft op merkherinnering en onbewuste merkvoorkeur. Door een reclame-uiting wordt een merk als meer betrouwbaar en aantrekkelijk gezien en stijgt de koopintentie. Ook is de kracht van de herhaling goed zichtbaar: meerdere uitingen zorgen voor een significante stijging op de genoemde KPI’s. Ook als de uitingen op hetzelfde platform worden geplaatst.

Volgorde is bepalend voor effectiviteit
Wanneer meerdere kanalen worden ingezet, kan met een slimme volgorde extra impact worden gerealiseerd. In beide onderzoeken is gekeken naar de combinatie TV, Videoland en YouTube én de combinatie van TV en een branded article. Beide onderzoeken tonen dezelfde uitkomst. Het meest effectief blijkt als de campagne start met TV, gevolgd door een online platform. De merkherinnering en onbewuste merkvoorkeur zijn dan het hoogst en het aantal wegkijkmomenten het laagst. Als de campagne start met online gevolgd door TV, dan is de merkherinnering en onbewuste merkvoorkeur significant lager. TV geniet als medium relatief veel status en vertrouwen wat positief afstraalt op het merk. Hiermee vormt TV een gunstige basis, die daaropvolgende online vertoningen versterkt.

Leeftijd: meer overeenkomsten dan verschillen
In het onderzoek is ook gekeken naar de verschillen tussen generatie X (36-55) en Y (18-35). In termen van reclame-impact blijken er meer overeenkomsten te zijn dan verschillen. De kracht van herhaling en de start met TV is effectief bij beide leeftijdsgroepen. Jongeren zijn wel vaker afgeleid van de reclamecontent (meer wegkijkmomenten) en reageren negatiever als ze naar commercials kijken. Generatie Y is wel positiever over digital native content dan generatie X.

* De resultaten in dit bericht zijn gebaseerd op twee – onafhankelijk van elkaar uitgevoerde – onderzoeken. De onderzoeken hebben gelopen in Q4 2021 & Q1 2022:

• De kracht van de combinatie TV, Videoland en YouTube – uitgevoerd i.s.m. Unravel Research
• De kracht van de combinatie TV & digital native – uitgevoerd i.s.m. DVJ Insights

Onderzoek | Ad Alliance

Print Friendly, PDF & Email

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

23 april

Duurzaamheidsreclame: no washing, no hushing

Datum, tijd en locatie 23 april 15:00 – 17:00 B. Amsterdam Johan Huizingalaan 763a 1066 VH

16 mei

AMMA Awards

De AMMA Awards worden op donderdag 16 mei 2024 uitgereikt in Koninklijk Theater Tuschinski Amsterdam “Met

13 juni

NIMA Marketing Day 2023

Op 13 juni 2024 organiseren NIMA en MarketingTribune de achtste NIMA Marketing Day. De NMD is hét

Product Manager Advanced Video Advertising

Talpa Network is een toonaangevend mediabedrijf met een sterke focus op het leveren van geavanceerde advertentieoplossingen aan adverteerders en mediabureaus. Voor

Kennismanager Data & Research

bvA netwerk van merkleiders is op zoek naar een ambitieuze en analytisch sterke data- en researchspecialist die de inspanningen van bvA

(Meewerk)Stage Marketing & Communicatie

Ben jij gek op radio, TV en online video? Heb jij video on demand uitgespeeld, altijd je draadloze oordopjes in en

Releasenote 28/11/2023 – Dashboard

Het TIP-Dashboard is een nieuw menu op de TIP-webapplicatie waarmee je in één oogopslag alle relevante gegevens over jouw campagne op één scherm te zien

Releasenote 31/3/2022 – Uitzendinstructies

De ontwikkeling van TIP is in volle gang. Om het inkoopproces nog efficiënter te maken is een nieuwe functionaliteit toegevoegd: het opgeven van uitzendinstructies voor

Release note 27/07/2021 – GRP module

TIP is het gezamenlijke TV-inkoop platform van Ster, Talpa Network, Ad Alliance of ORN. Het gebruik van TIP wordt door Screenforce kosteloos aangeboden aan bureaus

Release note 25/05/2021 – Monitoring van storingen

Op dinsdag 25 mei is TIP uitgebreid met een nieuwe functionaliteit: monitoring van storingen. Hierdoor kunnen TIP gebruikers op een geautomatiseerde wijze inzicht krijgt in

Release note 26/10/2020 – Status aangeleverde commercials

Op maandag 26 oktober is een nieuwe update doorgevoerd in TIP. Vanaf deze datum kun je de status van aangeleverde commercials bekijken. Naast dat je

Release note 01/10/2020 – TIP & tutorials

TIP bevat nu extra informatie over de uitgezonden spots en tutorials over de hoofdmenu’s. In TIP vind je een aantal belangrijke functionaliteiten die het gehele

Release note 29/05/2020 – TV-campagnes aanvragen

Vanaf mei is het mogelijk om in TIP TV-campagnes aan te vragen. Campagnes aanvragen Ga nadat je bent ingelogd in TIP naar aanvragen – nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en real time kunnen inlezen in door hun gebruikte software. Met