Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

14/07/16
Euro 2016 trekt massaal kijkers naar TV-toestel, vooral jongeren

Terwijl Cristiano Ronaldo de Euro 2016 trofee zondagavond omhoog hield, behaalden Europese TV-zenders uitstekende kijkcijfers tijdens het toernooi. Hoewel de officiële cijfers van de finale wedstrijd nog moeten komen, zijn de zenders er al van overtuigd dat het record van 299 miljoen kijkers wereldwijd van de finale in 2012 overtroffen zal worden. Toen versloeg Spanje Italië met 4-0.

De Europese cijfers onderstrepen de kracht van TV om mensen samen te brengen rondScreenforce UEFA Euro 2016 on TV graphic 1 live-events, vooral het jongere publiek. Euro 2016 heeft in veel Europese landen voor nieuwe kijkcijferrecords gezorgd. Niet geheel onverwachts hebben met name de landen, die in het toernooi hoge ogen gooiden, nieuwe records neergezet voor de best bekeken TV-programma’s. Landen als Frankrijk, Portugal, Wales en IJsland.

Live-sportevenementen zoals het EK-voetbal worden vooral gekeken via het TV-scherm. Echter, nu TV overal en op elk scherm beschikbaar is, trekken ook de wedstrijden steeds meer kijkers via tablets, smartphones of computerschermen. Live en on-demand. PEPPTV verzamelde de kijkcijfers van de Europese TV-zenders. Hieruit blijkt dat de meerderheid van de streams op websites van de zenders gebruikt wordt voor het inhalen en terugkijken van hoogtepunten van eerdere wedstijden.

Screenforce Euro 2016 on TV graphic 2Katty Roberfroid, Director General egta namens PEPPTV over deze Europese cijfers: “Euro 2016 heeft nog maar eens de kracht van live TV bewezen, haar vermogen om mensen samen te brengen en de emotionele impact op jong en oud. Zenders in heel Europa hebben redenen trots te zijn op de bereikte kijkcijfers tijdens euro 2016. Door het optellen van de cijfers voor de 18 onderzochte landen alleen, schatten we dat er meer dan 110 miljoen mensen in Europa keken naar de finale. Dat is een Europees equivalent van de Super Bowl!”

Overzicht Europese kijkcijfers

De kijkcijfers van de  finale en de best bekeken wedstrijd zijn verzameld in maar liefst 18 landen. Weergegeven zijn het aantal kijkers en het zenderaandeel van de wedstrijden.

