Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

14/07/16
Euro 2016 trekt massaal kijkers naar TV-toestel, vooral jongeren

Terwijl Cristiano Ronaldo de Euro 2016 trofee zondagavond omhoog hield, behaalden Europese TV-zenders uitstekende kijkcijfers tijdens het toernooi. Hoewel de officiële cijfers van de finale wedstrijd nog moeten komen, zijn de zenders er al van overtuigd dat het record van 299 miljoen kijkers wereldwijd van de finale in 2012 overtroffen zal worden. Toen versloeg Spanje Italië met 4-0.

De Europese cijfers onderstrepen de kracht van TV om mensen samen te brengen rondScreenforce UEFA Euro 2016 on TV graphic 1 live-events, vooral het jongere publiek. Euro 2016 heeft in veel Europese landen voor nieuwe kijkcijferrecords gezorgd. Niet geheel onverwachts hebben met name de landen, die in het toernooi hoge ogen gooiden, nieuwe records neergezet voor de best bekeken TV-programma’s. Landen als Frankrijk, Portugal, Wales en IJsland.

Live-sportevenementen zoals het EK-voetbal worden vooral gekeken via het TV-scherm. Echter, nu TV overal en op elk scherm beschikbaar is, trekken ook de wedstrijden steeds meer kijkers via tablets, smartphones of computerschermen. Live en on-demand. PEPPTV verzamelde de kijkcijfers van de Europese TV-zenders. Hieruit blijkt dat de meerderheid van de streams op websites van de zenders gebruikt wordt voor het inhalen en terugkijken van hoogtepunten van eerdere wedstijden.

Screenforce Euro 2016 on TV graphic 2Katty Roberfroid, Director General egta namens PEPPTV over deze Europese cijfers: “Euro 2016 heeft nog maar eens de kracht van live TV bewezen, haar vermogen om mensen samen te brengen en de emotionele impact op jong en oud. Zenders in heel Europa hebben redenen trots te zijn op de bereikte kijkcijfers tijdens euro 2016. Door het optellen van de cijfers voor de 18 onderzochte landen alleen, schatten we dat er meer dan 110 miljoen mensen in Europa keken naar de finale. Dat is een Europees equivalent van de Super Bowl!”

Overzicht Europese kijkcijfers

De kijkcijfers van de  finale en de best bekeken wedstrijd zijn verzameld in maar liefst 18 landen. Weergegeven zijn het aantal kijkers en het zenderaandeel van de wedstrijden.

