Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

12/04/22
- 31 mei
Digital Industry Meetup Influencer Marketing

Sommige influencers gaan binnenkort onder het toezicht van het Commissariaat voor de Media vallen en krijgen te maken met extra reclameregels uit de Mediawet. Daarom organiseert de DDMA commissie Influencer Marketing in samenwerking met de bvA een speciale Industry Meetup.

Wat betekenen deze regels voor online creators (influencers) en hun bureaus en wat is de invloed hiervan op adverteerders die samenwerkingen met influencers hebben? Tijdens de meetup geven experts antwoord op deze vragen en gaan ze in op hoe de regels in verhouding staan met de Reclamecode. Door de enorme hoeveelheid verschillende regels, onder meer per type reclame en kanaal, is het vandaag de dag knap lastig om overzicht te houden over welke regels precies gelden voor een specifieke situatie. Dat geldt voor zowel adverteerders en influencers als hun vertegenwoordigers lastig om overzicht te houden over welke regels er precies voor hen gelden in specifieke situaties. Daar komt bij dat influencers uiteraard transparant moeten zijn over hun betaalde samenwerkingen.

Programma en sprekers

De volgende sprekers komen aan het woord:

Fenneke Holst, Senior Beleidsadviseur, projectleider invoering toezicht video uploaders bij Commissariaat van de Media
Bescherming van het publiek voor content uit social media-video’s
Door technische ontwikkelingen zijn de afgelopen jaren nieuwe mediadiensten ontstaan en zijn de kijkgewoonten van met name de jongeren aanzienlijk veranderd. Door gebruikers gegeneerde video’s op social media zijn niet meer weg te denken uit het medialandschap. De risico’s voor de gebruikers van deze video’s zijn vergelijkbaar met de risico’s die gelden voor het lineaire media-aanbod. Daarom heeft de wetgever besloten om de makers van de video’s, zogenoemde video uploaders, op social media te reguleren onder de Mediawet. Dit betekent dat zij onder toezicht komen van het Commissariaat voor de Media. In deze presentatie vertelt het Commissariaat wat het belang is van de regels en hoe het Commissariaat deze nieuwe doelgroep gaat reguleren. Vervolgens wordt ingegaan op wat dit betekent voor de video uploaders.

Naomi van der Louw, legal counsel bij DDMA
Naomi gaat in op de juridische complexiteit van alle regels. Ook als de regels van het Commissariaat van de Media niet voor jou van toepassing zijn, dan heb je nog steeds andere regels waar je je aan dient te houden. Denk aan de Reclame Code, platformregels of regels vanuit brancheverenigingen.

A.S. Watson (Kruidvat)
Adverteerders hebben te maken met een zogenoemde zorgplicht. A.S. Watson vertelt over de inspanning van Kruidvat om hieraan te voldoen.

Joost Bouhof, content creator en lid van de commissie Influencer Marketing
Joost gaat in op verschillende praktijkvoorbeelden waarbij hij toelicht wat je in bepaalde situaties kan doen. Daarnaast geeft hij toelichting op de nieuwe website voor influencers, een platform dat het leven van influencers een stuk makkelijk maakt.

De sessie wordt gemodereerd door Martijn de Kemp en na afloop is er ruimte voor vragen. In het vragenpanel zal ook de SRC en ACM aansluiten.

Praktische informatie
31 mei @ 10:00 – 11:30
Online
Gratis voor DDMA-leden en DDMA niet-leden

Inschrijven:

Digital Industry Meetup Influencer Marketing

Print Friendly, PDF & Email

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

Algemeen directeur en Directeur Onderzoek

Nationaal Media Onderzoek (NMO) zoekt twee directeuren Het Nationaal Media Onderzoek (NMO) heeft als doel

Communicatieadviseur B2B

Misschien ken je Ad Alliance nog niet, maar onze merken ongetwijfeld wel. Ad Alliance is

Media Analist

Talpa Media Solutions zet de doelstelling van de adverteerder altijd centraal, want alleen op die

7 juni

Dutch Media Days 2022

Dit jaar zijn de Dutch Media Days gestart, een serie talkshows over de nieuwste ontwikkelingen

16 juni

NIMA Marketing Day 2022

Net als voorgaande jaren zal de 6e editie van NIMA Marketing Day op 16 juni

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en