  • In Oostenrijk verzamelden zich tijdens de wedstrijd tegen Portugal 1,81 miljoen fans voor de TV. Het zenderaandeel toont het enthousiasme dat het Wunderteam opwekte, met 58,6% onder totale populatie en 71,1% onder jongeren(14-29). De finale tussen Frankrijk en Portugal trok 1,56 miljoen kijkers (54,7% zenderaandeel onder totale populatie en 62,1% onder jongeren van 14 t/m 29).
  • In België kregen de Rode Duivels tijdens hun wedstrijd tegen Hongarije steun van 81,8% van de TV kijkers (5,66 miljoen fans), terwijl het zenderaandeel onder jongeren (15-34) nog indrukwekkender was met 88,5%. De finale trok 70,4% van de TV kijkers van 4 jaar en ouder en 73,1% van de jonge kijkers (15 – 34), oftewel 4,38 miljoen mensen.
  • In Bulgarije trok de wedstrijd Frankrijk-Duitsland, ondanks de afwezigheid van het nationale team 3,1 miljoen kijkers (45,4% zenderaandeel), terwijl de finale 4,3 miljoen kijkers trok (63% zenderaandeel).
  • In Frankrijk verzamelden zich tijdens de wedstrijd van Les Bleus tegen Duitsland 19,23 miljoen fans voor de TV, met een zenderaandeel van 68,8% bij 4 jaar en ouder en een indrukwekkende 85,8% onder jongeren (15 – 24).
    Geheel volgens de verwachting verbrak de finalewedstrijd alle records voor de zender die voor het eerst een Europacup uitzond. De finale trok 20,82 miljoen kijkers en behaalde een zenderaandeel van 72,9% (85,7% bij jongeren van 15 t/m 24).
  • In Finland, ondanks het feit dat het nationale team The Eagle Owls niet meedeed aan de competitie, keek 73% van de Finse TV kijkers naar de finale. Het kijkcijfer onder jongeren is zelfs nog indrukwekkender: 87% van de jonge TV kijkers (15 – 34) heeft de wedstrijd live bekeken of online teruggekeken.
  • In Duitsland zagen gemiddeld 29,82 miljoen fans Die Mannschaft tegen Frankrijk spelen , oftewel 80,6% zenderaandeel bij 3 jaar en ouder en 89,2% bij jongeren (14 – 29). De finale tussen Frankrijk en Portugal trok 18,8 miljoen Duitsers met een zenderaandeel van 59,7% bij de totale populatie en 64,6% bij jongeren (14 – 29).
  • In Hongarije trok het nationale elftal 61,5% van de TV kijkers (2,8 miljoen) voor de wedstrijd tegen België. Onder jongeren (13 – 29) was dit zelfs 69,8%. Van alle TV kijkers zag 46,9% Portugal zondag de finale zag winnen, oftewel 1,75 miljoen kijkers.
  • In Italië verzamelden zich tijdens de wedstrijd van het nationale team tegen Duitsland 19,7 miljoen fans voor de TV (79,1% zenderaandeel). Ondanks de afwezigheid van La Squaddra Azzura in de finale trok de wedstrijd 12,78 miljoen fans (57,9% van alle kijkers en 71,4% van de mannelijke kijkers).
  • In IJsland verzamelden zich tijdens de wedstrijd van het nationale team tegen Engeland 162.000 fans voor de TV. De wedstrijd was een absoluut record voor een sportevenement in IJsland, met een zenderaandeel van 98,4%. Ondanks de afwezigheid van The Boys in de finale trok deze wedstrijd 96.000 kijkers (83,1% aandeel via de zender Sjonvarp Simans).
  • In Polen stemden 15,97 miljoen kijkers af op de wedstrijd Polen-Portugal (86,6% zenderaandeel). Opvallend is het buitengewoon grote aandeel van 90,9% bij de jongeren van 14 t/m 29. Naar de finalewedstrijd keken 10,23 miljoen fans (68,6% van alle TV kijkers en 72,2% van de jonge kijkers van 14 t/m 29).
  • In Rusland keken, ondanks het tijdverschil, 5,61 miljoen fans naar de wedstrijd Rusland-Wales.
  • In Spanje zaten tijdens de wedstrijd tegen Kroatië 10,73 miljoen fans voor de TV (60,6% aandeel). Het zenderaandeel bij de jonge generatie (15-29) toont het enthousiasme dat The Red Fury opwekte, want die was maar liefst 70,8%. Ook de finale deed het goed en trok 8,12 miljoen kijkers (54,5% aandeel bij de totale populatie en 59,3% bij jongeren van 15 t/m 29).
  • In Slovenië zag 57,6% van de Sloveense TV kijkers (346.922 kijkers) hoe Portugal in de finale zegevierde over Frankrijk. Bij de jonge kijkers was de wedstrijd nog populairder (69,1% van de kijkers en 25.350 fans).
  • In Zweden verzamelden zich op 22 juni tijdens de wedstrijd tegen België 2,9 miljoen fans voor de TV. Het zenderaandeel toont het enthousiasme dat het Blågult-team opwekte, met 79,9% bij de totale populatie en maar liefst 71,1% bij de jongere generatie (15-39). De finale tussen Frankrijk en Portugal trok 2,31 miljoen kijkers (75,5% aandeel bij de totale populatie en 83,7% bij jongeren van 15 t/m 39).
  • In Nederland trok de wedstrijd Frankrijk-Duitsland, ondanks de afwezigheid van ons Oranje, 3,7 miljoen kijkers (57% aandeel). Het zenderaandeel onder jongeren (13-34) was maar liefst 66%. De finale was ook zeer populair: 4,2 miljoen kijkers (62% aandeel), waarvan 972.000 jongeren (69% aandeel). Het is ook vermeldenswaardig dat er tijdens de finalewedstrijd via het online-platform van de publieke omroep 128.898 streams werden gestart.
  • In Groot-Brittannië werd de wedstrijd van The Three Lions tegen IJsland gevolgd door 11,42 miljoen kijkers (met een piek van 17,13 miljoen en een zenderaandeel van 45,5%), terwijl de finalewedstrijd 11,62 miljoen kijkers trok (met een piek van 15,76 miljoen en een zenderaandeel van 52,5%).
  • In Zwitserland, waar drie taalgebieden naast elkaar bestaan, trok het nationale elftal 2,2 miljoen Zwitserse fans tijdens de wedstrijd tegen Frankrijk. Ook het zenderaandeel was in alle regio’s indrukwekkend (64,8% in het Duitstalige deel, 66,3% in het Franstalige deel en 60,2% in het Italiaanstalige deel). De finale tussen Frankrijk en Portugal trok 1,7 miljoen kijkers (met een groot zenderaandeel in het Duitstalige deel van 64% bij 3 jaar en ouder en 69% bij de jongeren van 15 t/m 29).
  • In Portugal zagen 3,72 miljoen kijkers (waaronder 330.000 jongeren van 15 t/m 24) hoe Portugal Wales versloeg (75,4% aandeel). De finalewedstrijd tegen Frankrijk trok 3,7 miljoen kijkers en had een zenderaandeel van 78,1% (79,9% bij jongeren van 15 t/m 24).