  • In Oostenrijk verzamelden zich tijdens de wedstrijd tegen Portugal 1,81 miljoen fans voor de TV. Het zenderaandeel toont het enthousiasme dat het Wunderteam opwekte, met 58,6% onder totale populatie en 71,1% onder jongeren(14-29). De finale tussen Frankrijk en Portugal trok 1,56 miljoen kijkers (54,7% zenderaandeel onder totale populatie en 62,1% onder jongeren van 14 t/m 29).
  • In België kregen de Rode Duivels tijdens hun wedstrijd tegen Hongarije steun van 81,8% van de TV kijkers (5,66 miljoen fans), terwijl het zenderaandeel onder jongeren (15-34) nog indrukwekkender was met 88,5%. De finale trok 70,4% van de TV kijkers van 4 jaar en ouder en 73,1% van de jonge kijkers (15 – 34), oftewel 4,38 miljoen mensen.
  • In Bulgarije trok de wedstrijd Frankrijk-Duitsland, ondanks de afwezigheid van het nationale team 3,1 miljoen kijkers (45,4% zenderaandeel), terwijl de finale 4,3 miljoen kijkers trok (63% zenderaandeel).
  • In Frankrijk verzamelden zich tijdens de wedstrijd van Les Bleus tegen Duitsland 19,23 miljoen fans voor de TV, met een zenderaandeel van 68,8% bij 4 jaar en ouder en een indrukwekkende 85,8% onder jongeren (15 – 24).
    Geheel volgens de verwachting verbrak de finalewedstrijd alle records voor de zender die voor het eerst een Europacup uitzond. De finale trok 20,82 miljoen kijkers en behaalde een zenderaandeel van 72,9% (85,7% bij jongeren van 15 t/m 24).
  • In Finland, ondanks het feit dat het nationale team The Eagle Owls niet meedeed aan de competitie, keek 73% van de Finse TV kijkers naar de finale. Het kijkcijfer onder jongeren is zelfs nog indrukwekkender: 87% van de jonge TV kijkers (15 – 34) heeft de wedstrijd live bekeken of online teruggekeken.
  • In Duitsland zagen gemiddeld 29,82 miljoen fans Die Mannschaft tegen Frankrijk spelen , oftewel 80,6% zenderaandeel bij 3 jaar en ouder en 89,2% bij jongeren (14 – 29). De finale tussen Frankrijk en Portugal trok 18,8 miljoen Duitsers met een zenderaandeel van 59,7% bij de totale populatie en 64,6% bij jongeren (14 – 29).
  • In Hongarije trok het nationale elftal 61,5% van de TV kijkers (2,8 miljoen) voor de wedstrijd tegen België. Onder jongeren (13 – 29) was dit zelfs 69,8%. Van alle TV kijkers zag 46,9% Portugal zondag de finale zag winnen, oftewel 1,75 miljoen kijkers.
  • In Italië verzamelden zich tijdens de wedstrijd van het nationale team tegen Duitsland 19,7 miljoen fans voor de TV (79,1% zenderaandeel). Ondanks de afwezigheid van La Squaddra Azzura in de finale trok de wedstrijd 12,78 miljoen fans (57,9% van alle kijkers en 71,4% van de mannelijke kijkers).
  • In IJsland verzamelden zich tijdens de wedstrijd van het nationale team tegen Engeland 162.000 fans voor de TV. De wedstrijd was een absoluut record voor een sportevenement in IJsland, met een zenderaandeel van 98,4%. Ondanks de afwezigheid van The Boys in de finale trok deze wedstrijd 96.000 kijkers (83,1% aandeel via de zender Sjonvarp Simans).
  • In Polen stemden 15,97 miljoen kijkers af op de wedstrijd Polen-Portugal (86,6% zenderaandeel). Opvallend is het buitengewoon grote aandeel van 90,9% bij de jongeren van 14 t/m 29. Naar de finalewedstrijd keken 10,23 miljoen fans (68,6% van alle TV kijkers en 72,2% van de jonge kijkers van 14 t/m 29).
  • In Rusland keken, ondanks het tijdverschil, 5,61 miljoen fans naar de wedstrijd Rusland-Wales.
  • In Spanje zaten tijdens de wedstrijd tegen Kroatië 10,73 miljoen fans voor de TV (60,6% aandeel). Het zenderaandeel bij de jonge generatie (15-29) toont het enthousiasme dat The Red Fury opwekte, want die was maar liefst 70,8%. Ook de finale deed het goed en trok 8,12 miljoen kijkers (54,5% aandeel bij de totale populatie en 59,3% bij jongeren van 15 t/m 29).
  • In Slovenië zag 57,6% van de Sloveense TV kijkers (346.922 kijkers) hoe Portugal in de finale zegevierde over Frankrijk. Bij de jonge kijkers was de wedstrijd nog populairder (69,1% van de kijkers en 25.350 fans).
  • In Zweden verzamelden zich op 22 juni tijdens de wedstrijd tegen België 2,9 miljoen fans voor de TV. Het zenderaandeel toont het enthousiasme dat het Blågult-team opwekte, met 79,9% bij de totale populatie en maar liefst 71,1% bij de jongere generatie (15-39). De finale tussen Frankrijk en Portugal trok 2,31 miljoen kijkers (75,5% aandeel bij de totale populatie en 83,7% bij jongeren van 15 t/m 39).
  • In Nederland trok de wedstrijd Frankrijk-Duitsland, ondanks de afwezigheid van ons Oranje, 3,7 miljoen kijkers (57% aandeel). Het zenderaandeel onder jongeren (13-34) was maar liefst 66%. De finale was ook zeer populair: 4,2 miljoen kijkers (62% aandeel), waarvan 972.000 jongeren (69% aandeel). Het is ook vermeldenswaardig dat er tijdens de finalewedstrijd via het online-platform van de publieke omroep 128.898 streams werden gestart.
  • In Groot-Brittannië werd de wedstrijd van The Three Lions tegen IJsland gevolgd door 11,42 miljoen kijkers (met een piek van 17,13 miljoen en een zenderaandeel van 45,5%), terwijl de finalewedstrijd 11,62 miljoen kijkers trok (met een piek van 15,76 miljoen en een zenderaandeel van 52,5%).
  • In Zwitserland, waar drie taalgebieden naast elkaar bestaan, trok het nationale elftal 2,2 miljoen Zwitserse fans tijdens de wedstrijd tegen Frankrijk. Ook het zenderaandeel was in alle regio’s indrukwekkend (64,8% in het Duitstalige deel, 66,3% in het Franstalige deel en 60,2% in het Italiaanstalige deel). De finale tussen Frankrijk en Portugal trok 1,7 miljoen kijkers (met een groot zenderaandeel in het Duitstalige deel van 64% bij 3 jaar en ouder en 69% bij de jongeren van 15 t/m 29).
  • In Portugal zagen 3,72 miljoen kijkers (waaronder 330.000 jongeren van 15 t/m 24) hoe Portugal Wales versloeg (75,4% aandeel). De finalewedstrijd tegen Frankrijk trok 3,7 miljoen kijkers en had een zenderaandeel van 78,1% (79,9% bij jongeren van 15 t/m 24).

