Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

24/04/17
Eye tracking toont aan dat TV-reclame meer impact heeft dan online

Er wordt veel onderzoek uitgevoerd naar TV-reclame maar slechts zelden ligt de focus op de houding van de kijkers van deze reclame. Hangt de houding af van het apparaat waarmee ze de reclame bekijken en ergert de kijker zich ook aan reclame? Volgens Eye tracking onderzoek door Mind Insights in opdracht van RTL België heeft TV-reclame meer impact dan online videoreclame.

Eye tracking technieken meten in realistische situatie
De centrale vraagstelling is: ‘In welke mate beïnvloedt het platform waarop de reclame wordt bekeken de effectiviteit van deze reclame?’ Voor het onderzoek werden 84 personen tussen 20 en 60 jaar blootgesteld aan drie kijksituaties: TV, YouTube en de nieuws-site ‘RTL info’. De kijkers konden tussen verschillende ‘blooper’ filmpjes kiezen die waren geselecteerd vanwege hun grappige maar neutrale karakter. Voorafgaand aan de filmpjes werd een videoreclame van 20 seconden vertoond. De reclames waren vooraf geselecteerd met als criterium dat de proefpersonen deze nog niet zouden kennen waardoor ze allemaal dezelfde emotionele adstock hebben.

De kijkervaring was per platform zo realistisch mogelijk gemaakt. Zo konden YouTube kijkers de reclame na 5 seconden skippen en werden de reclames op de RTL info-site vertoond met een bijbehorende tijdbalk waarin de seconden aftellen. Door de onderzoekers werd de kijkrichting, de eventuele irritatie en de reclameherinnering gemeten. Elke proefpersoon kreeg de drie kijksituaties in een willekeurige volgorde voorgeschoteld. Met behulp van Eye tracking technieken kon de attitude van de kijkers worden gemeten door precies te analyseren op welke punten er werd gefocust terwijl de reclame wordt afgespeeld.

Aandacht voor TV-reclame twee maal zo hoog als voor reclame op YouTube
Uit de analyses blijkt dat de aandacht van de kijker sterk varieert, afhankelijk van het platform. De aandacht die wordt besteed aan de reclame is het grootste voor TV, gemiddeld 99%. Wanneer de reclame wordt bekeken op een nieuws-site daalt deze naar 69% en via YouTube is dat 51%.

Aandacht voor videoreclame naar platform:

Bron: Media Insights

Reclameherinnering TV bijna twee maal zo hoog als voor YouTube
Een derde van de kijkers via YouTube besluit om de reclame te skippen, waardoor de aandacht voor deze geskipte commercials slechts 17% is en de reclameherinnering 0%. Voor de reclames die via YouTube wel worden uitgekeken is de reclameherinnering 23%. Voor de nieuwssite is de reclameherinnering 32% en voor TV bijna dubbel zo groot 42%.

Reclameherinnering naar platform:

Bron: Media Insights

 

Irritatie online reclame twee maal zo groot als bij TV-reclame
Bovendien is de reclame acceptatie groter voor reclame op TV. De reclame irritatie is twee keer zo groot bij de kijkers die de reclames online bekijken als bij de kijkers die ze op TV bekijken. De irritatie voor de online nieuws-site en YouTube zijn even groot, ongeacht of dat de kijkers de reclame via YouTube kunnen skippen.

Deze tekst is een vertaling van de publicatie over dit onderzoek op egta.com. De rapportage van de resultaten kun je hier bekijken (PDF).

Meer onderzoek naar de effectiviteit van TV-reclame versus online videoreclame
Op de Screenforce-site staat meer onderzoek dat aantoont dat TV-reclame effectiever is dan online videoreclame. Zo toont onderzoek door COG research en Durham University aan dat videoreclame op YouTube en Facebook minder impact heeft en duurder is dan video on demand reclame op TV (VOD). Ander onderzoek van Innerscope laat zien TV-commercials viermaal zo veel aandacht trekken als videoreclames op Facebook.