Print Friendly, PDF & Email

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

14/07/22

Aftellen naar nieuwe kijkonderzoek begonnen

Persberichten

Na een periode van intensieve panelopbouw door het onderzoeksbureau Kantar, is SKO verheugd te kunnen melden dat het aftellen is begonnen: de nieuwe, verrijkte kijkcijfers

Topics: Kijkcijfers

11/03/22

Verslag TV Jaarrapport 2021 | TV reclame in 2021 naar recordomzet

Nieuws

Op woensdag 9 maart vond de presentatie van het Screenforce TV Jaarrapport 2021 plaats. Wil jij de presentaties nog eens terugkijken? Of kon je er toch

Topics: Kijkcijfers, Mediabestedingen, Online Video, Reclame-effect, TV Jaarrapport, TV-reclame

10/01/22

SKO Jaaroverzicht 2021

Nieuws Persberichten

De Nederlander keek in 2021 gemiddeld 154 minuten per dag naar televisiezenders (2 uur en 34 minuten); dit is 6 minuten minder dan in 2020.

Topics: Kijkcijfers

Manager Public Affairs Benelux

Discovery Networks is één van de toonaangevende concerns in de media-entertainmentindustrie. In Amsterdam werken we

B2B Marketing Manager Events

Het B2B Marketing team is onderdeel van het saleshuis Media Solutions en heeft als doel

Senior Creatief Strateeg

Ben jij die allround Senior Creatief Strateeg die voor ambitieuze adverteerders van Nederland wil werken?

6 -
7 december

The Future of TV Advertising Global

Op dinsdag 6 en woensdag 7 december keert The Future of TV Advertising Global –

15 december

Nationaal Reclamerechtcongres 2022 – donderdag 15 december

Een dag vol netwerkmogelijkheden, actuele onderwerpen en een boeiende mix aan sprekers: dat is het

12 januari

Koffiedik Kijken 2022

Op donderdag 12 januari komt de marketingcommunicatie-industrie samen in het Koninklijk instituut voor de Tropen

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en