Print Friendly, PDF & Email

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

29/08/17

SKO levert dagelijks kijkcijfers voor online programma’s FOX Sports Eredivisiezenders

Nieuws

Na de release van programmadata voor NPO, RTL Nederland en SBS Broadcasting zijn sinds 7 augustus 2017 (per rapportagedatum 1 augustus 2017) de live programmadata van

Topics: Kijkcijfers, Online Video

29/10/15

Cijfers TV Nederland eerste helft 2015

POT Cijfers TV eerste helft 2015

Onderzoek

De nieuwste cijfers over het Nederlandse televisielandschap zijn bekend. 86% van de Nederlandse huishoudens heeft op minimaal één TV-toestel digitale ontvangst. In 60% van de

Topics: 2nd screening, Kijkcijfers

18/08/14

Grootste deel mediatijd naar TV

POT Cijfers TV eerste helft 2015

Onderzoek

Van alle media besteden we verreweg de meeste tijd aan het TV-kijken, bijna 3 uur per dag. Aan internet besteden we 103 minuten per dag

Topics: Tijdsbestedings- onderzoek Mediatijd, Jongeren en media, Kijkcijfers

7 maart

YIM Talentdag

Op 7 maart vindt bij Omnicom Media Group de YIM Talentdag plaats waarin talenten werken aan

12 maart

TV Jaarrapport 2023

Dinsdag 12 maart presenteren we het Screenforce TV Jaarrapport 2023 en geven we antwoord op vragen als hoe het

12 maart

Training Stichting Reclame Code

Training: Reclame via social media en influencer marketing Wanneer is sprake van reclame volgens de Nederlandse

Kennismanager Data & Research

bvA netwerk van merkleiders is op zoek naar een ambitieuze en analytisch sterke data- en researchspecialist die de inspanningen van bvA

Communicatieadviseur

Fremantle is per direct op zoek naar een Communicatieadviseur. Je werkt nauw samen met jouw communicatie teamgenoten maar natuurlijk ben je

Senior Project Manager – Concepting & Partnerships

Talpa Network is per direct op zoek naar Senior Project Manager. Werk jij graag in een creatieve, ondernemende organisatie en staat

Releasenote 28/11/2023 – Dashboard

Het TIP-Dashboard is een nieuw menu op de TIP-webapplicatie waarmee je in één oogopslag alle relevante gegevens over jouw campagne op één scherm te zien

Releasenote 31/3/2022 – Uitzendinstructies

De ontwikkeling van TIP is in volle gang. Om het inkoopproces nog efficiënter te maken is een nieuwe functionaliteit toegevoegd: het opgeven van uitzendinstructies voor

Release note 27/07/2021 – GRP module

TIP is het gezamenlijke TV-inkoop platform van Ster, Talpa Network, Ad Alliance of ORN. Het gebruik van TIP wordt door Screenforce kosteloos aangeboden aan bureaus

Release note 25/05/2021 – Monitoring van storingen

Op dinsdag 25 mei is TIP uitgebreid met een nieuwe functionaliteit: monitoring van storingen. Hierdoor kunnen TIP gebruikers op een geautomatiseerde wijze inzicht krijgt in

Release note 26/10/2020 – Status aangeleverde commercials

Op maandag 26 oktober is een nieuwe update doorgevoerd in TIP. Vanaf deze datum kun je de status van aangeleverde commercials bekijken. Naast dat je

Release note 01/10/2020 – TIP & tutorials

TIP bevat nu extra informatie over de uitgezonden spots en tutorials over de hoofdmenu’s. In TIP vind je een aantal belangrijke functionaliteiten die het gehele

Release note 29/05/2020 – TV-campagnes aanvragen

Vanaf mei is het mogelijk om in TIP TV-campagnes aan te vragen. Campagnes aanvragen Ga nadat je bent ingelogd in TIP naar aanvragen – nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en real time kunnen inlezen in door hun gebruikte software. Met