Nederlandse kijker positiever over TV-commercials dan over online video-commercials op Facebook en YouTube
Screenforce heeft onlangs kwalitatief onderzoek laten uitvoeren door MWM2 naar de aandacht die kijkers hebben voor video en TV-content en TV en online commercials. Uit dit TV Engagement onderzoek blijkt dat de het kijken van short form online videocontent via Facebook en Youtube niet wordt gezien als TV-kijken. En dat kijkers TV-commercials van TV-zenders meer accepteren dan online videocommercials op social media zoals Facebook en YouTube.

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

24/01/22

WARC Marketer’s Toolkit 2022: de 5 belangrijkste trends in beeld

Nieuws

WARC, het internationale instituut voor marketing intelligence, heeft voor de elfde keer de Marketer’s Toolkit gepubliceerd. Marketeers zijn hun plannen voor het nieuwe jaar aan

Topics: Online Video, Reclame-effect, TV-reclame

29/04/14

Groei omzet TV-reclame eerste kwartaal 2014

SPOT Mediabestedingen 1e helft 2015 Nielsen

Onderzoek

De netto bestedingen voor TV–reclame voor spot zijn in het eerste kwartaal van 2014 uitgekomen op € 176 miljoen. Het herstel van de TV-markt, dat

Topics: Reclame-effect, ROI, TV Jaarrapport, TV-reclame, Mediabestedingen, Online Video

16/10/23

Ondertitelde TV-commercials zijn effectiever en inclusiever

Kennis Nieuws Onderzoek

In ons land wonen 1,5 miljoen mensen die doof of slechthorend zijn. Met ondertiteling van TV-commercials kunnen adverteerders hun product en dienstenaanbod divers en inclusief

Topics: Techniek, TV-reclame

5 maart

TV Jaarrapport 2024

Presentatie voor het TV Jaarrappport Het is weer tijd om samen vooruit te blikken én terug

18 maart

MIE’25

Revolutionising Data & Insights: The Transformative Power of Generative AI Op 18 en 19 maart 2025

1 april

The New Life of the Living Room 2025

Wist je dat voor 51% van de kijkers lineaire tv de eerste keuze is wanneer ze

Marketing Executive voor 16 uur per week

Ben jij gek op radio, TV en online video? Heb jij video on demand ‘uitgespeeld’ en vaak je oortjes in voor

Teamlead Communicatie

Als Teamlead Content Communicatie bij RTL geef je leiding aan een team van zes communicatieadviseurs en werk je strategisch aan de

Mediamanager

Fremantle Nederland is op zoek naar een Mediamanager voor hun afdeling postproductie. In deze rol ben je verantwoordelijk voor het efficiënt

Releasenote 28/11/2023 – Dashboard

Het TIP-Dashboard is een nieuw menu op de TIP-webapplicatie waarmee je in één oogopslag alle relevante gegevens over jouw campagne op één scherm te zien

Releasenote 31/3/2022 – Uitzendinstructies

De ontwikkeling van TIP is in volle gang. Om het inkoopproces nog efficiënter te maken is een nieuwe functionaliteit toegevoegd: het opgeven van uitzendinstructies voor

Release note 27/07/2021 – GRP module

TIP is het gezamenlijke TV-inkoop platform van Ster, Talpa Network, Ad Alliance of ORN. Het gebruik van TIP wordt door Screenforce kosteloos aangeboden aan bureaus

Release note 25/05/2021 – Monitoring van storingen

Op dinsdag 25 mei is TIP uitgebreid met een nieuwe functionaliteit: monitoring van storingen. Hierdoor kunnen TIP gebruikers op een geautomatiseerde wijze inzicht krijgt in

Release note 26/10/2020 – Status aangeleverde commercials

Op maandag 26 oktober is een nieuwe update doorgevoerd in TIP. Vanaf deze datum kun je de status van aangeleverde commercials bekijken. Naast dat je

Release note 01/10/2020 – TIP & tutorials

TIP bevat nu extra informatie over de uitgezonden spots en tutorials over de hoofdmenu’s. In TIP vind je een aantal belangrijke functionaliteiten die het gehele

Release note 29/05/2020 – TV-campagnes aanvragen

Vanaf mei is het mogelijk om in TIP TV-campagnes aan te vragen. Campagnes aanvragen Ga nadat je bent ingelogd in TIP naar aanvragen – nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en real time kunnen inlezen in door hun gebruikte software. Met