Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

13/04/16
Emoties zijn drijvende kracht achter TV-reclames

Emoties zijn drijvende kracht achter TV-reclames. Dit blijkt uit neurowetenschappelijk onderzoek van Nielsen onder 100 recente TV-reclames voor 25 verschillende FMCG-merken gecombineerd met marketingmixanalyses van de verkoopresultaten van deze merken.

Bij TV-reclames met een bovengemiddelde emotionele respons is de verkoopstijging 23% hoger dan gemiddeld. Benedengemiddelde TV-reclames scoren 15% lager dan gemiddeld.

Hoofdconclusies

  • Van alle huidige media opties is TV een van de meest betrouwbare reclamebronnen. Het mediumtype TV raakt wel steeds meer gefragmenteerd en consumenten zijn moeilijker te bereiken (en te overtuigen). Dit legt de verantwoordelijkheid bij adverteerders om kwalitatieve reclames te maken, meer specifiek TV-reclames die een emotionele respons kunnen bewerkstelligen.
  • Voor de start van de campagne vormen neurotechnieken de ideale onderzoeksmethode om de emotionele response op de commercial te meten en te optimaliseren. Na de start van de campagne moet een robuust tracking instrument met behulp van een goede vragenlijst de emotionele impact van de TV-commercial volgen en die van de concurrerende TV-reclames.
  • Om relevant te zijn, moet de adverteerder dit nieuwe performance meetinstrument valideren met de eigen bestaande ROI-doelstellingen.

Consumenten zien TV-reclame als meest betrouwbaar
Nielsen is internationaal expert in het meten van het gebruik van media en de impact hiervan op de verkoopresultaten. In de afgelopen vijf jaar is het aantal TV-kanalen in Amerika met 50% toegenomen. Door al deze nieuwe TV-kanalen en andere OTT-content die mediatijd weghaalt bij de traditionele TV-zenders wordt een hoge TV-programma kijkdichtheid steeds zeldzamer. Maar deze fragmentatie zorgt er niet voor dat consumenten minder media gebruiken of dat hun vertrouwen in TV-content en TV-reclame minder wordt. Volgens Nielsens ‘Global Trust in Advertising Report’ beoordelen consumenten TV-reclame consequent als meest betrouwbare reclamebron. Veel betrouwbaarder dan radio-, online-, mobile-, en social mediareclame. Of zelfs dan opt-in e-mail reclame.

Inzicht in voorkeuren consument essentieel
De complexiteit van het huidige medialandschap maakt het meer dan ooit belangrijk dat adverteerders hun doelgroep goed kennen. En dat ze een TV-reclame ontwikkelen die goed ontvangen wordt door deze doelgroep gecombineerd met de juiste media-inzet. Geavanceerde segmentatietechnieken, programatic buying en andere verkoopdistributie ontwikkelingen zijn belangrijk maar dat helpt allemaal niets als de TV-reclamecreatie niet goed is. En hierbij kan inzicht met behulp van neurowetenschappelijke technieken in de kracht van een TV-commercial essentieel zijn.

23% hogere verkoop bij TV-reclame met bovengemiddelde emotionele respons 
Het Nielsen-onderzoek van 100 recente reclames van 25 merken in de FMCG-branche liet zien dat reclames die bovengemiddeld scoorden in de ‘neuroscience copy test’, een verkoopstijging tot stand brachten die 23% hoger was dan gemiddeld voor dat merk.

SPOT grafiek 1 emoties TV-reclames

Significante relatie tussen emotionele kracht TV-reclame en toename merkvoorkeur
Nielsen heeft ook onderzocht wat er gebeurd als een reclamecampagne eenmaal gelanceerd is. Na de start van de campagne moet een robuust trackinginstrument met behulp van een goede vragenlijst de emotionele impact van de TV-commercial volgen, en van die van de concurrerende TV-reclames. De onderzoekers van Nielsen hebben samengewerkt met de Universiteit van Bath en gebruiken dit op een vragenlijst gebaseerd trackinginstrument om de emotionele kracht van de TV-commercials te meten. Het onderzoek laat een sterke correlatie zien tussen deze metingen en de verschuivingen in merkvoorkeur van de consument, een cruciale ROI-indicator voor elke TV-campagne. Deze analyse, die ook gepubliceerd is in het Journal of Advertising laat zien dat er een significante correlatie is tussen de emotionele kracht van TV-reclame en een toename van de merkvoorkeur.

SPOT grafiek 2 emoties TV-reclames

Deze tekst is een samenvatting van het Nielsen-onderzoeksrapport dat gedownload kan worden via de Nielsen-site.

Kracht emotie in TV-reclames eerder al aangetoond
SPOT heeft eerder onderzoek gepubliceerd naar het belang van emoties in TV-reclame. Bijvoorbeeld uit onderzoek van consultancybureau BrainJuicer blijkt dat emotionele TV-reclames de beste lange termijn brandbuilding en verkoopeffecten hebben. En in Nederland heeft MediaTest het gebruik van positieve emoties onlangs nog gepubliceerd in de top 10 tips om de kracht van een TV-commercial te versterken.

Print Friendly, PDF & Email

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

23/11/22

Egta’s Expert series: Insights in de aandachteconomie

Kijktip Nieuws

Is aandacht de meest waardevolle grondstof in de wereld? Nu content producenten en merken allemaal hun best doen om de aandacht van de consument te

Topics: Reclame-effect, TV-reclame

21/11/22

Branding werkt in 80% van de gevallen beter dan performance marketing

Nieuws

Branding stimuleert de verkoop, verbetert de ROI en verhoogt zelfs het rendement van actiemarketing, bezuinig er niet op! Dat is de hoofdconclusie die marketingdatasoftware platform

Topics: Mediabestedingen, TV-reclame

14/11/22

Boost jouw merk met distinctive brand assets

Inspiratie Nieuws

In deze whitepaper nemen de branding experts van Blauw Research je mee aan de hand van opvallende en bewezen ontdekkingen over DBA’s (Distinctive Brand Assests)

Topics: Reclame-effect, TV-reclame

Manager Public Affairs Benelux

Discovery Networks is één van de toonaangevende concerns in de media-entertainmentindustrie. In Amsterdam werken we

B2B Marketing Manager Events

Het B2B Marketing team is onderdeel van het saleshuis Media Solutions en heeft als doel

Senior Creatief Strateeg

Ben jij die allround Senior Creatief Strateeg die voor ambitieuze adverteerders van Nederland wil werken?

6 -
7 december

The Future of TV Advertising Global

Op dinsdag 6 en woensdag 7 december keert The Future of TV Advertising Global –

15 december

Nationaal Reclamerechtcongres 2022 – donderdag 15 december

Een dag vol netwerkmogelijkheden, actuele onderwerpen en een boeiende mix aan sprekers: dat is het

12 januari

Koffiedik Kijken 2022

Op donderdag 12 januari komt de marketingcommunicatie-industrie samen in het Koninklijk instituut voor de Tropen

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en